Din vikt då och nu?

Hero

Trådstartare
Alltså jag har funderat på detta länge...
Varför går så många upp i vikt när dom blir äldre? Om jag tittar på folk i min omgivning, oftast kvinnor. Så var dom flesta mkt smalare i 18-20 års åldern än idag 10 år senare.

Så min fråga är vad vägde ni i 18-20 års åldern. Vad väger ni idag och vad beror viktskillnaden på ?

Jag själv väger mer eller mindre exakt lika mkt idag(30 år) som när jag var 18-20 år. Men nästan alla andra tycks gå upp i vikt. Jag lever på samma sätt som jag alltid gjort, kanske därför jag står still.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag vägde lika mycket i 18-20 års ålder som 10 år senare.
Min viktökning kom som ett brev på posten den dagen jag slutade att röka
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag väger mer nu än som 18-årig men tycker inte att de allra minsta :). Vägde runt under 50 kg då, länge 48 kg. Nu ca 52-53 kg. Märks på en del kläder som är för små annars gör det inget.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag är man men det kanske är OK om jag svarar iallafall? Jag väger ungefär 35kg mindre nu (nästan 40 år) än vad jag gjorde när jag var 20-30 år och jag räknar med att gå ner ca 10kg till i höst.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag väger 15 kg mindre nu än när jag var 20 år. Är 28 år nu. Hade dock ett rejält uppsving för några år sedan och då vägde jag 38 kg mer än nu. Men det gick jag ner igen på några månader.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag väger ungefär 10 kg mindre i dag 15 år senare, jag var bara lite större när jag levde på makararoner, ketchup, choklad och öl.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag väger ungefär 10 kg mindre i dag 15 år senare, jag var bara lite större när jag levde på makararoner, ketchup, choklad och öl.
:D:D:D Min diet också i ett par år runt 20.....
Jag är mellan 10-13 kg lättare idag än för 18 år sedan.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Alltså jag har funderat på detta länge...
Varför går så många upp i vikt när dom blir äldre? Om jag tittar på folk i min omgivning, oftast kvinnor. Så var dom flesta mkt smalare i 18-20 års åldern än idag 10 år senare.

Så min fråga är vad vägde ni i 18-20 års åldern. Vad väger ni idag och vad beror viktskillnaden på ?

Jag själv väger mer eller mindre exakt lika mkt idag(30 år) som när jag var 18-20 år. Men nästan alla andra tycks gå upp i vikt. Jag lever på samma sätt som jag alltid gjort, kanske därför jag står still.

1. Minskad ämnesomsättning
2. Ökat kaloriintag
3. Minskad aktivitetsgrad
4. Ev. sviter av barnafödande

Är inte färdigutbildad ännu, men skulle tro att dessa faktorer ringar in de allra flestas (eventuella) viktökning. Kan dock tänka mig att det finns fler processer i kroppen som degraderas med åldern och kanske kan orsaka viktuppgång.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Varför gick du upp när du sluta röka? Glömde du bort att äta då du rökte? Eller försvinner hungerkänslorna när man röker?
 
Sv: Din vikt då och nu?

Rökning är i princip en drog och när man lägger av får man lätt andra beroenden, t.ex socker.
Hungerskänslorna försvinner med.
 
Sv: Din vikt då och nu?

jag har gått upp i snitt ett kg om året sen jag flyttade hemifrån (slutet av 80-talet), men här har vågen stannat på samma maximum sen tredje barnet av fyra föddes
Dels för att jag ätit rätt dåligt generellt men största orsaken har jag insett är att jag aldrig har klarat av att dricka mig otörstig på vatten. Jag har formligen HÄLLT i mig sockerlösning med olika smak (saft, läsk, jos etc) genom åren och det har satt sina spår.
Nu släpar jag på den barlast jag samlat på mig och gör mitt bästa för att minska barlasten genom hyfsat bra mat och lite mer rörelse - går väl sådär när man dessutom drar på ledvärk...
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag har nog gått ner 4 kg sedan jag var 18 år. :) Är visserligen 23 nu, så det är ingen större skillnad. Planerar att droppa 4 kg till dock.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Så min fråga är vad vägde ni i 18-20 års åldern.
18 år: 50 kg

Vad väger ni idag och vad beror viktskillnaden på ?
27 år: 50 kg

Jag kan inte riktigt se varför det är en intressant fråga faktiskt. Vad är det som säger att vikten vid 18 årsåldern skulle vara den bästa vikten? Och vem bryr sig om man för tio år sedan vägde 48 och nu väger 56? Helt obegripligt ointressant om du frågar mig. Särskilt som det inte säger något om hälsan.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Jag väger i stort sätt samma nu när jag är 27 som när jag var 18.
Men det jag har märkt, är att jag har lättare att samla på mig "fett" nu. Jag har en liten fettkudde vid naveln som jag inte hade när jag var 18 och jag märker direkt på min kropp när jag inte tränat på en vecka. Sånna problem hade jag inte när jag var 18 och då tränade jag inte ens regelbundet.
 
Sv: Din vikt då och nu?

När jag var 20 vägde jag 52-54.

Efter barnen stannade vikten på 58-59. Efter 30 ökade vikten lite i taget, lite upp och lite ned och i samband med att jag blev utbränd ett rejält hopp uppåt. Maxvikten nåddes för fyra år sedan: 85.

Sen nedåt. Nu har vikten varit stabil på 68-69 i tre år.

Varför man går upp i vikt med åldern: hormoner, ärftlighet, man äter för mycket, man rör sig för lite, stress, efter 40 får man dessutom lägre ämnesomsättning.
 
Sv: Din vikt då och nu?

Ändå svarar du ;)
Och många därtill så jag antar att det är fler som tycker frågan är intressant.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 064
Kropp & Själ För 1 år sen ganska precis opererade jag bort en stooor hjärntumör. Vid inskrivandet vägde jag nästan 63kg. Efter 2 mån började jag...
Svar
7
· Visningar
1 076
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp