Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

Sv: Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

Oj jag visste inte att det fanns E kategori i Europa! I vilka länder då?

Men jiises 157 cm är ju sjukt, jag trodde det här handlade om ponnyer som kanske var runt 150.

Btw så tycker jag att argumentet att små hästar är "omöjliga" att tävla mot stora är lite svagt. Klart de kan det, dock är det inte säkert de kan gå SM men de kan bli riktigt fina 120-130 hästar.

Om jag inte minns fel så sa min tränare som sa att dessa klasser finns i Tyskland och hmm var det Holland.

Håller med dig när det gäller argumentet att de skulle vara omöjliga att tävla med, idag kräver vi att de bästa d-ponyerna ska hoppa 140 cm så varför skulle inte en duktig liten häst kunna hoppa samma höjder?

Sv: Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

Jag tycker det är bra att det tas upp. Jag tävlade själv i Ljungby (min d-ponny var inte i närheten av gränsen, 145 cm på mätintyget :)) men däremot b-ponnyn som kontrollmättes efter min ponny var 137 i mkh :eek: B-PONNY :confused:

Det är bra att de kontrollmäter för då blir kanske folk lite mer nervösa för att "mäta ner" sina ponnyer, vissa metoder är inte så snälla.

Klart det är bra! Ponnys ska tävla mot ponnys och hästar mot hästar. Än om "ponnyn" var 148 som 8 år kan den vara 152 cm hög något år äldre= stor häst. De som har övervuxna ponnys tycker inte om detta medan de med "riktiga" ponnys tycker det är bra. En övervuxen ponny är häst, INTE ponny :)

Men varför inte starta en kat E ponnys? Eftersom allt fler ponnys växer över. Det skulle nog bli mer rättvist då, tycker allafall jag :)

Jag tycker det är bra att det tas upp. Jag tävlade själv i Ljungby (min d-ponny var inte i närheten av gränsen, 145 cm på mätintyget :)) men däremot b-ponnyn som kontrollmättes efter min ponny var 137 i mkh :eek: B-PONNY :confused:

Det är bra att de kontrollmäter för då blir kanske folk lite mer nervösa för att "mäta ner" sina ponnyer, vissa metoder är inte så snälla.

:eek: det är skrämmande så höga de högsta är när de kontrollmäter på plats. Det är även skrämmande så många mätmän runt om i landet som är köpta. För hur förklarar man annars hästar som är 7-9 cm över måtter har fått mätintyg och även slutmätts till "rätt" höjd. :confused:

Det kan jag också tycka. Det stod att de ponnier som blev mätta över gränsen ska mätas igen i hemmamiljö innan man skulle bestämma om de fick vara kvar i sin kategori eller inte. Det blir ju en mer rättvis bedömmning.

Däremot hörde/läste jag någonstans att någon tyckte att själva slutmätningen skulle ske på klinik i sällskap av diverse kontrollanter/mätmän/vet, etc. Och att det då verkligen skulle bli lika för alla, då tror jag att mycket av tjafset (mutor, borttagning av centimetrar, etc..) som ligger bakom skulle försvinna helt. Sen att vissa ponnyer skulle visa sig vara för stora blir ju en smäll många får ta helt enkelt, det finns liksom inga genvägar där för att rentvå sig.

Speciellt i D-ponnyernas fall förstår jag att folk reagerar kraftigt. Tänk en riktig toppenponny som har vunnit mer än folk kan drömma om - och som då givetvis är värd drösvis med pengar - helt plötsligt visar sig vara en "liten stor häst" och värderas därefter.

De som drabbats av ommätningen fick bara 4 st alternativ av mätmän att välja på och det var väl delvis det som gjorde att de protesterade. FEI´s egen mätman Charlie Lindberg fick inte användas för förbundet :grin:

De som drabbats av ommätningen fick bara 4 st alternativ av mätmän att välja på och det var väl delvis det som gjorde att de protesterade. FEI´s egen mätman Charlie Lindberg fick inte användas för förbundet :grin:

Varför inte det?

Undrar det samma :confused:

Dessutom bara 4 alternativ, men de bor väll inte speciellt nära varandra? Eller är det för att det har upptäckts att när en viss mätman mäter så blir hästarna lägre än de är??

*KL*

Kom även på att min ena kompis hade en ponny hon skulle ha mätt, men hästen var lite speciell så de kom inte nära den utan han bara frågar henne vilken höjd hon vill ha på ponnyn:eek: Dock var hon så ärlig att hon sa till så h*n mätte ponnyn ordentligt;)

Undrar det samma :confused:

Dessutom bara 4 alternativ, men de bor väll inte speciellt nära varandra? Eller är det för att det har upptäckts att när en viss mätman mäter så blir hästarna lägre än de är??

De sa att kontrollmätningarna skulle (från början iaf) ske för att få reda på vilka mätmän som notoriskt skrivit en lägre höjd på ponnyer, men som det verkar nu så tar de tillfället i akt att få bort de ponnyer som är för höga för sin kategori. Vilket jag i och försig tycker är rätt.

De sa att kontrollmätningarna skulle (från början iaf) ske för att få reda på vilka mätmän som notoriskt skrivit en lägre höjd på ponnyer, men som det verkar nu så tar de tillfället i akt att få bort de ponnyer som är för höga för sin kategori. Vilket jag i och försig tycker är rätt.

Är en b-ponny 137 cm så är den en c-ponny utan tvekan och är en d-ponny 157 cm så är den ingen ponny utan en liten häst

Tycker oxå att det är bra att de ser till att ponnyerna är så stora som de ska. Om jag har förstått det rätt så får ju en d-ponny vara 151 cm på tävling och då bör det ju vara 3 cm högre i alla kategorierna som är gränsen ute på tävlingsplatsen.

Det är ju inte kul för de andra som tävlar mot en b-pnny som är 137 cm eller dom som tävlar mot en d-ponny som är 157 cm :cool:

Nä det är inte så kul, speciellt inte när de är så höga att vissa inte ens vågar ta in den "rätta" ponnyn på prisutdelningen, för att det då är betydligt lättare att se höjdskillnaden. I de flesta fall byter de ju ponny för att de snart ska starta en annan, men har även sett de som byter bara för prisutdelning och som folk under ritten reagerat på ponnyn höjd. :crazy:

I Heby kontrollmättes många ponnyer och jag tror det var fem stycken som gick över måttet. Ponnyerna får ju vara 3 cm över det mått de har i vanliga fall.
Men i Heby var det en D-ponny som var 155 cm i mkh och gränsen går vid 148,0 cm :grin:

Varför inte det?

Ärligt talat så har jag ingen aning och det har inte de utsatta heller. Dom känner ju lite att de här 4 mätmännen som förbundet har valt ut är "ute" efter att få deras ponnyer en kategori högre därför kunde dom tänka sig att åka till Charlie Lindberg men det fick dom inte. Men vi får se en hel del av dom ligger ju och tvistar runt detta så det sista ordet är väl inte sagt än.

Vadå "ute" efter att få dom för höga? Förstår inte ponnyägarna här. Meningen med dess ommätningar är väl att få dem så höga som de verkligen är:grin: Känns som om de försöker slingra sig och "skylla ifrån sig" genom att anklaga mätmännen att de är ute efter att mäta dom för höga. Men det kommer nog bli måånga överklaganden både hit och dit innan de bestämmer om de ska skift kategori om det nu visar sig att de är för höga på "hemmamätingen".

De flesta av de uttagna ponnyerna från Heby är ommätta och har klarat sin kategori.

En ganska intressant aspekt som jag tror man måste ta hänsyn till när man diskuterar det här är att det finns väldigt många uppmätta ponnyer med. Dvs ponnyer som har ett mätintyg som talar om höjden i spänt läge. Alla hästar borde vara avslappande vid mätning dvs åtminstone stå några minuter innan man tar ett mått, annars står vi ju där med problemet att det finns många ponnyer som ser stora ut även om de kanske inte är det eftersom det finns ponnyer som är betydligt mindre när de är coola än vad centimeterantalat anger.

Många svenska ponnyer har klarat internationella kontrollmätningar flera gånger (bland annat några av de uttagna från Heby!!) varför ska man då från svenskt håll ifrågasätta storleken när FEIs mycket noggranna och duktiga mätmän har kontrollerat att de håller måttet?

Slutmät två gånger under slutmätningsåret (Toppenidé) med två-tre olika mätmän och låt sedan slutmätt vara slutmätt.

Snacket om att ponnyn brevid på prisutdelningen var mycket större är ju också en tolkningsfråga, det finns stora högresta långa ponnyer som knappat har någon markerad manke och är tveklöst 148cm sedan finns det eleganta mindre och kortare ponnyer med mkt manke som är rejält höga men ser betydligt mindre ut.

Rättvisa ska vara rättvisa absolut men jag tror och tycker att systemet skall ses över i ALLA aspekter.

De flesta av de uttagna ponnyerna från Heby är ommätta och har klarat sin kategori.

En ganska intressant aspekt som jag tror man måste ta hänsyn till när man diskuterar det här är att det finns väldigt många uppmätta ponnyer med. Dvs ponnyer som har ett mätintyg som talar om höjden i spänt läge. Alla hästar borde vara avslappande vid mätning dvs åtminstone stå några minuter innan man tar ett mått, annars står vi ju där med problemet att det finns många ponnyer som ser stora ut även om de kanske inte är det eftersom det finns ponnyer som är betydligt mindre när de är coola än vad centimeterantalat anger.

Många svenska ponnyer har klarat internationella kontrollmätningar flera gånger (bland annat några av de uttagna från Heby!!) varför ska man då från svenskt håll ifrågasätta storleken när FEIs mycket noggranna och duktiga mätmän har kontrollerat att de håller måttet?

Slutmät två gånger under slutmätningsåret (Toppenidé) med två-tre olika mätmän och låt sedan slutmätt vara slutmätt.

Snacket om att ponnyn brevid på prisutdelningen var mycket större är ju också en tolkningsfråga, det finns stora högresta långa ponnyer som knappat har någon markerad manke och är tveklöst 148cm sedan finns det eleganta mindre och kortare ponnyer med mkt manke som är rejält höga men ser betydligt mindre ut.

Rättvisa ska vara rättvisa absolut men jag tror och tycker att systemet skall ses över i ALLA aspekter.

Nu har ju dessa ponny fått ovanligt lång tid på sig att för att ommätning normalt är 30 dagar.

Men jag tycker att det är underligt om en b ponny visar sig var 137 cm hög skulle kunna trolla bort 7 cm till en mätning utan att man har gjort något drastiskt. Samma med alla andra ponny som är 7-9 cm för stora. MEN är de 3,5-4 cm för stora så är det möjligt att verka ner och fixa till det på 60-90 dagar. Men inte speciellt troligt på 30 dagar.

Heby var den 15/11 (globenkval) och nu 90 dagar senare så mäter man ponnyn :grin:

*KL*
Intressant tråd:) Har dock en fråga...hur fungerar det egentligen i denna hypotetsika frågan:
En D-ponny mäts på tävling....är över ponnymåtet (säg 153 cm med skor)....kontrollmäts hemma ...... normala omständigheter ej varit utan vatten, ridit hård mm.....är då 148.0 eller 147.9. Kommer den då att sättas ut för kontrollmätning varje gång den blir mätt på tävlingar och är sääg 152-153cm? Fråga 2: den tävlingen ponnyn är 152-153 får den tävla den tävlingen (eller blir diskad efter ritten) och får åka hem?
Är nyfiken på svar på dessa frågor:) Hoppas någon vet svaren?

Oj jag visste inte att det fanns E kategori i Europa! I vilka länder då?

Men jiises 157 cm är ju sjukt, jag trodde det här handlade om ponnyer som kanske var runt 150.

Btw så tycker jag att argumentet att små hästar är "omöjliga" att tävla mot stora är lite svagt. Klart de kan det, dock är det inte säkert de kan gå SM men de kan bli riktigt fina 120-130 hästar.

Jo det håller jag verkligen med om, just att argumentet att små hästar är "omöjliga" är rätt löjligt. Har själv tävlat en del på en pytteliten häst på ca 152 och vi klarar det hur bra som helst, hon tar sträckorna i kombinationerna på lika många galoppsprång som en häst på 170. Vi har även fördelar då vi kan vända på en 5-öring :D

nej men en veterinär skall ju bedöma hästens skick vid mätning och vi får väl förmoda att denna kontrollmätning som utförs sker tillsammans med sakkunnig veterinär.

Man kan verka till en viss gräns men de skräckhistorier man hör är i många fall helt osannolika och helt utan sanningshalt. Det har säkert vid ett mycket fåtal tillfällen förekommit regelvidrigheter vid mätning men i det stora hela så fortgår nog mättillfället under kontrollerade och ärliga former.

En annan sak som jag tycker man ska ifrågasätta. En ungponny växer i perioder, väldigt olika mycket under året, olika under sin ålder och för sin ras.

Hur ska vi kunna belasta mätmän för mätning av växande hästar längre än möjligen någon månad? Enligt professur i hästens anatomi kan en häst växa ett antal cm under perioder.

Mätintyg på ungponnyer-ja men kontrollmät bara slutmätta ponnyer eftersom ett mätintyg på en ung/växande ponny endast uppger höjden för dagen/veckan/månaden.

Sätt hellre gränser för vad en icke slutmätt ponny får göra, tävla internationellt etc. alternativt kräv mätning innan avresa för de som skall tävla internationellt och ej blivit slutmätta.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023