Sel
Trådstartare
Det fick jag aldrig höra. Det var bara bulle hit och bulle dit. Och ciabatta är ju just ciabatta liksom, pecis som en baguette. Baguettebulle känns som overkill.Olivbulle, vallmobulle osv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det fick jag aldrig höra. Det var bara bulle hit och bulle dit. Och ciabatta är ju just ciabatta liksom, pecis som en baguette. Baguettebulle känns som overkill.Olivbulle, vallmobulle osv?
Hon var ung i Dototea och det är ju nära ÅngermanlandJag tror många norrländska dialekter är ganska närbesläktade. Dialekter i Ångermanlands inland är nog inte så stort dialekthopp från de närliggande landskapen.
Hon var ung i Dototea och det är ju nära Ångermanland
Funkar bra med o framför de flesta ord. Finns mycket som är obra t.ex.Jag har tillbringat alla somrar i livet på landet i norra Västerbotten och hört en massa bondska, men när jag flyttade till södra kustområdet fick jag snabbt två favoritord som jag inte hade hört förut; otänkt och övervänt!
(Otänkt = osmart och övervänt är det alla ungar är på julafton innan tomten kommer )
Självklart!Så detta är en smörgås? Visa bifogad fil 113185
Ahaha, jag tyckte baguettebulle var orimligt roligt, ska börja säga det när jag e himmaDet fick jag aldrig höra. Det var bara bulle hit och bulle dit. Och ciabatta är ju just ciabatta liksom, pecis som en baguette. Baguettebulle känns som overkill.
Påminn mig om att aldrig beställa en smörgåstårta norr om Skåne. Kan se framför mig hur de staplat några torra bullar i pyramidformSjälvklart!
Antagligen ett skånskt påfund! Bolle är danska för bulle och används ungefär som skånskan bulle dvs en beskrivning för en form snarare än ett specifikt bakverk. Bulle i ugnen borde också vara skånskt, för fralla, smörgås eller kula ger inte riktigt samma bild i huvudet på mig I alla fall.På tal om bullar... Varför kallas köttbulle för köttbulle då de inte ser ut som bullar? Varför inte köttbollar eller köttkulor?
Angående säckakärran, så klar att man ska få in en extra vokal i ett ord om man är skåningJag har nyligen migrerat till Skåne från nordöstra Dalsland, en något intressant sak i fråga om språk. Någon lärare har hotat med skånskaglosor till oss ickeskåningar
Hittils har ingen, Dalslänningar inkluderade, gissat rätt på vart jag är ifrån. Använder nog en hel del dialektala ord och uttryck från en hel del olika ställen. Vet inte riktigt vad som är slang och vad som är dialektalt, men här är några jag använder ofta:
Bös-småskräp
Massa- mycket av (verkar vara något dialektalt, ömål i Göteborg?)
Redig- ordentlig
Langa- skicka hit, räcka, "Skulle du kunna langa hit den?"
Skvatt-ryckte till
Söla- som i när hästen slabbar runt i fodret och sölar ner, kan också användas om att slösa med tid/vara orimligt långsam.
Sansa- ta det lugnt, tänk till (perfekt uttryck till stressad häst)
Fara- resa, främst längre sträckor men kan vara en kvart bort också.
Sjå- städa undan, ta det lugnt och skärpa till sig
Pirra- säckkärra här nere, uttalas säckakärra verkar det som?
Åpen- girig, glupsk
Tyken- otrevlig på ett särskilt sätt
Byter gärna ut a mot e i slutet av ord, denne, dette, specielle, ämnene osv.
Tycker det är lite roligt att använda diverse icke-skånska uttryck mot de väldigt skånsktalande folken här, lite hämnd
Det är en macka när den är färdigbredd och förberedd. Innan dess är det en fralla, förmodligen typ fullkorn eller vad det nu kan tänkas stå på ettiketten. Generellt är väl en smörgås en öppen macka, men det glider.Så detta är en smörgås? Visa bifogad fil 113185
Ofare/ofarit. Som i: "har inte åkt än, men ska snart."Funkar bra med o framför de flesta ord. Finns mycket som är obra t.ex.
Eller varför inte att man har oätit.
Jag hade lätt adopterat köttboll!På tal om bullar... Varför kallas köttbulle för köttbulle då de inte ser ut som bullar? Varför inte köttbollar eller köttkulor?
Precis. Fralla om det är matbröd. En (slät) bulle om det är fikabröd.Det är en macka när den är färdigbredd och förberedd. Innan dess är det en fralla, förmodligen typ fullkorn eller vad det nu kan tänkas stå på ettiketten. Generellt är väl en smörgås en öppen macka, men det glider.
Smörgåstårta är ju ett eget gräsligt fenomen, men där snackar vi också "öppna" smörgåsar. Varken mackor, frallor eller bullar. Fast det går förstås göra smörgåstårta av typ alla typer av matbröd.Påminn mig om att aldrig beställa en smörgåstårta norr om Skåne. Kan se framför mig hur de staplat några torra bullar i pyramidform
Värmländska ”skvatt” som i; ”Oj vad jag skvatt!” saknar jag i övriga svenskan. Det betyder bli rädd fast bara en kort stund, att en rycker till vid ngt oväntat. Jämför med engelskans ”startled”.
Hur en böjer det är oklart. Skvätta skvatt skvuttit?
Det är en bulle, klockren bulle Eller bulle med korn på som min mamma sägerSå detta är en smörgås? Visa bifogad fil 113185