Dyngkasun.När jag flyttade söderut från Västernorrland där jag växte upp så fick jag sluta använda ordet "kasa" då ingen förstod det. Istället använder jag numera "gödselstan".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dyngkasun.När jag flyttade söderut från Västernorrland där jag växte upp så fick jag sluta använda ordet "kasa" då ingen förstod det. Istället använder jag numera "gödselstan".
Mitt ex är värmlänning men hade aldrig hört om skvätta förut, ett ord han lärde sig gilla. Att någon är skvätten eller att man skvatte till = ryckte till.Värmländska ”skvatt” som i; ”Oj vad jag skvatt!” saknar jag i övriga svenskan. Det betyder bli rädd fast bara en kort stund, att en rycker till vid ngt oväntat. Jämför med engelskans ”startled”.
Hur en böjer det är oklart. Skvätta skvatt skvuttit?
Eller sno ihop något, jag snodde ihop en kaka till fikat som vi hade på bron när vi solade mot väggen.Jag har tre! Sno sig(använder inte men förstår) stjäla något eller vända något. Man kan sno något på andra hållet- ett papper eller en telefon typ. Ja eller bilen då.
Intressant, här i Österbotten så finns "övla/övlar" men då i betydelsen orka/klara av. "Ne, nu övlar jag int äta mei"Uttryck som används ofta här hemma(gotland)är;
- Ävla, "Hu va du ävlar, sitt still!".
- "Astu/astuen", granne/grannen.
Låter som min mormor!När ja va littn hadd ja sänga oppa bôttn. När jag var liten hade jag sängen på övervåningen.
Vi använder mycket à innan kvinnonamn som tex à Märta, à Elsa och n innan herrnamn eller föremål... som tex n Erik, n Birger, n okksä. Ibland sätts parens namn ihop. À håka-märta, à lasse-måna etc.
Na är ett annat ord som används.
Int hôrrd ja na. Jag hörde ingenting alls.
Vorddä'rnä na bättär? Blev det bättre?
På en lapp i pannrummet på jobbet stod : Kärlekens låga flasa å brenn.
Nàsch används också ganska flitigt. Var nàsch? Và ska du nàsch?
O tycker vi om. Oi, oknäfft, oknötte, okömme.
Opp-legàn säger även vi om snö på grenar. Lagom kul att få i nacken när man är ute och rider.
Sno om-vända ex. sno om bilen
Lure in - Linda in
Det där blev jag mobbad för på västkustenIngen farstu säger man i Västerbotten också!
Och så har man (farstu)bron utanför kåken. Brukar få folk att undra när jag sitter på bron och dricker kaffe. Borde heta trappa tydligen....?
Vad gör man om man inte ”stiger upp” på morgonen?Här säger vi "böt" och "klöpp" (norra Västmanland/södra Dalarna)!
Mamma är från Luleå från början, så från den sidan har jag fått "huvvaligen" eller då bara "huvva", som nämnts lite här tidigare.
Min man är ju från Kiruna, nedflyttad när han var 16 år men har fortfarande mycket norrländska. Han "stiger upp" på morgonen och "far" när han ska någonstans
Har för mig att det är nått mer lokalt uttryck som jag tycker är kul, men jag verkar ha förträngt det nu
Vad säger man istället för "stiga upp"? Jag måste fått något slags hjärnsläpp.Här säger vi "böt" och "klöpp" (norra Västmanland/södra Dalarna)!
Mamma är från Luleå från början, så från den sidan har jag fått "huvvaligen" eller då bara "huvva", som nämnts lite här tidigare.
Min man är ju från Kiruna, nedflyttad när han var 16 år men har fortfarande mycket norrländska. Han "stiger upp" på morgonen och "far" när han ska någonstans
Har för mig att det är nått mer lokalt uttryck som jag tycker är kul, men jag verkar ha förträngt det nu
Vad gör man om man inte ”stiger upp” på morgonen?
"Lite eljest", eller "lite enkel" är användbara uttryck tycker jag. Och, på samma tema: säreget. Smakar nåt säreget är det ju inte gott precis.Som i "lite eljest.."
Låter som min mormor!
Drick otnda har man allt gjort! Och "klokt" för ordentligt är ju gotländskt också. "sitt klokt på stoln" sa mormor när jag var liten. Och man kan t ex laga saker "klokt" istället för slarvigt. "Putt" är en sticka eller ett stick av något slag.
Det tänker jag inte ens på att det är gotländska :-) Hur är det med skuffen om bagageutrymmet? Är det gotländska eller används det på andra ställen också?Mitt tillägg till övriga gotländska uttryck som redan nämnts i tråden; basslig. Ngt krångligt.