Direktreglering på jourtid?

Jenka

Trådstartare
Går det?

Inget har hänt med hundarna utan jag började bara fundera. Säg att nånting allvarligt skulle hända under en helg, modell veterinärräkning på 30 000. Går det att direktreglera utanför kontorstid? För de brukar väl inte tillåta fakturor, eller måste man ha det tillgängligt direkt?

Går det?

Inget har hänt med hundarna utan jag började bara fundera. Säg att nånting allvarligt skulle hända under en helg, modell veterinärräkning på 30 000. Går det att direktreglera utanför kontorstid? För de brukar väl inte tillåta fakturor, eller måste man ha det tillgängligt direkt?
Finns lite olika varianter på det.

Den variant som jag har mest stött på är att man säger vilken självrisk man har och hur många % man betalar själv. Och givetvis vilket bolag man har. Vissa vill se senaste försäkringsbeskedet.

Sedan gör kliniken en preliminär uträkning på hur mycket ditt försäkringsbolag täcker och hur mycket du skall betala.

Du betalar din del som vanligt i kassan och kliniken skickar sedan till ditt försäkringsbolag hela underlaget som räknar igenom vem som skall betala vad.

Har du betalat för mycket så återbetalar kliniken det till dig. Har du betalat för lite så skickar dom en faktura.

Går det?

Jag var in med min hund akut i lördags förra veckan och då tog hon mitt personnr/legitimation och gjorde en kreditupplysning. Så reglerade dom nästkommande vardag. Fick fakturan på tisdagen och då hade försäkringsbolaget tagit sin del så det var bara betala till djursjukhuset via faktura.

På Blå Stjärnan Göteborg och Västra djursjukhuset har jag fått preliminär direktreglering på jourtid, med info om att jag får faktura hem om något blivit fel. Vilket det inte blivit någon gång utan bara bekräftelsebrev/kvitto.

Beror på. Kliniken kan ha koder med bolaget så att deras dator kan reglera det när som helst.

Mina hundar har skadats under jakt och jag har fått lämna dem till måndag morgon för att hämta dem. Då de inte kan ta bort den självriskreglering jag har iom skyddsväst.

Har varit med om två modeller. En gång fick jag betala kontant i kassan (som tur var, var det inte mer än 5500...). Nu senast var jag in på en lördag och då väntade de till måndag med direktregleringen och skickade en faktura hem till mig.

Den första kliniken var jag "stammis" på och den senaste gjorde jag mitt första besök på...

På min vanliga klinik brukar de skicka faktura, fast jag har gått där väldigt länge och är väl mer eller mindre vip-kund.
På Blå Stjärnan har de gjort som Squarepants skrev, en preliminärreglering och justerat med några kronor efteråt.

Jag har varit med om två modeller på Strömsholm. Ena gången gjorde de precis som Tora beskriver, den andra fick jag hem en faktura efteråt på det jag skulle betala (betalade alltså inget i kassan den gången). Oerhört tacksam för den servicen

Det beror på klinik. Det finns nog dom som kräver direktbetalning och då gäller det att ha en bra kreditkort, men jag tror att många kliniker kan hjälpa till att beräkna självrisk osv om man är det minsta känd där.

Jag har haft mina inlagda eller åkt in akut ganska många gånger, jag har aldrig behövt ligga ute med hela beloppet.

Agria är det bolag med generösaste öppettider. Där brukar man kunna reglera till kl 20.00 på vardagar. Vad jag vet har inget bolag öppet på helger för direktreglering.
De flesta brukar göra kreditupplysning och sedan skicka faktura på självrisken när direktregleringen kan göras nästföljande vardag.

Oförsäkrade djur måste betala minst halva beloppet, gärna mer, innan de tas in för stationärvård/operation.
Hos oss i alla fall.

Efter min hunds svampförgiftning hämtade jag honom på söndagen och fick preliminär direktreglering då. Hade inte varit på det djursjukhuset innan innan iom att jag var på resande fot.

Tack för svar, intressant. Bagarmossen har nåt som heter djurvårdskonto, men ingen information om vad det innebär. Undrar om det kan vara nåt liknande.

Agria har ett kontokort som är väldigt bra för just dessa saker + att det går att dela upp räntefritt under ett år för just djursjukvård på anslutna kliniker. Antingen sker man direkt hos veterinären eller så ansöker man hos Wasa kredit.

Man behöver inte hqa Agria som försäkringsbolag för att ha denna, men däremot vara kreditvärdig.

Jag har varit in på djursjukhus flera ggr på jourtid, där jag har gått har jag alltid fått en faktura hem i efterhand då dom reglerat med försäkringsbolaget.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 329
Senast: Sesca
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 868
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 741
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar