Din åsikt tack!

Sv: Din åsikt tack!

Då var hästarna dels inte skodda (järnskor måste ha samma effekt på is som skridskor) och de var inte instängda i små hagar, som verkar ha en tendens till att bli isigare än områden omkring. :)

Tittilo> så för dig är en fungerande grupp en där det aldrig kan förekomma sparkar?

XarvoX skrev:
eh.. hehe.. tja, altså; jag är ju verkligen inget proffs, kan knappt ens säga att jag är insatt i ämnet, men hur klarade sig hästar innan människor fångade dom? gled dom runt som bambi på isen?

..menar på att naturen har oftast har lösningar som duger utmärkt som vi människor försöker "förbättra", såsom täcke osv.. vilket ofta har motsatt effekt..
Hästar i vilt tillstånd lever på stäppen där blir det inte isgata... Sen gick dom oskodda, det är bättre än att gå med skor utan brodd... Skor utan brodd är som skridskor...
Sen rider vi ju på dom...

Har bara skummat igenom trådne, men så här tycker jag i alla fall.

För det första så beror det antagligen på var man bor.. bor man i skåne kanske det inte är is i hagen så ofta, men om man bor där det ÄR isigt rätt som det är det brodd på som gäller.

Jag borddar med 4 brodd både fram och bak.

OM det är så oroligt i hagen att man på allvar tror att tisken för allvarliga broddskador är hög så får man skilja på hästarna om inget annat hjälper.

Så tycker jag.. så det är naturligtvis den bösta lösningen. ;)

XarvoX skrev:
eh.. hehe.. tja, altså; jag är ju verkligen inget proffs, kan knappt ens säga att jag är insatt i ämnet, men hur klarade sig hästar innan människor fångade dom? gled dom runt som bambi på isen?

..menar på att naturen har oftast har lösningar som duger utmärkt som vi människor försöker "förbättra", såsom täcke osv.. vilket ofta har motsatt effekt..

Naturens "lösning" är att när en hov slits på ett naturlig sätt så blir det som en "skarp kant" av det yttresta skiktet på hoven som faktiskt funkar ganska bra på is.

Problemet med en tamhäst är ju att hoven inte tillåts att slitas på ett "naturligt sätt".
Vi belastar hästen och den får röra sig på ett helt annat sätt än vad den skulle göra i det vilda. (Vi har även genom avel förändrat/försämrat hovens kvalite.)

Detta medför att de flesta hästar skos - och på så sätt tar vi helt bort den "naturliga lösningen" (vilken för övrigt inte fungerar lika bra som brodd mot halka i alla fall..)

ska den ha broddar ska den ha både bak o fram tycker jag

våra hästar, som är skodda, har bordd runt om.
vi vet ändå att dom inte sparka emot varann men..
nej, som många föregående sagt : helldre ett broddhål i bogen ett brytet ben, eller ännu värre :crazy:

Det är väl ganska självklart att man aldrig kan säga aldrig,eller?
Men i en bra fungerande flock så behövs det inte sparkas för att träffa innan någon fattar.
Men allt är ju relativt.
Det beror ju på så mycket , hur man håller hästarna , hur mycket de får gå ute ,om man har ordentliga rutiner.Men man kan väl alltid göra saker bättre? Eller försöka iallafall.
Någon är på hugget idag tror jag;)

Vi har branta hagar och för tillfället en lugn flock som känner varandra.
Så nu känns valet med broddning runtom lätt.
Har vi haft nya hästar, har de delats på olika flockar och branta partier stängts av, och vissa hästar barfota eller med broddar fram, tills de har känts trygga med varann och gjort upp sin rang ordentligt.
Så man får vara lite flexibel beroende på vilka hästar som bor hos en och markförhållanden osv.
Vissa hagar stängs helt av här på vintern, när de börjar likna kuperade hockeyrinkar.
Då får hästarna gå i skogshagarna istället.

Knapplån, läs inte vidare om ni är äckelmagade...

För mig är svaret solklart broddar vid halkrisk, annars skulle en häst jag hade ansvar för få stå kvar i boxen eller rastas inne. Anledningen är att jag hört skriet från en häst som går ner i spagat, och det ljudet glömmer jag aldrig. Jag var också med och baxade in hästen i stallet och höll ägaren sällskap tills vet kom och försökte bedöma läget. Han kunde inte ge klart besked eftersom hela områder var så svullet att det inte gick att bedömma ordentligt, men befarade att det var riktigt allvarligt.

Jag var inte med morgonen därpå, men ägaren beskrev mycket talande ljudet när de olika delarna i bäckenet krasade mot varandra. Vet bedömde att bäckenet var i minst fyra delar, och hästen nödslaktades omedelbart.

Jag slapp, tack och lov, vara med när en annan häst måste nödslaktas efter att fått benet avsparkat i hagen. Det var under sommarbetet och den som sparkade var oskodd bak... Hade jag varit med, och skadan gjosrts vintertid av en broddad häst hade jag förmodligen varit lika tagen av detta och tyckt tvärtom!

Lena_B skrev:
Jag slapp, tack och lov, vara med när en annan häst måste nödslaktas efter att fått benet avsparkat i hagen. Det var under sommarbetet och den som sparkade var oskodd bak... Hade jag varit med, och skadan gjosrts vintertid av en broddad häst hade jag förmodligen varit lika tagen av detta och tyckt tvärtom!

Men - just att det benet sparkades av även av en OSKODD häst, säger väl att broddarna i det läget vare sig gjort till eller från?! Så varför tycka tvärt om i just den situationen?

Jag måste vara korkad, men logiken i det? :confused:

Inte att förglömma (gäller väl även andra trådar) är att förutom ett geografiskt avlångt land med vitt skilda klimatzoner, så har vi också olika förutsättningar för att hålla häst. Med detta i minnet så kan rätt hos A ändå vara helt uppåt väggarna hos B, samtidigt som det är egalt hos C ...

Tigertofflan skrev:
Jag anser om att en häst ska ha brodd bak i hagen ska den gå ensam. Jag vill inte ha min häst med en broddad häst, dessutom är det aldrig halt i våra hagar.

Ojj... inga hala hagar?! :confused: Hur bär ni er åt??

Jag hade min förra häst i ettt kollektiv stall som vi ägare röstade om och bestämde att hästarna skulle var obroddade bak....dock inte jag.

Kom ut till hagen och skulle ta in min häst och då var hennes täcke alldeles sönderrivet och hon hade sår fram i bringan.
Någon av de broddade hästarna hade stegrat sig och fastnat med fram hovarna med brodd i hennes täcke!

Inte så kul kan jag säga.....Jag har idag Fullbroddat både fram och bak och skulle aldrig kunna ha annat!!!

Så det är inte bara bakbroddarnma som kan skada!!!

ALLTID broddar runtom vintertid. Har haft fyra olika hästar med sällskap som alla varit broddade runtom vintertid, aldrig några allvarliga skador.

Hästar sparkar ju lätt sönder varann utan broddar med, om de bestämt sig för det.... kompisen fick ta bort sin häst efter att han blivit sparkad av en oskodd häst... så risken finns ju alltid.

jag VILL HA broddat runt om men säger en nej i stallet blir det inte broddar bak.jag har guldskor fram men inget bak pga bestämmelserna.
Vi får ha blind brodd bak men ikke is...vad är egentligen skillnad blindbrodd vs guldskobrodd???Guldsko brodden är ju så liten och inte vass på något sätt men ger ändå ett överlägset grepp.
Är liv rädd varja dag att jag ska få ett samtal som jag fick för ett gäng år sen att min hästpå jobbet) fläkt sig i hagen så att benet gått av och att slakt bilen är på väg:( det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv.han skrek och skriade av smärta i över 2 timmar innan slakt bilen hann komma och han låg ner i snön och bara skakade av köld och smärta....frukatnsvärt att se.
har stått i många stall där det varit en självklarhet med brodd pga just detta som kan hända och har bara sett en enda brodd skada i hela mitt liv....en liten sådan iofs.men det är lättare att reparera en sån skada än att reparera en fläk skada.
Blir det mkt halare och så än vad det är sp kommer min häst att antingen få stå inne eller så får han bo någon annanstans under den hala perioden för jag vill verkligen inte ha detat samtal en gång till
Sen funderar jag på om det skulle hända något när någon anna tar ut hästen??vad gäller då? osv...frågorna är många och man kan bolla dom fram och tillbaka hundra gånger båda vad det gäller brodd och fläk skador.

Tangiano skrev:
Ojj... inga hala hagar?! :confused: Hur bär ni er åt??
:angel: Jag har haft hästar i 35 år. Jag har aldrig haft broddar i hagen. Jag har aldrig haft fläkskadade hästar. Det handlar om många hästar som gått igenom stallen genom åren.
I hagen? Var ni har för hagar? :confused: Is? Vi har inga ishagar. Möjligen att det kan bli halt precis utanför stallet men där grusar vi ordentligt.

Funderar allvarligt på hur bra era hagar är för hästar om det är isigt. Det kan ju aldrig vara bra, med brodd eller ej. Hur har då de oskodda det om det är isgata?

Anser alltså att krutet skulle läggas på att hålla vettiga, isfria hagar istället! :devil:

Broddar på. Kivas de delar jag hellre på dem.

Jag har varit med om att mitt ena sto har blivit sparkat i HUVUDET med brodd, än idag har hon ett 1.5 cm djupt jack i pannbenet. Hon gick på penicillin, fick infektion i bihålerna, allt som allt har jag FÖR mig att hon fick 80 ml penicillin om dagen (2 sprutor a 40 ml morgon o kväll) i två veckor, sen var hon frisk men med ett fult ärr.

Sen har jag två kompisars hästar som gick utan brodd i hagen, den ena fläkte sig så illa att höftbenet gick av och de fick ringa nödslakten. Den andra gick det bättre med, han var "bara" konvalescens i 8 månader....

Så...jag föredrar broddade hästar många gånger om...

mycket_irriterande skrev:
Anser alltså att krutet skulle läggas på att hålla vettiga, isfria hagar istället! :devil:
Men alltså, HUR DÅ?? :confused: Här snöar, töar, regnar det och fryser på om vartannat. Hur håller man då en hage isfri?

Glömde tillägga att jag ändå har "isfria" hagar, men GRÄSET har blivit snorhalt när det frusit på. Våra hagar är ganska kuperade.

Har även varit med om en häst som fått benet avsparkat av en annan OSKODD häst.

Håller med dig helt ;) :smirk: Våra hagar är stora med lågt antal hästar så det blir inte så stort tryck, men is blir det ändå - fast kanske inte lika mycket som i en flack och trångbodd?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30