Diskreta pannband-tävling

meadow

Trådstartare
Vad har ni för pannband när ni tävlar och vad gäller egentligen?
Vad räknas som diskret? Var stora disk om det på den senaste tävlingen jag var på- flera ekipage hade stora bling-bling pannband med stenar i olkia färger. disk var väl så här
Vissa påstod att så länge som pannbandet var i läder så fick det vara utsmycker hur som helst och i vilka färger som helst
Andra påstod att det måste vara diskret dvs får inte utmärka sig- var går i så fall gränsen?

Sv: Diskreta pannband-tävling

Vad jag vet så är det okej med hur mycket bling som helst så länge det är 'läderbakgrund' på pannbandet.

det är en tolkningsfråga. som avgörs av överdommaren.
Ja men anta följande:
Du har ett fint blingbling som du tävlat med på flera tävlingar innan och ingen överdomare har reagerat. Så du fortsätter använda det. Så plötsligt en dag, kanske på din första prisutdelning, säger just den överdomaren att du är utesluten för att det inte är tillräckligt diskret.
Är det inte bättre att reglerna är tydliga så att man inte ska bli utesluten bara för att man tolkat TR annorlunda än vad överdomaren gjort?
Jag skulle ju hellre tävla med ett vanligt slätt tråkigt läderpannband och vara på säkra sidan, än att ha ett jättesnyggt blingblingpannband som plötligt med en illvillig överdomare kan vara förbjudet.

ja?!

det är en risk folk tar.
dock inte jag då jag tycker att det är skitfult med alla dessa klittriga stenar....

Tror ju inte att det finns så många överdomare som är så nitiska att de bryr sig om sånt. Dessutom vem kan stenhårt hävda att just det pannbandet är inte diskret? Det är ju en smakfråga. Dessutom har numera säkert 90% av alla tävlande pannband med stenar, kristaller osv. Har tom sett det på stövlar!!! Men kanske dags att formulera om regeln i TR så att det är klart vad som är ok och inte. Själv tycker jag att reglerna borde vara rätt så tillåtande, vad har ett pannband för betydelse egentligen?

ja?!

det är en risk folk tar.
dock inte jag då jag tycker att det är skitfult med alla dessa klittriga stenar....

Tror ju inte att det finns så många överdomare som är så nitiska att de bryr sig om sånt. Dessutom vem kan stenhårt hävda att just det pannbandet är inte diskret? Det är ju en smakfråga. Dessutom har numera säkert 90% av alla tävlande pannband med stenar, kristaller osv. Har tom sett det på stövlar!!! Men kanske dags att formulera om regeln i TR så att det är klart vad som är ok och inte. Själv tycker jag att reglerna borde vara rätt så tillåtande, vad har ett pannband för betydelse egentligen?

Oavsett om man själv tycker att det är snyggt med glittriga stenar eller inte så ska reglerna i TR vara tydliga och inte missförstås.

Själv tycker jag att glittriga pannband är snyggt, men jag tycker också att dressyr ska vara enkelt och stilrent så för min del får det gärna vara förbjudet, bara det är det och det inte accepteras i 9 fall men inte i det 10e.

Exakt vad jag menade, kanske inte framgick innan. Att säga att pannband ska vara diskret utformade (eller vad det nu står exakt) är lite väl luddigt. Men antar att det inte anses vara en så viktig fråga eftersom det inte är tydligare formulerat men man ska inte behöva gissa sig till eller få olika svar beroende på vem man frågar. Personligen tycker jag att alla sorters pannband vara tillåtet, inget som påverkar ritten ändå. Men det är olika vad man tycker...

Men att det är så "luddigt" formulerat är ju för att det blir för svårt att göra det mer specificerat. För ju mer du täcker in desto mer hamnar utanför så att säga. Gränsdragningen blir oftast ännu svårare ju mer du specificerar.

Låt oss säga som exempel att det inte ska vara tillåtet med blingpannband. Ska man då ange att det inte är tillåtet med swarowski? Isf så blir det tillåtet med glasbling. Eller ska man ange att det inte får glittra? Isf blir det fortf tillåtet med alla pärlor och glaskristaller osv som inte glittrar. Små lampor som blinkar skulle då ex helt plötsligt vara tillåtet men inte bling.

Eller ska man ange att det inte är tillåtet med någon annan utsmyckning än läder? Isf ryker ju alla övriga utsmyckningar också (inkl klinkers osv).

Att göra en gränsdragning där man täcker in allt som man tycker är ok men utesluter allt som man inte tycker är ok blir enormt svårt. Det är därför som man i regeltexter såväl som lagtexter etc är rätt så glad för att formulera sig "luddigt" och sedan låta praxis styra.

Men jag håller med om att det i grund och botten är otillfredsställande när det som här helt saknas riktlinjer.

*kl*

Folk borde kanske fokusera mer på själva ridmomentet och mindre på vilket pannband hästen har ;)

Nirak

för ett par år sedan stod det diskret dekor men nu har de ändrat vad jag har förstått att det är okej så länge det har läderbotten. Det är ju väldigt svårt att ha en regel som kan tolkas så olika.

Många ponnyryttare rider på tävling med os-pannbandet(är väll så mkt bling-bling det kan bli) . Främst har jag sett det på reginaol tävling men även bland elitponnyer. En av sveriges absolut bästa ponnyer hade detta vid SM. Så jag tror nog att det bara är att anväda vilket pannbans man vill så länge det har läderbotten

Som sagt är det ju en tolkningsfråga men när det kommer till dessa blingiga pannband som just nu är en fluga så har jag extremt svårt att tänka mig den domare som utesluter någon för detta. På sin höjd skulle de nog säga till att pannbandet i fråga är lite väl skrikigt eller vad man ska kalla det.

Sen vet jag att de flesta domare (iaf här i krokarna) har väldigt dålig koll på såna saker. Skrev för en domare i MSV B förra sommaren då en ryttare rider in i frack. Jag sa till domaren och hon var helt övertygad om att det var tillåtet. Vi hämtar TR och då blev hon väldigt förvånad. Min tränare är även MSV-domare och ser absolut inte sånt, hon ser inte ens om de har benskydd etc. på (kanske vita benskydd på mörk häst), och har missat en bla. som red med boots, men eftersom hon inte kan minnas ha sett det så blev hon inte utesluten.

Så blinga på tror jag, så länge det är i läder som sagt. Men jag håller med remmis, jag tycker också att sånt är fult. Älskar blingiga smycken, är en riktig skata. Men på hästen, nej tack.

Förr så stod det något i stil med: "pannbandet skall vara i läder, slätt o utan dekoration."

de står nog fortfarande i läder, har för mig en överdommare tog upp detta förra året när jag var funktionär

Det står fortfarande 'diskret dekor' i TR.
Närmare bestämt står det
"Pannbandet skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och ev. smyckat
med en diskret dekor."

Det är ju som sagt svårt att avgöra vad som är diskret, man tänk så här: om pannbandet drar blicken till sig så är det i alla fall inte diskret.

Jag tycker TR borde koncentrera sig mer på att förbjuda saker som kan påverka ritten. Vad folk tycker är fint eller inte är väl upp till var och en.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 587
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 660
Senast: nullo-modo
·
Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
22 188
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈