Dialekter, favorituttryck.

Jag kommer egentligen bara på ord jag använder ofta, tror dom är skånska 🤔

Mög
Glyttig
Tockaslör
Kladderöv
Ålahue
Balle
Tradigt
Påg

Men också,
Ding i loet
Hutta hit den då

Tös använde jag mkt innan men här betyder det typ en lös tös (i Norge), så det säger jag inte längre 😅

Tänk att betydelsen kan vara så stor på bara 10 mil :rofl:
Bor 2 mil från Göteborg och aldrig hört detta!😳

Jag tror inte att det är ett sådär jättekänt ord faktiskt. Det var inte så många år sedan jag fick reda på det! Tog ett foto på en tavla med massa dialektala ord på en restaurang och skickade till mamma, som berättade vad det betyder. Har sedan läst om det i en bok om göteborgskan och för inte så längesen hörde jag det i en podd, men det är ju inget man säger dagligdags direkt :D

Jag tror inte att det är ett sådär jättekänt ord faktiskt. Det var inte så många år sedan jag fick reda på det! Tog ett foto på en tavla med massa dialektala ord på en restaurang och skickade till mamma, som berättade vad det betyder. Har sedan läst om det i en bok om göteborgskan och för inte så längesen hörde jag det i en podd, men det är ju inget man säger dagligdags direkt :D
Måste fråga sambon när han kommer hem. Han har bott i Götet i hela sitt liv och han har garanterat snackat om könshår 😂

• Haha
Reactions: Sel
Jag har missat det med bulle, för mig är bullar frukostbullar, dvs matbröd i bullform. Kanelbulle heter kanelbulle ^^ lr hmm iof man kan kanske fråga om man menar söta bullar lr vanliga bullar. Lite liknande som när man måste komma överens med dom man ska fika med om man ska träffas för en matfika lr en fika fika.

Kom på fler ord till jag använder, räligt och sölar. De första använder jag kanske inte så ofta men tycker det är ett fint ord att använda som beskrivning på något äckligt och .... sölar, använder jag konstant i någon form varje dag just nu, med småbarn i huset 🤭😁

Haha, huvudsaken det blir rätt bulle. Annars får hen se på andra bullar! 😆
Precis :D
På jobbet serveras fredagsbulle på fredagsfikan- en fralla helt enkelt, mycket god! För jäkla synd att jag under två år jobbat hemifrån just fredagar :D De övriga dagar serveras det smörgåsar på fikat, ibland är det kaka på fikan- semlor på fettisdagen, hjärtan på Alla hjärtans dag, kanelbullar på kanelbullens dag osv.

Jag har nyligen migrerat till Skåne från nordöstra Dalsland, en något intressant sak i fråga om språk. Någon lärare har hotat med skånskaglosor till oss ickeskåningar :cautious:
Hittils har ingen, Dalslänningar inkluderade, gissat rätt på vart jag är ifrån. Använder nog en hel del dialektala ord och uttryck från en hel del olika ställen. Vet inte riktigt vad som är slang och vad som är dialektalt, men här är några jag använder ofta:
Bös-småskräp
Massa- mycket av (verkar vara något dialektalt, ömål i Göteborg?)
Redig- ordentlig
Langa- skicka hit, räcka, "Skulle du kunna langa hit den?"
Skvatt-ryckte till
Söla- som i när hästen slabbar runt i fodret och sölar ner, kan också användas om att slösa med tid/vara orimligt långsam.
Sansa- ta det lugnt, tänk till (perfekt uttryck till stressad häst)
Fara- resa, främst längre sträckor men kan vara en kvart bort också.
Sjå- städa undan, ta det lugnt och skärpa till sig
Pirra- säckkärra här nere, uttalas säckakärra verkar det som?
Åpen- girig, glupsk
Tyken- otrevlig på ett särskilt sätt

Byter gärna ut a mot e i slutet av ord, denne, dette, specielle, ämnene osv.

Tycker det är lite roligt att använda diverse icke-skånska uttryck mot de väldigt skånsktalande folken här, lite hämnd :angel:

Liknande trådar

Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 768
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar