diskutera! Barfota eller skor?

Sv: diskutera! Barfota eller skor?

friska hovar som står inne korta perioder tror jag inte tar någon större skada av det, om hästen kan röra sig övriga dygnet. Men mentalt mår hästen dåligt av att vara inlåst.(min erfarenhet).

Att försöka rehabilitera fd. skodda och skadade fötter blir MYCKET svårare om man inte ger hästen full rörelsefrihet.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
Jag anklagar ingen för djurplågeri, jag säger min åsikt, precis som alla andra här på forumet. Ni är ju ganska många som hävdar att jag också är djurplågare, eftersom jag har strasserverkade hästar på lösdrift. Min åsikt är min, och den står jag för, men jag anklagar ingen!

Om man säger att de som har hästar i box är djurplågare så anklagar man väl?? :confused:

Varför nekas stallade hästar barfotaverkning? Om man som ägare vill göra så bra som möjligt för hästen med sina förutsättningar så måste väl barfota med viss stallning vara bättre än skor och stall??Och om hagarna man har är stora nog för rörelse som galopp så hästen får sitt vandrarbeteende tillgodosett??
Var går gränsen för godtagbar hästhållning med strasser?
Bara för att man inte kan ha lösdrift så måste väl en häst kunna gå barfota och ha bra fötter ändå?? Har sett flertalet barfotahästar verkade av vanlig hovslagare,installade och ridna som vanligt som mår bra!

Och jag kan garantera dig att min häst inte mår dåligt av lite vila i stallet på natten så han kan sova (ligger varje natt)
 
Senast ändrad:
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Filefjonkan skrev:
Med risk för att dissikera frågan, men de hästar som är barfota bak+installade halva året, har de mycket sämre bakfötter än en på lösdrift??

Svar: NEJ :D

Säger jag som har många års erfarenhet av att ha det just så!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Targa skrev:
Svar: NEJ :D

Säger jag som har många års erfarenhet av att ha det just så!

Det är det jag vill komma åt med mina frågor! Om en häst med barfota BAKFÖTTER kan ha fina hovar "trots" vanlig stallhästhållning, så måste väl framfötterna kunna vara fina de med med samma hästhållning??????????
Eller är framfötterna känsligare för att vikten ligger mest på dem??

Har fått något att fundera på när det gäller skor/barfota.
Vill kanske som du ha skor fram o barfota bak, för då får iaf "hälften" av hovarna vara naturliga!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
Visst kan du ha hästen barfota även om den står på box, men jag tror att de flesta SHP.arna i sverige backar på att verka en häst som inte har lösdrift. Rehabiliteringen fungerar inte om inte hästen har möjlighet att röra sig.

Om jag inte kunde ha mina hästar på lösdrift, skulle jag antingen flytta till ett område där det var möjligt, eller låna ut dem på foder till lösdriftsställen tills jag hade möjlighet att själv fixa en lösdrift. Stall är för mig en fruktansvärd form av djurplågeri och frihetsberövande. Djur i bur på zoo förbjöds för länge sedan....
Men hallå Vad har du för uppfattning av djurplågeri igentilgen. ?????

Det är inte alls djurplågeri att ha hästar inne. Tänk på dom hästarna som har exem ska dom få stå ute en hel sommar då och bli uppätna? Det kallar jag plågeri.

Jag har min häst jämt inne på nätterna tom på sommaren.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

*lånar*

ingen som höll med mig? så kan vi slippa denna diskutionen? för hur mkt vi än tjaffsar om vad vi tycker är bäst, kommer vi aldrig tjaffsa färdigt..
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

jag kanske råkade formulera mig fel, OK? :D
tänkte liksom inte trav & galopphästar som en grupp för sig. (tävlandes)

OK? :D
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
jag har försökt i flera månader att få tag på NÅGON FORM AV LITTERATUR som hovslagarskolan använder sig av när de läser hovanatomi. Utan att lyckas, inte ens deras utbildningsansvarige(bad att få bli kopplad, och fick nummret till någon..) vet vilken litteratur de använder:devil:

Allt jag har fått är magnussons hovvård och hovbeslag...och i den är det ett antal direkta faktafel(kan peka ut dem, med både sidnummer, rad samt forskning som visar på motsatsen till hans "teorier"), samt bilder på "fina" hovar i klass med strassers extremfall, som ni ju påstår inte förekommer i sverige:devil:

!
Egentligen är det ingen ide att diskutera med dig för du läser inte vad andra skriver och du förvränger ständigt saker till nåt helt annat.
Du verkar också ha väldigt dåligt minne vad hovslagare förut skrivet i ämnet!:devil:

För det första ,den bok du nämner är från 1980 !!:eek: och inte uppdaterad sen dess ,alltså 26 år gammal bok..
Mkt har hänt sen dess,skor,metoder och behandlingar ,forskning osv har gått framåt sen dess.

Magnusson hade jag som lärare på hovslagarskolan och han var en mkt bra lärare, otroligt duktig veterinär, och en stor hästvän ,med mkt sunt förnuft.:bow:

Jag har också nämnt att det behövs fler böcker på svenska,vill du ha bra böcker om hovslageri finns det många utländska.Jag önskar också att det fanns nån riktig tegelsten och uppslagsbok om hovvård på svenska med mkt bra bilder.Så folk slipper söka tvivelaktig kunskap på helgkurser..:crazy:

Jag har aldrig påstått att det inte finns vanvårdsfall i sverige när det gäller hovvården,men jag har sagt att det är underligt att Strasser mfl använder vanvårdsbilder som exempel på traditionell hovvård.Som om det vore nåt seriösa hovslagare eller hästägare eftersträvar ,och det är en JÄKLA skillnad.
Det finns dåligt skodda hästar i sverige eftersom det är brist på både utbildade hovslagare i landet,samt att vissa hästägare brister i kunskap.
Men det finns också många duktiga hovslagare och hästägare med mkt välskötta hästar,tyvärr har väl Strasserfolket inte umgåtts i de kretsarna..dessutom verkar inte en SHPare vilja se de välskötta hästarna eftersom hela deras skräckpropaganda då faller platt till marken..

Vanvård är vanvård och inget annat,kom inte och påstå att dessa vanvårdsfall är nåt som nån hovslagare försvarar.

Skall du framföra bevis om ev faktafel,kom då inte dragandes med nån gammal bok ,vill du ha tillgång till hovslagarskolornas kurslitteratur så får du väl gå utbildningen själv..;)
Jag har full förståelse för att du inte får nån litteratur eller kompendier ,jag tror knappast att Strasserutbildningen lämnar ut utbildningsmaterial hur som helst,eller?
Om du dessutom är lika trevlig i telefon som på nätet så förstår jag att ingen har lust att hjälpa dig .:angel:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Inte_Ung skrev:
Känner ett par utbildade hovslagare som även gått utbildning i barfotaverkning.
De delar inte din åsikt.
Vad jag vet så finns det alltid några elever på utbildningar, som inte dels klarar sin examen,dels är obildbara,vissa saknar tom helt talang.
Så är det inom alla utbildningar,hovslagarskola är inget undantag.

Om en utbildad hovslagare inte lärt sig verka en häst som går barfota då börjar jag undra lite,klarade de verkligen sina slutprov?
Låter underligt..:D
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Men det är ju på dagen som blir bitna av de flesta djurena :confused: Vad hjälper det att ställa in dem på natten när det blivit svalt och skönt :crazy:

Jaana som också har sina hästar på lösdrift och inte kan tänka sig att hålla häst på annat sätt än det som är naturligast för djuret.

Hästar sover faktiskt knappt 2 timmar /dygn och är flockdjur/betesdjur som strövar hela tiden i sin naturliga miljö. Jag tycker inte att det är djurplågeri att använda box Men jag kan inte tänka mig personligen göra annat än att hålla min häst efter hans förutsättningar.

Men sedan tror jag att jag också är ganska radikal.. Rider inte heller speciellt mycket, umgås går promenader trick tränar och annat kul :-) jag har honom barfota utan täcke, klipper aldrig och har honom i en kuperad hage på 10 hektar. Enlligt mig bor han just i hästhimlen, den miljö han borde leva i innan vi människor klampade in i hästars liv.

Men att seriöst säga att en häst mår bättre av att bo i box halva dygnet är att ta i. Jag förstår att man vill rationalisera och tycka att det skadar inte och det är bättre. Bättre för vem? Om du är så säker på att din häst vill stå i boxen

Ställ boxen i en hage och ha dörren öppen så märker du om så är fallet. Jag kan med 100 % säkerhet att efter att maten tagit slut är hästen utomhus nästan oberoende på väderleken.

Men man gör så gott man kan helt enkelt, alla har inte samma förutsättningar. Men det ligger i vårat ansvar att hålla hästen så att den får ett så drägligt liv som möjligt.

Mumin
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Men varför är det så stor skillnad på hovslagare? Då menar jag dom med utbildning så klart! Man får verkligen leta med ljus och lykta för att hitta duktiga hovslagare. Det jag har märkt mest är att många med tiden får hästarna sneda i hovarna. Såg också en bekants halvblodshingst på 3 år som gått från fina hovar till gravt understuckna med hörnstöd som går runt strålen och han trampar verkligen på dessa. Avlastar också frambenen rejält. Om det beror på hovarna vet jag inte, men det ser så ut. Hovisen som ska vara en duktig sådan tar nästan ingenting när han verkar hästen. Det ser ut som hästen börjar få bockhovs liknande ställning dessutom, och hästen var verkligen fin i hovarna innan men ägaren var tvungen att byta hovslagare då den gamla flyttat.

Den skoddes på rek inför 3 års testet och sedan hjälpte jag ägaren att dra av skorna (har jag gjort många ggr förr utan problem). Hade sedan en lång pratstund med kompisen om att byta hovis för hästen ser för:devil: ut i fötterna. Fattar inte varför det är så olika kompetens bland hovslagarna. Tänk om man visste med säkerhet att ringer man en utbildad hovis kan man lita på att denne gör sitt jobb korrekt. Lär ni er så olika på utbildningen eller är det så kanske att antingen har man känslan för det och är duktig eller också inte?

MVH Marie
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Tänkte på en sak till, det finns ju många hästar som skos trots att dom inte går på mycket annat än ridhusunderlag. Om slitaget är större än tillväxten så behövs skor heter det ju, men varför behövs då så ofta skor även till hästar där slitaget är minimalt?

Jag själv är av den åsikten att man inte ska sko om man absolut inte behöver det. Rider själv för distans på många förädiska grusvägar och anser att det då är en helt annan sak än för tex ridskolehästar när det gäller slitage?

Mina hästar går ute dygnet runt, men dom har sitt stall och sina boxar (efter lite ombyggnation) som sin ligghall och mina hästar väljer att vara en hel del i boxarna. Dom ligger där och vilar eller bara står och sover. Däremot går dom ju ut en hel del mellan gångerna dom är inne så det blir ju inte så lång tid i stöten som dom bara står still. Dom går ju omkring i stallet och byter box med varandra ibland också osv..

Men sen har jag bekanta vars hästar nästan aldrig är inne, så det är uppenbart väldigt individuellt. Skulle aldrig stänga stalldörren för mina hästar bara för att det skulle vara mest naturligt när dom verkligen vill vara inne en del varje dygn! Men skulle inte heller stalla upp dom då jag tycker att dom mår bäst om dom själva får bestämma, ute eller inne.

Men som sagt, varje häst är en individ, har man bara den rätta känslan och kan se vad just den eller den hästen mår bra av och vill ha så anpassar man ju sig därefter. Fel blir det tycker jag när folk inte lyssnar på sina hästar utan gör på ett visst sätt bara för att det ska vara så. Då är man fel ute vare sig man skor eller ej, har hästen uppstallad på natten eller på lösdrift!

Marie
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Mumin_79 skrev:
Men det är ju på dagen som blir bitna av de flesta djurena :confused: Vad hjälper det att ställa in dem på natten när det blivit svalt och skönt
En sommareksemhäst lider mest av svidknotten.
Och de är aktiva i gryning och skymning under maj och kanske en bit in i juni och sedan några veckor i augusti-september någon gång.

I just nu 13de maj så går solen ned 21.10 och upp 04.24.
Knotten är då inaktiva mellan ungefär 21.40 och 03.56.
Har du lust att gå upp kl 03.30 och ta in din häst?
Det har då inte jag.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nej men alla har inte exemhästar, mina hästar lider mest under varna sommardagar då bromsarna inte låter dem vara ifred, då tar jag in dem och ställer i det svala stallet ett tag. Individuellt kanske som med det mesta.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Mina hästar har självklart också tillgång till boxar samt ligghall men oftast har jag märkt att det växlar beroende på vilken slags hage man har också. Min hage är så pass kuperad med växlande berg äng och granskog och mina hästar går in i ligghallen då och då men föredrar att söka skydd i skogen vid ruskväder. En häst vill instinktvist ha en bra överblick och det får man inte någonstans med tre väggar. Men det är precis som du säger säkerligen individuellt och det låter som dina hästar har det mysigt :-)
Mumin
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

SmizzSpeedy skrev:
Varför nekas stallade hästar barfotaverkning? Om man som ägare vill göra så bra som möjligt för hästen med sina förutsättningar så måste väl barfota med viss stallning vara bättre än skor och stall??Och om hagarna man har är stora nog för rörelse som galopp så hästen får sitt vandrarbeteende tillgodosett??
Var går gränsen för godtagbar hästhållning med strasser?
Bara för att man inte kan ha lösdrift så måste väl en häst kunna gå barfota och ha bra fötter ändå?? Har sett flertalet barfotahästar verkade av vanlig hovslagare,installade och ridna som vanligt som mår bra!
)

Någon som har ett svar på detta??????????? Vill gärna veta!!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

SmizzSpeedy skrev:
Varför nekas stallade hästar barfotaverkning? Om man som ägare vill göra så bra som möjligt för hästen med sina förutsättningar så måste väl barfota med viss stallning vara bättre än skor och stall??Och om hagarna man har är stora nog för rörelse som galopp så hästen får sitt vandrarbeteende tillgodosett??
Var går gränsen för godtagbar hästhållning med strasser?
Bara för att man inte kan ha lösdrift så måste väl en häst kunna gå barfota och ha bra fötter ändå?? Har sett flertalet barfotahästar verkade av vanlig hovslagare,installade och ridna som vanligt som mår bra!
SmizzSpeedy skrev:
Någon som har ett svar på detta??????????? Vill gärna veta!!
Hagar stora nog för galopp, hur stort är det?
För att hästen skall få sitt vandrarbeteende tillgodosett måste hagarna stimulera till rörelse, minst 1,5 mil om dagen. Då spelar det ingen roll om hästen galopperar eller inte och heller egentligen inte hur stor hagen är även om det naturligtvis krävs lite mer än vanlig rasthagestorlek.
Jag verkar inte enligt strasser och det finns inga förbud eller regler gällande hur stora hagar eller hur mycket utevistelse. Men skall du få riktigt fina hovar krävs det att hästen rör på sig. Kan du rida 3 mil om dagen behöver du säkert inte ha så jättestor hage eller lösdrift, men hur många gör det?
Det är klart att det kan fungera annars också men chanserna ökar och hästarna mår i regel mycket bättre rent allmänt om de får röra på sig mer.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Lazio skrev:
Trav- och galopphästar i träning också? :smirk:

På sidan www.thehorseshoof.com under barefoot performance hittar man flera tävlande barfotahästar, en vann 3jan 2005 ett steeplechaselopp barfota... Där finns även dressyr/hopp/skogsarbetshästar samt distans. Även en polishäst från Houston.

Vidare på sidan Simon Earle Racing finns flera barfota galoppörer som tränas samt tävlas framgångsrikt...

:banana: :banana:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Hagar stora nog för galopp, hur stort är det?

På Island räknar man så här, hästen skall kunna galoppera så länge den vill utan att staketet sätter stopp, hästen skall kunna sakta av för egen maskin utan att något står ivägen. I de flesta fall kan dem det.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 470
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp