Din åsikt tack!

Sv: Din åsikt tack!

*knapplån*

har min häst broddad runt om med 4 på varje hov och hon går tillsammans med 2 andra som har det likadant.
skulle inte våga ha henne obroddad pga halkan både i hagen och när man rider ut.
och dom leker och sparkas mycket är det väl bättre att placera om dom under broddperioderna

För mig är det en självklarhet att ha brodd på min häst. jag tar hellre en broddspark än en fläkningsskada.

Nu går min häst iofs ensam i sin hage då han sagt att han inte vill ha sällskap på vintrarna.. (är allmänt jävlig och låter de andra inte vara ifred)

I en orolig hage skulle jag nog inte heller våga ha hästarna broddade bak. Fast då väljer jag inga skor alls än skor utan brodd.

alla isisiarna har guldskor så derasd broddar sitter där de sitter, men å andra sidan är det ingen sparkgalen häst bland dem.
Star Dust broddade jag av bak eftersom att jag vara rädd att han skulle skada ngn eftersom han gärna kickar mot andra hästar :crazy:

Munsi får gå obroddad bak nu i början tills hon lär känna de andra.

Alltid broddat runt om, om dom har skor vill säga. Hellre oskodd än skodd utan brodd...

Hade för många år sedan min häst i ett stall där man inte fick ha brodd bak, det slutade med korsförlamning. Vetrinären sa att det berodde på att hon fick gå och spänna sig hela tiden.

Har efter det alltid haft mina hästar broddade bak. Om man är orolig för brodd spark kan man ta bort tå brodden då en spark oftast tar hårdast i tån.

Mina hästar har fyra brodd i varje fot, har aldrig haft några brodd skador. Sen kanske jag inte skulle släppa en ny häst i min hage när dom är full broddade...

Eftersom min häst är ganska lätt på baken så nöjer jag mig med broddar fram och har inte haft några skador vare sig brodd eller fläkningsskador *ta i trä*. Iof är det livligare i hagen där jag står nu än på tidigare ställen så jag kan tänka mig att risken för broddsparkar är större men även att fläkningsskador/omkultrillnings olyckor oxå är större om de inte är broddade.

Om man ska ha hästarna broddade runtom tycker jag det är viktigt att de gått ett tag med samma hästar.

*knapplån*

Min häst har flappskor och tåsko med brodd, alltså sex brodd på varje hov. Har går tillsammans med en ung valack och de har rangordningen väldigt klar för sig. Dessutom har min häst aldrig sparkat nån annan i hagen (såvitt jag vet) utan att det varit i akut självförsvar. Min häst föredrar att använda tänderna vid bråk! :smirk:

Om min häst varit sån som sparkat mycket skulle jag hellre haft honom oskodd bak, men inte skodd utan brodd.

*lånar knapp*
Har man skor så tycker jag man självklart ska ha brodd.
Sparkas hästarna får man väl lösa det problemet.
Tycker det låter lite konstigt att en del inte vill ha brodd för att de sparkas.Är ni inte då rädda att det blir vanliga sparkskador?Så det är ok? Så länge de inte har broddar?
De måste ju få väldiga spänningar av att gå obroddad på halt underlag också. De flesta går ju inte direkt av slappnat.Muskler m.m. måste ta rätt mycke stryk.

Jag har haft min ena häst i över 10 år (och dom andra hästarna i 4-8 år)och dom har alltid gått broddad med andra hästar i hagen och jag har aldrig varit med om att nån av dom fått någon sparkskada, fast inga av hästarna är då heller inte sparkbenägna.

Oavsett hur man gör så kan man ju visserligen ha maximal otur, och man får överväga riskerna. Själv så vet jag hur svårt jag har att gå när det är glansis, och skulle inte utsätta mina hästar för det.

Vi har broddar runt om i hagen, men dom 3 som går i hagen nu har en relativt bestämd rang ordning å sparkar normalt sett int5e på varandra.

Dom enda skador jag någonsin har haft på täcke som har med broddar att göra är bestigningsskador å då går täcket sönder ändå oavsett broddar eller inte.

När våra hästar vinterskos åker brodden inte ur. Har två livade islandshästar som lever om och busar som attan, stegrar, småkickar, klättrar på varann osv. Inte en reva pga brodd och inte särskilt många täcken som strukit med.

Järnskor är otroligt halkiga så är hästen skodd skall brodd sitta i under halksäsong, tycker jag. Har även haft ena hästen på vila i flock med skor och brodd, utan problem.

Går det inte att se över hagarna och fördelningen på dessa så att det faktiskt går att brodda? Jag skulle vara grymt rädd för fläkningar osv, och inte minst är det viktigt att en ranglåg häst kan komma undan för att undvika sparkar och attacker t ex vid fodringsdags.

De hästar som sparkar och bråkar får INTE vara broddade i hagen, det räcker att en i vårat stall säger nej så får ingen vara broddad. Min går broddad bak, men hans hagkompis gör det inte eftersom hon sparkar ibland.
Är det så isigt att det behövs broddar då får de stå inne en dag, vi brukar bara ha en eller två sådana dagar per år...

tittilo skrev:
*lånar knapp*
Har man skor så tycker jag man självklart ska ha brodd.
Sparkas hästarna får man väl lösa det problemet.
Tycker det låter lite konstigt att en del inte vill ha brodd för att de sparkas.Är ni inte då rädda att det blir vanliga sparkskador?Så det är ok? Så länge de inte har broddar?
De måste ju få väldiga spänningar av att gå obroddad på halt underlag också. De flesta går ju inte direkt av slappnat.Muskler m.m. måste ta rätt mycke stryk.

Hur löser man att få en häst sluta sparkas i hagen? :confused: Enda lösningen som jag kan se är att ställa den sparkande hästen ensam. Vilket han för övrigt gör nu pga han ska gödas.

Min häst sparkas inte dagligen, men i samband med tex lunchfodring är han ofta uppe och viftar med bakbenen och hotar om någon kommer för nära och ja andra hästar har haft sparkavtryck på sig. (runda svullnader på bla bak)

Ja en vanlig sparkskada utan brodd kan vara nog så allvarlig, men i de flesta fall har jag mest varit med om att de tar på muskeldelar så hästarna fått en rejäl svullnad på tex bakdelen. Tänk på att broddarna sticker ut nästan 15mm, dvs en spark med brodd kan slita upp stora sår. En hov med sko är ju platt, en brodd sticker ut och kan därmed lättare bryta ett ben. Tänk dig att få ett slag med en slät planka och en med en spik i. vad gör mest skada? jo spiken såklart.

Jag tror de flesta hästar löser isigt underlag med att inte röra sig lika mycket, och skonar därmed musklerna. Man märker det ju ofta genom att de är extra pigga när man rider på banan i vintertid. Men visst säkert kan de vara lite mörare i kroppen efter en hel dag ute på isgata.

Nej hellre riskerar jag att min häst är muskelöm än att någon annans häst fått en spricka i något ben eller köttsår pga en broddspark från min häst.

jag har broddat framhovarna på pållen och han är barfota bak... hade han haft skor bak med så hade jag använt blindbrodd (brodd utan "spets".. :bump:

Ja du sa det själv . Man får väl fixa grupper som fungerar i rangen.
Tycker iallafall att har man skor ska man ha broddar.
Som någon annan också sa den rang låga får rätt svårt att komma undan utan fäste .
Min åsikt är broddar så man slipper fläkskador.
Och alla har vi olika erfarenheter och viljor. Trådskaparen frågade väl efter olika synpunkter eller?
Det blir ju 2 läger hur man än gör, så är det bara .
I den här frågan tror jag att det alltid kommer att vara 2 sidor.
Hoppas bara det går att sammsas i stallen. Som någon sa ,ha en hagen med brodd och en hage utan.

Min åsikt är att har man olika åsikt i broddfrågan i ett stall, då har man minst två hagar! En hage för de som vill ha brodd, en för dem som inte vill ha några.
Båda varianterna har ju för och nackdelar, och jag har genom åren märkt att ingen av varianterna är beredda att kompromissa. Så även jag. I den frågan kommer jag aldrig byta "sida".

Där jag haft hästen innan har det varit fy fy med broddar i hagen..
Å andra sidan har vi inte haft så mycket snö heller.
Men sen har jag haft henne broddad runt om.

Min hovslagare pratade om tyska broddar som man tydligen kan ha på hästen även vid transportering? Minimal risk för tramp/sparkskador. Låter ju för bra för att vara sant...

eh.. hehe.. tja, altså; jag är ju verkligen inget proffs, kan knappt ens säga att jag är insatt i ämnet, men hur klarade sig hästar innan människor fångade dom? gled dom runt som bambi på isen?

..menar på att naturen har oftast har lösningar som duger utmärkt som vi människor försöker "förbättra", såsom täcke osv.. vilket ofta har motsatt effekt..

xDollyx skrev:
så slutsatsen blir väl att allt handlar om förutsättningarna huruvida man väljer att brodda bak eller inte. inget är väl egentligen sämre än det ända med "rätt" förutsättningar.

Jo. jag tycker det är klart sämre att ta det mänskliga beslutet att ha sin häst skodd med hala järnskor och sen inte ge den förutsättningen att stå på benen, genom att välja bort brodd.

XarvoX skrev:
eh.. hehe.. tja, altså; jag är ju verkligen inget proffs, kan knappt ens säga att jag är insatt i ämnet, men hur klarade sig hästar innan människor fångade dom? gled dom runt som bambi på isen?

..menar på att naturen har oftast har lösningar som duger utmärkt som vi människor försöker "förbättra", såsom täcke osv.. vilket ofta har motsatt effekt..

svar: vilda hästar hade som sagt inte såp hala järnskor fästa på sina fötter.... ;) Och ja - det händer garanterat bland vilda hästar också att de halkar och fläker sig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30