Din åsikt tack!

Sv: Din åsikt tack!

Tangiano skrev:
Ojj... inga hala hagar?! :confused: Hur bär ni er åt??
Vi bor på de sydligare breddgraderna ;] När det fryser här har oftast vattnet runnit bort från hagarna, så det blir bara hårt, inte halt. Jag vet inte riktigt hur det går till, men vi har i princip aldrig is i våra hagar

min egen häst går för tillfället barfota bak + att här inte är så jättehalt. men jag tycker oxå att skodda hästar bör vara broddade ute i hagen om det är isigt. den här vintern är såpass mild här nere i söder så vi har inte haft nån större halka ute i hagen. Sen tycker jag att om man har hästar som inte har gått länge tillsammans så bör man inte heller ha broddar, men trivs hästarna bra ihop och känner varann så är det ju ingen fara.

Som jag redan skrivit tidigare i inlägget så är jag för brodd runt om.Tyvärr är det väldigt delade meningar i vårt stall om den saken och vill inte en ha brodd så blir det inte brodd.Är det någon som varit med om en sparkskada gjord av en guld sko???Bara funderaer för de broddarna är ju inte 4 vassa hörn på som en vanlig brodd och inte heller lika långa som vanliga isbroddar.

Min pålle får hellre stå inne än gå ut utan broddar bak om det blir riktigt halt ute.Vill inte riskera att vara tvungen att få ett samtal att min häst ramlat och fläkt sig och behöva ringa slakt eller låta honom stå konavlecent i kanske upp till ett år för att jag som häst ägare inte sett till att min häst kunnat gå säker till och från plus i hagen.Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag gjorde så.
Desutom blir ialla fall min häst mkt stel o ch öm när han g år och spänner sig vilket gör att vi knappt kan rida på vintern om han gått utan broddar.

Har du varit norr om Stockholm??
I våra hagar som är Stora som sommarhagar finns det is på vissa ställen. Och även om det är mkt snö så kan det finnas is under snön.
Vi hade för två veckor sedan underkylt regn vilket gjorde att det blev is ÖVERALLT (vägar, hagar). Nu har det snöat på det men isen finns ju kvar under... Om vi inte skulle ha brodd runt om så skulle inte hästarna kunna ridas el. gå ut på flera veckor..

Jag förstår både de som inte sätter på broddar bak och de som gör det.
Men vill man inte ha sin häst med dom som har broddar runt om så får man väl lov att ha hästen själv i en hage. Tycker det är idiotiskt att förbjuda ägaren till en häst att sätta på brodd.
Min pålle går själv (i en stor hage). Detta pga av att jag är rädd för sparkskador oavsett broddar el. inte.

Hon har sex brodd på varje hov.:smirk:

Gazzan skrev:
Klart de går att ha isfria hagar om hagarna är grusade på 3x3 meter med värmeslingor under:angel:

Hade du orkat läsa inläggen så hade du insett att jag inte kallar det hagar. Jag tillhör den gamla stammen som anser att hästar ska gå i stora, kuperade hagar. :angel:

Absolut broddar runt om. Efter rekomendation från våran mkt duktiga hovslagare som sett många hemska skador pga av att skodda hästar gått utan brodd. Dock ska hagarna vara lite lugnare, bråkstakar ska delas upp och detta ska göras tidigare under året. Dock ökar ju bråkstakar utan broddar också risken för skador fast för att dom fläker sig etc. när dom rasar runt. Min åsikt är hellre små lugna hagar än stora bråkiga, ok hästarna kan inte busa runt hur mycket som helst men dom behöver inte bara lek, dom behöver som vuxna även lugn och ro och slippa kämpa för vattnet, maten och platsen vid grinden. Mindre grupper eller riktigt, riktig stora hagar så att dom kan gå undan i lugn och ro. De fåtal, fåtal hästar som inte går att ha tillsammans med andra hästar ska gå ensamma, Men dom är ovanliga (det är dom som leker så hårt att de andra hästarna blir skraja, dom elaka hästarna brukar alltid gå att ha ihop med någon häst) Täcken tar också upp en del av kraften från brodden och tänk efter före! Inga nya hästar i hagen med is! Varken med eller utan broddar! Om man nu är ute efter skaderisken. Man måste ställa allting i relation till allt annat. Och fläkskador är bannemig inte att leka med, däremot har jag sett riktigt äckliga skador som knappt gått att sy (inte gjorda av brodd, brodd kan inte göra sådana skador, dessutom var det sommar) Visst hästen måste stå på box några veckor, men en månad eller två så går den att skritta på igen, ingen lång konvalecens inte...

Jag har bara väntat på att en sådan här tråd ska dyka upp, för det gör det varje år.
Och så blir det två sidor av lägret. De som tycker att man är idiot som inte har brodd och vise verca!

Jag kan dra ett LITET EXEMPEL av en händelse!
En jag känner hade en häst som var broddad runt om, hästen bröt benet.
Slutsatts, även fast hästen har brodd så kan det inte undvikas att en häst kan få fläksakdor mm.

ATT TÄNKA PÅ!!!
Dock missar de flesta att vintrarna är olika beroende på vart man bor i Sverige och då inebär det allt som har med vintern att göra, isen, snön m.m. Det skiljer sig faktiskt beroeende på var man bor i Sverige.
Jag kan förstå att vissa måste ha brodd, men lika väl förstår jag att vissa inte måste ha brodd.

Jag har aldrig brodd i hagen, dels så är det väldigt sällan det är isgata här och våra hagar brukar inte vara så speciellt hala.
Samt så skulle jag inte ha vågat släppa ihop våra hästar med broddar då de leker ganska så häftigt mot varandra. Samt så tar de det lite lugnare i hagen när de känner att det är lite halt under dem.

Så gör jag här.
Rätt eller fel?
Det har ingen rätt att dömma, för alla tycker olika och alla hagar ser olika ut, och vintrarna är olika i hela landet, samt alla gör ju det dom tycker är bäst just för sin häst!

Jag har min häst broddat runt om, vare sig han går ensam eller med andra hästar.

Angående sparkskador. På julafton i år blev min grannes häst sparkad i hagen. Hästen blev sparkad av sin boxgranne som gick utan skor och hästarna har kännt varandra i flera år. Hästen som blev sparkad fick knät sönder så att ledvätskorna rann ner längs benet. Hästen hade otroliga smärtor och fick avlivas direkt i sin egen hage. Är olyckan framme så kan det gå riktigt illa vare sig man har broddat eller oskott.

mycket_irriterande skrev:
Hade du orkat läsa inläggen så hade du insett att jag inte kallar det hagar. Jag tillhör den gamla stammen som anser att hästar ska gå i stora, kuperade hagar. :angel:

Ja, men kan du inte tala om hur man gör för att hålla sådana hagar isfria då?

Har alltid broddar runt om när hon är skodd.. jag bor iofs där det är kallt och ofta halt och det är läskigt att gå ut med en häst som halkar omkring och rikserar att falla och skada den som leder eller sig själv.

Zeli skrev:
Ja, men kan du inte tala om hur man gör för att hålla sådana hagar isfria då?

Börja med att ha väldränerade hagar där det är möjligt. Där det är naturliga hagar så brukar det också vara naturlig dränering. Där stänger man runt isfläckar, innan isen kommer :angel:

Färre hästar gör väldigt mycket eftersom trycket minskar. Byt hagar oftare, även vintertid.

Jag lyckas så det är inte omöjligt men är mycket väl medveten om att många har problem(enligt mej då eftersom jag inte accepterar isiga hagar men det gör ju väldigt många här) . Frågan är då om man kan göra något åt det eller anser att det ska vara så. Vill man göra något?

Nyss hemkommen från en isfri vecka på Kanarieöarna :D

mycket_irriterande skrev:
Börja med att ha väldränerade hagar där det är möjligt. Där det är naturliga hagar så brukar det också vara naturlig dränering. Där stänger man runt isfläckar, innan isen kommer :angel:

Färre hästar gör väldigt mycket eftersom trycket minskar. Byt hagar oftare, även vintertid.

Jag lyckas så det är inte omöjligt men är mycket väl medveten om att många har problem(enligt mej då eftersom jag inte accepterar isiga hagar men det gör ju väldigt många här) . Frågan är då om man kan göra något åt det eller anser att det ska vara så. Vill man göra något?

Nyss hemkommen från en isfri vecka på Kanarieöarna :D
Du kanske har tur och har tillgång till väldigt mycket mark till dina hästar vinter tid. Många har inte det. Själv har jag 2,5 hektar åt tre hästar, men när det snöar och töar och fryser om vart annat så spelar det faktiskt ingen roll hur står hage jag har, det blir is. Själv klart önskar jag att hade hagar som det aldrig blir is i men det är nog önsketänkande när man bor där det finns snö.

Så i min hage blir det brodd på, vill inte ha fläkskador...

Och jag är inte ett dugg avundsjuk på att du varit i solen:angel:

Absolut brottar helt runt i hagen!

Jag "föredrar" sårskadan framför ett brutet ben...

Och när det är halt och man har broddar på får man ju tänka på att bara ha få hästar i samma hage som verkligen är "bästisar", samt att man iaf kan skydda ballarna/karleden genom att ha boots på hästen i hagen.
Dessutom duger det alldeles utmärkt med de lägsta brodden!

anny skrev:
Har ett dilemma. Jag har aldrig tillåtigt att hästarna har broddar BAK i hagen. (Pga skaderisken). Nu är det som så att alla i stallet inte håller med...Vissa menar på att hellre sy en sårskada än att försöka reparera ett brytet bäcken.
Vad har du för åsikt?

visst kan det vara skönt att ha broddar hela tiden,dels så slipepr man brodda innan ridningen och dels så halakar itne hästarna i hagen..
MEN,det kan sluta illa!
det är itne alltid småsår som uppkommer,min häst fick förra året en spark rak på nosryggen av en häst som hade broddar bak,det avr så hära |---| nära att hans nosrygg skulle brytas! han fick ett JÄTTE hål pga av brodden då den kom rätt djupt in!
så helldre nej till broddar i hagen,för hur ofta bryter hästen benet i hagen under vintertid? större chans att det blir stora skader pga av broddarna än hal ut,hästarna vet själva innebörden när dom halkar,och därmed är mkt emr försiktiga...

Nu vet jag inte var du bor någonstans men i Stockholm där jag bor blir det is överallt när det snöar, töar, fryser på, snöar igen osv om vartannat! Vi har stora fina hagar men när det varit slask ett par dagar och sedan fryser blir det ju is! hur ska vi göra då tycker du? grusa hela hagarna??
Så broddar runt om på våra hästar. De busar även en hel del ute och utan broddar vet jag inte hur det skulle gå... :crazy: Sean kan ju olyckor alltid hända, med eller utan broddar.

Jag har båda mina broddade med 4 brodd/sko. Det är just nu +1 grad och det har kommit 2 DM blötsnö vilket innebär att när hästarna (5 st) har trampat runt i sin relativt stora hage i några dagar så är det hårdpackad snö (som is). Min valack (troligtvis) sparkade mitt sto på låret och gjorde 2 rispor av frambrodden, men det gick ej hål på skinnet, någon dag senare så hade hon på baksidan av låret som hade gått hål lite grann (behövde ej sys).
Min valack är 22 år gamal nu och ska inte behöva gå och spänna sig i hagen hela dagarna bara för att han inte får brodd, så det är en av orsakerna till varför jag väljer broddat. Ska säga att samtliga 5 hästarna är broddade.

Om jag får lägga mig i, skulle jag vilja berätta en sak...

Förra vintern i grann-stallet hittade dom ett Halvblod liggandes på marken. Det enda dom kunde göra var att avliva hästen.
Hästen hade blivit sparkad av sin Bästa kompis, En shettis...
...Med Broddar...

Olyckor händer även om hästarna är "Bästa kompisar".
Och i det här fallet var det en liten shettis som sparkat en STOR Häst.
Så enligt mig tycker jag man endast ska ha broddar fram.
Däremot kan man ha "blind-broddar" i bak.
(Platta broddar som inte gör så stor skada.)
Detr är vad jag tycker. / MIin Underbara Häst Merci håller med.

jag bor uppe i luleå och vi har massor med is.:angel:
spelar ingen roll att halva hagen ligger i backe, det blir is i vilket fall som hellst.
finns många hästar i det stall jag har min, och många hagar så vi har möjlighet att byta ofta.
även att de flesta hästar går på sommarbete så under den tiden används max 3 hagar och dom andra får vila.
men oavsett vad vi gör blir det ÄNDÅ IS!!
tänka sej...:crazy:

Om det nu var så att shettisen sparkade av benet på den andra så gjorde brodden varken till eller från. Brodden gör ju inte så att sparken blir hårdare...

Om det nu var så att shettisen sparkade av benet på den andra så gjorde brodden varken till eller från. Brodden gör ju inte så att sparken blir hårdare...]

Nu är det så att det var broddarna som var problemet.
Utan broddar hade det inte hänt nått...
Tror knappast en shettis kan sparka en så stor häst till döds...

Till er som säger att det är Livs-Farligt att inte ha broddar på alla hovar...
Hur klarar sig då dom oskodda hästarna ?!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30