Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

Sv: Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

*kl*

Klart det ska bli skärpta mätningar på ponnysar, är trött på allt fusk och mygel, Finns D-ponnysar här i Örebro som tävlar framgångsrikt i dom högre klasserna som lätt var högre än min lilla stor häst på ca 155cm.

Sv: Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

*KL*

Tycker också det är fullkomligt rätt sätta stopp för alla dessa stora "ponnysar".

Har själv en D-ponny som är 143cm som jag fått många kommentarer om att man kan ju inte ha en D-ponny som är 143:eek: Och tycker jag ska mäta ner henne. Men är hon D-ponny så är hon:mad:

Fast jag håller med Zara. Är ponnierna för stora ska dom byta kategori. Punkt. Sen det här att hästar ändrar storlek fram och tillbaks.. Klart att muskler och sånt spelar in, att dom kan växa något när dom är musklade, men jag trodde att det var självklart att en elitponny tillhör rätt kategori när den är i tävlingskondition? Inte att en d-ponny ska vara omusklad, otränad, nerverkad, stått utan vatten, hårt riden osv. för att passera för ponny. Då är det i mina ögon inte en d-ponny, då är det en vanvårdad liten storhäst.

Det är väl detta som har varit det stora problemet, att folk mäter under dessa förutsättningar för att få ner ponnyn i storlek. Mät under rätt förutsättningar istället, när ponnyn är i tävlingskondition, välmusklad, fått vatten, normalskodd och inte riden precis innan så får man väl ett mer rättvist resultat vilken kategori ponnyn hamnar i.

Det bästa man kan göra idag är att bygga bort problemet i hoppningen, dra ihop avstånden lite så försvinner dom stora ponnyerna snart.

Det bästa man kan göra idag är att bygga bort problemet i hoppningen, dra ihop avstånden lite så försvinner dom stora ponnyerna snart.

Tror inte det hjälper så pass mycket. Blir bara en massa trassel för alla oavsett om dom är förstora eller inte. För finns säkert många ponnyer som är i "rätt" kategori som har väldigt storgalopp och får vääldigt trångt och så finns det de som är i "fel" kategori men med mkt mindre galopp som klarar det galant. Så om det är det bästa man kan göra i nu läget så ska man nog låta det va:crazy:

Nej tycker ist man ska ha noggrannare mätningar och se till att hästen kanske inte får mätas om vet. ser nåt som kan påverka höjden negativt, tex dålig kondis, ridas innan mm. Hoppas ni förstod vad jag menade :p

Senast ändrad:

Tror inte det hjälper så pass mycket. Blir bara en massa trassel för alla oavsett om dom är förstora eller inte. För finns säkert många ponnyer som är i "rätt" kategori som har väldigt storgalopp och får vääldigt trångt och så finns det de som är i "fel" kategori men med mkt mindre galopp som klarar det galant. Så om det är det bästa man kan göra i nu läget så ska man nog låta det va:crazy:

Visst kan ponnyerna ha stor galopp men då kommer det iallafall ner till att ungarna måste lära sig rida för att reglera galoppen, som det är nu tycker jag mest det är full fart framåt i ett hialöst tempo.

*kl*

Om jag inte minns fel så fick en ponny vara 2 cm högre än måttet på tävling eftersom den kan spänna sig. Är det någon som vet om det är sant eller inte?

Och mätar man en d-ponny till 152 cm och högre så har den aldrig varit d-ponny skulle vara otroligt om den skulle växa 4 cm eller mer efter 8 års ålder :grin:

Visst kan ponnyerna ha stor galopp men då kommer det iallafall ner till att ungarna måste lära sig rida för att reglera galoppen, som det är nu tycker jag mest det är full fart framåt i ett hialöst tempo.

Jo det har du rätt i. Men då ska det vara för att ungarna ska lära sig rida imellan hinderna inte för att slå ut övervuxna "ponnyer".

När man mäter ponnyer på tävling är gränsen högre. Kommer inte ihåg exakta mått med det är just för att ta hänsyn till att hästen är stressad, uppspelt osv. och om ponnyn skulle vara förstor får den mätas om i hemma miljö efter tävlingen. Så det har de tagit hänsyn till, enligt Ridsport.
Och internationellt är gränsen tom högre om jag inte minns fel.

När man mäter ponnyer på tävling är gränsen högre. Kommer inte ihåg exakta mått med det är just för att ta hänsyn till att hästen är stressad, uppspelt osv. och om ponnyn skulle vara förstor får den mätas om i hemma miljö efter tävlingen. Så det har de tagit hänsyn till, enligt Ridsport.
Och internationellt är gränsen tom högre om jag inte minns fel.

Har letat men inte hittat vad gränsen ska vara på tävling. Har för mig att jag har läst 2 cm men är inte säker. Har någon hittat svart på vitt vad den exakta gränsen på tävling är?

Jag har både läst och hört många gånger att denna gräns ska ligga på 151cm, hittar dock ingen länk nu. Men jag tycker nästan att en kategori till ska göras. För om du har en ponny i full tävlingskondition och den slutmäts på 149cm, vad gör du då? För förutom att du får mycket mindre när du säljer den är det nästan omöjligt att tävla, spec hoppning. För visst kan dom vända snabbare men en liten storhäst har oftast mycket mindre galopp än en på runt 170, som större delen av hästarna är.
Sen, är det någon som vet varför man har den töntiga gränsen på 148 cm istället för 150cm? :)

//Sen, är det någon som vet varför man har den töntiga gränsen på 148 cm istället för 150cm? //

Var glad att de iaf ändrat till 148 och inte 147,3 (?) som det var förr;)

Bara en gissning, kan det ha med tum-mätning att göra? Eller engelska mått som "översatts"?

Jag har både läst och hört många gånger att denna gräns ska ligga på 151cm, hittar dock ingen länk nu. Men jag tycker nästan att en kategori till ska göras. För om du har en ponny i full tävlingskondition och den slutmäts på 149cm, vad gör du då? För förutom att du får mycket mindre när du säljer den är det nästan omöjligt att tävla, spec hoppning. För visst kan dom vända snabbare men en liten storhäst har oftast mycket mindre galopp än en på runt 170, som större delen av hästarna är.
Sen, är det någon som vet varför man har den töntiga gränsen på 148 cm istället för 150cm? :)

Jag hade gärna sett en E klass precis som på flera ställe i europa, men då ska alla kunna få tävla i den klassen alltså även de som är över 18 år.

MEN eftersom läget ser ut som det gör idag så får man hålla sig till reglerna och det är skönt att de tar tag i för stora ponnyer i alla kategorier. Hörde att den största var 157 cm OBS det är vad jag har hört av en som var där.

Om det är sant så har den "ponnyn" aldrig varit ponny utan häst.

Har letat men inte hittat vad gränsen ska vara på tävling. Har för mig att jag har läst 2 cm men är inte säker. Har någon hittat svart på vitt vad den exakta gränsen på tävling är?

Finns på FEI´s hemsida. FEI har satt gränsen på internationella tävlingar till 151 skillnaden där är väl att är ponnyn över får den inte starta överhuvudtaget. I Sverige har dom ju mätt en hel del ponnyer över måtten men inte stoppat något ekipage än så länge utan dom skall in på ommätning.

Finns på FEI´s hemsida. FEI har satt gränsen på internationella tävlingar till 151 skillnaden där är väl att är ponnyn över får den inte starta överhuvudtaget. I Sverige har dom ju mätt en hel del ponnyer över måtten men inte stoppat något ekipage än så länge utan dom skall in på ommätning.

Men de lär bli stoppade om de inte klarar gränsen på hemmaplan och den är 148 cm.

Om någon av dessa fick rida finalen så måste det ha känts surt för den som kom precis utanför finalplats. Jag vet att jag personligen hade blivit förbannad om jag hade inte hade kommit till final men ponnyn före mig kom med men var för stor och får inte tävla i den kategorin mer.

Och nä jag har ingen aning om vilka dessa 11 ponny är.

Men de lär bli stoppade om de inte klarar gränsen på hemmaplan och den är 148 cm.

Om någon av dessa fick rida finalen så måste det ha känts surt för den som kom precis utanför finalplats. Jag vet att jag personligen hade blivit förbannad om jag hade inte hade kommit till final men ponnyn före mig kom med men var för stor och får inte tävla i den kategorin mer.

Och nä jag har ingen aning om vilka dessa 11 ponny är.

Jag vet iallfall 9 st av dom 11, om du menade Globen så ja där fanns ponnyer med som var för stora men dom är inte ommätta än så framtiden får ju utvisa om dom enbart var för stora på tävling och inte hemma.

Jag vet iallfall 9 st av dom 11, om du menade Globen så ja där fanns ponnyer med som var för stora men dom är inte ommätta än så framtiden får ju utvisa om dom enbart var för stora på tävling och inte hemma.

Vad surt om det visar sig att dom är för stora även på hemmaplan.

Hur många av dessa 11 var d-ponny?

Men var det inte 4 c-ponny och 4 d-ponny som gick till finalen. Hur kan det då vara 9 som var för stora under mätningen som gick till Globen?

Jag hade gärna sett en E klass precis som på flera ställe i europa, men då ska alla kunna få tävla i den klassen alltså även de som är över 18 år.

MEN eftersom läget ser ut som det gör idag så får man hålla sig till reglerna och det är skönt att de tar tag i för stora ponnyer i alla kategorier. Hörde att den största var 157 cm OBS det är vad jag har hört av en som var där.

Om det är sant så har den "ponnyn" aldrig varit ponny utan häst.

Oj jag visste inte att det fanns E kategori i Europa! I vilka länder då?

Men jiises 157 cm är ju sjukt, jag trodde det här handlade om ponnyer som kanske var runt 150.

Btw så tycker jag att argumentet att små hästar är "omöjliga" att tävla mot stora är lite svagt. Klart de kan det, dock är det inte säkert de kan gå SM men de kan bli riktigt fina 120-130 hästar.

Men var det inte 4 c-ponny och 4 d-ponny som gick till finalen. Hur kan det då vara 9 som var för stora under mätningen som gick till Globen?

De är 11 som blev uttagna till ommätning varav jag visste 9 av dom, har inget med Globen att göra :confused: Jag svarade bara på att det fanns ponnyer med i Globen som blivit uttagna till ommätningen eftersom dom var för stora.

De är 11 som blev uttagna till ommätning varav jag visste 9 av dom, har inget med Globen att göra :confused: Jag svarade bara på att det fanns ponnyer med i Globen som blivit uttagna till ommätningen eftersom dom var för stora.

Okej jag trodde att du svarade på att dessa 9 hade kommit med till finalen i Globen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023