Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är relativt ny, varit med drygt ett år. Upplevde absolut det i början, nu är det betydligt snällare.Får intrycket av att en del med "tusen år på Buke", gärna läxar upp nya användare, vare sig det behövs eller inte.
Du behöver inte känna att du är till besvär om du rapporterar inlägg. Funktionen finns för att hjälpa moderatorn att hitta det som går över gränsen. De kan ju omöjligt ha koll på alla trådar, inlägg och eventuella steg över gränsen om ingen rapporterar. Det är alltså inget besvär du ställer till med utan du hjälper tillJag har inte rapporterat något, känner att det är meningslöst och uppenbarligen tycker personen att det är ok att skriva om den gjorde. Jag tycker det är enklare att lämna diskutionen.
Fast jag är nog den andra stör sig på, så det är mycket möjligt att andra lämnar diskutionen om jag skriver något
Annars läser jag mycket mer än jag skriver, dels för att jag ofta inte har riktiga källor på faktan jag framför, dels för att jag känner att diskutionen spårat ur och tonen är dålig (då har jag ingen lust att diskutera). När jag ger mig in i en diskution om något vill jag inte bara kasta ur mig massa saker, utan jag vill ha det genomtänkt och tydligt (för att man ofta missuppfattas om det är minsta otydlighet..). Dock klarar jag inte alltid av att hålla mig från en diskution och kan säkert ha rätt dålig attityd/ton ibland
Diskussionklimatet här på Buke tycker jag är trist när det spårar ut och övergår till "personliga" påhopp där allt handlar om att dumförklara varandra. Men jag tycker det är mycket värre diskussionsklimat på många andra forum på internet (det gör givetvis inte att det är okej att skriva i dålig ton här!). När jag känner att det spårat ur eller blir för mycket "personliga" påhopp brukar jag bara lämna diskutionen - ofta utan att säga det. Sedan svarar jag inte mer, oavsett vem som nämner/citerar mig (jag läser dock vad de som citerar/nämner mig skriver, det kan vara mycket intressant läsning). Jag vet att jag kanske bör rapportera, men jag känner mig mest till besvär då och vet inte heller vad jag ska skriva som argument.
Sen är jag nog en sån som andra stör sig på, så det kanske är lika bra att jag för det mesta är tyst
fast en del personer glömmer att svara på inläggen och väljer att i stället gå till personlig attack mot den som skrivit. Det är jättetrist.Jag tycker klimatet är som alltid. Är det ämnen som engagerar hettar det till, Personligen tycker jag väl det hade blivit rätt tråkigt annars.
Fast det är ganska skönt när vissa är bannade.Jag vet inte. Det är väl som det alltid har varit. Ibland är folk lite irriterande men jag brukar nog inte hetsa upp mig såpass att jag faktiskt på nåt sätt dömer hela bukefalos.
Det är väl som IRL. Det är väl ungefär så irriterande som man låter det bli.
@the_connemara Rapporterar du inlägg som du tycker går över gränsen?
Jag tycker att sedan de nya moderatorerna gled in så verkar modereringen fått en nytändning över stora delar av forumet. Det märks att arbetsbördan lättat när den fördelats på fler. Och både nya och gamla moderatorer gör ett jättebra jobb, tycker jag.
Håller med. Och jag måste säga att moderatorteamet just nu är rena rama dreamteamet - jäklar vilket bra jobb de gör!
Jag brukar bara sluta läsa i trådar där folk går över gränsen, oftast försöker jag fatta vad de egentligen vill ha fram osv. Men när nog är nog så slutar jag läsa, och då spelar det ingen roll vem som taggar mig i tråden eller citerar mina inlägg. Något svar får de inte iaf.
Har aldrig gjort det. Tänker att det inte hjälper, den andra personen tycker uppenbarligen att det är okej att uttrycka sig som en idiot, då är det ingen person jag behöver diskutera med, så jag försöker låta bli. Det går dock sådär.
Jag blir lite nyfiken när vi ändå är inne och skriver om rapporteringar. Det jag funderar på är exakt vad vi bör rapportera (förutom t ex rena påhopp, elakheter, m.m.), kan det t ex vara inlägg som inte tillför något överhuvudtaget till ämnet och klassas mer som trams?Tråkigt att ni är en del som känner att det inte lönar sig att rapportera. Jag får erkänna att jag var urusel på det innan jag blev moderator, men de senaste månaderna har jag insett hur otroligt viktigt det faktiskt är för forumets klimat att vi användare rapporterar när vi ser saker som inte känns ok. Det är ju hur lätt som helst för oss moderatorer att missa annars, eftersom att vi inte läser alla trådar från början till slut. Rapporter leder oftast - men naturligtvis inte alltid - till tillsägelser, varningar (vilket ibland blir till banningar), utbrytningar eller borttagning av inlägg.
Så snälla dra er inte för att rapportera, det hjälper jättemycket!
Jag upplever att några användare gång på gång går över gränsen och gång på gång blir banned och jag fattar inte vad de får ut utav det? Det har varit lite tjatigt när diskussionerna spårar ur, någon blir bannad och så en vecka senare så drar det igång igen och så blir samma användare bannad igen osv osv.
Men det är ju bara några stycken och det kommer man väl aldrig helt ifrån antar jag? För de verkar ju enbart vilja provocera andra? Men när de är i farten så håller jag mig nog lite undan faktiskt
Och ja det är nog en hel del inlägg som misstolkas för att man skriver för snabbt eller läser för snabbt så visst kunde det bli bättre. Jag upplever att en del ofta använder en nedlåtande ton men det finns de på mitt jobb som också gör så det är väl inget unikt här? Men visst är det tråkigt ibland när någon/några gång på gång är synnerligen negativ/a och ibland spårar det ju ur alldeles för en del verkar gå in i diskussionen med taggarna utåt så att säga
Jag har nog bara rapporterat en gång och det var mitt eget inlägg
Jag blir lite nyfiken när vi ändå är inne och skriver om rapporteringar. Det jag funderar på är exakt vad vi bör rapportera (förutom t ex rena påhopp, elakheter, m.m.), kan det t ex vara inlägg som inte tillför något överhuvudtaget till ämnet och klassas mer som trams?
Hur, när vet man när ett inlägg bör rapporteras?
Tänker mest som lite klarhet för att lättare förstå bättre. Dels för att vi alla uppfattar inlägg olika, t ex person A uppfattar ett inlägg som neutralt, person B uppfattar det som elakt och person C något helt annat osv. Hur vet vi när det läge att rapportera?
Kanske blev något rörigt nu, men hoppas du förstår vad det är jag är ute efter om än lite rörigt.
Jag tänker angående tonen, så är det oftast den som läser som sätter ton på texterna. Har råkat ut för båda sidor, för det mesta när jag skriver här försöker jag hålla mig neutral utan känslor, likaså när jag läser. För det är när känslor blir inblandade som det kan kännas som att användare är taskiga.Ang nedlåtande ton så är det kanske en del av mitt problem. Vi har väldigt god ton på jobbet så det är faktiskt bara på sociala medier jag upplever det. Och ens egna sociala medier kan man ju själv moderera om det behövs och man kan själv välja vilka rum man vistas i. Precis som man kan välja med buke såklart men jag vill inte bara ge upp o dra härifrån
Tråkigt att ni är en del som känner att det inte lönar sig att rapportera. Jag får erkänna att jag var urusel på det innan jag blev moderator, men de senaste månaderna har jag insett hur otroligt viktigt det faktiskt är för forumets klimat att vi användare rapporterar när vi ser saker som inte känns ok. Det är ju hur lätt som helst för oss moderatorer att missa annars, eftersom att vi inte läser alla trådar från början till slut. Rapporter leder oftast - men naturligtvis inte alltid - till tillsägelser, varningar (vilket ibland blir till banningar), utbrytningar eller borttagning av inlägg.
Så snälla dra er inte för att rapportera, det hjälper jättemycket!