Din åsikt tack!

Sv: Din åsikt tack!

mycket_irriterande skrev:
Fast det är ju det som jag anser är poängen: - INGET, varken is eller frusen lera är bra hagar.
Jag börjar undra vad is är för er? För mej är is, fruset vatten och det är absolut inget jag hade slppt mina hästar på. Som jag förstår det är det alltså vattenpölar som frusit?
Vad är annars is? Någon skrev gräs som fryser är halt. Visst men
Is blir det även när hästarna trampar ner snön så den är packad och det sedan smälter/töar någon dag/några dagar. Vintern tycker jag kommer och går ett tiotal gånger varje vinter nuförtiden.. :crazy: och rör sig hästarna på vissa områden mer än andra så packar de ihop snön på dessa ställen = blir is när det töar.

Aldrig en obroddad häst i en isig hage. Heller en broddskad än en fraktur pga halka

Is är väl för f-n inget underlag att ha i en hage? Hur dum får man vara? Var finns vettet? Det är ju pinsamt när du skriver så.
Ursäkta... insåg inte att det var så känsligt ämne och att det finns så många som har så dåliga hagar. :o

Is = vatten = ingen bra hage (om det inte är en bäck eller damm men då stänger man runt den vintertid)
lera = dålig hage

Jag har varken is eller lera i mina hagar. Stora hagar med dränerad grus vid in/ut så att det hålls torrt och fint.

Bekänner att jag bor i söder men ärligt talat så brukar vi ha en massa leriga hagar och is blir det där, eftersom lera brukar hålla vatten = is. :angel:
Och vad är det för fel på is då??:confused:
Jag har brodd i och is är väl det bästa underlaget egentligen eftersom det sviktar lagom...
Ur bäcken i hagen dricker hästarna vatten!

Mina hagar är inte dåliga? Vart får du det ifrån??? :confused: Men de innehåller IS vilket gör att jag broddar, som du säkert förstår (du är ju inte lika dum som jag) så har brodden den funktionen att hästen galant klarar gå på is.
Brodd förövrigt är små dubbar man sätter i skorna på undersidan, nertill på hästen, de går ner i isen och har funktionen att göra den halkfri. :idea:

Du kankse har dina hästar på ridskolan i stan? Och de får inte gå ut i hagen om det är mindre än +10 grader, iallafall inte utan 15 täcken... rids det gör de ju såklart bara i ridhuset :smirk:

Fast det är ju det som jag anser är poängen: - INGET, varken is eller frusen lera är bra hagar.
Jag börjar undra vad is är för er? För mej är is, fruset vatten och det är absolut inget jag hade slppt mina hästar på. Som jag förstår det är det alltså vattenpölar som frusit?
Vad är annars is? Någon skrev gräs som fryser är halt. Visst men inte är det is.
Varför fixar ni inte hagar som inte är leriga eller isiga? :confused:

Hästhållningen går utför....Inser ju varför det måste till regler att hästar ska få gå ut osv. :eek:
Is är fruset vatten, vad är is för dig??

Här upp i sverige har vi både is och snö, det har vi haft ett bra tag nu. Du kankse tycker vi ska sluta hantera häster för vi har is på backen?

Skulle du vilja vara så vänlig att förklara för dumma mig varför man inte bör ha is i hagen?

//Humlan som jobbat på färjestad där de sprutar banorna med vatten för att is är ett bra underlag...

Var bor du? Här i västmaland är det i alla fall snö i mellan åt. Jag har stor hage till mina hästar med både skog och öppet. Dom går tre stycken på 2,5 hektar. Men när det snöar, töar och fryser så blir det is i hagen. Det har ju inte med hag kvaliten att göra utan vädret!

Ditt inlägg tycker jag tyder på stor okunskap eller så är du bara ute efter att reta upp så många som möjligt:devil: .

Vilken tråd... :eek: :angel:

Självklart brodd på alla skodda hästar runt om och gärna många...

I fråga om hagunderlag finner jag inga ord... :crazy:

Frusen mark + snö -> plusgrader - tö ett litet tag -> nya minusar = isgata hemma hos mig. :crazy: Jag trodde det var så hos det flesta?

Russin8 skrev:
...Ditt inlägg tycker jag tyder på stor okunskap eller så är du bara ute efter att reta upp så många som möjligt:devil: .
Jag tycker snarare att det är Du som visar stor okunskap genom att acceptera att is är naturligt i hagar.
Klart du kan brodda om hästen ska gå på is, OM de måste det. Fast alla unghästar då?

MEN jag anser ändå att hagarna ska vara isfria. Varför ha hagar med is? :angel:

Hagar behöver inte ha is! (eller lera!)

Det är där okunskapen ligger tycker jag. Många här accepterar is/lera i hagar utan att fundera på varför man har det?

Jag tycker snarare att det är Du som visar stor okunskap genom att acceptera att is är naturligt i hagar.
Klart du kan brodda om hästen ska gå på is, OM de måste det. Fast alla unghästar då?

Det är där okunskapen ligger tycker jag. Många här accepterar is/lera i hagar utan att fundera på varför man har det?
Men jag är inte gud! Jag kan inte bestämma att det inte ska snöa, töa och frysa! Vadå acceptrera!:confused: Det blir is i dom bästa hagarna,
Men visst kan du tala om för mig hur jag ska få det att inte bli is i min hage så gärna för mig!!

Helt isfri verkar du ju inte vara i ditt resonemang,solklart sitter du bara här och larvar dig för att skaffa uppmärksamhet utifrån ngt som är så urfånigt att det inte ens är värt att kommentera vidare om.

OJ! Hur gör du för att få bort all is i hagarna, eller undvika att det ens blir det? Kan du berätta så skulle jag bli jättetacksam!:bump:

hovis skrev:
Du är ett praktexempel på en av dom som skulle klassas in.

och varför det?:confused:
För att jag har isfria hagar? För att jag inte har lera? För att jag har stora hagar som är dränerade vid in- och utsläpp?
eller för att jag säger min åsikt och går emot alla som anser att is är ok?
Jag anser fortfarande att vi har alldeles för många sk experter som kan allt trots att de har ringa erfarenhet.
Jag anser inte att jag kan allt men anser att jag har en del erfarenhet bla. ang hästar som går i hagar. Oavsett var man bor i landet. Jag anser också att har man inte råd att skaffa hage till hästen (som någon skrev att: -mark var dyr) så ska man inte heller ha häst.

*suck* Man kan alltid läsa och tolka vad man vill. :angel:

Brodd på, vill en häst skada en anann gör den det med elle rutan brodd.
Min häst lever idag tack vare att hästen som sparkade hade just BRODD.
ist för att hasen krossades så vart de "bara" en benflisa som vart avsparkad och de vart broskbildning och hästen funkar idag helt som innan skadan:)

En häst som går med skor utan brodd de är som att be om fläkningsskador:crazy:

En fläkningsskador kan leda till döden då hästen inte går att rädda eller så klarar sig hästen men kan inte ridas på längre eller blir halt i 1 år utan problem!

Så jag skläpper inte ut min häst utan brodd, om de andra inte vill så delar jag av hagen så får hon gå själv om de skall vara så!

Klart de går att ha isfria hagar om hagarna är grusade på 3x3 meter med värmeslingor under:angel:

allmänt skrivet

Is för mig är när de först snöar en jäävla massa, sen blir plussgrader och smälter och då bildas de VATTEN:eek: ;)
SEN fryser de vackert på igen och då har vi vips IS!:smirk:
Någon här inne har tydligen skolkat på vissa lektioner i skolan:p

Bor man i skåne blir de kanske ite så ofta is men de har förekommit is även där *bli inge chockad*:D

Jag har 4 broddar på varje hov och min häst kan galoppera på en sjö utan att halka de minsta hon har supergrepp=)
Jag när jag rider behöver inte spänna mig och min häst behöver inte gå och spänna sig så hon får kraftiga spänningar i hela kroppen som tar 6 månader för ET att ta bort sen:crazy:

Får säkert frågan ja men viildhästarna då?? de klarar sig utan broddar..
Japp de gör dom säkert men när en vildhäst fläker sig haltar den och kan inte springa om ett rovdjur kommer och då dör den lilla vildhästen.
Där är en stoor skillnad på vildhäst och tamhäst.
Vi åker till djursjukhuset och lagar hästen;)

Dessutom rids inte vildhästarna eller stängs in i små hagar,

Lena_B skrev:
Snö som trampas ihop och packas blir i princip som is, om inte förr så när det blir runt 0:an. Snö som smälter i solen och rinner över tjälad mark fryser i skuggan och blir svallis, som är extra :devil:

Vad tusan ska ½-1 m snö över tjälad mark tar vägen när det råkar bli +?
:bow: Precis.

Vad är annars is? Någon skrev gräs som fryser är halt. Visst men inte är det is.
Varför fixar ni inte hagar som inte är leriga eller isiga? :confused:

Hästhållningen går utför....Inser ju varför det måste till regler att hästar ska få gå ut osv. :eek:

Men nu är du väl bra rolig ändå??

har du hört talas om det där vita som ommer ner från himlen?? Snö kallas det...
När det töar, sen får lite av det där andra som kan komma ner från himlen - regn... ja, då blir det lätt IS hagen.

Kan du tala om för oss hur man gör för att undvika detta?? ;)

Och denna dag har varit ett underbart bevis på det svenska vädret??? :crazy: Åtminstone här...

I går ca 5 cm snö, mildväder i går kväll, regn i morse och på förmiddagen för att vid middagstid bli klart och fint.

Nu... 3 minusar och ISGATA överallt... :eek:

Synd om småpojkarna men de lär sig nog att underlaget är lite halt.

Stona är fullbroddade så de har inga problem... Man kanske skulle sära på dem i morgon??? :crazy:

Fast jag har ju varit ledig i dag så jag borde väl ha kunnat förhindra väderomslaget???

Självklart brodd på alla fyra! skulle aldrig ens tänken tanken att bara ha brodd fram! tycker det är större risk att dom ska halka å slå sig i så fall än att hästen ska få en spark i hagen.

ghost skrev:
Fast jag har ju varit ledig i dag så jag borde väl ha kunnat förhindra väderomslaget???

Ja, men självklart... eller så borde du så klart ha byggt ett TAK över hagarna så att det inte blir någon snö i dom... eller så.. ja, jag vet faktiskt inte rikgit hur man skulle kunna göra.

Faktum är att jag väntar mycket spänt på mycket_irriterande's tips på hur man ska göra för att hålla hagarna isfria.

Zeli skrev:
Ja, men självklart... eller så borde du så klart ha byggt ett TAK över hagarna så att det inte blir någon snö i dom... eller så.. ja, jag vet faktiskt inte rikgit hur man skulle kunna göra.

Faktum är att jag väntar mycket spänt på mycket_irriterande's tips på hur man ska göra för att hålla hagarna isfria.
Sån där avisning som dom har till flygplanen:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30