diskutera! Barfota eller skor?

Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Lilla Skutt skrev:
Man kan ju undra hur ofta du verkade din häst förut..om du hafts så stora problem:confused: man antar ju oxå att du red mindre ett tag efter skorna togs av oxå.;)
Och rider du lika mkt nu?
Så frågan är om inte kortare hovar och mindre ryttarpåverkan gjort sitt också..:angel:
Och andra ev ändringar i hästens liv.
Men jag är glad att din häst mår bättre:;)

Hellu.... :) Hon vart tidigare verkad och skodd var 6:e vecka av mycket duktig hovslagare som jag inte på något sätt är ovän med idag heller. Skulle jag i framtiden behöva sko någon häst av någon anledning så skulle jag ringa honom i första hand direkt. Jag trodde inte att jag hade problem med detta, såg det inte ens förrän jag såg skillnaden.

Efter avskoningen reds hon mindre en period ja, nu rids hon faktiskt mer än hon gjorde med skorna. :D
Vi ska ju ut och rida distans, då kan man inte skritta lite i åkerkanten....
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Lilla Skutt skrev:
Om en häst får ett ben avsparkat ,är det då också ett hovrelaterat problem?:angel:
Självklart!
Det är ju relaterat till hovarna på den sparkande hästen.
Och beror ju då på att den hade skor.
Så visst är det farligt med skor ibland, det kan jag hålla med om.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Lilla Skutt skrev:
Man kan ju undra hur ofta du verkade din häst förut..om du hafts så stora problem
Jag kan ju också få den effekten på mina skodda hästar om jag har låtit det gå litet långt mellan skoningarna.
Men då så brukar inte jag rida på dem innan de är omskodda.
Att jag väntar länge ibland beror på att jag vill ha mycket nytt och fint material att spika i till nästa skoning.
Så att inte nederkanten bara blir en perforerad sörja.

Några veckors vila efter en hård träningsperiod kan ju också göra underverk.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Mirraya skrev:
Vi ska ju ut och rida distans, ..
Med eller utan barfotaboots?

Kan du inte göra oss alla här inne en tjänst?
Ta bilder på hovarna före och efter denna distansridning.
Det vore så väldigt intressant att se hur hovarna påverkas.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Ömfothet beror i stort sett alltid på att hästen VARIT skodd och felverkad, inte på att den ÄR barfota.........

Hade inte tänkt lägga mig i den här diskussionen, men måsta bara få säga att ovanstående INTE stämmer - inte på min ena häst i alla fall!
Hon har gått barfota bak i hela sitt liv. Hon är nu 9 år gammal - och fortfarande ömfotad! Jag måste ha boots på när vi rider på hårt underlag (asfalt, hårda grusvägar etc), annars ömmar hon märkbart.

Jag har lite svårt för alla dessa generella uttalanden och påståenden som ofta görs i dessa trådar :mad:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Planen var att rida barfota, men om "böldgropen" på bakhoven inte är helt läkt kommer jag ju at ha boots på bak, och blir det boots på bak så blir det boots på fram för balansen...
Men jag lägger absolut ut bilder före/efter ritt så fort jag har startat barfota. Är väl inte av intresse att fota före/efter hon gått i boots.. :D
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Mirraya skrev:
Är väl inte av intresse att fota före/efter hon gått i boots..
Nej men då är en bootsrapport i stället mycket intressant.
Vilka boots, hur de satt och så bilder på hur de såg ut före och efter.
Och kanske även på hovarna så att man kan se om där blir något skav eller dyl på dem.

Du kan väl kalla tråden för:
"Rapport från en barfota distansritt".
Det vore mycket spännade att se hur det går för hovarna eller bootsen där.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

OK. Fel av mig. Jag borde skrivit "skodd och/eller felverkad".
Men det är som du kanske ser inte en total generalisering.
Jag skrev "i stort sett alltid".
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Lazio skrev:
Trav- och galopphästar i träning också? :smirk:

Det finns... Vet att O.L verkar i ett galoppstall, vet dock inte vilket men det ska jag föraöka forska i för det skulle vara intressannt att kunna följa hästarna!

Att travhästar tränas/tävlas barfota är väl inget nytt. Fast de flesta tränas nog skodda och går barfota på en del tävlingar och skodda på andra, men... jag tycker mig ana en förändring? :)
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jag köpte min häst för 2 år och 2 månader sedan.
När jag var nere och provred hade hon skor med sidokappor och dålig hovkvalitet. Trots detta köpte jag hästen.

Problemen började nästan genast. Hovis rekommenderade linfrökaka vilket hjälpt oss mkt. Men vi hade mkt problem med tappskor och hovsprickor. Första sommaren åkte hon på en hovbensfraktur pga skada från tappsko.

När hon stått som konvalescent ett tag och jag beslutat att hon skulle få stå året ut för att bli riktigt bra beslutade jag även för att plocka av bakskorna där hon hade som mest problem. Bara för att testa. Men jag har inte använt mig av någon barfotametod utan det är hela tiden min utbildade hovslagare som verkat.

Det föll mkt väl ut och hon fick fortsätta gå barfota i bak även efter att jag satt igång henne. Hon sattes igång i feb-05. Hon behövde inga boots, inte ens på grusvägar. Väldigt överraskande, då jag för säkerhets skull hade köpt henne ett par. Men dom fick ligga på vänt till vintern då jag skulle behöva dom till brodd.

Hennes andra sommar hos mig började hon få problem med tappskor igen, nu i fram. Jag tog då ett snabbt beslut att testa även i fram. Anledningen att jag inte plockade alla fyra på en gång var att jag var orolig för om hon skulle klara det pga att hon är ganska så framtung.

Bootsen fick jag ju användning för iaf, fast i fram... ;)
Det gick helt suveränt att rida med boots, har inget att klaga på.

Till hösten blev hon sjuk och fick stå hela vintern. När jag satte igång henne i våras skadade hon sig i hagen och har varit konvalescent ytterligare en tid. Jag fick klartecken att börja rida igår, så nu ska det bli intressant att se hur framhovarna fungerar, om hon behöver boots eller ej.

Jag har bara positiva erfarenheter från barfotagång, men jag skulle ALDRIG våga ge mig i kast med några barfotametoder. Jag litar för mycket på den moderna forskningen för det..
Jag har en häst till som fungerar jättebra MED skor och då låter jag det vara så. Huvudsaken är att hästarna mår bra!! :)
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Lilla Skutt skrev:
Skall man inte hålla sig till fakta om man skall vara trovärdig?
Påstår du att de hästar som döms ut i Sverige är detta pga sina hovar?
Visa mig källan till det påståendet.

Mina siffror var mest ett litet ironiskt bemötande av "bara-undrar":s siffror om att 60% av utdömningarna är ryttarrelaterade och 40% beror på att man inte anlitat en utbildad hovslagare. (eller hur det var).
Kan inte belägga mina siffror, med de var som sagt inte riktigt tänkt att de skulle uppfattas som vetenskapliga fakta.
(Har visserligen hört siffran 70% i "tredje hand", men har inte kollat upp källan)

Allmänt:

Jag tycker att var och en har rätt att tro på det man vill, så jag blir lite nedstämd över alla dessa påhopp, framförallt från utbildade hovslagare, på de som har sina hästar barfota utan att anlita just en utbildad hovslagare.
Det är som att jämföra äpplen och päron. En hovslagare har fått utbildning i hur man verkar en hov för skoning. En barfotaverkare har istället utbildats i hur hoven ska verkas för att fungera barfota. BEVISLIGEN så finns det massor av exempel på att det fungerar att "barfotaverka" hästar, så jag kan inte förstå vad det är som upprör.
Faktum är att alla de hovslagare och veterinärer jag känner till som haft ett tillräckligt öppet sinne för att våga lyssna på vad det är "vi" håller på med har tyckt att det låter MYCKET intressant.
Men jag har ju inga vetenskapliga bevis för detta................;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Det är som att jämföra äpplen och päron. En hovslagare har fått utbildning i hur man verkar en hov för skoning. En barfotaverkare har istället utbildats i hur hoven ska verkas för att fungera barfota.
Och det här gör mig så trött och arg och irriterad.

Hovslagare har visst fått utbildning i hur hästar skall verkas för barfotagång.
Det där med att verka för att hästen skall gå barfota är inget som "barfotaverkarna" på något sätt är ensamma om att kunna.
Det är förvisso olika typer av verkning för skoning och för barfotagång.
Men ännu så har jag inte stött på en enda hovslagare som inte kan göra den skillnaden.

Barfotaverkarna är inte på något sätt unika.
Det är bara något som de vill göra gällande att de är.
Barfota är bra på sitt vis och skott är bra på sitt vis.
Själv så tillämpar jag båda i olika sammanhang.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Det är som att jämföra äpplen och päron. En hovslagare har fått utbildning i hur man verkar en hov för skoning. En barfotaverkare har istället utbildats i hur hoven ska verkas för att fungera barfota.


Hur kan du då förklara att min hästs barfota hovar fungerar alldeles ypperligt "trots" verkning av klassisk hovslagare?? :confused:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
BEVISLIGEN så finns det massor av exempel på att det fungerar att "barfotaverka" hästar, så jag kan inte förstå vad det är som upprör.
Det som upprör är denna eviga inkompetensförklaring av hovslagarkåren.
Och påståenden om att det minsann bara är riktiga barfotaverkare som kan verka hästar korrekt.
För det är bara dessa som kan den "rätta läran".

Du påstod ju precis att hovslagare bara kan verka för att sätta på skor.
Vilket är ett totalt felaktigt påstående.
Tror du på fullaste allvar att de inte är utbildade i att verka unghästar och föl?
Eller att dessa liksom skos på en gång som de föds?
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Inte_Ung skrev:
Och det här gör mig så trött och arg och irriterad.

Hovslagare har visst fått utbildning i hur hästar skall verkas för barfotagång.
Det där med att verka för att hästen skall gå barfota är inget som "barfotaverkarna" på något sätt är ensamma om att kunna.
Det är förvisso olika typer av verkning för skoning och för barfotagång.
Men ännu så har jag inte stött på en enda hovslagare som inte kan göra den skillnaden.

Barfotaverkarna är inte på något sätt unika.
Det är bara något som de vill göra gällande att de är.
Barfota är bra på sitt vis och skott är bra på sitt vis.
Själv så tillämpar jag båda i olika sammanhang.

Vad EXAKT är skillnaden mellan de olkia verkningarna??? Seriöst intresserad av att få veta!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Inte_Ung skrev:
Och det här gör mig så trött och arg och irriterad.

Hovslagare har visst fått utbildning i hur hästar skall verkas för barfotagång.
Det där med att verka för att hästen skall gå barfota är inget som "barfotaverkarna" på något sätt är ensamma om att kunna.
Det är förvisso olika typer av verkning för skoning och för barfotagång.
QUOTE]

Känner ett par utbildade hovslagare som även gått utbildning i barfotaverkning.
De delar inte din åsikt.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 470
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp