Din hästs vardag!

Sv: Din hästs vardag!

Hur ser din hästs vardag ut?

1, Vilka tider går den/de i hagen?
Går ute dygnet runt, ska börja få komma in snart igen, då hon bara har 2veckor kvar till fölning:)

2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den?
1 mått(ett sånt vitt Hippo mått) havre, 1 ½dl mineraler, 2 mått(ca.1dl) jäst och 1 mått tokosel varje Måndag

3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du?
När jag kommer i gång, nästan alla dagar i veckan, 6-7/vecka..Blir oftas hobby ridning, men också dressyr, lite lite hoppning och sen lite terräng hoppning ibland:)

4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader?
Japp, förra året från 1 Maj, i år, sen förra veckan ungefär.
Sen så länge betet räcker, sen beror det på väder..Men Maj-September tror jag.

5, Hur gammal, ras?
8 år och Ardenner

6, http://lonleyseptember.bilddagboken.se/p/show.html?id=197924915&directlink=1 Längtar efter att rida henne igen:laugh: ...Bilden är 2 veckor tror jag

Jättefin ponny !
Men oj vad lite hö den får, ser jag fel eller får den bara 4 kg hö om dagen?

Ca 08:00 - 18:00

Morgon: 2 kg ensilage, 1 kg Krafft Sport
Eftermiddag: 2 kg ensilage, 1 kg Krafft Sport, betfor, vetekli, E-vit samt mineraler
Kväll: 3 kg ensilage

Foderstaten varierar rätt mkt under året beroende på hur mkt gräs det finns ute, men det är då bara ensilaget som ändras.

Rids 5 dagar/vecka inkl tävling vissa helger. Tränar allmän träning, hoppning o dressyr. Tävlas endast i hoppning.

Nej

5, Hur gammal, ras?
Hon är 8 år och ett halvblod:laugh:

Du ser inte fel alls, 4 kg hö och 1 kg lucern (som också räknas som grovfoder)

Kan tyvärr bara säga att nå mer går det inte att få i hästen, hon ratar allt. Hade gärna velat ge mycket mer.

1, Vilka tider går den/de i hagen? Går ut mellan 06.00-08.00 och kommer in ca 20.00

2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den? Morgonfodring, 06.00,1,5 kg hö,0,5 kg lucernhack,och 4 dl mussli.

Utsläpp: 08.00,2,5 kg hö,ifall jag tar ut han vid morgonfodringen kl 06 får han allt hö i hagen direkt.

Lunch: 12.00-13.00,2 kg hö.

Insläpp: 20.00,3 kg hö,1 kg lucernhack,och 4 dl musli,kalk,mineraler och vitaminer (alg-börjes kalk,biomineraler,chevinal plus)

Nattning: 22.00, 1,5 kg hö

Under inridning.

Går den på bete/dygnet runt ute,och i såfall,vilka månader?
2005 när han föddes gick han på lösdrift,köptes av mig i maj 2006,fick fortsätta gå ute,stallades upp i oktober 2006,gick på stall fram till april 2007,gick ut då och stallades åter upp igen i oktober 2007,sen dess har han stått uppstallad. Ska iväg på inridning nu om ca två veckor,då kommer han få gå ute dygnet runt igen där borta,och blir borta i ca två månader,får tillbaka han i mitten av juli,hurvida han ska stallas upp då eller inte har jag ingen aning om,beror på hur dom andra här i nya stallet ska göra,vill inte ha han ensam ute på nätterna,men kan tänka mig att han får stå ute nån natt då och då bara..

5, Hur gammal, ras?
Korsning basjkir/varmblod, 3 år.

6, och så gärna en bild!

Den enda bra bild jag har på honom,så blir det när kameran inte funkar...

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/Picture049.jpg?t=1209318843

Vilka tider går den/de i hagen?
1. 8.00 - 17.30 normalt
2.Lösdrift
Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den?
1. Hösilage, lucern hackad strå, krafft groov, D&H ERS pellets samt olika tillskott vid behov, 3ggr/dag Ca 10-11kg hö, 2kg lucern, 3kg groov, 1,5 kg D&H pellets
2. Gräs, hö, havre, 3ggr/dag Har inte exakt koll på hur mycket då hon inte är hemma. De som har lösdriften ger så mycket hö de äter och havre efter behov
Hur tränas den och vilken diciplin rider du?
1. Fälttävlan, hoppar 1-2ggr en normal vecka, tränar dressyr för tränare 1-2ggr/månad, rider ut mycket, trimmar och hoppar lite stockar och annat på vägen, ofta långa travturer. Ibland galoppjobb, blir mer sen när hon ska gå högre klasser. Unghäst så hon vilar 1-3 dagar i veckan
2. Är dräktig nu och rids inte, men har tävlat hopp och fälttävlan och tränades då ungefär som min andra gör :laugh:
Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader?
1. Planerar att släppa henne på bete några veckor i sommar. Annars uppstallad
2. Är dräktig och går på lösdrift nu och har gjort det sen förra sommaren då hon blev skadad. Annars uppstallad året runt, men får gå och beta i gräshage om det finns möjlighet
Hur gammal, ras?
1. Engelskt fullblod, 5år
2. Svenskt halvblod, 14år

och så gärna en bild!
Häst 1 på första fälttävlan
_MG_5053.jpg

Häst 2 nyaste bilden :D
_MG_5582.jpg

Gammal hoppbild
DSC_3566.jpg

ca 6-20, ibland släpps de ut senare o ibland släpps de in tidigare.

Morgon:
ca 3 kg hö

Kväll:
ca 6-7 kg hö
1,5 l havre
2 dl vetekli
½ dl mineraler
2 dl betfor
½ dl B-vitamin (flytande)

Hobbyhäst, tränas allround.

hm, vet inte exakt men från maj/juni-augusti/september

5, Hur gammal, ras?
17 år, kallblodstravare

6, och så gärna en bild!
080426007.jpg

:bump:

1, Vilka tider går den/de i hagen? Han går ut mellan 05.15-06.00 och kommer in mellan 20.00-20.30 (detta ändas dock efter årstid)
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den? i dagläget får han 1kg Lucern ½ kg Mustang fiber musli. fri tillgång på hö .Just nu är det 10 kg då gräset börjat titta upp. sen får han oxå mineraler.Fodrar 3 ggr dag.
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du?Försöker träna så varierande som möjligt .han går 6 dagar i veckan .huvudsysslan är dock dressyr
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader?Nej han går inte ute dygnet runt på bete.Han klarar inte av det pga att han är knottkänslig och får exem
5, Hur gammal, ras?Han är vbl och född 97
6, och så gärna en bild!
18854994.jpg

De går ut vid 8 tror jag vet inte exakt, går ut när de har ätit morgonhöet. Sen tar jag in dem när jag kommer dit. Den tiden varierar väldigt, beror på hur länge jag jobbar. Men allt emellan 18-21.

De får havre, müsli, betfor, lusern hackat strå, mineraler och hösilage. Valacken får även e-vit. Och just nu extra b-vit.
Valacken äter flera kg mer kraftfoder än stoet.
De får kraftfoder vid 5-5.30, när de kommer in och 22 på kvällen. Hösilage, morgon och lunch och sen har de i boxen när de kommer in. Kan välja att dela upp sista höet så de får det kl 21.30 av den som kvällsfodrar men det känns onödigt eftersom jag ändå brukar vara där runt den tiden.

Valacken tränar trav. Stoet är promenadhäst som rids, körs och gör lite allt möjligt.

De går på bete hela jun-aug minst. Tidigare år har de fått gå ute till okt eller mitten av sep men vet inte i år hur det blir då jag har flyttat dem. Sen är valacken igång ordentligt så han får ev inget bete i år.

5, Hur gammal, ras?
Vbltravare, valacken blir 6 och stoet 16 i år.

Sto
Bild031-3.jpg

Valack
Bild014-4.jpg

Nu under betestider så är de ute mellan kl 8-20, sen om en månad eller så är de nog ute dygnet runt. Annars under vintertiden så är de ute mellan 8-16
utan bete så 2kg kornkross, 0,4kg betfor, 1kg kvarnbys lucernpellets, 10kg hösilage, mineraler o vitaminer. delas upp på 3 kraftfodergivor och 4 grovfodergivor
Har ingen tränare för tillfället en rids 5-6 dagar / vecka och mestadels dressyr
Nu går de på bete under dagen, snart dygnet runt, väder och temp bestämmer när det blir dygnetrunt bee. Har somregel att det ska vara ca 10grader på natten innan det är dags.
5, Hur gammal, ras?
enligt tänderna 12-15 år gammal, säger 15år Halvblod/fullblod
6, och så gärna en bild!

bete080422005.jpg

1, Vilka tider går den/de i hagen? 05,00-21,00
10 kg hö.2 kg korn.1 kg havre.0,5 kg betfor,mineraler.jäst

3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du? går mellan 5-6 dagar i veckan går som tonerspelshäst
kommer någ ut i maj när det finns bete brukar kommar in okt om det är bra väder
5, Hur gammal, ras? 15 år korsnings halvblod,welsh cob,arab och ponny
6, och så gärna en bild!
19488190.jpg

1, Vilka tider går den/de i hagen? Ca 8-20, ibland ut tidigare, ibland in senare
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den? Ca 14 kg hö. 3 liter lusernhack, 5 dl lusernpellets, 13 dl havre, 10 dl kornkross, 8 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 1 dl K B-vitaminpellets, 75 g miner grön, 2 mått flexijoint, 2 mått biotin, 1 mått kiselgur, ½ måt profeed, 1 dl timjan, ½ dl nyponskal, 2 potatisar (för lederna). 1 mått tokosel 1 gg/veckan. Svårfödd herre...:(
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du? Är skrittpensionär.
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader? Ute från midsommar ungefär till september. Beror hur betet räcker. Stödfodras varje dag på betet.
5, Hur gammal, ras? 27 år, kbltravare, 158 hög. Väger nu 625 kg.
6, och så gärna en bild!

ut allt mellan 0600-0830 in mellan 2000-2100

hö, i stort sett fritt, 200 musli och 200 betfor

rids nästan varje dag, på banan ca 3 dagar i veckan, tränare varannan vecka. hoppar ibland. annars mest skog.

ja, från juni till sept/okt, beroende på väder.

5, Hur gammal, ras?
13, kallblodstravare.

6, och så gärna en bild!
16364362.jpg

Just nu så går alla 4 ute dygnet runt, annars ut vid 7 in vid 22-23

Storhästarna delar på 24 kg hösilage uppdelat på 4 ggr. Ponnysarna delar på 12 kg hösilage. Alla får mineraler och stoet även lite kraftfoder, just nu Granngårdens egna.

Shettisen: Körning ca 6 dagar/vecka
B-ponnyn: Handhäst/Promenadridning ca 4 dagar/vecka
Kallblodet: Skogsridning mot dressyr ca 6 dagar/vecka
Nordsvensken: Skogsridning mot dressyr ca 6 dagar/vecka

4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader? Förr gick alla på bete from juni tom oktober. I år blir det endast kallblodet och shettisen, b-ponnyn blir för fet och nordsvensken har haft fång i vinter

5, Hur gammal, ras?
Shettisen 10 år (Lakej)
B-ponny 17 år (Wilmer)
Kallblodet 8 år (Epona)
Nordsvensken 14 år (Frans-Oskar)

8.30-19.00
Hon får fri tillgång på hösilage, 1½ kg Krafft Groov, 1½ kg Krafft Sport, ecplipse biomineral och tocosel i gång/vecka
För tillfället så tränas hon inte alls, är högdräktig :love:
Kommer gå på bete dygnet runt när fölet är färdigt för det.
5, Hur gammal, ras? Hon är 16 år, halvblod

6, och så gärna en bild!:laugh:

Ca 285 dygn gången på denna bild:

2nbequa.jpg

5, Hur gammal, ras?
Shettisen 10 år (Lakej)
B-ponny 17 år (Wilmer)
Kallblodet 8 år (Epona)
Nordsvensken 14 år (Frans-Oskar)

Så roligt - jag har också en häst som heter Epona. Hon är ett halvblod på 7 år.

Än så länge ca 8-17, men det blir snart mer.

Morgon: 2 kg hö, 0,2 kg lusernhack, 120g MinerVit
Lunch: 2-3 kg hö
Eftermiddag: 0,5-1 kg halm + liten hötuss som aptitretare, 0,7 kg lusernhack.
Kväll: 2 kg hö, 0,7 kg lusernhack, 0,1 kg betfor. Har fri tillgång till halm i påse under natten, plus att eftermiddagshalmen brukar räcka ganska länge.

Rids ca 3-4 dagar vecka, vilar ca 2 dagar och longeras, springer lös eller arbetas vid handen resten.
Är mest intresserad av dressyr, så träningen kommer att riktas ditåt.

Kommer inte att göra det i år pga fång förra sommaren. Nästa år kanske?

5, Hur gammal, ras?
4 årigt svenskt varmblod.

Dygnet runt nu, och på vintern är de ute ca 8-19/20.

Nu fri tillgång på hösilage samt liiiite kraftfoder och mineraler, annars brukar vi ge ca 9 kg hö, halm och lite kraftfoder.

Rider ut och kör ibland, lite longreining (typ, tömkörning) och promenerar. 5 dagar i veckan.

Ja, de går från maj-oktober beroende lite på hur betet ser ut samt vädret. Försenat bete i år pga tillväxt och skogsavverkning (de lägger veden I hagen samt har plockat ner tråden :crazy: ) så det blir väl om några veckor förhoppningsvis när de är klara där.

5, Hur gammal, ras?
Nordsvensk, 23 år.

6, och så gärna en bild!

Nyaste bilden från igår, totalt avslappnad (sova..) därav lite dålig hållning :D
IMG_2682.jpg

Dygnet runt
300g havre, 300g krafft protein, VCL, B-vit, hösilage fri tillgång
5 dagar i veckan, dressyr och gångartsridning
Nej, på sommaren står han inne på natten, vintern lösdrift
5, Hur gammal, ras?
5år islandshäst

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar