Din hästs vardag!

Sv: Din hästs vardag!

1, Vilka tider går den/de i hagen?
- från runt 8 på morgonen till 8,9 på kvällen
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den? just nu 7kg hösilage och 3 kg hö (är inne på en övergångsperiod), ska snart bara käka hö och då får han runt 8-9 kg hö (ganska kraftigt hö), 3 kg korn uppdelat på 2 mål samt mineraler till kvällen + B vitamin morgon under pällsfällningen. Hästen får mat 3 gånger per dag.
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du?
- hästen är en liten allround nisse, vi kör lite olika. dock aldrig körning eller western.
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader?
- bete under juni-augusti. Bor i norr så växtperioden börjar rätt sent och slutar rätt tidigt. Går inte ute dygnet runt under vinter/vår/höst utan går in under natten. Ute dygnet runt under betesperioden.
5, Hur gammal, ras? 17 årig valack, varmblod
6, och så gärna en bild!

å en bild på en lortig lerhäst som busar ;)

album_zoom.php

Hur ser din hästs vardag ut?

går ut mellan 07,30 och 08,30 in mellan 15.30-19.00 beroende på om jag har ridit och ibland ännu senare om jag har ridit på dan, men senast 20.00

2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den?
Straxt efter 7Morgon: 3 kg hö 1,5 l havre
mellan 11 och 13 lunch: 1 liter betfor+ 1 liter havre. delar på 4 kg hö i hagen med ett halvblod och en shettis
Mellan 15.30 och 17.00 Eftermiddag 1 kg havre 2 kg hö
Mellan 18.30 och 22.00 Kväll 5 kg hö

Precis innan jag åker hem får hon ca 3 liter betfor 1,5 kg havre, e-vit, salt, gurkmejja, mineraler och 1 kg kraft groov

Rids 5-6 dar i veckan rider LB dressyr men är mest hoppryttare
dom dagarna hon inte rids går vi ut och går ca 1 timme

Går inte på bete, känslig mage + att hon går ihop med fånghäst

5, Hur gammal, ras?
12 årigt halvblod

6, och så gärna en bild!:laugh:

http://www.pixbox.se/pic_show_id20222647.html

9.00 - 14.30
Morgon: 3 kg hösilage, 0,25 betfor
Lunch: 4 kg hösilage, 3 nävar hippo alfa
Kväll: 6 kg hösilage, 3 nävar hippo alfa, 0,25 betfor, 1 dl mineraler

Är skadad, promenerar 15 min/dag
Om hon blir bra ska hon få gå på bete dagtid. Kan inte gå ute dygnet runt då hon lätt tappar hull.
5, Hur gammal, ras?
10 år, Hannoveranare
6, och så gärna en bild
15492223.jpg

1. De går ute ca 06-18. Dåliga dagar för oss tidsmässigt och med dåligt väder kan det tyvärr bli 7-17 på vintern. En extremt mörkrädd häst kan vid riktig mörka mornar göra att de måste vara inne tills det börjar ljusna, för det går verkligen inte att leda honom ute innan dess. Nu går de oftast ute ca 06-20.

2. Shettisen äter 3dl havre & en dl betfor + lite vit, olja & äppelcidervinäger precis som de andra, 3,5kg hösilage (fri tillgång då han inte äter mer än så). Den halta äter bara 1dl betfor & morötter eller lite lite fibergi, 6 kg hösilage (fri tillgång). Sista tävlingsponnyn äter 5dl havre, ca 1liter fibergi, 1dl betfor, 5kg hösilage (fri tillgång). De får hösilaget när de kommer in på kvällen som räcker hela natten + att de står på halm. Kraften får de hälften på morgonen & hälften när de kommer in. De får även minst 15 kg hösilage i hagen, nu får de inget då det bara äter gräs.

3. Shettisen körs & rids ibland, mycket promenader & även AR. Han går inte så hårt just nu. När han går hårt så är det i körning främst med AR som styrketräning.
En har varit halt & är precis under igångsättning. Framför allt hoppning, men det lär bli lite dressyr med det steget & kanske galopp.
Den sista tävlas i hoppning & galopp och rids nästan varje dag, omväxlande; mycket i skog & kondis på stor ridbana. Hoppas ca 1 gång/vecka, dressyr 1-2gånger.

4. De går på bete dygnet runt när natttempen överstiger 10grader. På våren har även vädret & hur de satt päls efter klippningen betydelse. Brukar bli ca från juni till sep.

5. Shettis 18år
Irländska b-ponnys 13 år.

Dygnet runt, hon bor i lösdrift. :)

Innan gräset började komma var det 5 kg hö, 5 dl havre, 2 dl sojamjöl, 1 dl mineraler. Hö fick hon 3 gånger/dag, kraftfoder 1 gång/dag.

Jag tränar henne med löslongering, promenader och lydnadsträning. Kommer att tävla allround, med betoning på distansritt, fälttävlan och banhoppning.

Ja, mellan maj och åtminstone september är det tänkt. Beror ju lite på vädret och grästillväxten också.

Ariel är 9 månader gammal, av rasen fjordhäst.

19738164.jpg

Herregud vad söt! :love:

mellan 05.00-08.00 till 18.00-20.30.

Morgon: 4 kg hösilage, torrt. 10dl groov 125 + 6dl betfor
Lunch: 4 kg hösilage, torrt.
Kväll: 4 kg hösilage, torrt. 5dl havre + 10dl groov 125

Tränar dressyr, hoppar och rider i skogen. Rider för tränare 1dag/veckan, mest dressyr, men ibland hoppning.

På bete mellan slutet av maj/början på juni, till september går han ute dygnet runt.

5, Hur gammal, ras?
13 år (snart), varmblod.

6, och så gärna en bild!

7:00 - 15:00, brukar släppa ut honom en extra halvtimme på kvällarna när jag mockar etc.
9 kg hö, 0,3 kg Mustang fiber Müsli, 0,3 kg betfor, 1 dl mineraler glukosamin, b-vitamin, linfröolja + morötter & bananer. 4 fodringar per dag
Rids varje dag, dressyrtränas endast nu, bygger upp mod till att hoppa. Rider 1 gång i veckan för dressyrtränare.
Gick ute dygnet runt förra sommaren, men så blev han halt 2 gånger så han ska få gå på dag bete i sommar
5, Hur gammal, ras?
Min plutt är 23 år och fjording
Nyaste bilden från igår

1, Vilka tider går den/de i hagen? mellan 7-9
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den?ngn müsli + betfor, 3ggr om dagen + hö/gräs
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du?fälttävlansryttare så NH dressyr hoppning ut i skogen terräng.
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader?dom går ute när dom kan, när vädret tillåter. dygnet runt när det är tillräckligt varmt (nu går dom ute dygnet runt om det itne spöregnar)
5, Hur gammal, ras?Min är 5, blir sex iår, mammas är 22(rids inte mkt han) båda är halvblod, valacker.
6, och så gärna en bild (alla vet ju hur dålig jag är på att lägga ut så om ngn vill hjälpa så...)
bilder%2B003.jpg

93776_1208704695.jpg

Senast ändrad av en moderator:

07.30-20.30

Morgon; 1½ kg hö, ½ kg müsli, 7 gram cortaflex
Lunch; 1 kg hö
Eftermiddag; 2 kg hö, ½ kg müsli
Kväll; 2½ kg hö, ½ kg müsli

Fritidstränas, mer åt dressyrhållet (gammal tävlingshäst med skada)

Ja, minst mellan 1/6-31/8, ofta längre

5, Hur gammal, ras?
Han är en korsningsponny (reggad svensk ridponny), 142,5 cm i mankhöjd, skimmel, valack, född 1997

6, och en bild
17771192.jpg

1, Vilka tider går den/de i hagen? Dyngnet runt
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den?tre c-d ponnyer delar på en 15- kilos höbal om dyngnet+lite fibergi-foder (allrondkraftfoder)+gräs
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du?Rider isisen och en Arab /new forest mer eller mindre varge dag
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader?De går ute dyngnet runt maj-september , stödfodrar med hö vid behov
5, Hur gammal, ras?En 9-årig Islandshäst , en Arab/newforest och en 15-årig welshponny
6, och så gärna en bild! tyvärr:( Inga på denna datorn

De kommer ut ca: 07.30 - 08.30 och brukar komma in vid 17.00.

Min ponny får 15 kg grovfoder, 1 l havre, 1 l korn, 2 l lucern (uppblött pellets), 0,5 l betfor, olja, mineraler och b-vitamin. Detta får han uppdelat på 4 mål.

Tränas 6 dagar/v på olika sätt. Försöker variera ridningen, men inriktas på dressyren. Annars blir det uteritter, longering, lite lekar, promenader och mycket klättring!

Går på sommarbete från början på juni till någon gång i augusti (tror jag) och då går de ute dygnet runt.

5, Hur gammal, ras?
Min ponny/ögonsten/älskling är född -93 och är bokförd som sv. ridponny (korsningsponny - irländsk import).

6, och så gärna en bild! :laugh:

(Bästa hästen ever :D)

Senast ändrad av en moderator:

Han går ute från ca 09.00 - 18.00 nu när det är vår och varmt.
(vintern ca. 09.00 - 15.00) Ps. utebox.
Morgon;2 kg hö ,1,5 liter kraftgrov + lucern.
Lunch; 2 kg hö
Middag;(inget gräs i hagen) 1 kg hö
Kväll; 3 kg hö , 1,5 liter kraftgrov + lucern och 3-4 dl betfor + B-vitamin.
på en vecka brukar det bli ; Hoppning 1-(2 dag Beroende på tävling.) Dressyr 2 dagar. 1 dag uteritt Vila 1 -2 dagar( inte hel vila , brukar gå ut och leda honom.
Det brukar bli runt juli som han går ute dygnet runt. annars inne på natten , men självklart stora gräshagar :P
5, Hur gammal, ras?
10 år , Engelskt fullblod , 25 % Whels

ingen bra bild x D

oftast 8-18(fint väder) 9-15(dåligt väder)
Morgon: ½kg krafft groov+ca ½kg Lusern+2kg hö
Lunch: 2-3 kg hö
Middag: ½ kg krafft groov+½kg Lusern(brukade få 1½KG lusern)+1kg hö
Kväll: ½kg krafft groov+½kg lusern+3-4 kg hö

(ibland lite extra lusern och hö)
Allround hoppning 1 gång i veckan
Ja, Juni-Augusti
5, Hur gammal, ras?
Korsning, 11år 6:e maj
6, och så gärna en bild
Hästen längst upp.
hastuthyrning2.asp

1, Vilka tider går den/de i hagen? Ca 8-18

10 kg hö
2 kg Krafft Groov 90
0,3 kg Betfor
0,1 kg Soja
1 dl Majsolja
100 gr Krafft miner röd
Fodras fyra gånger/dag

3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du? Löpband 3 ggr/veckan samt två snabbjobb.

4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader? Nej

5, Hur gammal, ras? 4-årig varmblodstravare

6, och så gärna en bild!

1, Vilka tider går den/de i hagen? ca 8-20
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den? 11 kg hö, 1 kg lusernhack, 1 liter helhavre, 1 liter kornkross, 5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 1 dl K B-vitaminpellets, 75 g K Miner Grönpellets, ½ dl nypon, ½ dl timjan, 2 mått flexijoint, 1 mått biotin, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, morötter+äpplen. 1 mått Tokosel 1 gg/veckan. Svårfödd äldre herre. Höet med pissvärden...:crazy:
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du? Pålle är skrittpensionär
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader? Ute juli-aug. Men kommer in om nätterna/dagtid vid dåligt väder. Stödfodras hela sommaren med lusern och kraftfoder.
5, Hur gammal, ras? 27 år, kbltravare, 158 hög. Väger nu runt 620 kg, underhull.:(
6, och så gärna en bild!:

Mellan 8-13. Ibland släpper jag ut honom några timmar även på em.
7,00 2 kg hösilage
13,00 4kg hösilage, 5 liter lusernstrå (inte nu på sommaren)
15,00 1,5 kg krafft grund
19,00 5 kg hösilage, 1 kg krafft grund, 5 liter luserstrå (inte nu på sommaren)
Rids ca 1 timma varje dag. Dressyr ca 5dagar i veckan, I skogen 1-2 dagar i veckan, Eventuellt hoppning 1 dag i veckan.
Denna sommar kommer han förmodligen inte att gå på bete, på grund av att han ska säljas. Annars hade han nog släppts på bete i juni och gått till början av augusti.
5, Hur gammal, ras?
10 år, Halvblod.
6, och så gärna en bild!:laugh:

1, Vilka tider går den/de i hagen? på vintern går han i hagen från ca klockan 7 på mogon till sju på kvällen (skulle järna ha han på lösdrift men det finns tyvär ingen mark för det där vi står)
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den? han får pellets mineraler (hippo), probimin (för magen och tarmen) och 6-7 kg hö. han får mineralerna på mogonen och kvällen inne i boxen, hö i hagen och i boxen på kvällen.
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du? jag rider bara i skogen och i naturen vilket jag tycker är det allra bästa som finns. Vi håller på lie med distans och mycket nh och tränar mycket från marken. Vi håller även på med trickträning. För mig är det viktigt att ha en stark, uthållig och hållbar häst.
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader? nu på sommaren går han på bete från maj-sep.
5, Hur gammal, ras? han (zalmiak) är 15 år och korsning mellan islandshäst och troligtvis exmoor ponny.
6, och så gärna en bild! vet inte hur man lägger in! :confused:

--------------------------------------------------------------------------------

Från ca 9.00 till. Det beror på solen och vädret på vintern in ca 16.00 och nu ca 20.00

Häst nr 1: ca 12 kg torrt hösilage och 4 -6 kg kraftfoder beroende på träning. delat på 3 mål.
häst nr 2: ca 8 kg hösilage och 1 kg kraftfoder. 3 mål

H1: ca 6 dgr i veckan mkt dressyr och uteritter.
H2: promenadrids pga av skada
Jag rider dressyr!

H1: går nu på bete dygnet runt. from maj tills i aug/sep beroende på betet och tävlingar.
H2: är förtillfället lite halt och går i sjukhage och står inne. men vanligtvis går hon också ute dygnet runt from maj till aug/sep

5, Hur gammal, ras?
H1: 11 år, (gigantiskt) halvblod
H2: 17 år, svrp

Just nu länge, mellan 9 och 19

Kornkross ca 2 kg om dagen, mineraler, betfor, ca 6 kg ensilage/dag och bete på dagen. Fodring sommartid 2-3 ggr per dag, övrig tid 4 ggr dag (och naturligtvis mer stråfoder).

Rids ca 6 dgr per vecka. Tränar hopp, dressyr och terräng. Mycket allsidig träning. Försöker rida ut ett par dagar i veckan.

Ja, kanske 2 månader.

5, Hur gammal, ras?
8 år, fullblodskorsning :love:

20875457.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar