Håller med dig , Martha!
Min häst är enormt snäll i alla lägen.. Men hon kan oxå göra ett sånt där fyrfotahopp på stället ibland.
och om jag som människa hade trott att det är ett beteende som jag hade kunnat förmildra eller ta bort helt, ack, vad besviken jag skulle blivit då..
Hon kan vara helt inne i vad vi håller på med och så flyger det upp en fågel från ena kanten.
Hon rycker till och höjer blicken. Det är ju ett flyktbeteende som alltid kommer finnas där, och det tycker jag inte man SKA sträva efter att avlägsna heller..
För det är ju trots allt hästar vi har. Inga små djur som vi ska ta för givna. Och det är nog inte fel att vi har hästar som studsar till lite där och skyggar lite där.. (obs:inte braka rakt in i skogen så fort det kommer en bil tex :smirk
Det gör ju att vi människor blir mer uppmärksamma och har ögonen öppna.
För det är ju djur som är enormt stora och kan få ödesdigra konsekventer om man blir dumdristig tillsammans med sin häst.
Även om jag KAN gå med min häst lös i skogen så föredrar jag ju att hålla i henne för trots allt så kan hon ju bli rädd för nåt outgrundligt och då skulle det ju kunna gå rikigt illa.
Både för henne och för mig..
Bara för att jag litar till 99,9 % på min häst så skulle jag aldrig rida ut barbacka i grimma utan hjälm t.ex.
Säkerheten måste ju få gå först..
Så.. vi måste nog låta våra hästar vara hästar och inte sträva efter att göra dem till orädda muskedunder som inte skulle fly den dagen det verkligen behövs...
Detta kanske blev lite "mer" än vad inlägget handlade om från början.. Ville bara säga det..för jag vet att det sitter så många därute som vill få folk att tro att deras hästar gör allt för dem och att de hellre går över glödande kol än att springa över sin människa... Jo visst.. Men OM det väl händer och den blir verkligen LIVRÄDD..så tror jag inte ens att hästen skulle se mig..
Så... håll ögonen öppna och håll dem på era hästar!
Kramizzar till alla från mig!!