diskutera! Barfota eller skor?

Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Känner ett par utbildade hovslagare som även gått utbildning i barfotaverkning.
De delar inte din åsikt.
Jag känner till över hundra stycken som delar min åsikt.
Dock så känner jag dem inte personligen, de är vänner till mina hovslagare.

Så vad säger det?
2 mot 100 eller att det finns vissa som inte riktigt fick den utbildningen på sin hovslagarskola?
Gick de i Skara eller Uppsala?

För jag vet att de klagades på den delen i Uppsala.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

SmizzSpeedy skrev:
Vad EXAKT är skillnaden mellan de olkia verkningarna??? Seriöst intresserad av att få veta!
Inför skoning så verkar man hoven helt plan.
Och så vill man ha strålen så stor att den helst går i marken "genom" skon.
Och inför barfotagång formar man hoven runt kanterna också.
Samt skär till strålen och traktstöden också.

Det finns jättebra bilder på Emindys hemsida.
Där det visas fina vildhästverkade hovar med bra form.
Ungefär så ser det ut, eller skall se ut i alla fall, med en hov verkad för barfotagång.
Personligen så gillar jag litet högre trakter än så, för rörelsernas skull.
Men det är väl en smaksak.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

SmizzSpeedy skrev:
Vad EXAKT är skillnaden mellan de olkia verkningarna??? Seriöst intresserad av att få veta!


Med risk för att bli hängd. Är det inte så att den verkning som en hovis gör innan han sätter på skon är mer spetsig. mer vass lixom (hur man nu skall förklara). Om man har en häst som har skor fram och går utan bak så ser man skillnaden. Om hästen däremot är barfota så slippar (raspar) väl hovslagaren så att hoven skall bli rundare, mjukar för att det inte skall fläkas loss bitar av horn.

Vi har en ponny barfota bak. Hittils har hovslagaren aldrig behövt verka honom bak på sin höjd trimma strålen och dra lite lite med raspen. Han sliter ner till en lagom form. Lika så en storhäst som går barfota bak.
Däremot har jag sett andra hästar som sliter snett och blir jättehalta. Måste alla vara så anti skor?? måste det vara skor eller INTE skor. Jag kan villigt erkänna att jag har 2 hästar halvskodda samt en oskodd för att jag helt enkelt inte har råd att ha 6 hästar helskodda. De 3 som helt eller delvis saknar skor klarar det bra. Skulle det behövas skor får de skor.
Jag vet inte om det i denna tråden eller i förra tråden var snack om skopriser. Jag betalar 1200 (med ägg och ringskor) 850 med vanliga skor 500 för halvskoning och 400 för verkning av mina hästar. Hos en utbildad duktig hovslagare. Bra hovvård kostar pengar..
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Känner ett par utbildade hovslagare som även gått utbildning i barfotaverkning.
De delar inte din åsikt.

bara-undrar om inte det kan bero på deras egen inlärnings förmåga.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Mirraya skrev:
Att travhästar tränas/tävlas barfota är väl inget nytt. Fast de flesta tränas nog skodda och går barfota på en del tävlingar och skodda på andra, men... jag tycker mig ana en förändring? :)

bara-undrar om du inte då borde åka upp till St.Alby och hälsa på Stig H Johansson eftersom han har sin tränings camp i samma kommun som du bor i och fråga honom hur många av deras travare som tränar barfota. Vem vet du kanske kan få jobb där.:rofl:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Går inte vissas travare barfota ibland vid stora tävlingar för att springa fortare??
Tror mej ha hört på fyrans tipstravgrejsprogram att de va nån tränare som snackade om att hästen skulle gå barfota ett lopp (typ kvalet) o så utan skor om hovarna höll i finalen.. Men jag kanske har fel. De e väl just slitaget som gör att de inte alltid kan gå utan skor..
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Är inte insatt i travets barfotagångare och skulle gärna vilja veta mer!! Kanske en fråga inne på "trav"??

En "vanlig" hovis måste väl kunna verka enligt barfotametoden??
Ska hoven vara lika kort som vid en skoning eller kan den vara lite längre iom att skon förlänger foten med en cm??

Åter igen,någon barfotahovis i värmland??
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Är inte heller inne på trav... Vissa obetydliga saker verkar bara fastna vare sig man vill eller ej..*S*

Kan du inte höra med de på smedjan på travet? Dom borde ju veta..
Skor han än förresten han chefen där??
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Penny_Lane skrev:
Är inte heller inne på trav... Vissa obetydliga saker verkar bara fastna vare sig man vill eller ej..*S*

Kan du inte höra med de på smedjan på travet? Dom borde ju veta..
Skor han än förresten han chefen där??

Om du menar Färjestads smedja så skor inte chefen längre tror jag(om du menar HH?) Är inte så ofta på banan men har travhäst själv.

Tycker detta med barfotagåendet är intressant!!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Det här är lönlöst.
Ger nu upp med att försöka nyansera den här debatten.

Jag har då inte inkompetensförklarat någon hovslagarkår, och jag vete sjutton om jag sett någon annan härinne göra det heller. (men jag är ju inte riktigt opartist iofs)
Däremot ser jag åtskilliga inlägg där "barfotarörelsen" utmålas som klåpare som tror att de är experter efter en helgkurs.

Jag kommer dock med en dåres envishet att hålla fast vid att hovslagarskolan och AANHCP inte lär ut samma metod för att barfotaverka en hov, eller hur en hov är uppbyggd/fungerar. Bara det att en hovslagare sätter fast skor i en hovvägg som är på väg att mer eller mindre lossna pga fång visar att så inte är fallet.

Det jag menar är att båda "lägren" faktiskt kan vara experter på hovar, men att man har olika inställning/utbildning.
Framtiden lär ju utvisa vad som var rätt. Tills dess borde man kunna lyssna på varandras argument med öppna sinnen.

Tycker att det är beklämmande att vi inte kan vara öppna för varandras kunskaper, istället för att idiotförklara varandra.
(Mest är det väl iofs den här människan som inte fattar något, utan bara-undrar hela tiden som förstör hovtrådarna)

Tackar med detta för mig.

//Nissan

........som hädanefter bara kommer att läsa och sorgset skaka på sitt huvud........

........vid närmare eftertanke ska jag nog försöka låta bli att läsa också.......
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

om man vill ha hästen barfota finns det faktiskt "dojjor" att tä på som fungerar bra och kan broddas vid halt väglag annars tror jag allt hänger på hästens hovkvalite.
Helt klart blir hovarna starkare om man låter dom gå barfota .
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Jag har då inte inkompetensförklarat någon hovslagarkår, och jag vete sjutton om jag sett någon annan härinne göra det heller. (men jag är ju inte riktigt opartist iofs)..
Det har du ju!
I ditt inlägg #74 så skriver du ju att hovslagare inte har kunskap i att verka hästar för barfotagång.
Nissan skrev:
Det är som att jämföra äpplen och päron. En hovslagare har fått utbildning i hur man verkar en hov för skoning. En barfotaverkare har istället utbildats i hur hoven ska verkas för att fungera barfota..
Vilket ju i klartext betyder att en hovslagare ju minsann inte kan verka en häst som skall gå barfota.
Är det inte det som står här?

Nissan skrev:
Däremot ser jag åtskilliga inlägg där "barfotarörelsen" utmålas som klåpare som tror att de är experter efter en helgkurs.......
Hur lång och avancerad utbildning har en barfotaverkare då?
Jag tycker att det verkar (haha) vara en hel hög här inne som kallar sig experter efter em helgkurs.
Och så några med en utbildning motsvarande några månader.

Nissan skrev:
Jag kommer dock med en dåres envishet att hålla fast vid att hovslagarskolan och AANHCP inte lär ut samma metod för att barfotaverka en hov, eller hur en hov är uppbyggd/fungerar. .
Men en hov kan ju bara vara uppbyggd på ett enda sätt.
Inte på 2 olika.

Nissan skrev:
Tycker att det är beklämmande att vi inte kan vara öppna för varandras kunskaper, istället för att idiotförklara varandra......
Det håller jag då med om.
Men titta på vilka påhopp som jag har fått från vissa här.
Och jag är ändå possitiv till barfotagång som princip.
Även om jag inte är beredd att för egen del göra de offer som jag skulle behöva göra för att hålla mina hästar konstant barfota.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Jag kommer dock med en dåres envishet att hålla fast vid att hovslagarskolan och AANHCP inte lär ut samma metod för att barfotaverka en hov, eller hur en hov är uppbyggd/fungerar.

bara-undrar om det inte vore mer sakligt av dig att förklara skillnaden mellan en verkad hov utifrån vilken nu hovslagarskola du pratar om kontra AANCHP utifrån din uppfattning. Kan du sedan oxå förklara skillnaden med hovens uppbyggnad/funktion så blir det ännu mer lättförståligt.

Bara en liten fråga, har du verkligen brytt dig om att införskaffa samma kunskaper från Hovslagarskolans kurslitteratur och praktik eller har du bara utifrån hörsägen från OL tagit del av hur det förhåller sig.

Jag och förmodligen väldigt många mer skulle jättegärna behöva din hjälp med denna nya kunskap.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Ja de e han den gamle jag menar. HH..

Jag hade häst sidan om travbanan (på ridklubben) ett tag så jag var där nere o köpte skor som min hovis satte på hästen sen..:)
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Penny_Lane skrev:
Går inte vissas travare barfota ibland vid stora tävlingar för att springa fortare??
Tror mej ha hört på fyrans tipstravgrejsprogram att de va nån tränare som snackade om att hästen skulle gå barfota ett lopp (typ kvalet) o så utan skor om hovarna höll i finalen.. Men jag kanske har fel. De e väl just slitaget som gör att de inte alltid kan gå utan skor..

bara-undrar om man kan påstå att dom går fortare barfota???? Mig veterligt så är dagens travade så högt avlade att många av dom naturligt rör sig mest rytmiskt i maximal hastighet just barfota,och det beror inte på att dom är barfota verkade utan att dom vid dom tillfällena inte är verkade alls.

Kanske denna länk kan vara till kunskap.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skor3.html
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
det var så för många många årtusenden sedan faktiskt... hästen är liksom...född barfota;);) :angel:

Helt sant, .liksom att den är född HELT utan en dryg ryttare på ryggen!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

ja, det är väl inte konstigt att de inte kan det om de hela sitt liv haft skor & även verkats för det? travungarna brukar ju få skor rättså tidigt, i alla fall i mina kretsar.

fast sen, dessa farter nuförtiden .. :smirk:

där kan jag hålla med dig, det tär ju otroligt mkt. men då är det vårt fel ;)

tänkte väl mest på ridhästar ^^
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Det här är lönlöst.
Ger nu upp med att försöka nyansera den här debatten.

Jag har då inte inkompetensförklarat någon hovslagarkår, och jag vete sjutton om jag sett någon annan härinne göra det heller. (men jag är ju inte riktigt opartist iofs)..


Det brukar mest vara strasser-vännerna som är arga på alla sko-människor av någon anledning som rackar ner på alla hovisar och våra "s.k" kunskaper som de brukar uttrycka sig. sahncp brukar hålla sit ganska lugna och den tredje ganska okända metoden säger aldrig ett pip.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 470
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp