Din åsikt tack!

Sv: Din åsikt tack!

Tuva-Li skrev:
Tack för svar :bow:

Handlar det om brutna ben, muskelfästen som släppt? Nervskador?

Det pågår diskussioner i stallet (som vanligt) om broddens vara eller icke vara. Jag har svårt att bilda mig en uppfattning om vilket jag tycker verkar värst, och hur stor sannolikheten är för att det ena eller det andra ska inträffa :crazy: .

Broddskador är ju förskräckligt, och om fläkskador då är värre... :crazy:

okej om man säger så här då: tänk dej att du glider isär med båda benen rakt ut, det går så fort att du inte kan stoppa det, på båda in siderna av dina lår, huggs det rakt in, allt går av och tillo med huden kan sprika rakt isär :) det är en fläkskada! otriligt hemskt.

Mina d-ponnyer har 4 brodd i varje sko både fram och bak i hagen, dom sitter där dom sitter, tur så annvänder jag aldrig direkt stora brodd för det behövs inte på mina ponnyer. Är jag rädd för att dom ska sprka varadnra så tar offtast täckena, smällarna, är jag rädd att dom ska kliva upp varadnra så åker boot och senskydd på, men jag tycker det e viktigare att dom kan gå och röra sig en fläker sig när dom gör det naturligaste av allt... går !

Skulle aldrig falla mig in att släppa ute en häst i hagen, utan broddar runt om.

Jag har broddar runt om när det behövs i hagen, men då släpper jag bara i hop hästar som inte sparkar varandra!

En fråga, jág använder bara 2 broddar på varje sko, och det duger jättebra, vi har hala vägar nu men det är inga problem.

Vad är eran erfarenhet ang antal broddar?

Mvh Hanan

Humelibumlan skrev:
ok ...............

Tillåt mig att förtydliga lite vad Mizz tyckte var lite kul..istället för att skriva "skärpningsmedel" skrev du "skräpningsmedel"..ett litet skrivfel bara. :D

Och för övrigt tycker jag det är självklart med broddar både bak och fram i hagar där det behövs. Som så många sagt, hellre en broddskada än en fläkningsskada. Och jag kan tillägga att alla ridskolans hästar har brodd bak..någon skrev något om att att de aldrig hört talas om en ridskola där hästarna är broddade runt om.
Våra 25 lektionshästar går ute tillsammans dagligen i en och samma hage.

Degree skrev:
Tillåt mig att förtydliga lite vad Mizz tyckte var lite kul..istället för att skriva "skärpningsmedel" skrev du "skräpningsmedel"..ett litet skrivfel bara. :D
Tack, jag förstod det, men var väl på dåligt humör och tyckte det var onödigt :o ;)

Humelibumlan skrev:
Tack, jag förstod det, men var väl på dåligt humör och tyckte det var onödigt :o ;)

Aha! Sorry att jag la mig i då. Jag är en sån där som alltid försöker fixa till allt för alla. Jag borde bli dagisfröken. Fast um..jag har väldans svårt med småbarn. Hund dagis kanske? :angel:

Hellre broddsår än sönderfläkta hästar.

Degree skrev:
Aha! Sorry att jag la mig i då. Jag är en sån där som alltid försöker fixa till allt för alla. Jag borde bli dagisfröken. Fast um..jag har väldans svårt med småbarn. Hund dagis kanske? :angel:
Äh, det gör inget alls... Nu är jag på bättre humör och ser det roliga ;)

Jag brukar plocka av bakskorna på min häst under vintern. Jättesmidigt tycker jag då hon har brodd fram och får ok fäste bak.

Aggepagge skrev:
.
Dock var det en häst i förra stallet som gick barfota, en dag låg han ner och kom inte upp för det var såpass halt i hagen. .
Detta hände mig också! Min gamla häst gick barfota och damp i backen så jag trodde att han spräckt bäckenet :eek: . Och så tänkte han inte komma sig upp heller pga halkan :( . Som tur var såg jag vad som hände och kunde rusa dit och med hjälp av en annan person och en hel del sand fick vi upp honom. Han var inte allvarligt skadad som tur var. Tänk om vi inte sett vad som hände....

Hagen är hyfsat stor ca o,5 ha på två hästar men vi bor norrut på kusten och här blir det alltid isigt nånstans. Hädanefter har mina hästar alltid skor och brodd på alla hovar hela vintern. Basta!

Brodd både bak och fram är för mig självklart!

Men trots 4 brodd/sko drog min häst på sig en fläkskada förra
helgen:( Nu gick det ganska bra trots allt, inga spräckta muskler, "bara" blödningar inne i vb. Hon fick ett blodhematom stor som en grapefrukt längst upp på benet åt juvret till, och benet såg ut som en telefonstolpe efter några timmar. Hög feber pga smärta.

Jag vill INTE tänka på hur det ev. kunde ha gått om hon varit obroddad! Kanske hade hon fläkt sig så illa att hon inte skulle ha blivit bra igen?
Mot nu - några veckors konvalecens, sen är hon fit for fight igen:banana:

anny skrev:
Har ett dilemma. Jag har aldrig tillåtigt att hästarna har broddar BAK i hagen. (Pga skaderisken). Nu är det som så att alla i stallet inte håller med...Vissa menar på att hellre sy en sårskada än att försöka reparera ett brytet bäcken.
Vad har du för åsikt?

I vårt stall har vi kommit överens om att inte ha broddar bak

Helt klart ska hästarna ha brodd runt om över vintern! Hellre en broddskada än en fläkskada.

mycket_irriterande skrev:
Hade du orkat läsa inläggen så hade du insett att jag inte kallar det hagar. Jag tillhör den gamla stammen som anser att hästar ska gå i stora, kuperade hagar. :angel:

:rofl: Jag har hagar på från 7½ hektar upp till 22 hektar och tro mig dessa går inte att hålla Helt isfria..
Helt klart har du ju inga som helst begrepp om vad en Riktig vinter innebär :smirk:
Vi hade förra veckan 3 dagar med + grader och Regn, sedan slog det om och blev 27- grader över natten och då var det både isgata och stenhård skare ute i markerna...
Skulle tippa på att du bor på de sydligare breddgraderna där det knappt är någon snö eller för den delen -grader :angel:

I mitt stall har vi broddar runt om på alla hästar...

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha broddar i hagen. Mina har inte de fram häller då vi har fina hagar som inte är hala. Broddar kan orska så mycket annat än bara sparakar som till exempel kotledsinflamation.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?