Diabetes typ 1, hur stöda?

tgd

Trådstartare
Helt oväntat fick mitt unga vuxna barn diabetes typ 1. Det är inget vi har 'i familjen' så utöver att det kom som en överraskning så saknar vi också kunskap i ämnet. Vården har varit och är toppen, tack och lov och min nålrädda son lär så småningom komma över den rädslan. Men hur kan jag som förälder stöda på ett bra sätt i detta? Vad kan jag konkret göra för att hjälpa? Sonen bor själv och är ansvarsfull och ser ut att ta det hela bra så här långt.

Helt oväntat fick mitt unga vuxna barn diabetes typ 1. Det är inget vi har 'i familjen' så utöver att det kom som en överraskning så saknar vi också kunskap i ämnet. Vården har varit och är toppen, tack och lov och min nålrädda son lär så småningom komma över den rädslan. Men hur kan jag som förälder stöda på ett bra sätt i detta? Vad kan jag konkret göra för att hjälpa? Sonen bor själv och är ansvarsfull och ser ut att ta det hela bra så här långt.
Idag, med de hjälpmdel och den kunskap som finns är diabetes1 mest en fråga om praktiska problem.

Lära sig äta rätt (dvs som alla borde äta ;) ) Lära sig hur den egna kroppen reagerar på kolhydrater och insulin.
Det går att ha blodsockermätare som är koppplad till både sin egen och anhörigs mobil. (avkomman blev väckt av sambon som var bortrest, med ordern att gå och äta nåt ;) )

Diabeteslivet skiljer sig inte så himla mycket från ett vanligt sunt liv. Många toppidrottare är D1:or. (Jan Brink t.ex.) *Molly Sandén är D1:a.

/tanten D1 sen 1972

Se till att han får en Freestyle Libre, det gör livet så oändligt mycket lättare. Han kan leva som förut men måste vara försiktig, äta rätt på regelbundna tider (undvik snabba kolhydrater). Tänka på att när han tränar (hårt) så går bs ner, så då ska han ta något innan. Alltid ha med sig druvsocker eller något annat sött (jag avskyr druvsocker). Komma ihåg att alltid ha med sig insulinpennan. Testa ofta med sin libre för att se om kurvan går upp eller ner. alkohol går ut i blodet så var försiktig med att dricka. De flesta brukar ha något sött vid sängen när sensorn piper.

Tänka på att tex chips är nästan lika insulinkrävande som socker.

Och sist men inte minst, man kan leva som en 'vanlig' person med vissa begränsningar. Om ni vill hjälpa, se till att han får sin Libre (vissa län är lite snåla).

• Gilla
Reactions: tgd
Se till att han får en Freestyle Libre, det gör livet så oändligt mycket lättare. Han kan leva som förut men måste vara försiktig, äta rätt på regelbundna tider (undvik snabba kolhydrater). Tänka på att när han tränar (hårt) så går bs ner, så då ska han ta något innan. Alltid ha med sig druvsocker eller något annat sött (jag avskyr druvsocker). Komma ihåg att alltid ha med sig insulinpennan. Testa ofta med sin libre för att se om kurvan går upp eller ner. alkohol går ut i blodet så var försiktig med att dricka. De flesta brukar ha något sött vid sängen när sensorn piper.

Tänka på att tex chips är nästan lika insulinkrävande som socker.

Och sist men inte minst, man kan leva som en 'vanlig' person med vissa begränsningar. Om ni vill hjälpa, se till att han får sin Libre (vissa län är lite snåla).
Min sambo har sedan ett halvår en ännu nyare, Simplera. Fler funktioner än Libren och den talar med pennan bland annat, dvs de doser du tagit med pennan lagras in i datan i sensor-appen. Men alla regioner har inte köpt in den ännu.

Det finns flera olika fabrikat på bs-mätare.
MJLee och jag har Libre.

Dexcom mäter och raporterar kontinuerigt till ex.vis en smartwatch. Och närståendes mobiler

Det kommer nyheter hela tiden. Forskningen jobbar på.

Jag står i kö för att få insulinproducerande "öar"
P1 rapporterar att de lyckats behandla öar så att de nte retar immunsystemet. Dvs immunsystemet reagerar inte på att det finns främmande vävnad i kroppen. Annars måte man äta immundämpande läkemedel livet ut. Detta är på försöktsstadiet men väldigt glädjande !

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 709
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 322
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
10 796
Senast: machafuko
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30... 26 27 28
Svar
540
· Visningar
34 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka