Detta om grimmor..

Sv: Detta om grimmor..

I boxarna har vi aldrig grimmor på
Vid nya ihopsläpp har alla hästarna grimmor föratt det enklare ska gå att få tag på dem de blir ju uppspelta vid nya ihopsläpp.
I hagen har vi bara grimma på inackorderingens häst då hästen annars är HELT omöjlig att få tag på och hon heter väl inte Bitch för inte!... :rofl:
Vi gör likadant på ung som gammal häst anv mest grimma bara vid hantering ej i box o hage.
Vid transportering anv ALLTID lädergrimma då den ger vika om det skulle hända något och har alltid träns o ex. grimma med.

Piraja skrev:
Mina leds i repgrimmor till och från hagen. Inga grimmor på i hagen eller inne i boxen...Lastar med repgrimma på men sätter fast hästen i vanlig grimma.
Varför leder du hästen bara i repgrimman? Varför inte vanlig grimma direkt på innan du leder in hästen i transporten?:confused:

Våra har grimma på sig i hagen men ej i stallet..
Ibland tar jag av grimmorna på dem ifall de har fått skav...
Om dom är utan grimma i hagen så lägger jag alltid grimskaftet runt halsen innan jag trär på grimman..
Då & då får dom ju för sig när grimman är halvvägs på att dom inte alls ha lust att följa med någonstans & flänger iväg som tokstollar..
Känner mig lite säkrare på det viset (grimskaftet:))

Usch, det var hemskt det där med branden.:eek: man skulle kanske börja ha grimma på under natten i alla fall. har knappt aldrig grimma på min häst mer än när jag hanterar honom eller lasta honom.

Min häst har ingen grimma i hagen, är lättfångad om han skulle rymma eftersom det är ett stort godismonster.
Risken är större att han fastnar i nåt än att han inte går att fånga om man säger så.
Ingen grimma på natten heller, inte på betet och inte vintertid i hagen.
Har så gott som bara på sej den på väg in och ut från hagen..

mina hästar led till och från hagen i grimma, jag tycker inte om att ha hästarna går med grimma i hagen, men som sagt, måste jag det ibland, har en häst som är väldigt speciell, (annsiktsrädd) tar jag på grimman i stallet är det inga problem, men han är väldigt rädd att få på sig grimman i hagen, därför brukatr han få gå med den på, sedan testar vi oss fram, ibland går det bra utan och iblnad inte allas, det går i stadier, unghästen får det på sig ibland då hon testar väldigt mkt i hagen och inte vill bli fångad, har då olika knepp för att förhondra det, annvänder alltid Lädergrimmor, dom ger inte samma skav och kan lättare gå sönder om hästen skulle fasytna eller likande. :) dom har ej grimmor på sig under natten varken inne eller ute.

tigertofflan : om det brinner i / vid stallet så kan du inte bara öpnna dörren och tro hästen ska springa ut när det brinner så känner de sig säkra i sitt eget hem , boxen och stannar där .. de sticker inte .. de står kvar ,, har själv vart med om en brand
man måste leda ut alla hästarna

Mina har bara grimma på sig när dom leds till och från hagen och när de hanteras på stallgången. Aldrig i hagen eller i boxen.

Är du säker på det? För jag menar.. hagarna är ju precis utanför stallet och et är lika mycket hem som boxarna. Och hälften av hästarna kommer dessutom på inkallning. Om inte annat får man gå in i boxen o fösa ut dom eller något. Nåt sånt måste ju funka.

Fast.. ja.. Jag vet inte. har tack och lov aldrig varit i en sån situation själv.

min pojke har grimman på sig i hagen i fall han skulle lyckas ta sig ut.... inte så kul för stallägaren att försöka få tag i honom om han inte har grimman på sig...:smirk:

Tigertofflan skrev:
Är du säker på det? För jag menar.. hagarna är ju precis utanför stallet och et är lika mycket hem som boxarna. Och hälften av hästarna kommer dessutom på inkallning. Om inte annat får man gå in i boxen o fösa ut dom eller något. Nåt sånt måste ju funka.

Fast.. ja.. Jag vet inte. har tack och lov aldrig varit i en sån situation själv.

Jag är hundraprocentigt säker på att dina hästar kommer att stå kvar och brinna upp om du blev drabbad...tyvärr.

AM

Louise skrev:
Jag använder grimma ENDAST vid uppstallning och när jag hämtar henne i hagen.
Kort och gott!

Samma här.
Hästarna släpps ut utan grimma och sen har det blivit en vana att inte ha den på mer än när man sköter den på gången.. :p

I förra stallet hade hästarna grimma på hela tiden. Utom över natten och ridning då ;)
Där fanns även unghästar (trav, från 1-2år..) och de hade grimma på sig hela tiden (natten också) tills de blivit mer hanterade så att det gick att ta på grimman på morgonen sen. :p

Dock så känns det som att risken att de ska fastna med en bakhov i grimman när de kliar sig större än att stallet brinner ner, så mina får fortsätta att vara utan grimma i stall och hage.

Endast grimma på vid uppbindning och när hon leds. Alltså aldrig i hage eller i box.

Nu har jag inte häst, men förrut när jag hade det å i de stallet, hade vi alltid grimma eller halsring jämt ungeför. Ute i hagen, för om dom rymde ska det vara lätt å få tag på dom + att vi hade 2 hästar som man inte skulle fått tag på utan. Vi hade även i stallet, för OM det börjar brinna ska man kunna få ut hästarna lätt!

Måste det till grimma?
Våra hästar leds lika bra med snöre runt halsen även när det stökar till sig.
Är det inte en fråga om hanteringssätt?

LIA

Ingen häst i vårat stall har grimma på sig i hagen. De leker en del och jag har sett hästar fastna med hovarna i andra hästar grimmor, inget kul...
Ingen har grimma i boxen heller. De har bara grimma på sig mellan box och hage och när de står uppställda i stallgången.

Har bara grimmor på när hästarna leds till och från hage. Är rädda för att de ska fastna i något om de har grimmor på i hagen.
Har haft en häst som fick ha grimma på sig dygnet runt p g a att hon var extremt huvudskygg och inte gick att fånga i hagen annars.
Överväger nu att ha grimmor på inne över nätterna med tanke på möjligheten att få ut dem vid brand

två av mina hästar har grimma på sig oftast, de står i spilta och min pappa som brukar släppa ut dem,han tar inte av grimman.Släpper jag ut dem brukar jag ta av dem. stoet står i box och har aldrig grimma, förutom när jag binder upp henne.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama