Jag älskar skånskans Jaaaadååååee
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag föredrar också den skånska varianten av bulle, att det kan vara vilken typ av bulle som helst och inte just med kanel på. Varför är just kanelbulle bulle i resten av Sverige??
Vi sa alltid skuffen om bagageutrymmet hemma i Västerbotten.Det tänker jag inte ens på att det är gotländska :-) Hur är det med skuffen om bagageutrymmet? Är det gotländska eller används det på andra ställen också?
Bös: Småskräp typ det som blir i botten på vedkorgen.
Lö: mindre bös tex sågspån.
Purgas: onödiga saker och större skräp. Typ en bod där man stoppat in en massa gamla grejer huller om buller är full med purgas.
Tänk att betydelsen kan vara så stor på bara 10 milLö, eller lô, betyder könshår på göteborgska
Tänk att betydelsen kan vara så stor på bara 10 mil
Bor 2 mil från Göteborg och aldrig hört detta!
Måste fråga sambon när han kommer hem. Han har bott i Götet i hela sitt liv och han har garanterat snackat om könshårJag tror inte att det är ett sådär jättekänt ord faktiskt. Det var inte så många år sedan jag fick reda på det! Tog ett foto på en tavla med massa dialektala ord på en restaurang och skickade till mamma, som berättade vad det betyder. Har sedan läst om det i en bok om göteborgskan och för inte så längesen hörde jag det i en podd, men det är ju inget man säger dagligdags direkt
Tänk att betydelsen kan vara så stor på bara 10 mil
Bor 2 mil från Göteborg och aldrig hört detta!
Då ska jag aldrig säga lö i AlingsåsGooglade vidare lite nu och tydligen har Fredrik Lindström kostaterat att ordet är allra vanligast i Alingsås.
Vi kallar inte en smörgås för bulle! Det är en macka! Vi kallar bullar för bulle, alltså... frallor med pålägg, eller utan för den delen, är bulle!Å jag tycker det är värdelöst att man kallar en smörgås för bulle! Det blir så förvirrande!
Skuffen används i Västmanland också, kanske inte speciellt utbrett men jag är inte ensam om det.Det tänker jag inte ens på att det är gotländska :-) Hur är det med skuffen om bagageutrymmet? Är det gotländska eller används det på andra ställen också?
Här i norra norrland är bulle ett sött fikabröd. Kanelbulle, lussebulle, vaniljbulle, sockerbulle osv. Matbröd av alla slag är macka eller smörgåsVi kallar inte en smörgås för bulle! Det är en macka! Vi kallar bullar för bulle, alltså... frallor med pålägg, eller utan för den delen, är bulle!
Det är också bulle i Skåne Förvirrande? Man vet märkligt nog vilken bulle som är vilkenHär i norra norrland är bulle ett sött fikabröd. Kanelbulle, lussebulle, vaniljbulle, sockerbulle osv. Matbröd av alla slag är macka eller smörgås
Skånska har jag för mig, min Malmöitiska mamma har alltid sagt detDet tänker jag inte ens på att det är gotländska :-) Hur är det med skuffen om bagageutrymmet? Är det gotländska eller används det på andra ställen också?
Haha, huvudsaken det blir rätt bulle. Annars får hen se på andra bullar!Det är också bulle i Skåne Förvirrande? Man vet märkligt nog vilken bulle som är vilken
PrecisHaha, huvudsaken det blir rätt bulle. Annars får hen se på andra bullar!