Din hästs vardag!

Sv: Din hästs vardag!

Hur ser din hästs vardag ut?

1, Vilka tider går den/de i hagen? På höst, vinter, vår ute mellan 8-20 ca. Nu ute dygnet runt.
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den? 3 gg om dagen på höst, vinter och vår. Nu 1 gg om dagen. Har fri tillgång på hö + lusernstrå, korn, havre, betfor, vetekli + "pulver" höst, vinter och vår. Nu får han 1-2 liter lusernstrå, 5 dl havre, 5 dl korn, 3 dl betfor, 3 dl vetekli + "pulver" 1 gg per dag. Mer korn och havre efter motion.
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du? Är mest skrittpensionär med skritttur/tömkörning 3-4 gg i veckan.
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader?Nu går han på bete dygnet runt sedan den 21 juni. Tills betet tar slut.
5, Hur gammal, ras? 27 år, kbltravare:love: 158 hög, väger nu runt 625 kg, normalhull. något svårfödd
6, och så gärna en bild!:laugh:

1, Vilka tider går den/de i hagen?9-16 ca vintertid
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den?Hon fodras 4ggr om dagen med silage och tre av gångerna får hon kraftfoder. Ca 12-13 kg silage + 3-4kg kraftfoder
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du?ca en gång/vecka tränar vi dressyr. ej sommartid. Rids ca 6gdr i veckan, mycket ute i skogen.
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader?Hon går ute i juli sen oftast en del i juni och även augusti.
5, Hur gammal, ras?14årigt fullblod

Har bytt stall så jag tar och uppdaterar..

1, Vilka tider går den/de i hagen?
8-18 vintertid, så mkt som iinsekterna tillåter på sommaren, står även i utebox
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den?
hösilage och dynavena fib. Hösilage 8 kg uppdelat på 4 ggr/dag, 1 kg dynavena uppdelat på 2 ggr/dag, super E efter träning
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du?
Just nu vilande efter skada, annars dressyr och skogsridning, ungefär lika fördelat
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader?
Nej
5, Hur gammal, ras?
11år hannoveranare
6, och så gärna en bild!
har ingen på den här datorn tyvärr

mellan ca 10.30-18. Går i en flock på ca 12 hästar. Bara valacker.
Morgon: ca 4 kg hösilage, 1 näve krissad havre.
Lunch: 1 näve havre
Kväll: ca 8 kg hösilage, 2 dl betfor.

Vilar pga av skada, kommer troligen inte bli bra.
Går på bete juni, juli, augusti. Kan ha ute längre om jag vill.
5, Hur gammal, ras?
10 år, Lettiskt Halvblod.

1, Vilka tider går den/de i hagen? ca 8-4 (jobbar i stallet där jag har henne så händer ibland att hon får gå in under lunchen o tränas)
2, Vad för foder, hur mycket och hur ofta får den? 4 ggr om dagen, 12 kg hösilage och 3 kg KRAFFT
3, Hur tränas den och vilken diciplin rider du? 1 gång i veckan tränar vi hoppning (hinder på 1,40-1,50) så blir lite hårt pass då men de 5 andra dagarna hon motioneras varierar jag tömkörning, en tur på galoppbanan, "skogstur" eller en stund i ridhuset/paddocken med dressyr.
4, Går den på bete/dygnet runt ute, och isåfall under vilka månader? Ja, Juni-Augusti och är ute dygnet runt då.
5, Hur gammal, ras? 10 år Varmblod (75% Am. & 25% Svensk)

Olika beroende på årstid. Nu är han ute 8-16 ungefär. Tas in när det börjar bli mörkt :)

Nu 10kg hö uppdelat på 3 mål, kommer äta ännu mer sen när det blir kallare. 3kg Hippo Musli Harmoni (den är havrefri), 0,5 kg betfor. Hippo Bas Mineral Vitlök.

Tränas och tävlas på lokal nivå i dressyr, och till våren även hoppning.

Kommer troligen inte gå ute dygnet runt nästa sommar, pga mkt tävlingar och en häst som blir väldigt slö och fet :P Men är ute till 21-22 på sommaren!

5, Hur gammal, ras?

16 år, holländsk halvblodsvalack!

och så en en bild.. får se om jag lyckas här nu :P

show.html

http://lillwiberg.bilddagboken.se/p/show.html?id=248810502&directlink=1

6 till 21.00 ibland längre/kortare beroende pa väder (vinter tid)
Fri tillgang ensilage i hagen, 1 1/2 kg kg kraft pellets, 1/2 kg havre kross , mineraler samt betfor ut delat pa en dag samt natt ensilage ca 4 kg
lite amatör dressyr men mesat skogs ridning och nu i vonter tolking och lite körning

Japp ute fran maj/juni till nov med stöd fodring av ensilage samt lite tunnare täckare om natten om det behövs
5, Hur gammal, ras?http://www.lunarstorm.se/1/38b/38b62bc2-497e-47fb-bf27-6928ce9cf16c/Full.jpg?0
22 bast nordis dam
http://www.lunarstorm.se/2/ac1/ac19cd99-e9cc-467b-a2a9-d30bd5924155/Full.jpg?0

Ut vid 8, in vid 6. Tidigare vid kasst väder
Hö 3 gånger om dagen. Halm vid insläpp och kraftfoder 2 gånger om dagen.
Vilar ungefär en dag i veckan och tränas omväxlande reste. Ridhus, paddock, uteritt eller arbete från marken. Rider och tävlar i westernridning.
Nej hon går aldrig ute dygnet runt.
5, Hur gammal, ras?
7 år gammal. Am Paint
6, och så gärna en bild! :D
24161922.jpg

9-15 ungefär

Stoet får 2 kg havre, 7,5 kg ensilage och 1 kg hö per dag. Valacken får 1,5 kg HF och 9 kg hö per dag. Dom får mat 4 ggr/dag då är det kraft+hö utom vid lunchen då dom enbart får hö

Båda tränas och tävlas i hoppning. Rider 5-6 dagar i veckan. Tränar hoppning 1 ggr i veckan, tävlar ungefär 1 gång i veckan, rider ut 1-2 ggr i veckan och resten olika på banan.

Vanligtvis inte på ngt bete. Stoet gick på bete under ca: 1 månad i år eftersom hon var skadad.

5, Hur gammal, ras?
Stoet: BWP, 8 år
Valacken: Trakehner, 10 år

Dagarna ser såklart olika ut. Har medryttare mån, ons och fre så de dagarna har jag bara hand om fullblodet. Övriga dagar har jag båda.

Vintertid: 7.00- nån gång på kvällen, mellan 19-22 nån gång.
Sommartid: Dygnet runt.

De äter båda fritt hösilage i hagen och ca 2 kg hö i boxen på natten (de äter inte mer).
Fullblodet får 1 kg müsli och 1 l betfor samt miner men ska ändra lite i foderstaten nu. Nordisen får endast lite betfor att blanda minerna i. Detta får de morgon och kväll.

Just nu är nordisen mest igång av de två. Rids/motioneras 4-6 dgr/vecka. Han rids mest i skogen men får även jobba på bana, främst då tömkörning, en eller två gånger i veckan. I skogen är det mkt konditionsjobb och klättring.
Fullblodet är under igångsättning efter lååång vila pga tidigare ägares tidsbrist. Just nu har vi mest gått promenader, longerat, ridit pyttelite, jobbat från marken. Även om han inte jobbas får han komma in och få sin mugg omskött och stå inne tidigare än de andra pga det.
Min disciplin blir väl allround, är inte inriktad på något speciellt. Just nu blir det dock ingen hoppning men förhoppningsvis längre fram när fullblodet är igång.

Ja, och de brukar göra det då vädret tillåter. Vanligtvis juni-september.

5, Hur gammal, ras?
Nordisen är 8 och fullblodet 10 år.

6, och så gärna en bild!
24.jpg

Dygnet runt (lösdrift)

Hö, lusern och mineraler

Skogsmulle och lite lallande på ridbanan

Bete från ca: maj - okt

5, Hur gammal, ras?
16 årig varmblods travare

Dygnet runt med tillgång till ligghall

Hö 3ggr/dag(ibland 4). 5-6kg per häst per dygn, mer om det är minusgrader. Lusern hack och musli vid arbete. Ört/Mineralfoder.

Islandshästar, skogsridning+skogsdressyr(saknar paddock). Just nu minskar ridningen för snart får de vintervila.

Sommarbete mellan april och september, "hemma" i lösdriften om nätterna om/när det är mycket knott. I lösdriften har vi nu nerbetat men det finns gräs o pilla med.

5, Hur gammal, ras?
Islandshästar, 12 år, 12år och 5år.

Så här ser de ut just nu (dvs inte i perfekt trim, men låt inte pälsen luras...)
tjockisen Andi
oktoberandi.jpg

femåringen Kveikja
skrittkv.jpg

turboräsern Snöggur (o andi)
broder.jpg

Senast ändrad:

8-21 lite olika beroende på väder och vind

hö ca 10kg, 2 l havre, 5 dl betfor mineraler delat på 3 mål +halm

tränas för tränare ca 1 g/veckan, dressyr/hopp/uteritt

början på maj-oktober helt ute.

5, Hur gammal, ras?
svenskt halvblod född-04 valack

Kommer ut mellan 7.00-8.30 och in mellan 21-22. Går ute dygnet runt på sommaren.

Fengur: 7-8 kg hö delat på 4 ggr, 1kg havrefri müsli + 0,5 liter betfor delat på 2 ggr.
Bjarnarlaukur: 8-9 kg hö (blir oftast mer per dag också) delat på 4 ggr, 0.5kg havrefri müsli + 1kg lucern pellets delat på 2 ggr.

Fengur: tränar själv och rider i skogen, rider för tränare kanske 1 gång per månad om ens det, tävlar på klubbnivå (islandshästävlingar) Bjarnarlaukur: går och skrotar i hagen och busar med Fengur tills han är nog gammal för inridning.

början på maj-oktober helt ute.

5, Hur gammal, ras?
Båda är islandshästar, den ena 14 år och den andra 1 år.

64246_1226351394.jpg

Varierar. ut i hage allt från halv 5, till halv 7-8. Inn beroende på väder.
Havre på morgonen, hö hösilage i hagen. havre, betfor, mineraler och hö på kvällen. tider varierar.
Nu när det är mörkt är det mest paddock. Men gärna ut i skogen!
Box
5, Hur gammal, ras?
10 år gammal korsning.

8-13

07,00 2 kg hösilage
13,00 2 kg hösilage
15,00 1 kg krafft grund
19,00 7 kg hösilage, 1 kg krafft grund, 1,5 kg lucern.

Tränar dressyr och hoppning. Rids ca 5-6 dagar i veckan, men det varierar beroende på hur mycket annat jag har att göra..

Brukar gå på bete dygnet runt ungefär en månad på sommaren. Brukar bli juli.

5, Hur gammal, ras?
10 år, halvblod.

1. Min häst kommer ut i hagen vid ca kl. 8.15 just nu under uppstallningsperioden. Kommer in ca kl. 16 just nu eftersom det blir mörkt sen och då brukar de inte vilja vara ute längre.

2. Utfodras med jättefint hösilage, på morgonen utfodras hon ca 7.30 för det mesta och hon får ca 2 kg på morgonen. Sedan får hon inget hösilage i hagen utan klarar sig tills insläpp (får en tuss innan om jag tar in tidigare för att rida)
men går i kuperad hage där de har lite att göra också. Sedan när hon kommer hon in får hon minst ca 8 kg hösilage, serveras i småmaskigt hönät och hon tar ca 4-5 timmar på sig för att äta upp det. Hon står på spån men har ett hörn som alltid är fyllt med halm så hon har lite att pyssla med under natten.
Hon får ca 800 g Spillers Active Cool Mix müsli, 100 g betfor, krafft mineral vit, V.S.L, Shy Feeder B, Morötter och Loppfrö. Kraftfodret delas upp på två utfodringstillfällen det också morgon/insläpp.

3. Just nu rider jag bara ut i skogen, men försöker hålla i gång, rider ca 5 dgr i veckan dressyrinriktat. Antingen blir det en sväng ut i skogen efter någon väg där man kan rida lite skänkelvikningar, skolor och övergångar på annars rider jag på ett fält där jag kan rida "normalt dressyrarbete", passar då på och rida mer på böjda spår, volter, serpentiner m.m.

4. Det har varit olika om hon går på bete eller inte, från sommar till sommar. Nu finns det ju superfina hagar här och i somras gick hon ute kanske 1-2 månader dygnet runt, resten av tiden var hon uppstallad men hon gick ju och betade ute i hagen hela dagarna då. Tog in runt kl. 21 på kvällen då..

5. 01:a , lettiskt hbl

6. Bild :)
landoraszvaigznite011.jpg

har precis bytt stall å de är dåliga tider :(
06.00-07.00 ut 16.00 in. Men oftast blir det ju ridning eller liknande kring 16 när jag slutar skolan så han går väl in för natten vid 18.00 de dagar han inte vilar.

05,00 fritt hö, 1/2 L hestekraft, örtmix + munkpeppar
07,00 3 kg hö + massa gräs i hagen just nu. Sedan blir det 4-5 kg så han har att göra under dagen.
16,00 fritt hö, 1/2 L hestekraft, örtmix + munkpeppar

Beror helt på hur mycket jag har att göra i skolan men försöker sysselsätta honom så fort jag inner. Rider väl kanske 4 dagar i veckan sen blir det en del promenader, tömkörning och longering.

Blir väl ute dygnet runt i ca 2-3 månader beroende på väder.

5, Hur gammal, ras?
Snart 5 år, new forest
6, och så gärna en bild!
Sorry..:P

vintertid 8-16 i flock på 4hästar

7 morgon: 1.5kg hösilage, 1lit havre och 0.3lit (torrmängd) betfor.
12 lunch: 1.5kg hösilage
16.30 middag: 1kg hösilage, 1lit havre och 0.3lit (torrmängd) betfor.
22 kväll: 2kg hösilage, 1kg havrehalm ,1lit havre, 0.3lit (torrmängd) betfor, 1 mått nypon, 1 pump b-vitamin och 1 mått alger.

rids 2ggr/dag, en skritt och en mer träning, vilar/skrittar en dag i veckan.

bete dagtid under sommaren och oftast ca2 veckor dygnet runt.

5, Hur gammal, ras?
15årig connemara.

6, och så gärna en bild!

1, Vilka tider går den i hagen?
Ca 8 - 20

Morgon: Betfor och korn, 3 kg hösilage
Middag: 3 kg hösilage
Kväll: Betfor och korn, 4 kg hösilage

På banan ca 2 - 3 dagar, annars ute och joggar eller klättrar i skogen

Juni - september

5, Hur gammal, ras?
13 år, halvblod

6, och så gärna en bild:
IMG_3049.jpg

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar