Sv: diskutera! Barfota eller skor?
Migo skrev:
jag har försökt i flera månader att få tag på NÅGON FORM AV LITTERATUR som hovslagarskolan använder sig av när de läser hovanatomi. Utan att lyckas, inte ens deras utbildningsansvarige(bad att få bli kopplad, och fick nummret till någon..) vet vilken litteratur de använder
Allt jag har fått är magnussons hovvård och hovbeslag...och i den är det ett antal direkta faktafel(kan peka ut dem, med både sidnummer, rad samt forskning som visar på motsatsen till hans "teorier"), samt bilder på "fina" hovar i klass med strassers extremfall, som ni ju påstår inte förekommer i sverige
!
Egentligen är det ingen ide att diskutera med dig för du läser inte vad andra skriver och du förvränger ständigt saker till nåt helt annat.
Du verkar också ha väldigt dåligt minne vad hovslagare förut skrivet i ämnet!
För det första ,den bok du nämner är från 1980 !!
och inte uppdaterad sen dess ,alltså 26 år gammal bok..
Mkt har hänt sen dess,skor,metoder och behandlingar ,forskning osv har gått framåt sen dess.
Magnusson hade jag som lärare på hovslagarskolan och han var en mkt bra lärare, otroligt duktig veterinär, och en stor hästvän ,med mkt sunt förnuft.
Jag har också nämnt att det behövs fler böcker på svenska,vill du ha bra böcker om hovslageri finns det många utländska.Jag önskar också att det fanns nån riktig tegelsten och uppslagsbok om hovvård på svenska med mkt bra bilder.Så folk slipper söka tvivelaktig kunskap på helgkurser..
Jag har aldrig påstått att det inte finns vanvårdsfall i sverige när det gäller hovvården,men jag har sagt att det är underligt att Strasser mfl använder vanvårdsbilder som exempel på traditionell hovvård.Som om det vore nåt seriösa hovslagare eller hästägare eftersträvar ,och det är en JÄKLA skillnad.
Det finns dåligt skodda hästar i sverige eftersom det är brist på både utbildade hovslagare i landet,samt att vissa hästägare brister i kunskap.
Men det finns också många duktiga hovslagare och hästägare med mkt välskötta hästar,tyvärr har väl Strasserfolket inte umgåtts i de kretsarna..dessutom verkar inte en SHPare vilja se de välskötta hästarna eftersom hela deras skräckpropaganda då faller platt till marken..
Vanvård är vanvård och inget annat,kom inte och påstå att dessa vanvårdsfall är nåt som nån hovslagare försvarar.
Skall du framföra bevis om ev faktafel,kom då inte dragandes med nån gammal bok ,vill du ha tillgång till hovslagarskolornas kurslitteratur så får du väl gå utbildningen själv..
Jag har full förståelse för att du inte får nån litteratur eller kompendier ,jag tror knappast att Strasserutbildningen lämnar ut utbildningsmaterial hur som helst,eller?
Om du dessutom är lika trevlig i telefon som på nätet så förstår jag att ingen har lust att hjälpa dig .