Din åsikt tack!

Sv: Din åsikt tack!

__MercI__ skrev:
Till er som säger att det är Livs-Farligt att inte ha broddar på alla hovar...
Hur klarar sig då dom oskodda hästarna ?!
Oskodda klarar sig bättre på is än skodda hästar utan brodd. Järnskon halkar mer än en bar hov. Men om det är väldigt isigt så; visst halkar även oskodda hästar mer än en med brodd.
//fd lösdriftsägare för unghästar

Russin8 skrev:
Om det nu var så att shettisen sparkade av benet på den andra så gjorde brodden varken till eller från. Brodden gör ju inte så att sparken blir hårdare...

Tror inte heller att det var broddarna som gjorde så benet gick av. Däremot sargar nog broddat med än obroddat.

__MercI__ skrev:
Om det nu var så att shettisen sparkade av benet på den andra så gjorde brodden varken till eller från. Brodden gör ju inte så att sparken blir hårdare...]

Nu är det så att det var broddarna som var problemet.
Utan broddar hade det inte hänt nått...
Tror knappast en shettis kan sparka en så stor häst till döds...

Till er som säger att det är Livs-Farligt att inte ha broddar på alla hovar...
Hur klarar sig då dom oskodda hästarna ?!
Broddar kan inte göra så att ben går av! En väl riktad spark från en shettis kan mycket väl få ett ben att gå av... Både med brodd och utan...
En oskodd hov är inte riktigt lika hal som en skodd. Men givetvis halkar oskodda hästar på ren is dom med.
Och jag hävdar fortfarande att det är livsfarlig att låta skodda hästar gå utan brodd. Hade en häst som fick korsförlamning för att hon gick utan brodd bak... Fick stå i 6 veckor...

Nu är det så att jag vet att det var broddarna som dödade hästen.
Man får ju tro på vad Veterinärerna säger! Eller?!...
Är det någon som vet bättre ?!
På Ridskolor har jag aldrig varit med om att hästar har broddar i bak!...
Meen man får väl göra hur man vill...Det tycker jag är upp till ägarens ansvar !

Förresten var inte skadan att den hade fått benet av-sparkat.
Utan broddeb hade skadat hästen...
Kommer inte ihåg var sparken träffade...

Meen blir man sparkad av broddar kan det ju gå stora hål i skinnet !
Och Blöda mycket. LIVS-FARLIGT enligt mig.
Hästar är starka Djur.

__MercI__ skrev:
Nu är det så att jag vet att det var broddarna som dödade hästen.

Träffade direkt i hjärtat? ;)

Skadan var inte att benet vart avsparkad? Som jag skrev ovan att broddar kan ge mkt otäcka skador, sarga mkt. Men har jag skodda hästar ska brodd på. Tyvärr är det så i mitt fall att fläkningsrisken är rejält mkt högre än sparkskaderisken.

*knapp*
Enligt papper jag har från djurskyddsmyndighet så är det LAG på att ha skräpningsmedel i skor vid halt underlag! :idea:

Var köper man skräpningsmedel...? Blir det inte väldigt svårmockat i hagen då? :angel: :rofl:

(ursäkta, var tvungen)

Humelibumlan skrev:
//Humlan -6 brodd i varje hov!

6 :eek:

jag kan inte i min trånga hjärna lista ut hur man får i 6 brodd i varje hov :confused: hur då? bildbevis tack :p

och som någon sa.. vad säger försäkringsbolagen? någon som vet vad de tycker om broddar bak i hagen?

ytterligare en dum fråga :angel: känner inte hästarna kyla i hovarna? det borde bli något alldeles jättekallt i tårna med järnskor i is o snö. eller känner de kylan, men berörs inte av den? nu blev ag nyfiken...

Senast ändrad av en moderator:

Majjijann skrev:
6 :eek:

jag kan inte i min trånga hjärna lista ut hur man får i 6 brodd i varje hov :confused: hur då? bildbevis tack :p

travskor_18x6v.jpg

Bara å räkna

och som någon sa.. vad säger försäkringsbolagen? någon som vet vad de tycker om broddar bak i hagen?
Det är väl som att fråga vad försäkringsbolagen tycker om fläkskador :smirk:

anny skrev:
Har ett dilemma. Jag har aldrig tillåtigt att hästarna har broddar BAK i hagen. (Pga skaderisken). Nu är det som så att alla i stallet inte håller med...Vissa menar på att hellre sy en sårskada än att försöka reparera ett brytet bäcken.
Vad har du för åsikt?

Jag förstår dej, min åsikt är:

Självklart brodd runt om för min del, men jag brukar få sära på mina vintertid för de brottas mycket och är , precis som du, rädd att de ska gå sönder =)

__MercI__ skrev:

Meen blir man sparkad av broddar kan det ju gå stora hål i skinnet !
Och Blöda mycket. LIVS-FARLIGT enligt mig.
Hästar är starka Djur.
Och en fläk skada är inte livs farlig då? Oftast så går ett hål i skinnet att laga men inte en fläk skada...

Något så självklart, som att ingen häst skall gå broddad bak, trodde jag var givet.:(
Det är en oskriven lag, som häst ägare. När man väljer att ha sin häst skodd på vintern, så får man gänga i sina broddar bak varje gång man skall rida, och är det för mycket arbete så får man ta av skorna.
Broddad fram spelar ingen roll, men ni som vill ha broddar bak....... åk ner till Helsingborg och titta på vilka skador som det kan med föra.
Det är inget som någon häst skall genomgå.
Lotta

wolken fee skrev:
Något så självklart, som att ingen häst skall gå broddad bak, trodde jag var givet.:(
Det är en oskriven lag, som häst ägare. När man väljer att ha sin häst skodd på vintern, så får man gänga i sina broddar bak varje gång man skall rida, och är det för mycket arbete så får man ta av skorna.
Broddad fram spelar ingen roll, men ni som vill ha broddar bak....... åk ner till Helsingborg och titta på vilka skador som det kan med föra.
Det är inget som någon häst skall genomgå.
Lotta
Det handlar inte om att brodda av eller på!! Jag vill inte att mina hästar fläker sig i hagen eller får korsförlaming för att dom går och spänner sig.
Det är själv klart att skodda hästar ska ha brodd bak i hagen...

Jag har alltid haft brodd på hästen i hagen och den värsta broddskadan ja råkat utför är lite balltramp.
Dock var det en häst i förra stallet som gick barfota, en dag låg han ner och kom inte upp för det var såpass halt i hagen. När ja skulle ta in dom och försökte få honom att resa sig slutade det med att han liggandes åkte in i elstaketet som jag som tur va knäppt av. Han fick rejäla stärckningar efter det och vart ganska dålig sen när han var tvungen att stå inne en vecka tills den värsta isen försvunnit. Lymfkörtlarna svällde upp och han fick lite feber också om ja inte missminner mig.

Så ja skulle inte ha en tanke på att låta min häst gå obroddad, och bråkar och sparkar hästarna mycket får man väl dela på dom, ev. bara brodda de i trakterna.

Senast ändrad av en moderator:

Hästarna får ju bättre grepp barfota än med skor utan brodd, sen har våra tamhästar på mycket mindra yta att röra sig på vilket gör att det blir mer is, Blir det sen is i vildhästland så är det ju enkelt att bara ja, flytta på sig, bort från isen...;)

Agrias veterinär skriver ang broddar bak i hage;
"Alla typer av broddar ökar risken för att hästarna ska skada varandra. Jag skulle vilja säga att det viktigaste är att hästarna har bra fäste i hagen och att underlaget i hagen måste styra hur man ska göra. Om det är halkigt, är det vansinne att ha hästarna obroddade bak i hagen. Då får man minska risken för skador genom att ha tillräckligt stora hagar och se till att man utfodrar med tillräckligt långa mellanrum för att hästarna inte ska sparka mot varandra. Man bör också undvika att ha hästar som inte trivs med varandra i samma hage och undvika att släppa in nya hästar. Om man måste släppa ihop okända hästar, är det bättre att göra det obroddat i ett ridhus första gången."

Ang. försäkringens gällande eller inte svarar Agrias vet så här:
"Bakbrodd eller inte vid vistelse i hage kan vara ett stort problem. I vissa delar av Sverige har man inget val eftersom det är för farligt för hästarna att gå ute utan. Man får istället försöka minska risken för konflikter genom att se till att hagen är tillräckligt stor för de hästar som går där och att man fodrar dem med stora mellanrum. Försäkringen gäller om hästarna skulle skada varandra, men det kan ju bli stora kostnader ändå för den som äger en drabbad häst. Den vanligaste skadetypen är sår av olika slag. Men beroende på var sparken tar, kan det även uppstå andra skador. I värsta fall kan en broddspark leda till att ett träffat ben går av. Om du känner dig väldigt orolig för din häst, föreslår jag att du försöker flytta den till ett stall med färre hästar per hage."

Humelibumlan skrev:
travskor_18x6v.jpg

Bara å räkna

Det är väl som att fråga vad försäkringsbolagen tycker om fläkskador :smirk:

aha :idea: tack :bow: hade lite svårt att lista ut var de där två extra skulle placeras.

det andra var itne menat bara till dig utan mer som en allmän fråga. om någon möjligtvis skulle ha koll på vad försäkringsbolagen egentligen tycker om broddens vara eller inte vara...

Isbroddar fram och bak på skodd häst om det är tillåtet i stallet. Nu är det inte det i alla stall men en kompromiss som man kanske kan få igenom och som kan godtas av bägge läger de som vill ha broddat för att undvika risk för fläkning och de som är rädda för sårskador ifrån isbroddar är att brodda med blindbroddar bak. Har 10 års bara god erfarenhet av blindbroddar bak. Blindbroddeen ger naturligtvis inte samma fina fäste som en isbrodd men bättre än ingen brodd alls samtidigt som den kanske inte ger samma sårskador vid spark som med isbrodd. Har tråkig erfarenhet av fläkning vid obroddade hästar bak (förbud där vi stog) men dess bättre med lycklig utgång i slutändan efter behandling och längre konvalecens.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?