discoid lupus erythematosus

skogsflicka

Trådstartare
Ja det var vad veterinären trodde jämthunden kunde ha.

Nu när jag kommit hem och sökt info på nätet hittar jag inte direkt något, och det som veterinären sa till mig känns liksom inte tillräckligt. Borde inte något prov tagits för att kunna fastställa detta? Borde jag bytta vererinär kanske?

Någon som kan något om denna åkomma?

Sv: discoid lupus erythematosus

det lilla jag minns: discoid lupus erytomatosus (DLE) är hudvarianten av SLE (systemisk lupus erytomatosus), behandlas, hos människor iaf med cortison i olika varianter (precis som nästan alla andra diagnoser hudläkare ställer *fördom* :) ) och diagnosen borde ställas på samma sätt som alla andra autoimmuna sjukdomar genom provtagning och uteslutning av andra rimliga diagnoser.
huruvida det är troligt att din hund drabbats av dle har jag ingen aning om, men rimligen borde rasklubben kunna hjälpa till med information om hundars problem och behandling vid denna sjukdom, det mesta du kommer att hitta via google handlar ju om människor.

Sv: discoid lupus erythematosus

Discoid lupus erythematosus är en immunmedierad hudsjukdom och en mildare variant av SLE som Laa skriver.
Kroppen producerar antikroppar mot egna vävnader eller organ och antigen-antikropp komplexen som bildas lagras i huden leder till hudförändringar. Dessa lokaliseras till nosen, läppar, omkring ögon och öron, och till könsorganen. I början ses depigmentering där sedan övergår i sår och skorpbildningar. Förändringarna blir värre om de utsätts för solljus!
Diagnosticering görs genom att titta på symptomerna, och ta prover till histopatologi och immunohistopatologi där man tittar i mikroskop.
Behandling är bara nödvändig i de värre tillfällena och då behandlas det med vitamin E, antibiotika (tetracyklin och niacinamid) och kortikosteroider (kortison) lokalt. I de mildare tillfällen är solkräm att rekommendera.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 218
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat