diskutera! Barfota eller skor?

Sv: diskutera! Barfota eller skor?

*knapplån*

varför kompromissar vi bara inte?

hästen skos med barfotaskor (en speciell gummisko, alltså inte en vanlig) och då slipper det bli extrema påfrestningar på leder och senor samt ingepp på hoven, samtidigt som hästen nästan är "barfota".


alla glada? :rofl:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Men du menar alltså att om man inte skulle sko hästarna så skulle det funka att träna dom och tävla utan skor utan att hovarna slits ner totalt? Ehh.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

bara-undrar skrev:
bara-undrar om man kan påstå att dom går fortare barfota???? Mig veterligt så är dagens travade så högt avlade att många av dom naturligt rör sig mest rytmiskt i maximal hastighet just barfota,och det beror inte på att dom är barfota verkade utan att dom vid dom tillfällena inte är verkade alls.

Kanske denna länk kan vara till kunskap.

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/skor3.html


Hm skjut inte mej jag frågade bara.. Men jag tror vi menar samma sak fast vi missförstod varandra. Jag menade att man rycker av skorna och låter de gå barfota ett lopp ex sen åker skorna på igen.. Så har jag uppfattat det men som sagt trav är en sport som jag inte förstår mej på..
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Penny_Lane skrev:
Hm skjut inte mej jag frågade bara.. Men jag tror vi menar samma sak fast vi missförstod varandra. Jag menade att man rycker av skorna och låter de gå barfota ett lopp ex sen åker skorna på igen.. Så har jag uppfattat det men som sagt trav är en sport som jag inte förstår mej på..

bara-undrar om inte trav är en sport som inte jag heller förstår. Däremot så har jag förståelsen för att först tagit reda på hur det förhåller sig utifrån travets sko kontra barfota innan jag här "klampar in" och påstår ngt som är så okunnigt som ngn här tidigare gjort.

Hovis skriker att ngn är absolut inte riktat till dig då du är mer klarsynt och inte går med helstängt huvudlag samt dunstrut(helt neddövad) som man får en uppfattning om att vissa andra här gör.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jag har haft både med och utan skor. Hade en fångponny som vi var tvungna att ha skor på. Sen har jag haft araber med väldigt bra hovkvalite som har klarat att gå utan skor. Vi har inte anlitat någon speciell barfotahovslagare utan en "helt vanlig" med "vanlig" hovslagarutbildning. Han har oftast inte behövt göra något alls men jag har haft ute honom ibland bara för att kolla att han också tycker det är bra.
Det finns hästar som måste ha skor och det finns hästar som inte måste ha skor.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Okey då förstår vi varandra..;)

Jag har en 10000 krs fråga här.. SVara på den om du kan..;)

Mina hästar blev skodda för 4 veckor sen. (ungefär) och skall tävla nästa helg. (blir alltså tävling v 5) dom börjar se liiiite långa ut i tårna. Skall man satsa på att sko om dom innan eller vänta tils man kommer hem??
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Det här är lönlöst.
Ger nu upp med att försöka nyansera den här debatten.

Jag har då inte inkompetensförklarat någon hovslagarkår, och jag vete sjutton om jag sett någon annan härinne göra det heller. (men jag är ju inte riktigt opartist iofs)
Däremot ser jag åtskilliga inlägg där "barfotarörelsen" utmålas som klåpare som tror att de är experter efter en helgkurs.

Jag kommer dock med en dåres envishet att hålla fast vid att hovslagarskolan och AANHCP inte lär ut samma metod för att barfotaverka en hov, eller hur en hov är uppbyggd/fungerar. Bara det att en hovslagare sätter fast skor i en hovvägg som är på väg att mer eller mindre lossna pga fång visar att så inte är fallet.

Det jag menar är att båda "lägren" faktiskt kan vara experter på hovar, men att man har olika inställning/utbildning.
Framtiden lär ju utvisa vad som var rätt. Tills dess borde man kunna lyssna på varandras argument med öppna sinnen.

Tycker att det är beklämmande att vi inte kan vara öppna för varandras kunskaper, istället för att idiotförklara varandra.
(Mest är det väl iofs den här människan som inte fattar något, utan bara-undrar hela tiden som förstör hovtrådarna)

Tackar med detta för mig.

//Nissan

........som hädanefter bara kommer att läsa och sorgset skaka på sitt huvud........

........vid närmare eftertanke ska jag nog försöka låta bli att läsa också.......

bara-undrar om inte detta är ett Ideeal(iskt) inlägg
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Du kan gå in på www.harmonyhorse.se klicka in dej på verkningshjälp och sedan vidare till verkningshjälp igen så hittar du barfotaverkare i hela landet.

Jag är själv ganska ny inom detta och jag har en 4 åring som jag inte har skott och inte heller börjat rida ännu. Själva verkningen som barfotaverkaren gjorde var lite annorlunda. Min häst travar glatt på en grusig grusväg när jag går med henne och jag har förhoppningen att jag även ska kunna rida henne. Har även tre ponnyer som går barfota varav en visar lite ömhet på den grusiga grusvägen men han har tidigare varit skodd i säkerligen minst 14 år.
Han är pensionär och jag känner ingen panik för det han kommer säkerligen att få bättre hovar.

Men det handlar inte bara enbart om verkningen, hela hästhållningen, utfodringen inverkar också på huruvida hästen ska klara att gå barfota utan problem. Omställningen för en skodd häst kan också vara lång har jag förstått. Personligen tycker jag att det är väldigt spännande att prova detta nya sätt att ha häst. Och jag hoppas att mina hästar får ett lyckligare liv i och med detta.

Om du är intresserad av detta så finns det mkt att läsa på nätet, du kan klicka dej runt bland länkarna hos olika sidor så finns det hur mkt som helst att läsa.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

jag har försökt i flera månader att få tag på NÅGON FORM AV LITTERATUR som hovslagarskolan använder sig av när de läser hovanatomi. Utan att lyckas, inte ens deras utbildningsansvarige(bad att få bli kopplad, och fick nummret till någon..) vet vilken litteratur de använder:devil:

Allt jag har fått är magnussons hovvård och hovbeslag...och i den är det ett antal direkta faktafel(kan peka ut dem, med både sidnummer, rad samt forskning som visar på motsatsen till hans "teorier"), samt bilder på "fina" hovar i klass med strassers extremfall, som ni ju påstår inte förekommer i sverige:devil:

Hittade också en gammal bok från sextiotalet, skriven av en svensk hovslagare. I den nämndes det bla. 45 resp 55 graders tåvinklar och 30 graders hårlinje... sånt som Strasser själv har hittat på, eller vad säger ni:devil: Ska kolla upp namn på författaren och titel på boken åt er.

Allt detta för att jag skulle skriva ett jämförande PM, och försöka hitta skillnaderna mellan lärorna... Nu blev det ett PM om hovens anatomi och funktion enl. Strasser...

så, om Hovslagarskolan kan fixa ett svar på vad det är de faktiskt läser (förutom kalle anka), så läser jag gärna igenom deras literatur!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Om man inte kan ha sin häst på lösdrift som ni barfotamänniskor säger, kan/ska man inte ha sin häst enligt strassermetoden då?
Är det bättre för en installad häst att ha skor??
Flertalet som vill ha barfota hästar KAN INTE ha lösdrift. Vad ska DE göra för att få bästa möjliga förutsättningar??
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Visst kan du ha hästen barfota även om den står på box, men jag tror att de flesta SHP.arna i sverige backar på att verka en häst som inte har lösdrift. Rehabiliteringen fungerar inte om inte hästen har möjlighet att röra sig.

Om jag inte kunde ha mina hästar på lösdrift, skulle jag antingen flytta till ett område där det var möjligt, eller låna ut dem på foder till lösdriftsställen tills jag hade möjlighet att själv fixa en lösdrift. Stall är för mig en fruktansvärd form av djurplågeri och frihetsberövande. Djur i bur på zoo förbjöds för länge sedan....
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
Visst kan du ha hästen barfota även om den står på box, men jag tror att de flesta SHP.arna i sverige backar på att verka en häst som inte har lösdrift. Rehabiliteringen fungerar inte om inte hästen har möjlighet att röra sig.

Om jag inte kunde ha mina hästar på lösdrift, skulle jag antingen flytta till ett område där det var möjligt, eller låna ut dem på foder till lösdriftsställen tills jag hade möjlighet att själv fixa en lösdrift. Stall är för mig en fruktansvärd form av djurplågeri och frihetsberövande. Djur i bur på zoo förbjöds för länge sedan....

Och då vill jag påminna dig om följande, för inte så länge sedan skrev du att INGEN SHP:are verkade en barfotahäst om de inte gick på lösdrift.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Med risk för att dissikera frågan, men de hästar som är barfota bak+installade halva året, har de mycket sämre bakfötter än en på lösdrift??
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
Allt jag har fått är magnussons hovvård och hovbeslag...och i den är det ett antal direkta faktafel(kan peka ut dem, med både sidnummer, rad samt forskning som visar på motsatsen till hans "teorier"),
Ja tack, peka gärna ut dem med sidnummer och rad så att jag kan läsa det.
Samt beskriv med källhänvisningar vad som är fel.

De använder antagligen även ett kompendium.
SLU använder en väldig massa kompendium i sin undervisning.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
Visst kan du ha hästen barfota även om den står på box, men jag tror att de flesta SHP.arna i sverige backar på att verka en häst som inte har lösdrift. Rehabiliteringen fungerar inte om inte hästen har möjlighet att röra sig.

Om jag inte kunde ha mina hästar på lösdrift, skulle jag antingen flytta till ett område där det var möjligt, eller låna ut dem på foder till lösdriftsställen tills jag hade möjlighet att själv fixa en lösdrift. Stall är för mig en fruktansvärd form av djurplågeri och frihetsberövande. Djur i bur på zoo förbjöds för länge sedan....


Hmm inte för o va näsvis. men det är klart att hästen inte får svullna ben när den rör sig hela tiden. Snacka om att dölja skador. En frisk häst oavsett skoning eller barfota svullnar inte i benen efter en natt inne. Djurplågeri att stå i stall??!! Tror nog att vi har olika sätt att se på detta med djurplågeri. Konstigt att ni SHPare är så iklla omtyckta när ni ständigt och jämt går och kallar oss med traditionell hästhållning för djurplågare.
Det går inte att jämföra en box och en bur på zoo. För det första så atr jag inte emot besökare i mitt stall och för det andra så går mina hästar 2 och 2 eller 3 i hagarna större delen av dagen. (från 10 el 12 till kvällen) Dessutom besöker oftast tävlingshästar och tradtionellt hållan hästar veterinären med jämna mellanrum. Själv besöker jag veterinären varannan månad med mina två tävlingshästar eftersom dom har gamla skador som bör hållas koll på. Hmm undra vilket som är mest djurplågeri..:crazy:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
Stall är för mig en fruktansvärd form av djurplågeri och frihetsberövande.
Titta, nu är vi igång igen.
En barfotanisse som anklagar oss andra för djurplågeri.
Visserligen så har jag oftast alla hästar på lösdrift.
Men ibland så tycker jag ändå att uppstallning är att föredra.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Penny_Lane skrev:
Hmm inte för o va näsvis. men det är klart att hästen inte får svullna ben när den rör sig hela tiden. Snacka om att dölja skador. En frisk häst oavsett skoning eller barfota svullnar inte i benen efter en natt inne.
Jag håller bitvis med dig.
Men jag kan inte tycka att det skulle vara något fel på ett djur som reagerar med svullna ben på att stängas in på ett för den onaturligt sätt.
Att rörelse i frihet skulle dölja några skador, det kan jag absolut inte tycka.

Vissa hästar ligger ner i boxen och sover.
De underlätter på så vis cirkulationen i sina ben och blir då mindre svullna än de som står hela natten.
Det tycker inte jag är någon indikation på hur bra ben hästen har.
Det är ju mest att den lligger eller inte.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Min häst går barfota just nu och står inne på natten. Han har varit skodd i hela sitt liv, men verkar inte störas av att gå skolös ett tag. Hovarna har blivit hårdare (tycker jag) på de här två veckorna barfota och han ömmar inte alls, som jag trodde han skulle(dock på grusväg med större stenar, men jag rider bara på gräsvägar och på gärdet), och han är torr och fin i lederna (han borde väl vara svampig om hans ben/fötter mådde "dåligt"???)
Vet inte om han ska få gå skolös hela sommaren eller om jag ska sko. Verkas ska han iaf såklart.

Om det är djurplågeri att ha häst i box,dessutom skolös och inga milsvida hagar (dock "bara" stora nog att galoppera runt i :cool: ) så får nog någon anmäla mig :eek: :angel: om jag inte tar förnuftet till fånga och gör det själv...:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Inte_Ung skrev:
Titta, nu är vi igång igen.
En barfotanisse som anklagar oss andra för djurplågeri.
Visserligen så har jag oftast alla hästar på lösdrift.
Men ibland så tycker jag ändå att uppstallning är att föredra.

Svarar till alla
För det första är jag INGEN SHP! Jag har nära kontakt och samarbetar med en ang. mina egna hästar, men jag är själv inte certifierad!

Jag anklagar ingen för djurplågeri, jag säger min åsikt, precis som alla andra här på forumet. Ni är ju ganska många som hävdar att jag också är djurplågare, eftersom jag har strasserverkade hästar på lösdrift. Min åsikt är min, och den står jag för, men jag anklagar ingen!

För mig är skillnaden på box och bur minimal. Att man tar sin häst till veterinären ofta spelar ingen roll, boxen är fortfarande en liten bur utan möjlighet till naturlig rörelse och stimulans. Lång utevistelse är jättebra, men dygnet runt är bäst!

Att man "döljer skador" genom att låta hästen gå ute på lösdrift, var något av det dummaste jag har hört idag!:o

Boj:
Jag säger inte att ALLA shp are vägrar att ta sig an uppstallade hästar, för de är individer de också. Däremot vet jag att de får lära sig att inte göra det, och de rekomenderas att inte göra det.
my mistake när jag sa det(ganska länge sedan;))
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 470
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp