Disktrasor i tvättmaskinen?

Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Jag visste inte ens att det var så vanligt att folk sparar och tvättar disktrasor. :o
Kör också på engångsvarianten och slänger så fort jag använt en, tycker det är så äckligt med använda trasor.
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Ja men såna här Wettex och Skona och vad de nu heter i olika färger som säljs på ICA? Sådana finns ju överallt?

Näääääääää? :eek: Jag har aldrig fattat att man bara ska använda dem en gång och sedan slänga :O De funkar ju utmärkt att göra rena och använda igen.
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Jag använder de mer än i tre-fyra dagar. Men det beror väl på vad man torkar med dom och hur smutsiga de blir.
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Om ni tvättar era disktrasor i tvättmaskinen, hur varmt tvättar ni dem i då? Eller hur gör ni för att göra rent dem?

de gånger jag orkar så brukar jag koka dem.. annars brukar de hamna i sopen. Men jag har planer på att samla ihop dem och göra storkok då och då :D
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

vi kör med disktrasor av lin -> dom kör vi i tvärrmaskin. Rekomenderar dom starkt!

Det har jag med, de är riktigt bra! Blir inte alls lika fort sunkiga som wettex och liknande som börjar lukta redan efter någon dag, dessutom är de mycket finare. :D

Brukar tvätta i 60 grader tillsammans med tex handdukar. Extra plus i kanten för att de kan komposteras när de är utslitna! :idea:
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Nja, det beror ju på, så länge alla i hushållet sköter dem går det säkert att ha dem ett pardagar innan tvätt, men jag avskyr att gå okring och känna att mina händer luktar unken disktrasa. Därför ser jag det som mer ekonomiskt att inte ha engångsdisktrasor. :)

salwi: Säkert. Och hur tjinkig man är. :)
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

nu har du sagt flera ggr att de är ok om de sköts meni nte hur de skall skötas för att du skall tycka de är ok. så hur skall de skötas? :)
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

*kl*

vilket fruktansvärt resursslöseri att slänga disktrasor efter EN användning :eek: :crazy:
förlåt, men hur tänker ni?
eller kanske, vad i hela friden använder ni trasan till? jag använder den t.ex. till att torka av diskbänken med, det är ju i princip bara vatten och kanske nån liten spilld såsfläck nångång. inget man direkt behöver slänga trasan för, jeees...

jag använder samma trasa i säkert en månad, och tvättar den när den blir för äcklig så kan man återanvända den. efter några tvättar brukar dock uppsugningsförmågan bli ganska dålig, och då slänger jag den.

min princip för att hålla trasan fräsch är att skölja ur den HELT från ev. matrester varje gång, och sen se till att den är genomsköljd med jättekallt vatten det allra sista jag gör + att den hänger fritt så att den kan torka (dvs. inte slängs hopvikt/knycklad när den är blöt). får den däremot ligga med varmt vatten har jag fått för mig att bakterier får bättre grogrund och då börjar den också lukta illa.

förlåt, men även om det "bara" handlar om disktrasor så gör sånt här mig riktigt upprörd. vilket slit-och-släng-samhälle vi lever i, inte undra på att saker och ting är som dom är :crazy:
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

jag håller med! satt precis och tänkte det när jag läste.. alla dom som slänger efter en användning borde köpa nån trasa av lin(har jag för mig några använde här i tråden)

Sen vänder jag mig till er som bara använder dom en gång.. hur mkt kostar det att hålla ett hushålla med en trasa per dag i månaden? går ju åt sju trasor i veckan, fyra veckor i månaden året om:S
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

glöm inte att man kanske torkar av diskbänken flera gånger om dagen också :p
jag som diskar 3-4 gånger om dagen, hela mitt studiemedel skulle troligtvis gå till disktrasor :angel:
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Jag använder mig enbart utav microfiberdukar. Miljövänligare då man kan återanvända dom igen och igen och igen:p. Plus att det blir ju aldrig äckligt heller.:D Uppsugningsförmågan blir ju inte så dålig heller. Det finns bra microfiber och sämre microfiber. De dyrare är tyvärr bättre än de billiga. Jag har de billiga och är nöjd med dom iallafall.

Normalt i 60 grader. Oftast inget sköljmedel då man inte ska använda det till microfiber.

Har rätt många dukar, så behöver inte tvätta så ofta.

För att det ska vara så fräscht som möjligt, så viker man dom så att det blir minst 4 sidor. Därmed har man 4 sidor av duken att använda. Sen vänder man duken och viker den i igen och så har man 4 sidor till;). På det sättet använder man inte samma bakterier när man ska torka rent.:) Poängen är ju att man ska använda en ren sida till varje ny yta.
 
Senast ändrad:
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Jag "tar hand om" disktrasorna på exakt samma sätt som du gör. :)
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

nu har du sagt flera ggr att de är ok om de sköts meni nte hur de skall skötas för att du skall tycka de är ok. så hur skall de skötas? :)

När man torkar upp saker med den måste man skölja ur den helt så att inte matrester och annat ligger kvar i den, sedan ska den hängas på tork så den verkligen torkar. När jag hittar en disktrasa någonstans där folk inte sköter disktrasan så utan den ligger med ingrodda matrester i, gärna inom stänkhåll från vattenkranen så den jämt är dyngsur, då börjar den lukta efter bara någon dag.

Edit: Min skola och mina åsikter mao. Inte någon lag alla måste följa. Bara de som vill att jag ska använda samma disktrasa efter att de gjort det.

Det är av den anledningen vi börjat med riktiga disktrasor, som det går att tvätta (nästan) hur många gånger som helst. För dessa engångsdisktrasor håller för mig inte så mycket mer än tre-fyra tvättar. De vi har kvar efter att vi köpte dessa nya disktrasor använder jag till städningen, där hänger de alltid så de hinner torka ordentligt, så då har jag inga problem med det.
 
Senast ändrad:
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Jag använder min disktrasa till ganska mycket "äckligt". Innan vi fick barn bytte jag inte alls lika ofta men nu... För det första lagar vi mer mat hemma. Jag är rätt duktig på att laga mat utanför kastruller/stekpannor. Vet inte hur jag lyckas, men spisen är alltid prickig efter att jag varit där. Sedan är det vällingpulver på diskbänken, det är jättesvårt att få ur trasan. För att inte tala om hur mycket mat jag torkar från matbord, matstol och golvet nedanför. Efter det har vi alla andra ytor i hemmet, vardagsrumsbord, bänken framför TVn, hans fåtölj i vardagsrummet. Om han ätit något där måste även dessa platser torkas av. Så disktrasan blir rätt äcklig på en dag, speciellt om den då får ligga i en ihopknöglad halvblöt boll med alla matrester innuti. Ena "väggen" av diskstället brukar jag hänga disktrasan på efter att ha sköljt ur den, då brukar den hålla sig fräsch, dit skvätter inte vattnet upp.

Nu har jag ju inte engångsdisktrasor längre, just för att det inte är ekonomiskt varken ur ett pengamässigt eller miljöperspektiv, men jag tvättar disktrasorna efter en dag om de använts. För hos oss blir de lätt så äckliga.
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Gör oxå som du. Klart att trasorna blir slemmiga o äckliga om man hänger dem som många gör, mellan diskhon och slasken. Då torkar de inte ordentligt o luktar illa.
Jag har en krok på väggen som jag hänger min på (klipper ett litet hål i ena hörnet) efter att ha sköljt den i kallt vatten. Tvättar så fort jag kör en maskin, har två som jag byter emellan.
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Jag använder min disktrasa till ganska mycket "äckligt". Innan vi fick barn bytte jag inte alls lika ofta men nu... För det första lagar vi mer mat hemma. Jag är rätt duktig på att laga mat utanför kastruller/stekpannor. Vet inte hur jag lyckas, men spisen är alltid prickig efter att jag varit där. Sedan är det vällingpulver på diskbänken, det är jättesvårt att få ur trasan. För att inte tala om hur mycket mat jag torkar från matbord, matstol och golvet nedanför. Efter det har vi alla andra ytor i hemmet, vardagsrumsbord, bänken framför TVn, hans fåtölj i vardagsrummet. Om han ätit något där måste även dessa platser torkas av. Så disktrasan blir rätt äcklig på en dag, speciellt om den då får ligga i en ihopknöglad halvblöt boll med alla matrester innuti. Ena "väggen" av diskstället brukar jag hänga disktrasan på efter att ha sköljt ur den, då brukar den hålla sig fräsch, dit skvätter inte vattnet upp.

Nu har jag ju inte engångsdisktrasor längre, just för att det inte är ekonomiskt varken ur ett pengamässigt eller miljöperspektiv, men jag tvättar disktrasorna efter en dag om de använts. För hos oss blir de lätt så äckliga.

Jahaa nu förstår jag varför dina blir så äckliga, jag satt såhär :eek: när jag läste dina inlägg!

Jag torkar enbart diskbänk och matbord med min disktrasa! Tycker det skulle vara fasligt äckligt att dra med köksbakterier runt i hela lägenheten. Och framför allt om man använder disktrasan på golvet!!! Till spisen använder jag gamla påslakan och rengöringsmedel. Resterande bord använder jag microfiberdukar till. Efter att jag har använt disktrasan på diskbänken sköljs den ur noggrant och hängs på tork.

Har mina dikstrasor i ungefär en månad, och när jag slänger dom luktar dom inte unket eller äckligt. Då slänger jag dom oftast för att det är någon fläck på dom eller dyligt.
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Gör oxå som du. Klart att trasorna blir slemmiga o äckliga om man hänger dem som många gör, mellan diskhon och slasken. Då torkar de inte ordentligt o luktar illa.
Jag har en krok på väggen som jag hänger min på (klipper ett litet hål i ena hörnet) efter att ha sköljt den i kallt vatten. Tvättar så fort jag kör en maskin, har två som jag byter emellan.

Jag hängde där förut, den torka finfint! Enda anledningen till att jag flyttade den var att när den väl torkat åkte den så lätt ner därifrån :p

Jag stjäl gärna ditt tips om hänga upp på krok! Vi har 2 tomma krokar vid diskbänken, det skulle vara perfekt!
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Stjäl på du :rofl: Jag delar gärna med mig :) Det är mer hygieniskt att ha den hänga en bit ifrån vattnet, och inte riskera att den blir blöt, torkar, blöt, torkar.... o framför allt ramlar ner i slasken o blir "förorenad". Jag klippte hål o satte upp en krok hemma hos mina föräldrar oxå. Deras trasa kunde jag inte ta i, för den var ofta nerramlad i slasken o alldeles slemmig :crazy: Fick ha en lektion med min far om diskbänkshygien :rofl: Likaså har jag en krok att hänga diskborsten på och en liten korg jag lägger skrubbsvampen i. :) Vill inte ha någonting på själva diskbänken liggande, utan den vill jag kunna torka av o ha blank o fin :D
 
Sv: Disktrasor i tvättmaskinen?

Stjäl på du :rofl: Jag delar gärna med mig :) Det är mer hygieniskt att ha den hänga en bit ifrån vattnet, och inte riskera att den blir blöt, torkar, blöt, torkar.... o framför allt ramlar ner i slasken o blir "förorenad". Jag klippte hål o satte upp en krok hemma hos mina föräldrar oxå. Deras trasa kunde jag inte ta i, för den var ofta nerramlad i slasken o alldeles slemmig :crazy: Fick ha en lektion med min far om diskbänkshygien :rofl: Likaså har jag en krok att hänga diskborsten på och en liten korg jag lägger skrubbsvampen i. :) Vill inte ha någonting på själva diskbänken liggande, utan den vill jag kunna torka av o ha blank o fin :D

Haha vi låter rätt lika! :D Diskhorensen och en diskborste hänger på krokar och diskborsten jag oftast använder står i en kruka under diskbänken. Jag gillar att kunna torka av en tom och ren diskbänk :D
 

Liknande trådar

Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 820
Senast: Krålus
·
Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
418
Senast: Smulu
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 228
Senast: hollypolly
·
Hemmet Sambon och jag är båda hopplösa på att få tvätten från hängställningen till garderoben/byrå med lådor... Vi har inte torktumlare så...
2
Svar
23
· Visningar
1 110
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp