Diplomati med ung medryttare.

KungTulle

Trådstartare
Min lilla medryttare ( eller hennes mamma) har inte hört av sig på flera veckor. Tjejen är i 10 årsåldern. Jag vet ju att hon har mycket med skolan och att hon hade halsfluss litet tidigare i våras.

Hon hann inte komma hit så mycket i höstas heller.

Nu funderar jag starkt på att gå ut och annonsera efter någon till som vill rida, men jag vill inte tjejen ska bli ledsen och tro att jag inte vill att hon ska rida på Timon.

( Har funderat över detta sedan sent i höstas...)

Även om jag hittar en till så kommer det ju ändå finnas gott om dagar som nuvarande medisen kan komma hit om hon vill och dessutom kommer ponnyn vara trevligare för henne om han rids mer regelbundet... dessutom finns det en större häst hon kan rida som dessutom är mycket mer lättriden än Timon.

Jag hade tänkt ringa och prata med tjejen och hennes mamma innan jag annonserar.

Dom betalar ju inget för att rida eftersom jag tycker att det är bra att Timon får lite mer uppmärksamhet, så jag snor dom ju inte på pengar eller så om jag skaffar en till medryttare till ponnyn...

Men det känns ändå litet känsligt. Jag kommer ju ihåg hur det var när man var liten och gillade en särskild häst som någon annan ägde...minsta grej blev ju till en stor katastrof då...

Hur tycker ni jag ska tackla detta?

/KT

Sv: Diplomati med ung medryttare.

Tycker du har ett bra förslag på G. Förklara för mamman och tjejen hur det ligger till, och betona att hon fortfarande gärna får komma och rida. Du kan ju också säga att hon inte behöver känna lika mycket press på att komma om hon inte hinner osv, om du har en till som rider. (Om detta är något som passar dig).

Jag tycker faktiskt inte att du skall känna något dåligt samvete alls? Jag tycker snarare att det är lite konstigt att din medryttare eller hennes mamma inte hört av sig och berättat vad som händer? Jag har medryttare på min ena ponny och hon/hennes mamma hör av sig varje vecka och kollar läget. Om det blir perioder hon inte hinner rida, så brukar hon berätta det också.
Så prata du med dem och förklara läget. I slutändan är det ju ändå dina hästar!;)

Jag tycker nog att det hör till god ton (från mammans sida) att höra av sig när man inte kommer på flera veckor.

Något dåligt samvete hade jag def inte känt i det fallet, men jag kanske är en elak typ:crazy:

Vad du är gullig som har sådan omsorg om din medryttare! Fast egentligen tycker inte jag heller att DU behöver ha dåligt samvete...

Men, jag tänkte på det - din medryttare är väldigt ung och har kanske en mamma som inte är så hästvan. Kan det vara så att de inte förstår att hästen behöver bli riden (jag uppfattade det som att du inte rider hästen själv) och att du för hästens skull behöver veta om de inte kan komma? Att de inte har uppfattat det som det åtagande för dem som det faktiskt är? Eftersom de tydligen inte betalar för att rida kanske de inte vill "besvära" dig med att ringa stup i kvarten för att säga att de inte kan komma - de förlorar ju inget på det. Jag vet ju inte hur väl ni känner varandra.

Man vet aldrig hur folk tänker, så därför tycker jag att du skall prata med tjejen och (framför allt) hennes mamma.

jag förstår ditt dilemma. vi har löst det så att vi har fler medryttare och förklarat det med att hästen behöver mer motion.

sen kan man ju bli tokig på vissa som inte hör av sig, eller ringer återbud 5 minuter innan (min dotter är med och hjälper småtjejerna som ska rida) men man får skylla på föräldrarna. barn i den åldern är för små för att ta det ansvaret...men irriterande är det. när mina barn var så små och fick den stora äran att vara medryttare så missade vi aldrig att ringa om vi inte kunde komma. och det var ju stört omöjligt att få ungarna att göra annat de dagarna. lilla sköthästen var ju det de levde för

Men gillar tjejen verkligen hästen om de inte hört av sig på flera veckor? Tycker dessutom att du BORDE ta betalt. Folk har en tendens att vilja få valuta för pengarna, och därmed komma på avtalade dagar :cool:

Det är din häst så du bestämmer, hade jag varit du hade jag utgått ifrån att de inte är intresserade längre.

Men för att vara snäll kan du ju ringa och höra med dem hur de har tänkt sig i framtiden.

Det är din häst så du bestämmer, hade jag varit du hade jag utgått ifrån att de inte är intresserade längre.

Men för att vara snäll kan du ju ringa och höra med dem hur de har tänkt sig i framtiden.

Jo det är klart.... men jag ska ringa dom och kolla upp.

/KT

Slå en signal till mamman och tjejen och prata med dom. De kommer nog förstå och beskriv att du tycker det är jobbigt men att hästen behöver sin motion.

Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 917
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 308
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar