Din åsikt tack!

Sv: Din åsikt tack!

tittilo skrev:
Ja jag håller med dig det. Beror ju på vad man har varit med om.
Själv har jag ju varit med om flera fläkskador men inga broddskador.
Mina hästar går barfota och nu har jag hästarna hemma och kan göra som jag vill:D
Stog förr 20 år på inackorderingsstall och där var det olika viljor.
Men jag har sammtidigt sätt broddskador på människor så jag vet vad de kan göra också.Så därför tycker jag det är bäst att se över flocken så att det är lugnt i hagen .Men som sagt det är ju inte alltid det går.
:idea: Man skulle ha en fyrhjuling med sand spridare bakpå och fara runt i hagarna med den .Rätt kul tror jag det kan bli också.
Får önska mig det av tomten .

En sån vill jag med ha :love:

Fjasut skrev:
*knapplån*

Det kan bli allvarliga skador av broddar men jag har sett en fläkning där stoet gått ner i spagat så att hon hade spruckit från juvret upp till rumpan! :eek: :cry: Det var en fruktansvärd plåga för hästen, men likfö*****at så körde ägaren henne till slakt itället för att avliva henne på plats! :eek: Hon stod i ca 1 timme på transport med den skadan bara för att gubben ville ha ut ett par tusen i slaktvärde!
QUOTE]

:eek: :eek: :cry: :cry: :cry:

Fy faen, vad grymt, vilken j**la gubbe! Att han pallade att sitta och köra en så svårt skadad häst, hon måste ha skriat och lidit något fruktansvärt. En del människor skulle ha ett skott i pannan själva, ja.

Efter att ha läst i den här tråden är jag ännu mer övertygad om att alltid ha brodd på vintern på skodda hästar!

Dessutom kan sparkskador ske även på sommaren, som så många andra har skrivit. Jag har också fått avliva en häst akut efter att den fått ena frambenet avsparkat. På sommarbetet, av en oskodd häst... Ibland är oturen framme helt enkelt och sparkar kan alltid träffa olyckligt, broddar eller ej.

Jag har aldrig tyckt om att ha broddar bak på i hagen, pga av att dem kan sparka varandra!
Men i vinter har jag faktist låtit min och den andra hästen gå med broddar bak för dem är så lugna!
Dem andra vintrarna har min häst gått med andra och dem har lekt och sparkat så mycket så jag har inte vågat, men då har det varit ganska mycket snö ute och inte lika halt!
Men i år har det ju vart mest hårt och halt i hagen så då fick dem ha, pga att den andra hästen oxå är dräktig vill inte att det ska hända nåt med henne nu!

Jag har alltid guldskor på mina runt om på vintern och kommer att forstätta att ha det. Vågar varken rida eller släppa ut mina utan. Hellre sårskador än fläkskador och brutna ben.

Senast ändrad:

Det beror väl på hur många hästarna är i hagen och underlaget. T.ex. om det är ett par unghästar i hagen skulle iaf inte jag låta dom ha broddar eftersom unghästar busar rätt mkt. Men t.ex. några hästar som man vet aldrig busar/sparkas kan ha broddar. Och så beror det på underlaget om det är en ishage, snöhage eller något annat.:idea:

ang skrev:
Men - just att det benet sparkades av även av en OSKODD häst, säger väl att broddarna i det läget vare sig gjort till eller från?! Så varför tycka tvärt om i just den situationen?

Jag måste vara korkad, men logiken i det? :confused:
Logiken är väl främst att har man varit med om en riktigt ruskig händelse sätter det sina spår och man handlar lätt efter den erfarenheten, oberoende av andras åsikter, statistik etc. Hade hästen som sparkade av benet haft brodd skulle jag haft ett exempel på hur farligt det är. Vem vet om hästen som fläkte sig kanske klantade till det på något sätt och hade gjort det även med broddar?

Min häst står ofta och stretchar bakbenen genom att hålla den ena hoven över den andra. Det blir fula broddskador...
Han går utan broddar tills det blir riktig glans-is, då får han ha boots på sig.
/W

*knapplån*

jag var en gång en envis förespråkare för blindbrodd i hagen och så hade vi i det stallet i ett antal vintrar i en flock på ca 12 -15 hästar. Hagarna var "normala", dvs isiga vissa perioder under vintern.
Inga hästar drabbades av fläkskador.

Jag har numera gått över till brodd i hagen på alla 4 fötter (4 i varje sko) under de senaste åren. Inga hästar har drabbats av sparkskador (ngt litet trampsår i någon kronrand, men inget mer).

Så; med mitt facit så gör jag det som är enklast för mig själv: brodd runtom hela vintern. :D

Knapplån!

Har inte orkat läsa allt men jag tycker man ska ha broddar i hagen. Jag vet flera hästar som har fått tagits bort pga fläkningsskador dvs när bakbenen glidit åt varsitt håll med benbrott som följd. Visst kan det ske skador med broddar men de är ofta inte lika allvarliga. Men jag tycker man kan undvika att släppa ihop hästar med broddar första gången för att minska skaderisken.

Humelibumlan skrev:
Varför skulle en isig hage vara dåligt? :confused:
Värst är väl stelfrusna lerhagar med knögglor...
Men is?? Is är en bra underlag... om man har broddat då förståss..
..

Is är väl för f-n inget underlag att ha i en hage? Hur dum får man vara? Var finns vettet? Det är ju pinsamt när du skriver så.
Ursäkta... insåg inte att det var så känsligt ämne och att det finns så många som har så dåliga hagar. :o

Is = vatten = ingen bra hage (om det inte är en bäck eller damm men då stänger man runt den vintertid)
lera = dålig hage

Jag har varken is eller lera i mina hagar. Stora hagar med dränerad grus vid in/ut så att det hålls torrt och fint.

Bekänner att jag bor i söder men ärligt talat så brukar vi ha en massa leriga hagar och is blir det där, eftersom lera brukar hålla vatten = is. :angel:

Får nog hålla med humelibumlan där, att hellre en isig hage än fryst lera. Och jag har stora hagar men ändå lyckas det samlas lite här och där knöggel. Men har jag oskodda hästar är väl ingetdera särskilt roligt.

mizz skrev:
Får nog hålla med humelibumlan där, att hellre en isig hage än fryst lera. Och jag har stora hagar men ändå lyckas det samlas lite här och där knöggel. Men har jag oskodda hästar är väl ingetdera särskilt roligt.

Fast det är ju det som jag anser är poängen: - INGET, varken is eller frusen lera är bra hagar.
Jag börjar undra vad is är för er? För mej är is, fruset vatten och det är absolut inget jag hade slppt mina hästar på. Som jag förstår det är det alltså vattenpölar som frusit?
Vad är annars is? Någon skrev gräs som fryser är halt. Visst men inte är det is.
Varför fixar ni inte hagar som inte är leriga eller isiga? :confused:

Hästhållningen går utför....Inser ju varför det måste till regler att hästar ska få gå ut osv. :eek:

Philosophia skrev:
Blindbroddar med dubb tycker jag är helt OK. Gärna tillsammans med skor med sex broddhål. Man får väga för- och nackdelarna helt enkelt. Är det livligt i hagen och ofta mycket sparkar o dyl så skulle jag definitivt tveka att ha broddar om det inte är på tok för isigt (och är det isigt så brukar ju inte hästarna vara lika i gasen heller så då blir ju risken för sparkar mindre).

Blindbrodd med dubb? Blindbrodd heter just blindbrodd för att de inte har ngn kärna/dubb. Det måste vara 8 eller 10 mm isbrodd du pratar om???

Sällar mig till skaran som hellre fixar en sårskada än en uppfläkt häst :p

Vintertid så får mina skor med fyra brodd och snösulor, annars är det stor risk att de får andra mycket större skador.

mycket_irriterande skrev:
Fast det är ju det som jag anser är poängen: - INGET, varken is eller frusen lera är bra hagar.

Varför fixar ni inte hagar som inte är leriga eller isiga? :confused:

Hästhållningen går utför....Inser ju varför det måste till regler att hästar ska få gå ut osv. :eek:

Hur hade du tänkt dig att det skulle gå till??? Det är faktiskt inte alla som bor i "glesbygden" med otalig tillgång till areal. Du skriver väldigt otrevligt och rent av lika dumt som du tänker,varför inte göra ett litet studiebesök genom hela Sverige och se hur tillgången till hagmarken är i dom olika länen samt notera att en hektar mark i Sthlm kostar lika mkt som att köpa hela Halland.

Inte bara hästhållningen som går utför utan även många av dagens hästhållare. Vore bättre med en ny regel för hästhållarna som kräver lite grundläggande hästkunskap så skulle den som ligger på förslag aldrig behöva behandlas.

Du är ett praktexempel på en av dom som skulle klassas in.

mycket_irriterande skrev:
.
Jag börjar undra vad is är för er? För mej är is, fruset vatten och det är absolut inget jag hade slppt mina hästar på. Som jag förstår det är det alltså vattenpölar som frusit?
Vad är annars is? Någon skrev gräs som fryser är halt. Visst men inte är det is.

Snö som trampas ihop och packas blir i princip som is, om inte förr så när det blir runt 0:an. Snö som smälter i solen och rinner över tjälad mark fryser i skuggan och blir svallis, som är extra :devil:

Vad tusan ska ½-1 m snö över tjälad mark tar vägen när det råkar bli +?

Jo jag kan hålla med om att vissa inte vill ha broddar på i hagen med risk för skador!

men jag själv har broddar runt om i hagen och alla andra hästar i hagen också..visst våra flcokar är hägst 4 hästar i varje hage ej blandade flockar..min häst är yngst och kom sist så visst va jag rädd över att han skulle bli sparkad i början. Men hästarna har tjocka vintertäcken på sig nu så en spark går inte direkt i genom...så i en flock där hästen har stått ett tag är det inte ofta hästar sparkar varandra..därimot är det vanligare vid lek eller kanske en arg bortfösning av en häst i högre rang..om mat ir dylikt..då skulle jag helldre ha broddar då risk för att hästen halkar och skadar sig vid sånna årstider som denna än att den får köttsår ir liknande för en broddspark i hagen..visst allt kan hända...men det är en risk..du är modig som inte har din häst skodd bak...det skulle jag då inte vågat

Jag förespråkar brodd i hagen. Hästen min gjorde en Bambi-på-hal-is för några år sedan och dessutom har han trampat på sig själv med brodd. Jag fick det jobbigt med broddsåret men hästen fick vid fläkningen stå blickstilla i 2 eller 3 veckor innan han fick gå i sjukhage. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog innan han var helt återställd men det dröjde...

Så, tummen upp för broddar. Det kan nämnas att generellt så vill de i mitt stall inte ha brodd på bakhovarna i hagarna, men jag tjatar till mig en mindre hage till min häst så att historien inte upprepas igen. Och det respekteras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 668
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama