Diskreta pannband-tävling

Sv: Diskreta pannband-tävling

Det där med blingbling går snart över.. :banana:
Det är bara en mode grej..
Snart skall det vara smalt och enklet igen :p

Jag tycker TR borde koncentrera sig mer på att förbjuda saker som kan påverka ritten. Vad folk tycker är fint eller inte är väl upp till var och en.

:bow: Jag håller med till 110%! Känns som att det finns viktigare saker att ta tag i.

Varför kan man inte bara acceptera och ha ett enkelt läderpannband, just för att regeln är så vag.
Man kanske vill vara fin, men det är ju inte värt risken.
Jag håller med om att reglen borde vara tydligare men på det sättet att det förbjuder all blingbling, då slipper man alla diskussioner och diskvalificeringar pga ett litet pannband.

Senast ändrad:

KL
Om man har läder bakom blinget är det godkänt att tävla med. Fattar inte vad problemmet är. En del gillar enkla pannband utan bling och en del gillar pannband med bling och sedan finns de några som tycker att båda är fint..:eek::angel:

Personligen gillar jag pannband med bling men tycker även att det rundsydda, oblingade som sitter på mitt kandar är snyggt.

va fins de en sån gräns??? kan de va för blingat????

Jag menar OS panbanden e ju rätt rejält blingade å dom e inga problem... jag själv tävlar i ett sådant pannband och ingen har sagt nått..

Har hört domare säga att det kan störa med bling om detär soligt. Kanske en anledning till regeln? Inte svårt för mig då jag tycker det är fult med bling, men hade inte chansat även om jag tyckte det var snyggt. Finns en domare i Skåne som stör sig på om du har nummerlappen på stigbygeln, så varför chansa...? (visserligen helt annan grej, men finns alltid risk att någon stör sig)

*kl*

Folk borde kanske fokusera mer på själva ridmomentet och mindre på vilket pannband hästen har ;)

Nirak

Nu ska du inte vara sån, är man inte bäst på ridningen så kan man i alla fall vara snyggast på plats! :p :D

/Seabaz, som aldrig kommer vinna vare sig en dressyrtävling eller ha modellkarriär

Håller med om att det borde vara ritten man fokuserar på, inte utrustningen.

Men - TR ska följas och det skulle kunna leda till att någon blir diskad i tex en lagtävling om något av de andra lagen protesterar.
Inte så kul att råka ut för.

Vi frågade en ponnytjej om hennes super-bling-pannband innan hon startade, bara för att vara snälla - om det verkligen var läder, just med TR i tankarna.

Tjejen blev bara SUR! Sånt är inte så kul. I fortsättningen får alla rida in med lindor och boots och spön...:devil:

*KL* Jag har sett vid flera tillfällen folk tävla med endast "länkar" som pannband. Alltså UTAN läderbakgrund. Där hade det definitivt kunnat komma in klagomål. Men det gick inte bra för ekipaget så det fanns ingen mening att klaga.

Typ sånna här pannband:

79673_1245959719.jpg

För att förtydliga är det här alltså inte hästen i fråga på tävling utan det är min häst på en träning:)

OBS. Bilddagboken.

citat men funktionen funkade inte

"Varför kan man inte bara acceptera och ha ett enkelt läderpannband, just för att regeln är så vag.
Man kanske vill vara fin, men det är ju inte värt risken.
Jag håller med om att reglen borde vara tydligare men på det sättet att det förbjuder all blingbling, då slipper man alla diskussioner och diskvalificeringar pga ett litet pannband."

Jag tycker nog tvärt om, dressyren måste utvecklas. Allting utvecklas, allting utom dressyrutrustning. Varför ska allting vara så enformigt? och varför ska allting vara vitt och svart? Varför inte lite färg? Jag tycker att det är värt risken. Vad spelar det för roll att man missar EN placering på grund av att man har för mycket färg på hästen. Placeringen är INTE allt. Dressyren måste utvecklas.

KL
Ärligt talat. Är det verkligen någon som har blivit diskad pga ett pannband med bling?
Jag har tävlat med båda dessa och det är aldrig någon som har sagt flaskhals om det.
vanligt_trns.jpg

rundsytt_trns.jpg

När jag var i Globen i höstas red en ryttare küren med ett pannband som blingade rejält. Jag satt ganska långt upp och hade i inga svårigheter att se blingandet.
Om de kan rida i Globen med bling så verkar det lite futtigt att man inte skulle få göra det på en stackars lokal tävling.

Jag är helt övertygad om att domarna dömer ritten o inte utrustningen. Rider du som en påse skit lär du inte få så höga % oavsett hur stilig o glittrande du är.

Jag fattar inte varför det ska vara så svårt för TR skrivare att formulera lite mer klart.

Tex: "Pannband får endast vara av läder och får icke ha dekorationer förutom sömnad."

eller: "Alla pannband är tillåtna om de har läder bakom hela utsmyckingen, och utsmyckning får inte vara större än (nån dimension kanske är lämpligt att ha då som max storlek men annars fritt i stilen av dekorationen)"

eller liknande...det är ju itne SÅ jäkla svårt att specifiera lite mer.

Jag gillar både jätte stilrent och blingat, beror på hästen och humöret, men tycker TR generellt har många luddiga formuleringar som borde klargöras mycket bättre för ALLAS skull.
Just för att det ska vara rättvist, och för att man inte ska behöva oroa sig eller råka ut för att ha brutit mot TR när det är svårtolkat.

För övrigt tycker jag det är trist att dressyren är så restrikterat vad man får ha, även att jag gillar stilrent.
Jag har en skimmel och skulle i framtiden gärna tävla med vitt träns med svarta detaljer, MEN det jag gillar är itne i läder så inte tillåtet :(
Så hon får nog ha sina bruna saker istället som iof. är väldigt snygga också.

*kl*

Folk borde kanske fokusera mer på själva ridmomentet och mindre på vilket pannband hästen har ;)

Nirak

Håller med! Har suttit och läst här på dressyrforumet och jag blir full i skratt när jag läser om dessa regler om ditten och datten. Duger dessa ridbyxor, pannband eller stövlar att tävla i? Med risk för att bli utskälld, men jag tycker det är rent ut sagt urtöntigt. Det viktigaste är väl hästen , hur den ser ut att må under ryttaren och hur den utför alla momenten!

Håller med! Har suttit och läst här på dressyrforumet och jag blir full i skratt när jag läser om dessa regler om ditten och datten. Duger dessa ridbyxor, pannband eller stövlar att tävla i? Med risk för att bli utskälld, men jag tycker det är rent ut sagt urtöntigt. Det viktigaste är väl hästen , hur den ser ut att må under ryttaren och hur den utför alla momenten!
Om man vill ha fula kläder och ful utrustning så är det fritt fram. Självklart är ridningen det viktigaste. Men när man tävlar så vill de flesta vara snygga o prydliga. Inget märkligt med det. Även helhetsintrycket är viktigt. Om man aldrig har tävlat så kanske det inte är så konstigt att man frågar vad och vilken utrustning som är godkänd eller ska användas.

:bow:

Fast jag har för säkerhetens skull valt ett relativt diskret blingat pannband.
Ett OS med bärnstensfärgade stenar :d

Pannband2.jpg

:bow:

Fast jag har för säkerhetens skull valt ett relativt diskret blingat pannband.
Ett OS med bärnstensfärgade stenar :d

Pannband2.jpg

såå fint, detta är det enda blingbling som jag någonsin skulle kunna tänka mig att ha i närheten av min häst... verkligen jätte fint!!!!
:bow: :bow: :bow:

Tack! :D

OT;

Har en sadel som är mörkbrun med rödbrun undersida, så det matchar förstår du ;)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 587
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 660
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
22 188
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈