Sel
Trådstartare
Det är mycket möjligt att det är såpass lokalt som enbart i min familj eller till och med enbart i mitt huvud.Det har jag aldrig hört förut, för mig är det synonymer.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är mycket möjligt att det är såpass lokalt som enbart i min familj eller till och med enbart i mitt huvud.Det har jag aldrig hört förut, för mig är det synonymer.
I min värld heter detta smatt. Smutt betyder för mig snygg, frän osv. "Den hatten var smutt"!Smutt. Min mor hade en period när hon använde det ordet frekvent. Jag hävdar att hon måste hittat på det själv, hon hävdar att det är ett existerande ord. Nån som hört det nån gång?
Edit: betyder typ liten trång yta som man inte riktigt kan utnyttja.
Det här börjar likna plättar/pannkakor.
Plättar steks i stekpanna, oavsett storlek. Pannkaka görs i ugnPlättar är små och pannkakor är stora - svårare än så är det inte.
Det där är en semlaSå detta är en smörgås? Visa bifogad fil 113185
Nänä. Plättar steks på en plägglagg, pannkakor på stekpanna och UGNSpannkakan och fläskpannkakan görs i ugn.Plättar steks i stekpanna, oavsett storlek. Pannkaka görs i ugn
För att använda vår kära smörgåstårta som exempel igen så håller ju inte resonemanget. Det skulle då ha hetat macktårta. Däremot finns ju det något tvetydiga ordet dubbelmacka om man vill förklara att det rör sig om två lager med något gött i mitten.För mig är i alla fall en smörgås alltid öppen, medan en macka kan vara både och.
Mjao, man kan ju se det som ett undantag till regeln, eller helt enkelt att det är flera öppna smörgåsar man helt enkelt staplat på varandra. Jämfört med en dubbelmacka då, där man lägger ihop dem.För att använda vår kära smörgåstårta som exempel igen så håller ju inte resonemanget. Det skulle då ha hetat macktårta. Däremot finns ju det något tvetydiga ordet dubbelmacka om man vill förklara att det rör sig om två lager med något gött i mitten.
Du är den första jag sett som pratat om öppna smörgåsar, har aldrig hört det förut och fick fundera ett tag innan jag fattade vad du menar.För mig är i alla fall en smörgås alltid öppen, medan en macka kan vara både och.
Men nu uppfanns smörgåstårtan långt innan macka var något etablerat ord. Så det är inte så konstigt att det inte fanns som alternativ då.För att använda vår kära smörgåstårta som exempel igen så håller ju inte resonemanget. Det skulle då ha hetat macktårta. Däremot finns ju det något tvetydiga ordet dubbelmacka om man vill förklara att det rör sig om två lager med något gött i mitten.
Mitt ex är värmlänning men hade aldrig hört om skvätta förut, ett ord han lärde sig gilla. Att någon är skvätten eller att man skvatte till = ryckte till.
Jag har missat det med bulle, för mig är bullar frukostbullar, dvs matbröd i bullform. Kanelbulle heter kanelbulle ^^ lr hmm iof man kan kanske fråga om man menar söta bullar lr vanliga bullar. Lite liknande som när man måste komma överens med dom man ska fika med om man ska träffas för en matfika lr en fika fika.
Kom på fler ord till jag använder, räligt och sölar. De första använder jag kanske inte så ofta men tycker det är ett fint ord att använda som beskrivning på något äckligt och .... sölar, använder jag konstant i någon form varje dag just nu, med småbarn i huset
Allt matbröd kan vara en macka, bara söta varianter (kanelbulle, hastbulle...etc) kan vara bulle i västerbotten i alla fall. Generellt heter bröd sina namn bara. Ciabatta, källarfranska, ostfranska... Just "bulle" var det enda som jag egentligen tyckte var obegripligt när jag bodde i skåne.
Det är en macka när den är färdigbredd och förberedd. Innan dess är det en fralla, förmodligen typ fullkorn eller vad det nu kan tänkas stå på ettiketten. Generellt är väl en smörgås en öppen macka, men det glider.
Och jag har främst hört det som Hälsingemål.Gröpper säger jag alltid om gropar, brukar få höra att det är Sörmlänska
Absolut, du beskriver det bättre än mig, en bulle är en bulle ^^ inte en limpa eller en kanellängd eller nått annat, utan en bulleBulle är ett samlingsnamn för bröd i portionsbitar. D.v.s. inte smörgåsar/mackor som är skurna från en limpa. En bulle kan vara en fralla med pålägg eller det kan vara kanelbulle eller annat sött fikabröd.
Sen finns ordet gofika (godfika, fast ingen uttalar eller skriver d:et). Det är alltid ett sött fikabröd t.ex. en kanelbulle.
This ^Nänä. Plättar steks på en plägglagg, pannkakor på stekpanna och UGNSpannkakan och fläskpannkakan görs i ugn.
Kaffebröd använder jag om sött vetebröd. Dvs kransar, längder, bullar osv. Jag trodde att det var ett allmänt vedertaget uttryck?Bulle är ett samlingsnamn för bröd i portionsbitar. D.v.s. inte smörgåsar/mackor som är skurna från en limpa. En bulle kan vara en fralla med pålägg eller det kan vara kanelbulle eller annat sött fikabröd.
Sen finns ordet gofika (godfika, fast ingen uttalar eller skriver d:et). Det är alltid ett sött fikabröd t.ex. en kanelbulle.