Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har tagit bort ett inlägg + svar där det inte var särskilt svårt att lista ut vem inlägget åsyftade. Onödigt, speciellt i en tråd om diskussionsklimat.
/Mod
Det vill jag oxå har svar på. Det är ju kanske inte alltid säkert att man själv är medveten om man har gått över gränsen gissar jag. Något meddelande vore trevligt med förklaring om varför osvFår man alltid reda på om ens inlägg blivit borttagna? Hoppas inte jag är skyldig till ovanstående utan bara missat något här som redan tagits bort/inte fattat
Får man alltid reda på om ens inlägg blivit borttagna? Hoppas inte jag är skyldig till ovanstående utan bara missat något här som redan tagits bort/inte fattat
Får man alltid reda på om ens inlägg blivit borttagna? Hoppas inte jag är skyldig till ovanstående utan bara missat något här som redan tagits bort/inte fattat
Jag är nog inte den bästa på att berätta varför jag tar bort saker. Är tämligen övertygad att de flesta i regel vet när de trampat över gränsen.
Man kan absolut rapportera även när det inte rör sig om något direkt regelbrott. Vi får till exempel rätt ofta rapporter på inlägg i stil med "här börjar ett sidospår om xxx, kanske passar bäst i en egen tråd?"vilket uppskattas mycket!Jag blir lite nyfiken när vi ändå är inne och skriver om rapporteringar. Det jag funderar på är exakt vad vi bör rapportera (förutom t ex rena påhopp, elakheter, m.m.), kan det t ex vara inlägg som inte tillför något överhuvudtaget till ämnet och klassas mer som trams?
Hur, när vet man när ett inlägg bör rapporteras?
Tänker mest som lite klarhet för att lättare förstå bättre. Dels för att vi alla uppfattar inlägg olika, t ex person A uppfattar ett inlägg som neutralt, person B uppfattar det som elakt och person C något helt annat osv. Hur vet vi när det läge att rapportera?
Kanske blev något rörigt nu, men hoppas du förstår vad det är jag är ute efter om än lite rörigt.
Det hade varit rätt omständigt tyvärr, en individuell moderator hade behövt starta en PM-konversation med dig för feedbacken på varje individuell rapport och sådant hade blivit väldigt tidskrävande i längden eftersom vi får in flera rapporter varje dag. Men rör det sig om flera inlägg i samma tråd brukar vi som du vet gå in och skriva något snabbt om det, just för att påminna alla inblandade om vad som gäller. Bra att veta att sådant uppskattas!Jag ska bättra mig! Är det mycket omständigt för er att ge feedback på rapporteringar? Har noll koll på era system så förstår om det inte är möjligt! Men alla gånger en moderator kommenterar kort om modereringen i tråden tycker jag hjälper mig massor att förstå vilken nivå som önskas
Det finns ju alltid de som är ute efter att provocera andra, så det kan ju vara en anledning (dock inte, enligt mig, godtagbar) till att vissa bryter reglernaVarför behövs kanske inte men att. Jag hade velat ha en automatisk notis eller något så ni slipper jobba extra Alltså om folk i regel vet varför gör de så
Det finns ju alltid de som är ute efter att provocera andra, så det kan ju vara en anledning (dock inte, enligt mig, godtagbar) till att vissa bryter reglerna
Sen tror jag även att vissa utgår från orden "regler är till för att brytas" och ser det som en hobby/kul grej att bryta alla regler de kan bryta
Hade också uppskattat att veta att ett inlägg jag skrivit tagits bort, smart idé med en automatisk notis om det!
Ja, jag tycker det är väldigt elakt (någon får gärna fylla i med bättre ord) mot alla andra att skriva provocerande bara för att vara lustig/cool/whatever.Det är ju iofs sant. Jag får ont i magen bara av att läsa ditt inlägg så det är nog mest därför jag inte fattar att man kan veta om det
Ja jag tänkte alltså helt utan att moderatorn behöver göra något. Och tänker jag efter så hade det varit ännu bättre (får man önska @Gunnar ) om det tex kom en notis med texten "Mineur har tagit bort ditt inlägg X (osäker på hur man hänvisar till inlägg som är borttagna) i tråd Y". Så får man själv kontakta moderatorn om man behöver ytterligare förklaring för att inte upprepa sitt misstag. Typ något sådant. Det märks kanske att min största oro är att råka göra fel flera gånger omedvetet så folk blir arga på mig utan min vetskap
Gissa en gång hur många och långa tjafsiga diskussioner det skulle kunna bli med vissa envisa användare, om de fick veta och hade möjlighet att ta upp varenda raderat inlägg till diskussion...Ja jag tänkte alltså helt utan att moderatorn behöver göra något. Och tänker jag efter så hade det varit ännu bättre (får man önska @Gunnar ) om det tex kom en notis med texten "Mineur har tagit bort ditt inlägg X (osäker på hur man hänvisar till inlägg som är borttagna) i tråd Y". Så får man själv kontakta moderatorn om man behöver ytterligare förklaring för att inte upprepa sitt misstag. Typ något sådant. Det märks kanske att min största oro är att råka göra fel flera gånger omedvetet så folk blir arga på mig utan min vetskap
Tack för förklaring av att alla borttagna inlägg inte behöver bryta någon regel. Nu känns det lite lugnare i min hjärnaGissa en gång hur många och långa tjafsiga diskussioner det skulle kunna bli med vissa envisa användare, om de fick veta och hade möjlighet att ta upp varenda raderat inlägg till diskussion...
Ibland är det lugnast att helt enkelt inget veta. De flesta övertramp är ändå av det mindre slaget, många är "följdraderingar" i en lång radda mer eller mindre tjafsiga inlägg, där det inte ens är säkert att det raderade inlägget bryter mot någon regel men det tappar helt sitt syfte när 15 andra kommentarer i närheten är raderade...
Är det övertramp av värre sort får man varningar och med dem följer viss information (tror jag )
Varför skulle andra störa sig på dig? Jag tycker att det är tråkigt att höra att du för det mesta är tyst för att du är orolig att andra ska störa sig på dig.Sen är jag nog en sån som andra stör sig på, så det kanske är lika bra att jag för det mesta är tyst
Dessutom upplever jag det som otrevligt när en mod skickar PM och ifrågasätter en rapportering så det undanber jag mig mer än gärna. Jag rapporterar gärna och sen får ni gör vad ni anser är bäst i tystnad. Tycker en mod sen att rapporteraren är ute och seglar kan denne få hålla det för sig själv.
Det jag har reagerat på är att det är mer public shaming från moderatorernas sida nuförtiden. Förr PM:ade man användarna direkt och när det en gång lyftes att man kanske skulle ge folk åthutningar i trådarna istället, så att de som rapporterat vet att något gjorts, så var svaret att man inte ville ha det klimatet. Nu är det mycket mer åthutningar i trådar - till specifika användare. Jag måste säga att jag tycker att det är otrevligt och skapar en märklig stämning. Så det är ett önskemål från min sida att man tar sig en funderare över det. Även @Gunnar är flitig med den här typen av tillsägelser.