Detta var min fasa...

Sv: Detta var min fasa...

Media är media dom får alltid nys om saker och skriver även fast dom inte har hela historien..

Osannolikt att detta kan hända är det ju inte, samtidigt som att sannolikheten att det ska hända är liten...
Man ska dock veta med sig i bakhuvudet när man lämnar barn sovande ute alt ensam i ett rum där även djuren vistas att det kan hända..

Ja visst är det så, enligt tidningen så står det även att det fanns filt i vagnen (minns inte vilken artikel) vilket inte heller stämde.

Man kan aldrig veta, barnet kan du dött av annat med tex PSD och katten tyckte något var knepigt (mina egna kan reagera på konstigheter,om man är jättesjuk eller när jag skulle föda barn) så helt osannolikt är det ju inte att något annat kan ha hänt innan.

Tror dock detta kan leda till att hysteriska nygravida och småbarnsföräldrar gör sig av med katten på en gång efter detta :(

Hela historien är oerhört tragisk.

Men ett barn som dör av PSD har väl slutat att andas? Eller har jag missförstått? Isf så kan väl katten ha bidragit till att barnet har slutat andas, såväl som att det kanske blev för varmt i vagnen etc.

Hursomhelst, fruktansvärt för den familjen!

Jag hoppas det kan leda till eftertänksamhet. Med det menar jag inte att man ska stänga djuren ute, men med små bebisar ska umgänget djur/barn alltid ske i sällskap av vuxen ( anser jag ).

Detta har hänt förr oxå. Men vet inte vart det finns artiklar.. Flera bekanta som har katt är livrädda för detta.
Insektsnät om man har bebis ute.. Själv har jag inte katt längre.. Men de katter jag haft har varit glada i att sova på halsen.

Tragiskt för familjen.

Som jag skrev. Alltid ett insektsnät;).. Så inte katterna kan ta sej till bebis..
Fast jag har inte vågat lämna min grabb ensam ute än då han är så liten..

Tragiskt att de mist sitt barn, tror faktiskt inte att det är kattens fel utan det rör sig om PSD.

Tragiskt att de mist sitt barn, tror faktiskt inte att det är kattens fel utan det rör sig om PSD.

Jag vet inte vad jag tror. Men det känns rätt otroligt att en katt lagt sig på ett barns ansikte om barnet hade levt. Eller vad tror du? Okej på magen, men ansiktet tror jag inte. Eller jag hoppas inte det i alla fall, känns bättre om barnet dog i sömnen istället för att blivit kvävd av en kisse.

Usch tragiskt i vilket fall

Jag tror en 3 månaders bebis vaknar när katten trampar på den, dessutom är de väldigt sprattliga då så jag tror inte katten tycker de verkar som en lämplig sovplats som både låter och är obekväm.

Kan ju bara jämföra med Rasmus och hans "tvilling-brorsa"

Jag tror en 3 månaders bebis vaknar när katten trampar på den, dessutom är de väldigt sprattliga då så jag tror inte katten tycker de verkar som en lämplig sovplats som både låter och är obekväm.

Kan ju bara jämföra med Rasmus och hans "tvilling-brorsa"

Men precis. Å dessutom brukar många katter bli lite "beskyddande" när det är nåt som står galet till - att bebisen var död i detta fall. Min ena katt brukade alltid komma springandes när vi var små och grät. Hon la då tassarna på ansiktet o la sig nära.

Fruktansvärt tragiskt :cry:, men... "När familjen efter någon timme kontrollerade fann man att katten låg ovanpå barnets ansikte."

Kollar man inte till barnet lite oftare, särskilt om det ligger utomhus????? (eller är det bara jag som är så nojjig?).

KL

Appropå att katter skulle flytta på sig för att barnet sprattlar :angel:
PICT1618.jpg

Äldsta dottern kunde göra i princip vad som helst med katten, och hon låg bara och spann lugnt vidare...

Jag har jättesvårt att låta Rasmus sova ute, parkerar så jag ser rakt in i vagnen från fönstret, kollar typ hela tiden + har barnvakten i vagnen som låter bara han rörde sig lite så de blev lite prasselljud.

Jag har oxå en sån katt, Rasmus "brorsa".
phpvvtkh5.jpg

php2uciff.jpg

24886801.jpg

*kl*

Katter älskar värme.. Så att katten har lagt sig på spädbarnet är jag rätt så säker på. Och en 3månaders kan ju inte direkt schasa bort katten heller.. Men att kolla till spädbarnet efter en timme är ju helt sanslöst!! Man MÅSTE kolla oftare!

Jag vet inte vad jag tror. Men det känns rätt otroligt att en katt lagt sig på ett barns ansikte om barnet hade levt. Eller vad tror du? Okej på magen, men ansiktet tror jag inte. Eller jag hoppas inte det i alla fall, känns bättre om barnet dog i sömnen istället för att blivit kvävd av en kisse.

Usch tragiskt i vilket fall

Jag har en katt som hemskt gärna ligger på halsen. Min grabb hade inte haft något att sätta emot om hon hade lagt sig på hans hals i den åldern. Sprattel och nyp är hon tämligen okänslig för. Hon älskar mänsklig närhet och gör vad hon kan för att hålla sig kvar om man rör på sig när hon ligger på en.

Dessutom är det ju möjligt att katten till en början har lagt sig brevid huvudet och vräkt sig över barnets ansikte i sömnen. Inte alls säkert att ett barn i djupsömn vaknar av det.

Jag får hålla med dig Sol.

Jag har också bevittnat hur en katt la sig över en 2-3 månaders ansikte när denne låg i en vagga, det var nemas problemas för den katten.

delvis kl

Tidningen skriver efter en timme, men det är ju inte säkert att det stämmer.
Men i det här fallet hade det nog inte spelat någon roll, även om dom tittat till var 10: de minut kunde det ha hänt

Kunde ha hänt oss!

Usch fy!:cry:

När vår första bebis var bara några veckor gammal vaknade jag en morgon av att vår toypudel låg bredvid mig i sängen. Jag var så nybliven mamma att det tog några sekunder innan jag kom ihåg att jag borde ha en bebis bredvid mig - inte en hund!

Med hjärtat i halsgropen viftade jag undan hunden. Jag tänkte att bebisen kanske hade trillat ner på golvet...:eek: Men när hunden flyttade sig upptäckte jag att bebisen låg UNDER hunden, alltså precis bredvid mig där han brukade ligga.

Hunden vägde knappt 3 kg, och antagligen hade hon inte hunnit ligga särskilt länge på bebisen. Bebisen sov helt oberörd. Men vilken tur vi hade! Det kunde ha gått som i artikeln!

Men ett barn som dör av PSD har väl slutat att andas? Eller har jag missförstått? Isf så kan väl katten ha bidragit till att barnet har slutat andas, såväl som att det kanske blev för varmt i vagnen etc.

Hursomhelst, fruktansvärt för den familjen!

Visst kan barnet slutat andas pga katten, men en annan tanke är ju att barnet slutat andas och katten hoppat upp för att kolla vad som är fel och sen lagt sig hos barnet, en av mina katter hade stenkoll på sonen när han var liten och blev tom riktigt arg (på mig) när han skrek och jag inte masade mig upp fort nog...

Hoppas verkligen man får veta hur det egentligen gick till.

Tyvärr tror jag såna här saker kan skapa masshysteri när det egentligen finns bra åtgärder samt att iaf jag alltid tycker man skall vara vaksam när det gäller djur och barn, oavsett om barnet sover.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 974
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka