diskutera! Barfota eller skor?

Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Mullan skrev:
Har haft skor på ett år, har tagit av dom nu och det känns som man rider an annan häst!
Rörelser som varit svåra att utföra innan går som en dans.
Skor el ej det är mycket induviduellt, men för oss funkar det bättre utan!

Håller med helt! Vart samma sak för oss, mycket mjukare steg och ett helt annat rörelsemönster.

Det är otroligt hur mycket i kroppen som påverkas "bara av att ta av skorna". Spänningar har släppt ända upp i rygg/nacke.

Jag vet att jag vart mycket överraskad av hur mycket bättre rörelsemönster hon fick utan skor i början.. sen vande man sig ju vid det och tänker inte på det längre... men så red jag en skodd häst härom veckan...hua!:crazy: stumma steg! Vi skulle rida en bit över asfalt där jag normalt travar med min häst - jag klev av och ledde henne för det gör ont i hela mig när jag tänker på vad dessa slag och vibrationer gör med hennes knän och leder....
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Ska bara tillägga, eftersom det inte är uppenbart för alla att bootsen även går att brodda med gräsbrodd.

Det som sättts fast i booten är gänghålen sen används vanliga brodd.. is/gräs/blind.....


Funderar även på de som tycker att hovarna slets snett/konstigt på grus... anar en hovslagarverkning :angel:
Kostnas för barfotaverkning 250....anar även här en hovslagare... då förstår jag att hästen blir öm..
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

bara-undrar skrev:
bara-undrar om du inte där har rätt i att dom är skapta för att gå på alla underlag och det kan dom ända tills någon idiot kommer på att man skall utsätta dom för mer slitage än än tillväxten.....

Vill man att hästen skall ha det optimalt bra så får man nog finna sig i att inte rida på den heller då hela 60% av alla utdömningsskador för dagen på häst är helt ryttarrelaterat. Övriga 40% beror på inkompetent hovvård från glada amatörer.

Man kan också undra vem som är störst idiot. Den som tar sig till att spika fast en järnanordning på hoven och därmed förhindrar många av de funktioner som naturen har försett den med. Eller den som insett att naturen är så vis att den ser till att skapa tillväxt i den takt det behövs.
70% av alla utdömningsskador är hovrelaterade. 95% (?) av alla hästar är skodda. Mer behöver väl knappast sägas för att man ska inse att det kanske kan vara ide att prova något annat.
Har elva hästar i min omgivning som skotts av senaste halvåret och verkas enligt "vildhästmetoden". Flera av dem ansågs vara för ömfotade för att gå barfota. Men förutom någon kort period då ett par av dem inte så gärna ville gå på grusvägar (varvid man naturligtvis undvek detta, eller satte på boots), så har det inte varit några problem.
Man ska dock inte tro att det bara är till att ta av skorna och fortätta som då den var skodd. Det tar tid för naturen att återställa den balans som rubbats genom år av onaturlighet.
Ömfothet beror i stort sett alltid på att hästen VARIT skodd och felverkad, inte på att den ÄR barfota.........

Jag tycker att bara-undrar ska sätta sig in i vad det är h*n "kastar skit på" innan h*n sätter igång. H*n kan äver hojta till sin alldeles egna hovis att jag hyser stor respekt för all den kunskap h*n har, och h*n är säkerligen mycket duktig på att verka och sko hästar. (tyvärr verkar det dock finnas alldeles för få sådana)
Vi "barfotamänniskor" inte ute efter att trampa hovslagarkåren på tårna (vilket f.ö inte skulle göra så ont, ju ;) ). Inte heller är vi ute efter att spara pengar. Vi är bara väldigt glada över att ha insett att det finns ett alternativ, och att det FUNGERAR att ha sin häst barfota, med rätt verkning.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Men hur ska jag göra nu då?:confused:
Jag har haft min ponny bara i fyra veckor, har inte hunnit lära känna honom riktigt.
Dessutom är han dålig musklat, då förra ägaren inte red under vintern.:crazy:
Han behövs byggas upp.
Jag tror väl inte helt på det här med oskodd men vad man inte provar kan man inte fördömma. :smirk:
Så prova, det vill jag göra, men kanske det är bäst att göra detta till
hösten, då har ju hovarna hösten och hela vintern på sig att växa.

Vad tror ni om det! :confused:
Tackar för alla svar :bow:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

*plockar en knapp*
Jag förstår inte egentligen all denna debatt

Det pratas om att hästarna funkar i grunden men inte om man skall rida mycket. Men varför skall man för den skull spika på ett par skor?
Hästboots funkar ju minst lika bra och ibland bra mycket bättre än järnskor!
Det kommer dessutom nya sorters hästboots hela tiden nu så det kommer förmodligen inte dröja många år förrän järnskorna bara används som rena sjukbeslag.
(Eller iofs... med dagens konservativa hovslagare kan det nog finnas fickor lite här och var där denna utdaterade beslagsform fortfarande är standard)
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jennifer80 skrev:
Men hur ska jag göra nu då?:confused:
Jag har haft min ponny bara i fyra veckor, har inte hunnit lära känna honom riktigt.
Dessutom är han dålig musklat, då förra ägaren inte red under vintern.:crazy:
Han behövs byggas upp.
Jag tror väl inte helt på det här med oskodd men vad man inte provar kan man inte fördömma. :smirk:
Så prova, det vill jag göra, men kanske det är bäst att göra detta till
hösten, då har ju hovarna hösten och hela vintern på sig att växa.

Vad tror ni om det! :confused:
Tackar för alla svar :bow:

Jaa du... rehabiliteringen blir jobbig för en del och andra inte.. Är man orolig skaffar man boots. Finns för och nackdelar med både vinter och sommar som "första tid"

Sommar: Mjukt i hagen, kan vara skönt första tiden. Men grusvägar kan vara hårda.... Svamt ooch annat oknytt trivs ju också bättre i sommarvärme och fukt :devil:

Men det finns ju produkter - tycker själv att silvervatten är oslagbart att bada hovar i. Tar dör på svamp å bakterier utan att skada hoven. Räcker ofta med 1 behandling.

Vinter: Mycket snö så är det ju oslagbart. Mjukt å skönt! Men blir det en vinter utan snö så har många en hage bestående av enbart isknögglor... de är inte roliga alls! Speciellt inte för nyavskodda små hovar!

Men.. man kan ju ha boots på även i hagen under en period, men de måste ju tas av några timmar varje dag(är hästen inne på natten är det ju inga problem - då kan de vara av då) annars kan man ta av dem när man går ut och promenerar eller så...
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Fast alla hästar funkar inte att ha barfota. Min travare skulle slita ner hovarna på nolltid för han tränar så hårt, han måsta ha skor.
Mitt sto går barfota och skos på vintern så jag kan brodda men hon rids bara för nöjes skull.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Lazio skrev:
Fast alla hästar funkar inte att ha barfota. Min travare skulle slita ner hovarna på nolltid för han tränar så hårt, han måsta ha skor.
Nu läste du inte riktigt innan du svarade.
Så här skrev jag: "Man ska dock inte tro att det bara är till att ta av skorna och fortätta som då den var skodd. Det tar tid för naturen att återställa den balans som rubbats genom år av onaturlighet."
Naturligtvis sliter din travare ner sina hovar på ett litet kick om du fortsätter att träna den barfota på samma underlag och i samma omfattning som då den är skodd..........
Jag har inte påstått att det är lätt att ställa om sin häst till barfotagång. Det krävs uppmärksamhet och tålamod.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Varför är du så excluderande?
Båda varianter kan väl vara bra på sina sätt?
Och om det verkligen är bäst med barfota och boots, så kommer det ju att visa sig i längden av sig själv.

Jag blir alltid misstänksam när någon är totalt fixerad vid bara en lösning och vägrar att se fördelarna med andra lösningar.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Inte_Ung skrev:
Varför är du så excluderande?
Båda varianter kan väl vara bra på sina sätt?
Och om det verkligen är bäst med barfota och boots, så kommer det ju att visa sig i längden av sig själv.

Jag blir alltid misstänksam när någon är totalt fixerad vid bara en lösning och vägrar att se fördelarna med andra lösningar.

exkluderande? Jag är bara lite oförstående :p

Nej, seriöst så nog fattar väl jag också att sånt här måste få ha sin tid.

Det är ju bara att titta på hovis som fått för sig att det ligger anmälningar till höger och vänster (jag har t.o.m. hört att det är "allmänt känt" på exempelvis föreläsningar etc av hovslagare) där det i själva verket inte finns en enda.
Nu vet jag iofs inte något om strasserfolket, men "mitt" gäng har inte en enda anmälan på sig. Trots att jag ryktesvägen får höra om nya anmälningar nästan en gång i månaden...
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

då bara undrar jag hur mkt lidelse vi har utsatt våra hästar för, med skoning?
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Equine skrev:
då bara undrar jag hur mkt lidelse vi har utsatt våra hästar för, med skoning?

Beroende på med vem man pratar med, så kan det i princip vara vad som helst. Själv har jag blivit kallad djurplågare.:angel:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
Nu läste du inte riktigt innan du svarade.
Så här skrev jag: "Man ska dock inte tro att det bara är till att ta av skorna och fortätta som då den var skodd. Det tar tid för naturen att återställa den balans som rubbats genom år av onaturlighet."
Naturligtvis sliter din travare ner sina hovar på ett litet kick om du fortsätter att träna den barfota på samma underlag och i samma omfattning som då den är skodd..........
Jag har inte påstått att det är lätt att ställa om sin häst till barfotagång. Det krävs uppmärksamhet och tålamod.

Men du menar att det skulle funka att ha honom barfota?

:crazy:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Mirraya skrev:
Håller med helt! Vart samma sak för oss, mycket mjukare steg och ett helt annat rörelsemönster.

Det är otroligt hur mycket i kroppen som påverkas "bara av att ta av skorna". Spänningar har släppt ända upp i rygg/nacke.

....
Man kan ju undra hur ofta du verkade din häst förut..om du hafts så stora problem:confused: man antar ju oxå att du red mindre ett tag efter skorna togs av oxå.;)
Och rider du lika mkt nu?
Så frågan är om inte kortare hovar och mindre ryttarpåverkan gjort sitt också..:angel:
Och andra ev ändringar i hästens liv.
Men jag är glad att din häst mår bättre:;)
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
70% av alla utdömningsskador är hovrelaterade. 95% (?) av alla hästar är skodda. Mer behöver väl knappast sägas för att man ska inse att det kanske kan vara ide att prova något annat.


.
Skall man inte hålla sig till fakta om man skall vara trovärdig?
Påstår du att de hästar som döms ut i Sverige är detta pga sina hovar?
Visa mig källan till det påståendet.
Många saker kan göra en häst halt,ibland är det pga felaktigt utförd hovvård eller saknad av dito,men kan lika gärna bero på ryttarens påverkan,felaktig utrustning,dålig exteriör på hästen,tandproblem,nedbrytande träning,skador mm mm.

Bara för att symtomen till slut visar sig i benen behöver inte alltid hovarna vara orsaken ,även om det finns fall där det är uppenbart att hovarna är orsaken..

Men din statistik tror jag inte ett dugg på och skulle vilja veta var du hittat dessa fakta om att det är just hovarna som är orsaken till att hästar döms ut.

Om en häst får ett ben avsparkat ,är det då också ett hovrelaterat problem?:angel:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Mirraya skrev:
Håller med helt! Vart samma sak för oss, mycket mjukare steg och ett helt annat rörelsemönster.

Det är otroligt hur mycket i kroppen som påverkas "bara av att ta av skorna". Spänningar har släppt ända upp i rygg/nacke.

Jag vet att jag vart mycket överraskad av hur mycket bättre rörelsemönster hon fick utan skor i början.. sen vande man sig ju vid det och tänker inte på det längre... men så red jag en skodd häst härom veckan...hua!:crazy: stumma steg! Vi skulle rida en bit över asfalt där jag normalt travar med min häst - jag klev av och ledde henne för det gör ont i hela mig när jag tänker på vad dessa slag och vibrationer gör med hennes knän och leder....

Detta är självklart väldigt individuellt, eftersom skor verkar ha en motsatt effekt på min 3-åring. Hon ömmar och vågar inte ta ut steget ordentligt UTAN skor. Hovis, som kom ut igår, sa att hon har bra hovar dock en relativt mjuk och tunn sula. Det är därför hon känner av stenarna på grusvägen så mycket. När hon fått skor fram igår tyckte jag mig t. o. m. se förbättring i hagen.

Det är bara att inse att inte alla hästar är skapta likadant. Shettisen som jag har verkar ha STENHÅRDA hovar. De spricker eller fläks aldrig trots verkning av "vanlig" hovslagare. Hon klarar sig antagligen bra utan skor, vad man än gör med henne. Men inte min haflinger.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Nissan skrev:
70% av alla utdömningsskador är hovrelaterade. 95% (?) av alla hästar är skodda.

Vet inte var siffran kommer ifrån, men låt oss säga att det stämmer att 70% av utdömningsskador är hovrelaterade. Vad är det då som säger att den siffran skulle gå ner om du skor av alla hästar? Den kanske stiger till 80 eller 90% i stället?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 470
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp