Diagonal hjälpgivning

C

C_L

Intresserad av vem och inom vilka delar Ni ryttare använder er av diagonal hjälpgivning.

Är det klassiskt för AR?

Tillhör det enligt er endast de alternativa ridstilarna eller borde tråden postats direkt på Dressyr.

Jag tvekade, la den här och är nyfiken på utgången.

Också nyfiken på är jag vad Ni vet om DH och Vad ni tycker, för och emot. Varför eller varför inte.

:)

Sv: Diagonal hjälpgivning

Vet inte vart det hör hemma.. men jag tycker man fukuseras mkt på inner bak mot ytter bog oavsett vad ridstilen kallas.
Skillnaden är väl att i AR hade "vi" en rätt lös stång/yttertygel som ytterhjälp (kunde tom lägga en hand på utsidan manken för att markera "stopp") o en subtil innerhjälp, mer placerade hästen i övningar som gav den diagonala komprimeringen och i "vanlig dressyr" en stramare kontakt på yttertygeln tack vare att man har tränstygel/annat som tål lite mer tryck, och därmed lite tydligare innerskänkel.

Men vad menar du med diagonala hjälper? Nått nytt o revolutionerande?

Tack för svar!

Nej, Diagonal hjälpgivning är såvitt jag vet lika gammalt som gatan, det är bara otroligt olika hur man nyttjar det och jag är mest nyfiken på just det, hur det nyttjas.

För vissa kommer det in ganska sent i utbildningen av hästen och för andra börjar man direkt vid inskolningen, och för några nyttjas det sällan eller aldrig, eller ja, i alla fall inte medvetet.

Jag har kommit i kontakt med en träningsmetod som heter ARR. (Alltså inte AR :D) . Det är egentligen inget nytt under solen ... det handlar om att rakrikta hästen ... men det är paketerat på ett lite annorlunda sätt :).

Där handlar i princip allt om det diagonala skiftet: " It is the objective of our training to Diagonally transfer the weight back to the hind limb opposite the dominant forelimb and bring the horse into dynamic balance. We call this a Diagonal Shift."

Kort beskrivet så utgår man från konceptet att en häst - precis som vi människor - är antingen höger eller vänsterhänt. En högerhänt häst ramlar in på höger bog och lägger vikten där. Det betyder att den lutar inåt i höger varv och drar sig utåt i vänster varv. För att komma tillrätta med detta så måste vikten förflyttas diagonalt bakåt från höger bog till vänster bak ( i båda varven) så att tyngdpunkten flyttas diagonalt bakåt och hästen hamnar i balans. Dvs man rakriktar hästen. Detta gör man (förenklat) genom att få tag på longissimus muskeln och när man får tag på den (på rätt sätt) så börjar hästen sträcka ut överlinjen, svinga med ryggen, spåra och flytta vikten bak.

Hästen jobbas från marken på ett speciellt sätt och där gör man det diagonala skiftet med sin position på marken och små impulser i kapsonen. När hästen är rak och spårar på marken så överför man dessa hjälper till ridningen.

Senast ändrad:

Jag använder det tidigt, det har jag dock alltid gjort för att stärka och rakrikta.

När det kommer till själva hjälpgivningen för detta så är det lite olika beroende på ålder, tubildning, tidigare ridstil etc. på hästen jag rider (i och med att olika hästar har olika grund och även om man själv vill skola om dom i en ideal situation så är det inte alltid möjligt eller lämpligt och då får man ju arbeta efter den kommunikationen hästen bäst förstår just då)

Jag föredrar att kunna ge hjälper för diagonal förflyttning endast med vikthjälp i färdriktingen och lämplig ställning med överlivet, med förstärkning från tygel där det behövs.
Dock så kräver det ju en välutbildad och lyhörd häst, så ofta blir det mer tygel och vikthjälp som krävs.
Eventuellt skänkel också beroende på häst.

Jag tycker det är mycket viktigt med DH men det är svårt också, man vill gärna vara samsidig själv. Hästen arbetar ju diagonalt. Jag använder det rakriktande på många sätt, i rörelser, genom att flytta på volter, hörpasseringar ja, hela tiden egentligen. Som det står i länken i ett inlägg föredrar ju hästen en diagonal och vill gärna ta till den (väldigt tydligt på min tex, i vissa lägen vill hon lägga sej på den hon är starkast)

Skulle kunna skriva mycket om det, hur hon i början vägrade att lämna sin trygga diagonal och blev osäker, osv osv.

Så ja jag tycker det är viktigt och använder det så gott jag kan.:laugh:

Har inte varit inne på evigheter så måste bara säga...vilken rolig tråd!

Instämmer med flera föregående talare. Är mer avancerad ridning ens möjlig utan diagonal hjälpgivning? (bara en fundering)
Från bakben, genom rygg, fram till hand.
Både som rakriktande, och som samlande i skolorna.

Tycker oxå det är intressant med olika gångarters diagonalitet...hinner inte skriva mer nu. Återkommer :D

Ville bara lägga till att som exempel så använder jag det jättemycket fårn marken på min kille som är under lite rehab/igångsättning efter bakknäs skada och därmed är väldigt ojämt och stark diagonalt på en sida (höger frambog och vänster bakben såkalrt då, skadan var på höger bakben så det örklarar ju mycket)

Han får lätt låsningar och i och med hans starka ojämnhet så att säga så är det extra viktigt att försöka jobba på att rakrikta honom så mycekt som möjligt, och därmed jobba massor med båda diagonalerna även från marken och i rinding :)

Jag har kommit i kontakt med en träningsmetod som heter ARR. (Alltså inte AR :D) . Det är egentligen inget nytt under solen ... det handlar om att rakrikta hästen ... men det är paketerat på ett lite annorlunda sätt :).

Där handlar i princip allt om det diagonala skiftet: " It is the objective of our training to Diagonally transfer the weight back to the hind limb opposite the dominant forelimb and bring the horse into dynamic balance. We call this a Diagonal Shift."

Kort beskrivet så utgår man från konceptet att en häst - precis som vi människor - är antingen höger eller vänsterhänt. En högerhänt häst ramlar in på höger bog och lägger vikten där. Det betyder att den lutar inåt i höger varv och drar sig utåt i vänster varv. För att komma tillrätta med detta så måste vikten förflyttas diagonalt bakåt från höger bog till vänster bak ( i båda varven) så att tyngdpunkten flyttas diagonalt bakåt och hästen hamnar i balans. Dvs man rakriktar hästen. Detta gör man (förenklat) genom att få tag på longissimus muskeln och när man får tag på den (på rätt sätt) så börjar hästen sträcka ut överlinjen, svinga med ryggen, spåra och flytta vikten bak.

Hästen jobbas från marken på ett speciellt sätt och där gör man det diagonala skiftet med sin position på marken och små impulser i kapsonen. När hästen är rak och spårar på marken så överför man dessa hjälper till ridningen.

Ja Shiefen metoden är vanlig i Tyskland så den har jag stött på många ggr, det finns mkt intressant i det!

Jag använder det tidigt, det har jag dock alltid gjort för att stärka och rakrikta.

När det kommer till själva hjälpgivningen för detta så är det lite olika beroende på ålder, tubildning, tidigare ridstil etc. på hästen jag rider (i och med att olika hästar har olika grund och även om man själv vill skola om dom i en ideal situation så är det inte alltid möjligt eller lämpligt och då får man ju arbeta efter den kommunikationen hästen bäst förstår just då)

Jag föredrar att kunna ge hjälper för diagonal förflyttning endast med vikthjälp i färdriktingen och lämplig ställning med överlivet, med förstärkning från tygel där det behövs.
Dock så kräver det ju en välutbildad och lyhörd häst, så ofta blir det mer tygel och vikthjälp som krävs.
Eventuellt skänkel också beroende på häst.

Intressant!!! Utveckla gärna! :laugh:

Jag tycker det är mycket viktigt med DH men det är svårt också, man vill gärna vara samsidig själv. Hästen arbetar ju diagonalt. Jag använder det rakriktande på många sätt, i rörelser, genom att flytta på volter, hörpasseringar ja, hela tiden egentligen. Som det står i länken i ett inlägg föredrar ju hästen en diagonal och vill gärna ta till den (väldigt tydligt på min tex, i vissa lägen vill hon lägga sej på den hon är starkast)

Skulle kunna skriva mycket om det, hur hon i början vägrade att lämna sin trygga diagonal och blev osäker, osv osv.

Så ja jag tycker det är viktigt och använder det så gott jag kan.:laugh:

Låter sunt!

Har inte varit inne på evigheter så måste bara säga...vilken rolig tråd!

Instämmer med flera föregående talare. Är mer avancerad ridning ens möjlig utan diagonal hjälpgivning? (bara en fundering)
Från bakben, genom rygg, fram till hand.
Både som rakriktande, och som samlande i skolorna.

Tycker oxå det är intressant med olika gångarters diagonalitet...hinner inte skriva mer nu. Återkommer :D

Mekaniskt är det mesta möjligt men hur länge håller det?

:)

Tycker också ämnet är superintressant och jag jobbar utifrån DH redan från det att eleven förstått att använda rumpan först, sen kommer skolning av hand o mun in o då automatiskt DH.

Vill man ha funktionalitet och hållbarhet så är det nog att rek.

Synd att vi frångått det i ridläran då det ju finns med från början.

Ville bara lägga till att som exempel så använder jag det jättemycket fårn marken på min kille som är under lite rehab/igångsättning efter bakknäs skada och därmed är väldigt ojämt och stark diagonalt på en sida (höger frambog och vänster bakben såkalrt då, skadan var på höger bakben så det örklarar ju mycket)

Han får lätt låsningar och i och med hans starka ojämnhet så att säga så är det extra viktigt att försöka jobba på att rakrikta honom så mycekt som möjligt, och därmed jobba massor med båda diagonalerna även från marken och i rinding :)

Låter sunt!

Antar att du menade hjälpgivingen att utveckla?

Jag arbeter gärna efter liknande sätt som Hemfling när det kommer till hjälper, finns något bra stycke i en av böckerna (hmm vilken av dom var det nu...) där han pratar om just inlärning och utförning av skolor, både från mark och sedan uppsuttet där han bekriver jättebra vikthjälperna.

Tanken att överlivet kontrollerar ställning men 'under delen av kroppen' kontrollerar färdriktningen.

Exempel: man rider på vänster volt, överlivet är lätt vridet till vänster men axlar i samma höjd. Vikt 'nertill' är centrerad.
Man kommer till sargen och vill gå över i en öppna från volten, då har man kvar exakt samma ställning och därmed samma överliv, men man förflyttar vikten i färdriktningen man vill gå, så i detta fall blir det 'frammåt-pyttelite åt höger' eftersom hästen är ställd vänster och då blir det ju lite mer nästan åt höger i början för att verkligen markera att det är en ändring av färdriktning.

För att försäkra att ställningen är kvar, och även eventuellt förstärka förflyttningen, så kan man använda innertygel för att kontrollera ställningen så hästen inte tappar den (beroende på utbildnings nivå och lydnad etc. då) men även med tryck mot halsen för förflyttande hjälp.

När man lär in så brukar jag koppla ihop och köra på accocierings teknik, man tar det dom vet om som tex. skänkel, lär in tygel mot halsen och ihop med vikthjälp
Efter ett tag kan man börja ta bort skänkel ('gammla sättet') och utföra enbart med tygel och vikt.
Efter ett tag tar man bort tygel med förutom vid tillfällen där det behövs för förtydligande hjälp.

JAg håller dock på att se över hela mitt hjälpgivande, försöka att verkligen ha det så renodlat som möjligt för hästen skull.
Inga dubbelsignaler, alltså att sama hjälp betyder olika saker och hästen får gissa sig fram (låter ju lätt men sen när man börjar tänka på vad exakt man gör så kan man upptäcka att i vissa saker kanske man faktiskt gör lite dubbel)

Därför ser jag skänklar som något jag kommer försöka fasa bort så att säga, för sådana hjälper.
I och med att jag använder skänklar för aktiverande hjälp, och senare (eller tex. om ett tag på min kille för att aktivera hans lite svagare bakben. Dock gör jag det genom skolor och böjning nu istället för det är lättare men kan ju hända om ett tag att man vill göra genom specifik skänkel) kan det bli problem om man tex, vill aktivera enbart vänster bakben och då använder vänster skänkel, och då måste hästen gissa om jag vill enbart aktivera benet mer, eller om jag också vill att den förflyttar sig.
Dubbelhjälp.
Hästar är ju duktiga på att gissa så jag har inte haft några större problem med att det skiter sig, men har ändå bestämt att det egentligen kan vara bättre att verkligen renodla vad jag använder hjälper till.

Hoppas det var..förklarande hihi

Superintressant :bow: Tack för att du utvecklade!

Tror vi tänker väldigt lika men kallar det lite olika, det viktiga är att det fungerar :-)

Haha ja ofta är det ju så.

Jag är en riktig russinplockare så att säga, tar allt jag tycker är bra och sen blandar jag oavsett olika stilar.

Jag har som måtto att "bra dressyr är bra dressyr, oavsett vad man kallar det" (dessvärre har jag inte patent på det måttot haha) och det säger väl ungefär hur jag ser på saker sådär.

Som du säger, det viktiga är ju att det funkar! :) (och i det måste man ju alltid ta i akt att hästar är individer, och elever ocskå...så man får ju vara lite flexibel i hur man förmedlar eller vinklar saker. Tex. att övertala hästar om att utföra saker, där kan man behöva 'vinkla' det väldigt olika beroende på hästen ju. Hmm "lägger fram/ introducerar" är nog bättre ord för vad jag menar.)

Kan du utveckla?? :idea: Det vore jätteintressant att höra dina erfarenheter av ARR-metoden :).

Har egentligen inte här att göra, men kom att tänka på den ridtur som fick mig att fångas av detta liv.
Då visste jag absolut inget om ridning, men som gammal idrottare tänkte jag att man nog ska vara följsam, så jag gjorde något som svara mot diagonal hjälpgivning, precis som vid löpning o annat.
Instruktören red upp bredvid mig och sa att den häst jag red på nästan aldrig visat så bra tölt, och då jag tänker på detta, så kan jag förstå vad nybörjartur är... Tror dock inte att jag fått särskilt bra poäng vid bedömning av sitsen, hrmm

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 211
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 027
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar