Din åsikt tack!

Sv: Din åsikt tack!

Blindbroddar med dubb tycker jag är helt OK. Gärna tillsammans med skor med sex broddhål. Man får väga för- och nackdelarna helt enkelt. Är det livligt i hagen och ofta mycket sparkar o dyl så skulle jag definitivt tveka att ha broddar om det inte är på tok för isigt (och är det isigt så brukar ju inte hästarna vara lika i gasen heller så då blir ju risken för sparkar mindre).

Här uppe i mina trakter har vi brodd på skodda hästar. Oftast 4 runt om. Det är aldrig diskussioner, brodd är självklarhet. Oskodda hästar är de enda som är utan.

Skruvar aldrig i eller ur brodd. De sitter där hela tiden. Fraktar även i transport med brodd, dock ordentliga transportskydd och boots. Har inte haft någon skada.

Man tar sig en funderare om hästen ska gå själv eller ihop med någon. Många går själv pga skaderisken. Går de ihop så släpper man ihop före broddsäsongen. Så att rangen är klar. Sällan man släpper ihop nya hästar mitt under vintern (i de stall jag stått i, i alla fall).

Har haft våra hästar tillsammans med andra under vintern, har inte haft problem. En gång fick vi en rejäl broddspark, men det gick bra. En flisa hade farit från griffelbenet, visade röntgen, men ingen fara. Annat än att han fick ett överben.

Så - här uppe är det självklart med brodd om hästen har skor. Is/snöfria hagar existerar inte. Hur sjutton skulle det gå till?

Norrland

Tangiano skrev:
Ojj... inga hala hagar?! :confused: Hur bär ni er åt??

Vi har inte heller hala hagar..
vi har en häst med skor som inte har broddar i hagen, eller på väg till hagen, dom går igenom en annan hage, sen en liten bit på en grusväg till hagen o där är det inte halt..
Han halkar inte.
när vi har snö här så ligger den inte så länge och vägen till hagen kör det inga bilar på så den blir inte hal..

mycket_irriterande skrev:
:angel: Jag har haft hästar i 35 år. Jag har aldrig haft broddar i hagen. Jag har aldrig haft fläkskadade hästar. Det handlar om många hästar som gått igenom stallen genom åren.
I hagen? Var ni har för hagar? :confused: Is? Vi har inga ishagar. Möjligen att det kan bli halt precis utanför stallet men där grusar vi ordentligt.

Funderar allvarligt på hur bra era hagar är för hästar om det är isigt. Det kan ju aldrig vara bra, med brodd eller ej. Hur har då de oskodda det om det är isgata?

Anser alltså att krutet skulle läggas på att hålla vettiga, isfria hagar istället! :devil:
Varför skulle en isig hage vara dåligt? :confused:
Värst är väl stelfrusna lerhagar med knögglor...
Men is?? Is är en bra underlag... om man har broddat då förståss..

Jag har haft häst i 25 år och jobbat heltid med hästar i 20 år, ingen har brutit benet, fått tarmvred, blivit påkörd, allvarligt sparkad eller biten, beror det på att jag haft tur eller på att det inte kan hända tror du?:smirk:
Jag har träffat flera hästar som haft "konstiga problem", där man senare upptäckt att hästen har en fläkskada..

Jag har också alltid borddar på vinter. Dock tycker jag det är viktigt att hästarna är tåbroddade också (alltså 4 bordd i var sko) för att minska belastningen på hovbenet. Särskillt om som skall ha brodd dygnet runt.

Humelibumlan skrev:
Varför skulle en isig hage vara dåligt? :confused:
Värst är väl stelfrusna lerhagar med knögglor...
Men is?? Is är en bra underlag... om man har broddat då förståss..

Jag har haft häst i 25 år och jobbat heltid med hästar i 20 år, ingen har brutit benet, fått tarmvred, blivit påkörd, allvarligt sparkad eller biten, beror det på att jag haft tur eller på att det inte kan hända tror du?:smirk:
Jag har träffat flera hästar som haft "konstiga problem", där man senare upptäckt att hästen har en fläkskada..

Is i kombination med brant lutning som vi har här, är ingen barnlek precis. Dessutom är en av hagarna begåvad med en egen vattenkälla som skapar riktig isbana på vintern, i det läget stängs den hagen av.
Har själv broddar på kängorna, men de pallar inte den lutningen i allafall.
Så det finns nog speciella varianter överallt.

Tölva skrev:
Is i kombination med brant lutning som vi har här, är ingen barnlek precis. Dessutom är en av hagarna begåvad med en egen vattenkälla som skapar riktig isbana på vintern, i det läget stängs den hagen av.
Har själv broddar på kängorna, men de pallar inte den lutningen i allafall.
Så det finns nog speciella varianter överallt.
Men behöver ju inte vara extrem..

Stallet jag är i tillåter inte heller att hästarna har bakbroddar i hagen. Alla hästar går i samma hage (ca 15 hästar), och det kommer och går en del, i alla fall 2-3 hästar per vintersäsong. Under de år jag varit där har det aldrig hänt att en häst fläkt sig, men däremot har två hästar vid olika tillfällen fått åka till klinik pga olyckligt träffande broddsparkar. Båda gångerna när någon enstaka hästägare "glömt" ta ur broddarna bak. För de hästägare som inte vill/kan ta ur bakbroddarna finns det småhagar där hästarna kan gå en och en. Jag tycker att det fungerar bäst utan broddar i hagen i just det här fallet i alla fall.

Skodda hästar SKA ha broddar runt om vintertid (om det är halt då). Hästar som har tendens att sparka och bete sig illa mot andra får gå själv.

anny skrev:
Har ett dilemma. Jag har aldrig tillåtigt att hästarna har broddar BAK i hagen. (Pga skaderisken).

Jag förstår inte frågan. Vad är det för ökad
skaderisk du tror uppstår vintertid utifrån att dom då på grund av deras säkerhet är broddade mot att dom är obroddade på sommaren. Tror du att dom utifrån att ha fått brodd i skorna helt plötsligt börjar slå mer än dom gjort tidigare????

Vintertid finns det bara två alternativ. Skodda och broddade eller oskodda och (naturligtvis då obroddade) Har du någon gång sett en häst som med skor,obroddad fläkt sig i hagen och därmed inte kommit upp med följd av att nödslakt tvingas åka ut i hagen och med hästen liggande avliva den så tror jag att du kommer tänka lite mer till hästens säkerhet. Jag har en filmsnutt om hur det ser ut. Vill du att jag lägger ut den här???

Hej,
jag skulle alldig lämna ut min häst skodd i hagen utan brodd, hästen kan sträcka sig och sedan kan den få mkt störa skador som kan bli mkt kosstsammt för plånboken och hästen.
Det är bättre att ha hästen skodd eller så skor du den bara i fram och låter den gå barfota i bak men det beror ju på hur hästens hovar är och hur mkt man rider.

*knapplån*

Bor själv i Norrland och har mina hästar oskodda tack vara god hovkvalite och isfria hagar, men om jag var tvungen att sko dem så skulle jag ha broddar på, runt om.
Det kan bli allvarliga skador av broddar men jag har sett en fläkning där stoet gått ner i spagat så att hon hade spruckit från juvret upp till rumpan! :eek: :cry: Det var en fruktansvärd plåga för hästen, men likfö*****at så körde ägaren henne till slakt itället för att avliva henne på plats! :eek: Hon stod i ca 1 timme på transport med den skadan bara för att gubben ville ha ut ett par tusen i slaktvärde!

Undrar vem som skulle ha skjutits först?! :cry:

De som tog emot henne skakade bara på huvudet åt gubben och sköt henne just utanför transporten, så att hon inte skulle behöva gå in i slakteriet.

Broddar på runt om på skodda hästar. Dels för att undvika fläkningsskador o dels för att de som släpper ut inte ska behöva gå med hästar som halkar runt o riskerar gå omkull.

:angel: Jag har haft hästar i 35 år. Jag har aldrig haft broddar i hagen. Jag har aldrig haft fläkskadade hästar. Det handlar om många hästar som gått igenom stallen genom åren.

Nej - klart som attan att du inte haft några fläkskador om du inte har halkiga hagar. :D

I hagen? Var ni har för hagar? :confused: Is? Vi har inga ishagar. Möjligen att det kan bli halt precis utanför stallet men där grusar vi ordentligt.

Vad "vi" har för hagar?? Du.. har du hört talas om det där som kallas "vinter"? ;)

Funderar allvarligt på hur bra era hagar är för hästar om det är isigt. Det kan ju aldrig vara bra, med brodd eller ej. Hur har då de oskodda det om det är isgata?

Vad är problemet? Varför skulle det inte vera en bra hage bara för att det är is i den? Is är ju ett bra underlag att gå på så länge hästen är broddad..

Anser alltså att krutet skulle läggas på att hålla vettiga, isfria hagar istället! :devil:

Är du allvarlig eller skämtar du med oss? :rofl: :rofl:
Hur skulle det gå till - att hålla en isfri hage alltså? (Utan att bo i söder då alltså??)

tittilo skrev:
Det är väl ganska självklart att man aldrig kan säga aldrig,eller?
Men i en bra fungerande flock så behövs det inte sparkas för att träffa innan någon fattar.
Men allt är ju relativt.
Det beror ju på så mycket , hur man håller hästarna , hur mycket de får gå ute ,om man har ordentliga rutiner.Men man kan väl alltid göra saker bättre? Eller försöka iallafall.
Någon är på hugget idag tror jag;)

:rofl: japp lite på hugget :devil:
Men idag är jag snällare :angel: tomten kommer ju snart ;)
Jag har stått så många stall så jag inser att allt är relativt, vad som är en fungerande flock i ett stall är inte det i ett annat. Vad som är starka skäl för att ha broddar i ett stall är inte det i ett annat osv. Precis som här dvs.

Jag har iof tur med stall för jag har tillgång till många hagar och blir det konflikt kan man ställa hästen ensam och det finns alltid någon annan häst som man kan ställa sin med. Har jag insett efter senaste stallmötet :)

Jag har faktiskt haft väldig tur och aldrig upplevt broddskador, fläkningskador eller andra allvarliga hagrelaterade skador *ta i trä*. Men jag kan tänka mig att om man upplevt något av det så blir man skeptisk till det sättet man haft det på.

Philosophia skrev:
Blindbroddar med dubb tycker jag är helt OK. Gärna tillsammans med skor med sex broddhål. Man får väga för- och nackdelarna helt enkelt. Är det livligt i hagen och ofta mycket sparkar o dyl så skulle jag definitivt tveka att ha broddar om det inte är på tok för isigt (och är det isigt så brukar ju inte hästarna vara lika i gasen heller så då blir ju risken för sparkar mindre).

Blindbrodd med dubb???vart får man tag på dom,de blindbrodd jag har är typ platta bara och ger inget grepp.

Ja jag håller med dig det. Beror ju på vad man har varit med om.
Själv har jag ju varit med om flera fläkskador men inga broddskador.
Mina hästar går barfota och nu har jag hästarna hemma och kan göra som jag vill:D
Stog förr 20 år på inackorderingsstall och där var det olika viljor.
Men jag har sammtidigt sätt broddskador på människor så jag vet vad de kan göra också.Så därför tycker jag det är bäst att se över flocken så att det är lugnt i hagen .Men som sagt det är ju inte alltid det går.
:idea: Man skulle ha en fyrhjuling med sand spridare bakpå och fara runt i hagarna med den .Rätt kul tror jag det kan bli också.
Får önska mig det av tomten .

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 668
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama