Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

Sv: Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

Jag tror inte att mina mätmän lurades utan ponnyn var helt enkelt inte större när han blev mätt.
Man skulle ju kunna tänka sig att man helt skippade ponnysystemet och införde något helt annat mått. Frågan är ju varför man har delat in hästar enligt storlek när det uppenbart inte har en avgörande betydelse för hästens prestationsförmåga. Kan man tänka sig att ha ett kvalsystem där alla får delta som kvalat oavsett storlek?

Sv: Diskussionerna om de skärpta kontrollmätningarna av ponnierna, rätt eller fel?

Jag tycker att det vore fel att mäta om ponnyer som redan är slutmätta. Ok att en häst är för hög, men vem var det som mätte ner den? Det är inte rätt att en ny ägare ska straffas för vad den gamla gjorde (och med straff menar jag värdeminskningen, som ju kan röra sig om flera hundra tusen). Det skulle vara ohållbart.

Fast så tycker jag egentligen inte att man kan se det heller. När man stod som köpare på ponnyn så hade man ett val. Vågar jag chansa eller inte? Börjar det röra sig om så mycket pengar som flera hundra tusen så bör man väl kanske tänka en extra gång? Det kan ju knappast ha undgått en att ponnyn var stor under t.ex. provridningen? Diskussionen om ponniernas storlek är ju inte direkt något nytt bara det att det inte är förren nu Svenska Ridsportförbundet tagit tag i det ordentligt och har man då tagit chansen så tycker jag att man får bita i det sura äpplet om ponnyn skulle visa sig vara för stor under en kontrollmätning.

I vissa fall kanske, men det måste också finnas många fall där köparen faktiskt tror att ponnyn klarar måttet/ köpte ponnyn innan nya regler kom på tal. Hur ska man kunna veta att en ponny är för hög när alla andra "ponnyer" är så höga? Då har man inget att jämföra med. Nu skulle inte jag köpa en häst i de prisklasserna oavsett, men jag skulle knappast kunna se direkt om en ponny var 139 eller 141 cm. Vissa kanske kan det, men inte alla.

Knapplån,
Jag tror att man måste se det som en långsiktig sak att komma tillrätta med de "för stora".
För inte ens 3-4 år sedan så var det självklart att "alla" skulle ha en maxad ponny som "egentligen" var 2-4 cm för hög, status och rätt.
Sedan i samband med att det internationella förbundet tog tag i saken så blev även de svenska ponnyägarna medvetna om att deras "övermaxade" ponny helt plötsligt inte var lika attraktiv som innan. Vad jag egentligen vill ha sagt är, låt de slutmätintyg som finns idag vara om de inte är alldeles åt skogen naturligtvis, se det som ett långsiktigt projekt med att när det fylls på med nya yngre ponnyer så är de inte de maxade som är mest eftertraktade utan de som man vet med marginal klarar gränsen så att man åtminstone kan drömma om att få åka ut och tävla internationellt;)

Men hur kan hästen ha blivit större än när den mättes? Är inte slutmätningen på en ponny satt vid den ålder ponnyn inte växer mer?

Systemet verkar ju helknasigt på något sätt!

Men hur kan hästen ha blivit större än när den mättes? Är inte slutmätningen på en ponny satt vid den ålder ponnyn inte växer mer?

Systemet verkar ju helknasigt på något sätt!

Måttet är inte statiskt, eftersom det är en levande varelse vi mäter. Självklart kan den ändra sig på både ena och andra hållet. Vår tränare hade själv testat med sina stora hästar, rid hårt 1-2 timmar och de sjunker 2-4 cm! Enligt tränaren, alltså.

Vår D-ponny slutmättes som 147,5, men fick ofta kommentarer att hon var för stor, korsning halvblod-welsh som var ganska maffig. Jag säger som andra, jag har ingen anledning att ifrågasätta två mätmän och en veterinär, men det är möjligt att hon mätte högre på tävling. Nu tävlade vi inte på nationell nivå, så det var aldrig aktuellt med kontrollmätning.

Men låt de svenska, stora ponnyerna åka utomlands. Om de mäts som för höga får ju ägaren stå där med plånboken öppen och ha gjort en resa i onödan. Då kanske de tänker till!

Jag är för att slutmätt ska vara slutmätt, men man kanske skulle mäta vid två tillfällen under slutmätningsåret, och om det skiljer mer än säg 2 cm måste man göra en kontrollmätning för att se vilket som är mest rätt.

Jag är för att slutmätt ska vara slutmätt, men man kanske skulle mäta vid två tillfällen under slutmätningsåret, och om det skiljer mer än säg 2 cm måste man göra en kontrollmätning för att se vilket som är mest rätt.

Det vore ju ett både fungerande och rättvist system tycker jag. Och så skulle det slippa stå gråtande ungar som plötsligt inte har en ponny längre på tävlingsplatser.

Det låter ju som en bra idé.

Jag anser att slutmätningen ska gälla, däremot måste det skärpas till vid mätningar. Kanske ska man slutmäta vid två tillfällen av två olika mätmän?

Själv har man aldrig varit ponnyryttare, men jag tycker det är rätt att mäta om ponnierna, men dock även igen på hemmaplan.

Vet en ponny som blev mätt nu 142-143 hästen är 5 eller 6 år, dom hade ju köpt den som c-ponny så då skall den vara det oxå, men hallå, spelar ju ingen roll om dom hugger i fötterna så dom blöder, blir det mätning ute så är den ju ändå d-ponny.

Kanske ska vidarebefodra den till mätkommittén;)

*kl*

JAG tycker att är hästarna korrekt slutmätta enligt vad reglerna säger, då med två mätmän och vet. Och under hästens 8:e år eller senare, så tycker jag de ska gälla..

Jag köpte tex en liten övervuxen C-ponny på 140,5cm (welsh) som inte hade haft det så bra. Musklad och gick tävlingar, men dock stressad, ganska tunn mm. Hon blev mätt när jag fick hem henne (slutmätt ca 1år tidigare) och måttet stämde... (en vän till mig som är mätman gjorde mätningen, då jag tyckte hon såg mindre ut).
ca 2år senare, efter mycket vila, ett föl och bara skogsridning mätte vi henne igen för en kompis var helt hundra på att hon var mer än 140,5cm... :angel:
Då var hon ganska omusklad (föl 7mån innan som nyss var avvant) och dessutom nyverkad och oskodd, vilket hon inte var när jag fick henne..
Då mätte hon 142,5cm (samma som mätte)... Hur går detta till??? ;)
Jag tror att det finns individer som växer mer än upp till 8års ålder, och som det är sagt i tråden tidigare, att de "växer" av muskler oxå.
Visst, nu gick inte hon över ponnymåttet, men hade lika gärna kunnat ju...

Men det hade ju varit smart att mäta 2ggr inom ett år för att hästen ska bli korrekt slutmätt, för då hade det verkligen kunnat bli så att slutmätt är slutmätt..
Men då tycker jag att det ska vara av tex. en mätman som man väljer själv vid första mättillfället, och sen en annan som slumpas ut till en vid andra tillfället.. Annars så kan man ju fortf. fiffla... ;)
Och skulle det då skilja tex. mer än 2cm så ska det mätas på klinik tex.

Men hur tycker ni om hur man gör på andra hållet då?? Tex, B-ponny upp till C-ponnyer för åldersgränsen och D-ponny till stor av samma anledn. tex??
Är detta lika hemskt??

Absolut! Det är ju ett bra förslag!

Att ha två mätningar de år som ponnyn ska slutmätas lät som en bra idé, men jag står fast vid att de ponnier som har gått över gränsen nu på dessa aktuella tävlingar ska ändra kategori. (alt. bli hästar) Självklart efter en till kontrollmätning på hemmaplan.

Men hur tycker ni om hur man gör på andra hållet då?? Tex, B-ponny upp till C-ponnyer för åldersgränsen och D-ponny till stor av samma anledn. tex??
Är detta lika hemskt??

Vet inte om jag förstå riktigt, är trött.. :p

Att ha två mätningar de år som ponnyn ska slutmätas lät som en bra idé, men jag står fast vid att de ponnier som har gått över gränsen nu på dessa aktuella tävlingar ska ändra kategori. (alt. bli hästar) Självklart efter en till kontrollmätning på hemmaplan.

Men vad är det du vill komma åt med det?

Jag trodde vi ville komma åt de som fuskar med att mäta ner ponnyerna och sedan skapa en trygghet för dem som vet att de har en ponny som har passerat de säkra kontrollmätningarna. Som du vill ha det kan man aldrig gå säker (eftersom ponnyerna bevisligen ändrar mankhöjden fram och tillbaka)och det kommer alltid att bli överklagan och ommätningar fram och tillbaka år efter år.

Det skulle bli ett himla stökande med både licenser, tävlingsresultat och oroliga ponnyryttare som kanske måste kuska runt på storhästtävlingar ett år för att nästa år (om man får kontrollmäta igen) tävla som ponny.

Lägger in en extra fråga (förlåt om det bli för mkt OT).

Om man har en liten häst som en gång blev mätt till över ponnymåttet. Får den lilla hästen åka till en mätning som, säg 10åring, och bli mätt till ponny då? Förutsatt att den mäts till ponnymått då, naturligtvis.

Och varför måste de bli kontrollmätta på hemmaplan? När de tävlar internationellt blir de ju kontrollmätta på ny ort så i mitt tycke borde det inte vara så viktigt att de ska mätas hemmavid.

Fast jag håller med Zara. Är ponnierna för stora ska dom byta kategori. Punkt. Sen det här att hästar ändrar storlek fram och tillbaks.. Klart att muskler och sånt spelar in, att dom kan växa något när dom är musklade, men jag trodde att det var självklart att en elitponny tillhör rätt kategori när den är i tävlingskondition? Inte att en d-ponny ska vara omusklad, otränad, nerverkad, stått utan vatten, hårt riden osv. för att passera för ponny. Då är det i mina ögon inte en d-ponny, då är det en vanvårdad liten storhäst.

Precis.

Yasmine: Jag vet inte riktigt om du tolkade mig rätt. Jag menade att man skulle kunna ha två mätningar endast de året ponnyn ska bli slutmätt. Inte att man kan be om ommätningar när som helst.

Och varför måste de bli kontrollmätta på hemmaplan? När de tävlar internationellt blir de ju kontrollmätta på ny ort så i mitt tycke borde det inte vara så viktigt att de ska mätas hemmavid.

Men ponnierna som gått över gränsen här hemma i Sverige kommer ju inte få åka utomlands. Det är ju bla. därför man infört den här kontrollen. Att man vill ha en extra mätning på hemmaplan är för att det ska bli en mer rättvis bedömning då många anser att de "växer" någon cm när de är lite uppjagade på tävling.

Vet inte om jag förstå riktigt, är trött.. :p

det jag menade var de ryttare som köper (eller kanske föder upp en ponny som de tror ska bli C-ponny, men som blir lite för liten) en b-ponny, tex. som 6åring, som kommer stanna inom B-ponnymåttet och ryttaren då kanske är 11-12år gammal..
Är det då rätt att "fuska" med mankhöjden uppåt, så att ponnyn kan tävlas med C-ponnyer??

Är detta lika fel som när man "mäter ner"??

Precis.

Yasmine: Jag vet inte riktigt om du tolkade mig rätt. Jag menade att man skulle kunna ha två mätningar endast de året ponnyn ska bli slutmätt. Inte att man kan be om ommätningar när som helst.

Men ponnierna som gått över gränsen här hemma i Sverige kommer ju inte få åka utomlands. Det är ju bla. därför man infört den här kontrollen. Att man vill ha en extra mätning på hemmaplan är för att det ska bli en mer rättvis bedömning då många anser att de "växer" någon cm när de är lite uppjagade på tävling.

Jorå det förstod jag att du menade och där är vi ju överens, jag pratar om kontrollmätningarna av de äldre ponnyerna. Känner på mig att det kommer bli ett helsikes virvarr av byråkrati när hälften ska överklaga och själva innebörden av ordet "slutmätt" upphör.

Visst kan man kontrollmäta ponnyerna om man är orolig att de inte ska kunna åka utomlands och tävla, men gör då det efter internationella regler och tillvägagångssätt.

Klart det är. Mäter den inte upp till C-ponny höjden är det inte en C-ponny.

Det kommer det säkert bli, men regler är regler. Många har varit medvetna om att det aldrig varit tillåtet att ha en för stor ponny i en kategori, men att det riktigt aldrig har kommit till tals tidigare. Som sagt. Det lär ju inte komma som en chock för många...

Men vad jag förstått så gör man väl det? De mäts ju på tävlingarna först, men innan man tar beslutet att göra om mätintyget så gör man en extra mätning hemma.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 715
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar