Din åsikt tack!

Sv: Din åsikt tack!

Skodd häst= brodd runt om vintertid
Har 1 skodd häst med brodd runt om och 2 hästar utan skor i hagen.

Tar hellre broddskada än fläkskada.

ALLTID 4 brodd på varje sko RUNTOM hela vintern! Skulle aldrig släppa ut min utan brodd.. Hellre en sårskada än en fläkskada!

Halifaxen skrev:
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha broddar i hagen. Mina har inte de fram häller då vi har fina hagar som inte är hala.

Våra hagar är toppen just nu faktiskt. Inte isiga alls, bara snöiga. Så där är jag inte jätteorolig, även om man aldrig kan vara 100%.

MEN - vägen mellan stallet och hagen är katastrof. Is med pudrig snö oppanpå.
Jag har hjärtat i halsgropen varje gång vi tar in/ut hästarna :crazy: .
Nu har vi ny häst i hagen åxå, så bakbroddar är speciellt förbjudna.

Usch, detta är största nackdelen med att stå inackorderad. Inte kunna påverka sånt här. Hade helst velat haft separat hage för de som vill ha bakbroddat (som vi brukar ha, men inte nu :confused: )

Jag är livrädd för att nåt ska hända, i går halkade han runt som Bambi :crazy: .

använder brodd runt om 4 på varje!
går hur bra som helst, vi har bara två hästar i varje hage max tre.. det minskar risken för sparkar, då dom går med sina kompisar :d

För min del beror det på vad hästen går i för slags hage, och sånt. Men jag har aldrig min häst broddad i hagen, bla pga. Skaderisk för både hästen själv och för andra hästar och att det så lätt blir kotledsinflammationer och sånt med broddar, så jag har bara broddar när jag rider, visst är det jobbit att behöva brodda på och brodda av, men hellre det än en skadad häst:D

hmm...
Tanken med broddar är väl att hästan inte ska halka? Och det är väl ganska svårt att halka i snö?
Persoligen ser jag till att inte ha hagar med isgata i!:idea:

mina hästar är broddade runt om men dä är bara 2 och dom har gåt med varandra i 3 års tid nu, innan hade ja inte broddar på mina hästar men det ena stoet sträckte sig hela tiden och fick ont i ryggen så nu är dä guldskor som gäller på båda och det har det gjort i ca två vintrar tillbaks

Vi fick nyligen ta bort en mycket fin häst på ridskolan som fick ett broddsår i överarmen. Jag skulle nog heldre ha min häst helbroddad i en egen hage på vintern.

pannkakssmet skrev:
hmm...
Tanken med broddar är väl att hästan inte ska halka? Och det är väl ganska svårt att halka i snö?
Persoligen ser jag till att inte ha hagar med isgata i!:idea:
Hur gör du då? Saltar, sandar eller har dom inne när det är vinter?

min häst går med 6 brodd/sko o det är en självklarhet för mig då jag tycker att vi bara har isgata i det här landet, iallafall här utanför sthlm;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?