Hedinn
Moderator
Fast vilken ton som önskas på forumet är ju den ton som användarna av forumet önskar. Annars kommer det ju inte finnas mycket till forum kvar. Det är ju inte alltid inlägg tas bort heller, användare kan få PM om man är på gränsen, uppmaning att tänka på tonen eller liknande. Så att kolla i gamla trådar lär inte ge så mycket.Båda dessa sakerna är ju för mig sådant som hjälper mig som användare att förstå vilken ton som önskas på forumet i mina ögon. Men jag vet också med mig att jag inte är en sådan som tar illa upp av sådant utan tvärtom vill jag med alla medel bara veta hur jag förväntas bete mig så jag förstår om många tycker tvärtemot mig. Hur tycker ni det skulle förmedlas bättre? Bör man läsa trådar man reagerat över igen ett par dagar efter att de lugnat sig för att se om de modererats och hur?
Den gamla klyschan "bemöta andra som du själv vill bli bemött" är väl en rätt bra riktlinje om man känner sig osäker, utgå från att inlägg man läser skrivs i en positiv/neutral ton och rapportera det man själv upplever som otrevligt.
Det är ju liksom inte annorlunda från verkliga livet, hur avgör du där vad som är olämpligt/otrevligt eller liknande? Normalt hyfs borde ju räcka för de flesta.