Sv: diskutera! Barfota eller skor?
jag har försökt i flera månader att få tag på NÅGON FORM AV LITTERATUR som hovslagarskolan använder sig av när de läser hovanatomi. Utan att lyckas, inte ens deras utbildningsansvarige(bad att få bli kopplad, och fick nummret till någon..) vet vilken litteratur de använder
Allt jag har fått är magnussons hovvård och hovbeslag...och i den är det ett antal direkta faktafel(kan peka ut dem, med både sidnummer, rad samt forskning som visar på motsatsen till hans "teorier"), samt bilder på "fina" hovar i klass med strassers extremfall, som ni ju påstår inte förekommer i sverige
Hittade också en gammal bok från sextiotalet, skriven av en svensk hovslagare. I den nämndes det bla. 45 resp 55 graders tåvinklar och 30 graders hårlinje... sånt som Strasser själv har hittat på, eller vad säger ni
Ska kolla upp namn på författaren och titel på boken åt er.
Allt detta för att jag skulle skriva ett jämförande PM, och försöka hitta skillnaderna mellan lärorna... Nu blev det ett PM om hovens anatomi och funktion enl. Strasser...
så, om Hovslagarskolan kan fixa ett svar på vad det är de faktiskt läser (förutom kalle anka), så läser jag gärna igenom deras literatur!