Jag är uppvuxen till större del i mellanskåne vilket inte är så extremt som övriga delar av Skåne. Helsingborg med sina Yber-u och Lundadialekten som låter lite akademiskt och fin i kanten, malmöitiska som finns liksom i två varianter- den yngre generationen som pratar som Zlatan och den äldre som har en rätt distinkt klang, trelleborgarens vars kännetecken är att det anses vara Skånes fulaste dialekt (håller med!) och Österlen där man svävar ut lite mer åt andra hållet, men ändå skånskt, men breett. Och så har vi norra Skåne som blir svårare och svårare att skilja från blekingskan ju längre upp dit man tar sig. Det är faktiskt intressant att höra var folk kommer ifrån på hur de pratar. Men här i Skåne är vi ju väldigt vana vid människor med så många andra dialekter, nu när jag bor i sörmland, liksom förra omgången jag bodde här, så reagerar jag om jag hör en skåning tala, det är väldigt ovanligt, nästan så att vi borde vara fridlysta här!
Jag hörde var det nu var, podd, eller radioprogram, eller något ditåt, någon dialektforskare eller vad det var som faktiskt påtalade att skånskan R verkar vara på utdöende och byts ut mot... tja R jag inte ens kan säga, stockholmsR? Varför är det fel att säga skånska R? Jag frågade tonårsdottern och hon har också hört det, bland skånska kompisar är det iinte skånska R längre, det är ofint. Min brorson kunde inte säga R när han var liten så han gick till logoped för att lära sig säga R. Han är 19 nu och kan säga R, men det är något märkligt när han pratar. En skånsk påg som snackar rejäl skånska, med "fel" R, stockholmsR! Varför fick han lära sig det? Min son kunde inte säga R som 6 åring heller, gick till logoped som tränade R, skånska R
Jag använder
mög- skit
... och så vet jag inte fler... Jag säger lika ofta skånskt "ja" som den andra varianten.
Jag hörde var det nu var, podd, eller radioprogram, eller något ditåt, någon dialektforskare eller vad det var som faktiskt påtalade att skånskan R verkar vara på utdöende och byts ut mot... tja R jag inte ens kan säga, stockholmsR? Varför är det fel att säga skånska R? Jag frågade tonårsdottern och hon har också hört det, bland skånska kompisar är det iinte skånska R längre, det är ofint. Min brorson kunde inte säga R när han var liten så han gick till logoped för att lära sig säga R. Han är 19 nu och kan säga R, men det är något märkligt när han pratar. En skånsk påg som snackar rejäl skånska, med "fel" R, stockholmsR! Varför fick han lära sig det? Min son kunde inte säga R som 6 åring heller, gick till logoped som tränade R, skånska R
Jag använder
mög- skit
... och så vet jag inte fler... Jag säger lika ofta skånskt "ja" som den andra varianten.