diskutera! Barfota eller skor?

Sv: diskutera! Barfota eller skor?

My Beauty skrev:
wolken fee skrev:
Jag själv har skor runt om på min häst. och detta om hon går barfot så får hon ont. Detta känner jag för hon blir VÄLDIGT försiktig och små haltar.

andledningen till det är väl att hästen inte har vant sig? det är en stor omställning att byta till barfota och alla hästar klarar inte det lika lätt. men ALLA absolut ALLA hästar KAN gå barfota, och tränas och tävlas på det! det är liksom inga problem.. det är hästens natur. dock tar det tid för vissa, och det är en lång procedur (tar ca 1 år).

antar att många inte har det tålamodet.

sedan antar jag även att en del är omedveten om det och bara slänger av skorna praktiskt taget. hästen kan knappt på på grus eller liknande och blir öm efter träning - sen undrar de varför? :smirk:
och då drar de slutsatsen att nähä, den här hästen kan inte tränas eller ridas barfota..

någon som håller med mig?
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

*knapplån*

kvalitén blir väl egentligen bättre på hovarna när de går barfota? fast sen beror det väl även på hästens benförflyttning och om de är innåttåade eller nåt annat.

kanske om hovarna blir sämre när hästen är barfota att man inte gått över på rätt sätt?
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
tackar!:o :)

bara för att skryta litet kan jag nämna att det stod ca 700 pers bakom ryggen på fotografen, utklädda till div. farliga typer, skrikandes, brottandes och allmänt bråkandes...och våra hästar stod stilla snällt ändå;)


Haha, aa vet hur dte är på lajv;)
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Netted skrev:
My Beauty skrev:
andledningen till det är väl att hästen inte har vant sig? det är en stor omställning att byta till barfota och alla hästar klarar inte det lika lätt. men ALLA absolut ALLA hästar KAN gå barfota, och tränas och tävlas på det! det är liksom inga problem.. det är hästens natur. dock tar det tid för vissa, och det är en lång procedur (tar ca 1 år).

antar att många inte har det tålamodet.

sedan antar jag även att en del är omedveten om det och bara slänger av skorna praktiskt taget. hästen kan knappt på på grus eller liknande och blir öm efter träning - sen undrar de varför? :smirk:
och då drar de slutsatsen att nähä, den här hästen kan inte tränas eller ridas barfota..

någon som håller med mig?

Nej, jag håller inte med dig alls. Hur skulle det kunna vara hästens natur att tränas och tävlas??

Har en unghäst (-03) som gått barfota i hela sitt unga liv. Reds in sent i vintras när det var snö. Nu har jag ridit henne några gånger på grusväg och har konstaterat att hennes hovar inte håller för det, alltså kommer hovis imorgon och sätter skor på fram. En väldigt djurvänlig hovis som sa, när han var ute och verkade för några veckor sedan, att jag skulle ringa honom omedelbart om hon ömmade så han kunde komma ut och sätta på skor. För ont ska ingen häst gå och ha, eller hur?

Det hade varit mycket, mycket trevligare för min plånbok att betala 250 kr för en verkning jämfört med 450 kr (plus 100 kr bensinpengar) för en halvskoning, men hästens välmående går ju före.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

klart hästens välmående ska gå först! det är det viktigaste!
dock är det min åsikt :D

att det var hästens natur att tävla, det sa jag inte, eller menade inte så iaf, jag kanske skrev lite dumt.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Netted skrev:
men ALLA absolut ALLA hästar KAN gå barfota, och tränas och tävlas på det!

bara-undrar om du inte skrev lite dumt här oxå.

Hade det nu varit så som du påstår så skulle det redan varit så för många århundraden sedan.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

bettysmatte skrev:
Netted skrev:
Nu har jag ridit henne några gånger på grusväg och har konstaterat att hennes hovar inte håller för det, alltså kommer hovis imorgon och sätter skor på fram.

För att dra litet i debatten;)

Vi vet hur mycket en järnsko påverkar hästen, det finns inte en hovis som inte fått lära sig det...

Anta att häst Q har sådana skador i fötterna att h*n inte kan ridas utan skor. Är det då ok att sko hästen för "att kunna använda den" på underlag den inte är bekväm på barfota?

Är det ok att sko en häst för att kunna brodda den och tävla fälttävlan på hala leriga underlag?

isf. vart går gränsen där det INTE är tillåtet att ge hästen externa hjälpmedel för att nå en viss grad av användbarhet?

Är det tex ok att ge hästen medicinska preparat för att öka uthålligheten?

ser gärna motivationer till era svar!

/Migo
*hukar och gömmer sig bakom paraplyet, nu kommer stormen*
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

bara-undrar skrev:
bara-undrar om du inte skrev lite dumt här oxå.

Hade det nu varit så som du påstår så skulle det redan varit så för många århundraden sedan.


det var så för många många årtusenden sedan faktiskt... hästen är liksom...född barfota;);) :angel:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Gud, vad svårt det är, jag vet verkligen inte vad jag ska göra, men egentligen är ju hästen skapt för att kunna gå på alla underlag eller? jag menar vildhästarna har väl hårda underlag de med. Men det är väl kanske så här, att människan har avlat fram fina hästar med dålig hovkvalitet. Vad tror ni? Jag vill ju gärna rida på alla underlag och skulle inte tycka det vore ngt kul om jag har en häst som får ont av att gå över en grusväg. Och min har ju nu varit skodd länge, men samtidigt vill jag att han ska ha det bra. Svårt svårt!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Migo skrev:
det var så för många många årtusenden sedan faktiskt... hästen är liksom...född barfota;);) :angel:

bara-undrar om du har tänkt på att den även är född utan ryttare.:rofl:

Ja du Migo, kanske det kommer en dag när även du får förståelsen för helhetsbilden utifrån hästens inträde som tam och brukshäst i människans värld.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jennifer80 skrev:
Gud, vad svårt det är, jag vet verkligen inte vad jag ska göra, men egentligen är ju hästen skapt för att kunna gå på alla underlag eller? jag menar vildhästarna har väl hårda underlag de med. Men det är väl kanske så här, att människan har avlat fram fina hästar med dålig hovkvalitet. Vad tror ni? Jag vill ju gärna rida på alla underlag och skulle inte tycka det vore ngt kul om jag har en häst som får ont av att gå över en grusväg. Och min har ju nu varit skodd länge, men samtidigt vill jag att han ska ha det bra. Svårt svårt!

bara-undrar om du inte där har rätt i att dom är skapta för att gå på alla underlag och det kan dom ända tills någon idiot kommer på att man skall utsätta dom för mer slitage än än tillväxten samt även bestämma vilket underlag dom skall gå på
och inte nog med det,allt detta skall ske under ett så kallat ridpass där man tvingar dom att röra sig lika mkt som dom normalt rör sig under ett helt dygn. Värst av allt är väl att under detta ridpass så förflyttar sig hästen till 80% i en högre gångart än den naturligt skulle göra i det fria vilket ökar slitaget ytterligare.

Boven i dramat är inte hästens hovar utan den enda boven som förstör hästens naturliga förutsättningar är den som sätter sig på hästens rygg.

Vill man att hästen skall ha det optimalt bra så får man nog finna sig i att inte rida på den heller då hela 60% av alla utdömningsskador för dagen på häst är helt ryttarrelaterat. Övriga 40% beror på inkompetent hovvård från glada amatörer.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

nej jag tycker faktist inte att jag skrev dumt där, för det är MIN åsikt och MINA erfarenheter. eller hur? :smirk:

jag tycker helt enkelt att det är så, med rätt metoder och rätt tilvägagångssätt kan alla hästar gå barfota.
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Jennifer80 skrev:
Men det är väl kanske så här, att människan har avlat fram fina hästar med dålig hovkvalitet.

tänkte faktist också på det! :smirk:

i övrigt tycker jag du ska göra ett försök! men gör då på rätt sätt, så hästen inte får ont i onödan nu när du vänjer den. visst tar det ett tag, men det är värt det!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Har haft skor på ett år, har tagit av dom nu och det känns som man rider an annan häst!
Rörelser som varit svåra att utföra innan går som en dans.
Skor el ej det är mycket induviduellt, men för oss funkar det bättre utan!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Håller med "bara-undrar" i det mesta... Visst kan o bör hästar få vara barfota om o när det funkar, men kräver man mer arbete av hästen än vad naturen försett den med att klara av... ja då får man hjälpa till eller sluta kräva detta arbete... bara att välja...

När man började sko hästar gjorde man detta för att de blev ömfotade vid hårt arbete... Beslagens "vettighet" har varierat... kunskapen har ökat (iallafall hos vissa)

Man kan också diskutera tex sadeln... det är mer naturligt för hästen att vara utan, men eftersom ngt så onaturligt inträffat att en människa hoppat upp o satt sig på ryggen så kanske det kan vara i sin ordning att hjälpa hästen att bära upp den onaturliga extra vikten genom att lägga dit en väl passande sadel...?

Alla ni som vill ge era hästar det mest naturliga hela tiden... sluta rid!!! Släpp hästarna i en jättestor hage, i en jättestor flock!!! Det är det närmaste naturliga vi idag kan komma... annars kan ni ju alltid försöka hitta ett riktigt stort landområde där de kan sköta sig själva o vara vildhästar på riktigt, men jordens tillgångar börjar tryta... o för att komma dit måste hästen utsättas för ngt riktigt onaturligt... transport...

Ha det bra alla glada!!!
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

bara-undrar om du inte där har rätt i att dom är skapta för att gå på alla underlag och det kan dom ända tills någon idiot kommer på att man skall utsätta dom för mer slitage än än tillväxten samt även bestämma vilket underlag dom skall gå på
och inte nog med det,allt detta skall ske under ett så kallat ridpass där man tvingar dom att röra sig lika mkt som dom normalt rör sig under ett helt dygn. Värst av allt är väl att under detta ridpass så förflyttar sig hästen till 80% i en högre gångart än den naturligt skulle göra i det fria vilket ökar slitaget ytterligare.

Boven i dramat är inte hästens hovar utan den enda boven som förstör hästens naturliga förutsättningar är den som sätter sig på hästens rygg.

Vill man att hästen skall ha det optimalt bra så får man nog finna sig i att inte rida på den heller då hela 60% av alla utdömningsskador för dagen på häst är helt ryttarrelaterat. Övriga 40% beror på inkompetent hovvård från glada amatörer.


Ja, jag måste ju faktiskt säga att det finns en poäng där! Vilda hästar springer ju bara när det kommer ngn fara ( för det mesta), normalt går de ju bara runt och äter. :smirk: . Det mår ju finnas hästar som klara av att gå barfota men hur mycket rider man då.
Skulle jag kunna rida min häst utan skor utan problem så är det väl super :rofl: . Men jag tror ju inte helt på det och därför började jag diskutionen här.
Och sedan vill jag ju rida, så jag tar ju bort hästens naturliga beteende redan där! :devil:
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Har haft min häst barfota sedan nov -04 Har fungerat över förväntan! Vintern har varit helt underbar - inga styltor!
Vid vissa temperaturer får även häster som har snösulor styltor, men inte vi :) däremot isgator med blankis är inge roligt, men man kan gå i kanten eller ta på broddade boots.

Har märkt hur viktigt det är att hästarna går mycket på det underlag man tänkt att rida på, nu går de tex vintertid i en skogshage där det är ett berg i mitten och mycket sten. Då är hon helt oöm när man rider grusvägar. Däremot när hon går i gräshagen på sommaren blir hon efter någon månad något öm och vill då välja vägkanten.

Är man intresserad av barfotagång är det viktigt att man söker så mycket information som möjligt, det finns ju fler olika verkningsmetoder som skiljer sig lite åt.. även om målet är detsamma.
Kan ju hända att någon metod fungerar bättre för dig och din häst än en annan...

Sen ska man inte underskatta ett par boots! Idag finns det jättebra boots som sitter som berg och inte skaver... är lätta och går att brodda.. Rider man med dem så får man ett bra skydd även under hoven, samtidigt som hästen i övrigt kan få fördelarna av att gå barfota. :D
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Man kan också diskutera tex sadeln... det är mer naturligt för hästen att vara utan, men eftersom ngt så onaturligt inträffat att en människa hoppat upp o satt sig på ryggen så kanske det kan vara i sin ordning att hjälpa hästen att bära upp den onaturliga extra vikten genom att lägga dit en väl passande sadel...?[/QUOTE]

det är en annan sak med en sadel, den ger ju inte obehag om den ligger rätt vilket alla sadlar borde göra. att sko en häst är dock ett direkt ingrepp mot hoven! dessutom är det så mycket mer som blir fel, hästens ligament, senor, hovens stötdämpning och allt vad det är. att ha en sadel på hästens rygg är väl inget ingrepp i ryggen?



Malin
 
Sv: diskutera! Barfota eller skor?

Ska jag vara ärlig skulle jag vilja ha min tävlingshästar utan skor, men d-ponnyn har haft skor nästan hela livet och är enormt ömfotad av sig, tapar han en sko är risken stor att han blir väldigt halt, vilket inte är det bästa, så han måste ha skor runt om, samma gäller det om jag hoppar/tävlar på gräs så måste jag kunna brodda med gräsbrodd, sen så har jag väldigt mkt grusvägar där jag bor, så har märkt att utan skor slits hovarna väldigt konstigt, vilket jag inte heller tycker om.

Min stora är är bara 3 år gammal, så hon går utan skor, men även där märks det när jag rider på grusvägarna att det är jobbit för dom, hon skodes på med skor runtom för ca 2 veckor sedan, för att hon ska ha skor på sig på 3-årstestet nu på lördag den 13 Maj, efter testet åker skorna av igen, då mitt sto ska gå på bete hela sommaren och inte är i behov av skor, till hösten åker skorna på igen runt om, för att jag ska kunna fortsätta utbildningen och till vintern ha möäjligheter att brodda. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 470
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp