Dialekter, favorituttryck.

Jag är uppvuxen till större del i mellanskåne vilket inte är så extremt som övriga delar av Skåne. Helsingborg med sina Yber-u och Lundadialekten som låter lite akademiskt och fin i kanten, malmöitiska som finns liksom i två varianter- den yngre generationen som pratar som Zlatan och den äldre som har en rätt distinkt klang, trelleborgarens vars kännetecken är att det anses vara Skånes fulaste dialekt (håller med!) och Österlen där man svävar ut lite mer åt andra hållet, men ändå skånskt, men breett. Och så har vi norra Skåne som blir svårare och svårare att skilja från blekingskan ju längre upp dit man tar sig. Det är faktiskt intressant att höra var folk kommer ifrån på hur de pratar. Men här i Skåne är vi ju väldigt vana vid människor med så många andra dialekter, nu när jag bor i sörmland, liksom förra omgången jag bodde här, så reagerar jag om jag hör en skåning tala, det är väldigt ovanligt, nästan så att vi borde vara fridlysta här!

Jag hörde var det nu var, podd, eller radioprogram, eller något ditåt, någon dialektforskare eller vad det var som faktiskt påtalade att skånskan R verkar vara på utdöende och byts ut mot... tja R jag inte ens kan säga, stockholmsR? Varför är det fel att säga skånska R? Jag frågade tonårsdottern och hon har också hört det, bland skånska kompisar är det iinte skånska R längre, det är ofint. Min brorson kunde inte säga R när han var liten så han gick till logoped för att lära sig säga R. Han är 19 nu och kan säga R, men det är något märkligt när han pratar. En skånsk påg som snackar rejäl skånska, med "fel" R, stockholmsR! Varför fick han lära sig det? Min son kunde inte säga R som 6 åring heller, gick till logoped som tränade R, skånska R ;)

Jag använder
mög- skit
... och så vet jag inte fler... Jag säger lika ofta skånskt "ja" som den andra varianten.

Det där blev jag mobbad för på västkusten
Åh vilken jävla bro ska du dricka kaffe på då?
Uddevallabron eller
Jag gillar bron som i förstubron! Det är ett bra begrepp.
Det är också bulle i Skåne :D Förvirrande? Man vet märkligt nog vilken bulle som är vilken :D
Nej det vet man inte alltid!/ sign besviken konferensgäst som sett fram emot kaffe och bulle

Här i norra norrland är bulle ett sött fikabröd. Kanelbulle, lussebulle, vaniljbulle, sockerbulle osv. Matbröd av alla slag är macka eller smörgås 😊
Säger ni macka om små bollar matbröd också? Är den en macka redan innan den är delad?

För mig är bulle formen mer än något annat. En någotsånär rund boll. Men typ ciabatta kvalar också in. Fralla är för mig en franskbrödbulle. Dvs något med mest luft och smulor. Det känns så fel att kalla ett litet runt grovt surdegsbröd format till en bulle för "fralla". Och blir det inte hål i huvudet när man säger ostfralla (bredd delad franskbrödbulle med ost på) men menar ostbulle (franskbrödbulle med den smälta osten ovanpå själva bullen)?

Säger ni macka om små bollar matbröd också? Är den en macka redan innan den är delad?

För mig är bulle formen mer än något annat. En någotsånär rund boll. Men typ ciabatta kvalar också in. Fralla är för mig en franskbrödbulle. Dvs något med mest luft och smulor. Det känns så fel att kalla ett litet runt grovt surdegsbröd format till en bulle för "fralla". Och blir det inte hål i huvudet när man säger ostfralla (bredd delad franskbrödbulle med ost på) men menar ostbulle (franskbrödbulle med den smälta osten ovanpå själva bullen)?
Allt matbröd kan vara en macka, bara söta varianter (kanelbulle, hastbulle...etc) kan vara bulle i västerbotten i alla fall. Generellt heter bröd sina namn bara. Ciabatta, källarfranska, ostfranska... :) Just "bulle" var det enda som jag egentligen tyckte var obegripligt när jag bodde i skåne. :D

För mig som är från Stockholm är en macka en smörgås och är gjord på matbröd, oavsett formen på brödet.
En bulle är gjord av söt vetedeg.

Allt matbröd kan vara en macka, bara söta varianter (kanelbulle, hastbulle...etc) kan vara bulle i västerbotten i alla fall. Generellt heter bröd sina namn bara. Ciabatta, källarfranska, ostfranska... :) Just "bulle" var det enda som jag egentligen tyckte var obegripligt när jag bodde i skåne. :D
Det här börjar likna plättar/pannkakor. 😱

Portionsbröd tror jag är det rätta samlingsnamnet för sånt bröd.

Mer: köp gärna några sådana där små ciabatta/olivfrallor/småbaguetter/frallor med vallmo på.
Hur funkar det med bara "bulle"? :)

Mer: köp gärna några sådana där små ciabatta/olivfrallor/småbaguetter/frallor med vallmo på.
Hur funkar det med bara "bulle"? :)
Frukostbulle funkar också Men det ger sig liksom, stöter inte på problem, har aldrig gjort det, förrän någon utomläns får för sig att det är ett problem :D

Här i Kopparberg säger man tydligen hojhoj när man säger hejdå.
Har även fått Kopparbergsdialekt tydligen
Har dock tappat norrländskan efter att mamma dog
Nja, från början är det:
Höj = hej
Höööj alt. höjhöj = hejdå

Hojhoj tillkom efter våra inflyttade mammor skulle apa efter sina Bångbroungar men inte riktigt kunde få till det ökända "Bångbrovrålet" när de skulle ropa HÖÖÖÖJ. Sen spred sig det uppåt på byn och de lyckades inte heller få till det. /Bångbroit sen barnsben.

Kuriosa: en byhöjt är en ragg genom byn. Har inget som helst med hälsningsfrasen att göra.

Frukostbulle funkar också Men det ger sig liksom, stöter inte på problem, har aldrig gjort det, förrän någon utomläns får för sig att det är ett problem :D
Fast en kan ju äta alla de ovan nämnda (med flera) till frukost! :arghh:

Jag älskar självklart uttryck/ord från tjust där jag är född. Men jag adopterar väldigt snabbt och ofta utan att tänka på det ord och uttryck var jag än går. Resultatet är ungefär att stockholmarna inte fattar vad sjutton jag säger på möten när jag inte tycker att man ska "hållas med vippomspel" eller att det "blivit nåt manklemang i dokumentet så det behöver fniskes te" :angel:
Allt ihop med att jag pratar rikssvenska betyder att folk oftast inte vet var jag är från :D

Sulla - vet inte om det är bara lilla byn i dalarna min kompis är från? Betyder typ att man kladdar och spiller. Används ofta!
Fnyker - småsnöa, småregna.
Glöte - att plaska runt med vatten.
Glira - "tänner di glira?" Ett litet ljus/lampa.
Abrovink - speciallösning på något.
Storvulen - mäktig.
Bonkagäng - En grupp buffliga män.
Bleke - havet är stilla.
Däven - man är trött eller känner sig lite håglös.
Gå å köpa te - Småhandla det som saknas/som man glömde när man storhandlade.
Snugge - tigga.
Fniske te - göra något fint.
Vippomspel - krångla till något.
Skrälldus - massor av något.
Hertereroe - lugna dig.
Tinglig - nätt och behändig.
Illa vulen - när det står dåligt till med något.
Knort - något som är lite för kort, eller att tiden inte räcker till, eller att man är otålig.
Kakalorum - oljud.
Pynglinge - packning (men bara om det är många olika lite mindre väskor)
Vrängs - "håll inte på å vrängs!" sluta krångla.
Runtersikring - runt omkring.
Manklemang - något som trasslar.
Ämlig - ynklig.

Jag är född och uppvuxen i Skåne säger ibland både klabberöv och rullebör. Ibland blir det tya (orka) som i ”jag tyar inte mer” (jag orkar inte mer). Även spann, mög, asa finns med i mitt vokabulär.
Har säkert många andra skånska utryck som används.

Numera hör jag mycket västgötska och vissa säger ”åk’at” som ”ut och åk’at”. Sen finns ”klutabygge” dvs ett hus som är byggt lite hipp som happ.

Liknande trådar

Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 768
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar