Dialekter, favorituttryck.

Antagligen ett skånskt påfund! Bolle är danska för bulle och används ungefär som skånskan bulle dvs en beskrivning för en form snarare än ett specifikt bakverk. Bulle i ugnen borde också vara skånskt, för fralla, smörgås eller kula ger inte riktigt samma bild i huvudet på mig I alla fall.
Bolle är danska och betyder också något heeeelt annat :D

Vad säger man istället för "stiga upp"? :o Jag måste fått något slags hjärnsläpp.

Edit: Haha, inte bara jag! Nu känns det bättre!

Jag säger kliva upp, eller bara gå upp! Haha, det kanske också är dialektalt, blir ju egentligen som att man går i sängen typ :D

• Gilla
Reactions: Sel
Det är en macka när den är färdigbredd och förberedd. Innan dess är det en fralla, förmodligen typ fullkorn eller vad det nu kan tänkas stå på ettiketten. :D Generellt är väl en smörgås en öppen macka, men det glider.
Visst är det så! Jag menade alltså att det inte är en bulle. En bulle är gjord på söt deg. Det där är en fralla med frön på.

På tal om bullar... Varför kallas köttbulle för köttbulle då de inte ser ut som bullar? Varför inte köttbollar eller köttkulor?
Köttkulor. Nu jävlar har jag äntligen fått ett ord till det där jag matar kattmamsellerna med i tid och otid.
Med två åldrande kroniker hemma ska det medecineras en hel del - och därmed matmutas. Både pasta, piller och oral lösning kan bakas in i diverse nermalda djur och stoppas in i en kattkind.

Att beskriva detta förfarande för närstående eller veterinärmedicinsk personal har varit omständligt. Tills nu.
"Givet PO, i köttkula." Står det from nu i hemmajournalen. TACK! <3

Köttkulor. Nu jävlar har jag äntligen fått ett ord till det där jag matar kattmamsellerna med i tid och otid.
Med två åldrande kroniker hemma ska det medecineras en hel del - och därmed matmutas. Både pasta, piller och oral lösning kan bakas in i diverse nermalda djur och stoppas in i en kattkind.

Att beskriva detta förfarande för närstående eller veterinärmedicinsk personal har varit omständligt. Tills nu.
"Givet PO, i köttkula." Står det from nu i hemmajournalen. TACK! :heart

Varsegod! Ska själv börja säga köttkulor bara för att få se kollegornas förvirrade och smått äcklade miner. Mmm... tänk dig potatismos med köttkulor! De rakt vattnas i mun!

Varsegod! Ska själv börja säga köttkulor bara för att få se kollegornas förvirrade och smått äcklade miner. Mmm... tänk dig potatismos med köttkulor! De rakt vattnas i mun!
Well... map sagda resonemang tänker jag mig att du serverar kulor på 1,5 cm av osaltat smör, kalkonmousse och mortlat torrfoder. Har gästerna tur är det bara inbakat lite stärkande och aptitretande kortison eller prebiotika. Med lite oflax; laxativ eller metacam. Å andra sidan är metacam rätt smakligt... skulle kunna skapa harmoni med pulled salmon & sweet chili.

Well... map sagda resonemang tänker jag mig att du serverar kulor på 1,5 cm av osaltat smör, kalkonmousse och mortlat torrfoder. Har gästerna tur är det bara inbakat lite stärkande och aptitretande kortison eller prebiotika. Med lite oflax; laxativ eller metacam. Å andra sidan är metacam rätt smakligt... skulle kunna skapa harmoni med pulled salmon & sweet chili.
Det är banne mig första gången jag fått förslag på smaker som harmonierar med metacam. En höjdpunkt.

Ett ord jag kom på att jag ofta använder är ordet Tjoller. Vad jag förstått så är det västerbottniska då mina föräldrar inte viste vad det betydde när de flyttade ner från Gällivare.
Det betyder typ svamligt/ omständigt/onödigt/påhittat.
Säger ofta till barnen eller djuren ”du är som ett tjoller” med glimt i ögat när de fjantar sig eller busar med mig eller liknande.
Kan även säga ”det där är bara tjoller!” om något jag anser onödigt eller något som är påhittat/osant tex.

Smörgåstårta är ju ett eget gräsligt fenomen, men där snackar vi också "öppna" smörgåsar. Varken mackor, frallor eller bullar. Fast det går förstås göra smörgåstårta av typ alla typer av matbröd.
Vänta nu, menar du att det är nån skillnad på macka och smörgås? Det trodde jag var synonymer.

Smutt. Min mor hade en period när hon använde det ordet frekvent. Jag hävdar att hon måste hittat på det själv, hon hävdar att det är ett existerande ord. Nån som hört det nån gång?

Edit: betyder typ liten trång yta som man inte riktigt kan utnyttja.

Just ja, kom på en av de saker jag stör mig mest på :D

Det är alla häruppe som säger ”läker” istället för ”läcker”. Dvs att taket läker om det regnar in… blir totalt fel i mitt huvud!
Det har jag stört mig på enormt. Försökte förgäves acceptera att det var regionaldialektalt.

Liknande trådar

Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 768
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar