Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

Zara

Trådstartare
Reaktionerna är starka bland ponnyägarna som inte tycker att det är rätt att mäta om slutmätta ponnier på tävling. På Globenkvaltävlingarna i Heby och Ljungby mättes elva ponnier över de tillåtna måttet vilket fick många att gå i taket. Svenska Ridsportförbundet menar att om man inte genomför detta kommer det finnas ett antal ponnier som tävlar framgångsrikt i Sverige, men som de aldrig kan ta ut på de internationella tävlingarna för att de är för stora.

Vad tycker ni? Är det rätt av ponnyägarna till dessa ponnier att gå till denna motattack eller är det rentav ett misstag som de får stå för när de köpte den stora ponnyn? De kan ju knappast ha undgått att ponnyn var stor vid köpet..

Själv tycker jag att det är jättebra att Svenska Ridsportförbundet äntligen har fått upp ögonen för det här. När jag var ute och tävlade ponny så var många C-ponnier större än min lilla D-ponny. Tycker det rent av är tragiskt att föräldrarna köper dessa ponnier till sina barn och sen ha mage att gå till motattack när det tas upp att många av ponnierna i den svenska eliten faktiskt är för stora. Hur kan man tycka att det är orättvist att man ska bli drabbad om man köpt en slutmätt ponny som egentligen är för stor? Är man osäker kan man väl titta på en annan mindre ponny? Hoppas verkligen att de kommer stå fast vid det här beslutet så att ponnytävlingarna blir lite jämnare i framtiden och att vi faktskt kan ta ut våra bästa ponnierna vi har på ett EM utan att vara osäkra på om de är för stora.

Sv: Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

Tycker inte att de har några anledningar till att klaga. De tävlar ju inte på samma villkor annars. Sålde en c-ponny för några år sen, som låg på gränsen till d-ponny. Vi slutmätte henne aldrig, men de nya ägarna verkade henne så hårt på hovarna att hon knappt kunde gå för att klara c-ponny måtet.. Förj****.. Om jag bara kunde köpa tillbaka min lilla gullegris!!!!

Sv: Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

Tycker det är jättebra med kontrollmätningar.
En ponny ska vara ponny, min är slutmätt 146,2cm, och han ser liten ut jämfört med andra "D-ponnyer".

Och om man köper en ponny som man tycker är på gränsen så får man väl mäta innan man betalar. Undersökningsplikt..

Klart föräldrarna gnäller, men samtidigt måste man ju se när man kollar på en ponny att "ooops den ser lite stor ut.."

Jag tycker det är bra, ponnier ska vara ponnier och inte små hästar.
Sen kan jag tycka de är fel att mäta dom på tävlingsplatsen.. där stressar ofta ponnierna upp sig o blir automatiskt större.
När en ponny slutmäts så borde den mätas i tävlingskondition dessutom.

Det kan jag också tycka. Det stod att de ponnier som blev mätta över gränsen ska mätas igen i hemmamiljö innan man skulle bestämma om de fick vara kvar i sin kategori eller inte. Det blir ju en mer rättvis bedömmning.

Jag tycker inte att det finns ett enkelt svar på denna fråga. Vi köpte en 8-årig D-ponny som inte var slutmätt. Han var heller inte riden på ca 6 månader och före dess ganska sporadiskt = helt omusklad och inte i kondition. Vi mätte honom direkt och fick mätningen till 148,0 cm. Vi mätte hemma med två mätmän och en veterinär precis som man ska. Ett år senare när han var riden och tränad på rätt sätt tror inte jag att han klarat 148,0. Men vad ska jag som ägare göra om det blir mätning på "fältet"? Jag har anlitat godkända mätmän och veterinär och kan därmed inte mer än lita på att de gör ett bra arbete. Jag hade inte accepterat att mätningen inte längre skulle vara godkänd. Samtidigt vet jag att vår ponny är på den absoluta gränsen och ändå ser man på t ex prisutdelningar där han stått med andra D-ponnyer de som är synbart större än honom.
Jag tycker personligen att det kanske skulle finnas en kategori E, 148 - 158 cm. Dessa hästar befinner sig i ett ingenmans land där de inte är värda någonting som tävlingshästar. Men å andra sidan kanske man bara flyttar problemet uppåt så att säga. Men om en "ponny" på 158 cm växer över så är det inte hela världen utan att den kan gå med ganska goda chanser mot sk hästar.

Men blir de en kategori E blir det samma fusk där.
Att försöka mäta ner 160: or till E ponny istället för stor häst.

skitdåligt med kontrollmätningar.
ska de ha det så ska de också börja mäta hästarna över korset-där de inte ändrar höjd! :mad:

eftersom hela frambenet är upphängt på muskler så blir hästens törre ju mer musklad den är.

min maxade d-ponny står som 147,5cm
men är nu i tävlingskondition 150cm

betyder det att jag inte ska få tävla honom som d-ponny då?
han skulle aldrig hävda sig i storhästklasser :mad::mad::mad:

betyder det att jag inte ska få tävla honom som d-ponny då?
han skulle aldrig hävda sig i storhästklasser :mad::mad::mad:

Så bara för att hästen inte kan hävda sig i storhästklass så ska man ha rätt att tävla den otillåtet som ponny?

Visst måste det vara jättetråkigt att köpa en ponny som sedan visar sig vara stor häst, men regler är regler och ibland måste man ju göra kontroller för att se till att det följs.

Själv var det så längesen jag var på en ponnytävling, har nog inte varit det sen jag själv tävlade ponny så kommer inte ihåg alls hur det var då.

Sen är jag ju inte så insatt så jag måste fråga, är det bara D-ponnyer man mäter, eller är det andra kategorier oxå, som då kanske får gå upp en kategori?

Visst är regler regler och ska följas, men som flera av oss berättar så är inte mankhöjden ett absolut mått. Den kan ändras med träning av muskulaturen vilket gör att en ponny på 148 cm kan bli 150 cm.
Och som jag också påpekade så är risken att den fuskas runt 158 cm också men att ha en kategori E gör att hästar mellan 148 och 158 blir "något". Idag är de varken ponny eller häst. En "häst" på 149 cm har svårt att hävda sig mot dem som är 165, men det är inte så stor skillnad mellan 159 och 165.

Visst är regler regler och ska följas, men som flera av oss berättar så är inte mankhöjden ett absolut mått. Den kan ändras med träning av muskulaturen vilket gör att en ponny på 148 cm kan bli 150 cm.
Och som jag också påpekade så är risken att den fuskas runt 158 cm också men att ha en kategori E gör att hästar mellan 148 och 158 blir "något". Idag är de varken ponny eller häst. En "häst" på 149 cm har svårt att hävda sig mot dem som är 165, men det är inte så stor skillnad mellan 159 och 165.

Jo självklart förstår ju jag med att ponnyerna ändrar sig men eftersom jag inte hade ngn idé på hur man skulle få bukt på detta problemet så ides jag inte ta upp det. Jag är själv bara glad att jag inte har ponny längre. Förstår att det självklart måste vara jättetråkigt att ha en lovande ponnykarriär framför sig och sedan visar det sig att ponnyn är 149 cm. Men som sagt, regler är regler och ngnstans måste man ju dra gränsen!

Ngn kategori E tog jag inte upp alls och det är ingen idé jag heller är för, just eftersom det inte behövs en till kategori att fuska i.

Jag är av den typen att jag inte tror att storleken spelar den största rollen när det gäller hoppning. Visst kanske 150-hästar har oddsen emot sig men med rätt hjärta och galopp kan den säkert klara sig bättre än många 170-hästar som är fega och har dålig galopp. Det ser man ju själv när man är ute och tävlar, hur olika det kan vara.

Men alla människor är ju inte tävlingsintresserade så alla dessa "mellan-hästar" har ju säkert ett värde hos dessa.
Och om nu hästen gör sig bra som tävlingshäst, så spelar ju storleken uppenbarligen ingen roll för just den individen.

Jag tycker att det vore fel att mäta om ponnyer som redan är slutmätta. Ok att en häst är för hög, men vem var det som mätte ner den? Det är inte rätt att en ny ägare ska straffas för vad den gamla gjorde (och med straff menar jag värdeminskningen, som ju kan röra sig om flera hundra tusen). Det skulle vara ohållbart.

Däremot bör det införas nya regler gällande slutmätning, som gör det svårt att fuska. Mätning på klinik tror jag har varit på förslag till exempel. Då skulle problemet vara borta om tio år, utan att någon får det svårt.

Kategori E tror jag inte så mycket på. Var inte själva poängen med de nya mätningarna att ponnyerna skulle kunna tävla som ponnyer internationellt? Och de som nu har stor häst och är nöjda med det, men plötsligt har en e-ponny? Hur skulle man göra med åldersgränsen?

Olympus: De har i alla fall pratat om att mäta andra kategorier också.

Jag tycker inte att det finns ett enkelt svar på denna fråga. Vi köpte en 8-årig D-ponny som inte var slutmätt. Han var heller inte riden på ca 6 månader och före dess ganska sporadiskt = helt omusklad och inte i kondition. Vi mätte honom direkt och fick mätningen till 148,0 cm. Vi mätte hemma med två mätmän och en veterinär precis som man ska. Ett år senare när han var riden och tränad på rätt sätt tror inte jag att han klarat 148,0. Men vad ska jag som ägare göra om det blir mätning på "fältet"? Jag har anlitat godkända mätmän och veterinär och kan därmed inte mer än lita på att de gör ett bra arbete. Jag hade inte accepterat att mätningen inte längre skulle vara godkänd. Samtidigt vet jag att vår ponny är på den absoluta gränsen och ändå ser man på t ex prisutdelningar där han stått med andra D-ponnyer de som är synbart större än honom.
Jag tycker personligen att det kanske skulle finnas en kategori E, 148 - 158 cm. Dessa hästar befinner sig i ett ingenmans land där de inte är värda någonting som tävlingshästar. Men å andra sidan kanske man bara flyttar problemet uppåt så att säga. Men om en "ponny" på 158 cm växer över så är det inte hela världen utan att den kan gå med ganska goda chanser mot sk hästar.

kdjhfkjrehfkjrefhrf

Senast ändrad:

Jag tycker att det är en bra regel. Min ponny var inmätt på 145,5 men var lite större än det. På lokal och lite regionala tävlingar här omkring hörde han till de normal nästan till dom lite större ponnyerna, men när jag var med på lite större regional och någon enstaka nationell var c-ponnyerna i samma storlek som honom. Tex. på en tävling så frågade en mig om det var jag som skulle in nästa och jag svarade lite förvånat "nä jag har ju en d-ponny" då var det alltså c-ponnyerna som hoppade och det är inte enda gången någon har trott att min ponny varit c-ponny.

jag vet även att jag pratade med tjejen som köpte honom av mig och det hade hänt henne samma sak när hon var på en större tävling.

Så jag tycker att det är bra, på ponnytiden ska man tävla mot just ponnyer och inte små storhästar.

Nu rider jag visserligen inte ponny längre men jag tycker det är bra på det stora hela.
Ponnier ska vara just ponnier. Hade själv en häst som mätte 149-150 som jag tävlade lite smått som just häst, hon var ju faktiskt det, men alla tog för D-ponny då hon var mindre än många av dem...
Sen är det jättetråkigt för alla de som nu har en något övervuxen D-ponny då värdet på marknaden minskar markant för en liten häst. Men någon måste ta smällen, om hårdare regler införs nu kommer problemet med detta vara mer eller mindre borta om 10 år. Det är vägen dit som kan bli lång..
Sen blir det knepigt om man mätt ponnyn till 147,9 vid omusklat tillstånd och sedan råkar ut för en kontrollmätning när ponnyn musklat till sig. Vad händer då?

Du skriver ju här själv att du inte tror hästen klarar ponnymåttet och sedan "vad ska jag som ägare göra"...
Det är väl inte konstigt att en häst växer, särskilt inte om den är omusklad och ni funderade ju till och med på detta när ni köpte den...

Tja, tävla den som stor häst? Där den hör hemma!

Jättebra med kontrollmätningar, för stora ponnys är rent fusk!

Men blir de en kategori E blir det samma fusk där.
Att försöka mäta ner 160: or till E ponny istället för stor häst.

Mja, jag är lite osäker på om det verkligen blir det.. Min ena är 160, och han har aldrig känts liten. Jag har aldrig på något sätt önskat att han skulle vara större. Han har en enorm galopp och stor kapacitet. Om det skulle bli en kategori E skulle jag inte vilja mäta ner honom iaf. Kan tänka mig att det blir mer "ponnyridning" i den kategorin (då det just är många "d-ponnyer" som skulle gå där), och därmed svårare att få rosett än bland dom större (ofta) lite långsammare hästarna.

Viss kommer det alltid finnas dom som vill mäta ner, det kommer det bli om vi skapar en kategori till också, men jag tror att det kommer bli i mycket mindre utsträckning. En storhäst på 160 har inte alls lika svårt att hävda sig bland hästar som är 170+, som en häst på 150 har.

Vad jag menar på är NÄR ska jag mäta min ponny? Tiden före jag börjar träna eller efter två månaders träning? När vet jag att ponny är "färdigtränad" och därmed är säker på att han inte "växer" mer? Hur vet jag att ponny blir större över huvud taget? Har jag mätt min ponny efter de regler som finns måste jag som ägare kunna lita på att jag har en ponny. En absolut gräns är därför svår att sätta tycker jag. Man kanske skulle sätta en toleransnivå låt säga på 1 %. Det betyder är en ponny som mätts till 148 cm i mätintyget kan tillåtas var 1,8 cm högre på tävling. Då kan man acceptera att den kanske spänner upp sig eller har höjt sig p g a träning.

Det var ungefär det där jag hade tänkt att skriva i mitt förra inlägg men du är bättre på att formulera dig än jag;)

Jag säger så här att man kan inte ändra spelets förutsättningar i efterhand. slutmätt är slutmätt men ställ högre krav på hur det ska gå till när man gör detta, exempelvis flera slutmätningar under året som åttaåring.

Sen på lång sikt hade det kanske varit bra med en ny kategori även om det inte skulle ge ett större värde på "hästarna/ponnyerna" förrän det är internationellt etablerat.

De stora bovarna i de här dramat tycker jag är de som slutmätte ponnyerna från början. Om inte de hade ljugit vad måttstocken visade, då hade ju problemet aldrig uppstått!

Fö så undrar jag om ngn sketen cm har någon betydelse egentligen? Visst står det att en ponny får vara en viss höjd så ska den ju vara det. Men har det betydelse rent tävlingsmässigt? Inte spelar några ynka cm roll på stor häst när det gäller avstånd mm? Där räknas ju tex avstånden i en kombination efter ngt sorts medelmått, har man kortgalopperad häst (tex en liten en), då är det bara att friska på framåt så man räcker fram. Men samtidigt så är ju den hästen ofta mkt mer vändbar, så den har ju sina fördelar.
Likaså om hästen är för storgalopperad, då gäller det att ta det lugnt in i kombinationerna. På övriga distanser så ser man ju till hästens längd på galoppsprången. Där hästen med "normalgalopp" har tex 5 språng har "lillen" 6 och "älgen" 4.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023