Detta om grimmor..

Sv: Detta om grimmor..

Ingen av hästarna har på sig grimma i hagen, vi tycker att de ska slippa ha det där + att de går i flock & gärna "klättrar" på varandra & drar av varandra grimmorna. Mycket enklare att ha dem utan då ;)

Ingen av hästarna hemma har grimma i stallet (samtliga står i box), vi tycker att de inte behöver ha det där + att vi är rädd att de ska fastna på nåt sätt.

Hästarna hemma är allt mellan 6 månader - 26 år.

I medryttarhästens stall står hästarna i spiltor, unghästen har grimma+halsrem just nu för att hon ska lära sig stå med bara halsrem så småningom. Medryttarhästen har halsrem.
Ingen av dem går med grimma i hagen.

I princip används bara grimman på hästarna när de leds till/från hagen eller när de ska tas in i stallet för träning.

Mina hästar har alltid grimma i hagen.
De har inte grimma på sig i boxen över natten.

Piraja skrev:
Är ju nåt att tänka på...men kanske jag nöjer mig med halsrem...Nu har jag visserligen hästar utan skor och det gör att risken för att fastna ärmindre...En väninna förlorade en unghingst som fastnade i grimman med skon, och det var ingen vacker syn:eek: ...är väl därför jag är lite rabiat mot just grimmor:smirk:
Måste rätta mig lite...
Jag använder grimmor på nya områden som den första veckan på grönbetet som regel. Sen när dom känner sig hemma brukar dom få gå utan.

NU, idag har jag grimmorna på...damerna rymde ur hagen igårkväll och dom huserade på grannens sommarstugetomt. Där hade dom funnit gräsplättar som var framme...Maken hade missat att sätta i kontakten till aggregatet och unghästen har väldigt mycket egna ideer för dagen, så hon upptäckte att det inte gjorde ont att gå mot stängslet och gick då ut...Inte kul att försöka fånga ystra damer i mörkret utan grimmor på:crazy: ...men mina är barfota så jag tror att det är ganska riskfritt...:smirk:

Mina två har grimma på sig när dom leds eller om dom står uppbundna.
Skulle grimmorna sitta på i hagen så tycker dom att det är väldigt roligt att dra varandra i grimmorna ;) vilket leder till trasiga grimmor och onödiga skador... Har fått ta ut veterinär för att sy ett sår över nosryggen till följd av detta... :crazy:

Mina erfarenheter baseras enbart på travstall.
Och där tillåter vi hästarna att vara utan grimma endast på dagtid när det finns människor i närheten.
Nattetid och i hagen skall grimma användas av säkerhetsskäl.
Detta gäller i Sverige såväl som i nordamerika.

En reflektion: Jag bor granne med en stor ridskola. Det händer ibland, främst sommartid, att hästar rymmer alt. släpps ut av illvilliga människor (läs skitungar).
Jag har hjälpt till att infånga hästar vid några tillfällen, och det hela vore så oändlig mycket enklare om de hade grimmor på sig.
Att fånga in 20 lösa hästar utan någonting att ta tag i, 1 km från E20 är ingen drömsituation, tro mig...

Skriver under på detta efter att ha tillbringat gårdagskvällen med att leta häst i mörkret...och dom hade inte grimmor på...det har dom nu:o :p

Jag bor ca 1 km från väg 30...hårt trafikerad väg...

Mina svar baseras på ridskolans rutiner där jag jobbar och rider.

De har alltid grimma i hagen med undantag för hästar med skav. Det är för att det ska gå snabbt att ta ut och in dem då det tar tid att släppa ut 25 hästar och vi vill att de ska få vara ute så länge det är möjligt.

Ett par av skolhästarna har grimma i boxen då de anses vara lite svårfångade (för vissa), det är mer för att inge trygghet till eleven än att det ska bli lättare att fånga hästen. De har dock bara grimman tills de går sista lektionen för dagen sedan står de utan på kvällen och under natten.

På sommarbetet går de utan om de inte får problem med rinniga ögon så de måste ha flugpannband eller om de får någon skada som ska ses över regelbundet för att de ska vara lättare att fånga.

Vi har inte så mycket föl, men de som funnits här har letts i grimma men gått utan i hagen.

I hagen har Isisen grimma annars får jag inte ta honom, Nordisen har det inte.
Inne har ingen av dom grimma, Nordisen kan dessutom gå lös in om det skulle knipa.

Grimmor pâ i skrittmaskinen,vid allmän hantering men ej i boxarna. Grimma pâ ute i rasthagar(1-2 timmar) ej grimma vid utegâng dygnet runt. Motivering....jag vill ha grimma pâ sâ lite som möjligt, men pga tidsskäl âr det lämpligast pâ i rasthagarna och i walkern

hästarna i vårat stall har ingen grimma i hagen(eller på betet) av säkerhetsskäl. (har en del träd i hagen.)
också går det lösa in i stallet, så det finns inget behov av att ha grimma när vi inte leder dem.
+att den lille jävelhästen tuggar sönder de andra hästarnas grimmor.
vi har inte häller grimmor i boxen, det finner vi helt onödigt.
grimma+grimskaft finns utanför respektive box.
(förutom två ardenner som står spiltade.)

vi har i stort sett bara grimma vid uppbindning och vid förflyttning.

Senast ändrad:

Mina går i lösdrift och har bara grimma när dom binds upp när jag gör iordning dom inför ridning å sånt.

På sommaren har det hänt att om någon går ensam får den ha grimma som jag kan sätta fast flugskydd i, men går dom fler använder dom hellre svansarna... Och så är dom fruktansvärt svåra att hitta i somarhagen! :crazy:

Min häst har i princip enbart på sig grimma när jag tar henne till och från hagen. Knappt i stallgången, då hon oftast står stilla även utan.
:)

Hur har ni det i stallarna under natten? nej. får skav
I hagarna? nej, blir tuggad på
på betet? nej blir tuggad på

egentligen så borde man väl ha på grimma jämt med tanke på säkerheten om dom rymmer, eller om det börjar brinna i stallet

Hur har ni det i stallarna under natten?Nej, tycker det är onödigt
I hagarna?bara på varmblodet om han ska ridas på dan, annars har ingen av dom det.
på betet?Nej. dom går inte på riktigt sommarbete, men dom har inga grimmor då, dom bara tappar dom då och det är jobbigt att leta efter dom!!

Min häst stod i spilta där han brukade dra ut huvudet ur grimman. Så det slutade med att man fick köpa en halsrem åt honom. (på ett sätt var det mkt lättare då man bara kan tränsa utan att krångla med en grimma som ska runt halsen på hästen i spiltan) men jag brukade sätta på honom grimma när jag ledde honom fram och tillbaka till hagen och liknande.

När har dom grimman på sig och varför???
(kan ni motivera era rutiner)

Hur har ni det i stallarna under natten? De står i box utan grimma men grimmorna hänger på en krok utanför boxen.

I hagarna? De har aldrig grimma i hage pga skade risken

på betet? Samma som ovan, men om de inte har någon flughuva så kan de ha en grimma med flugpannband max 3 dagar.

De har endast grimma då de leds eller åker transport

Tigertofflan skrev:
Är du säker på det? För jag menar.. hagarna är ju precis utanför stallet och et är lika mycket hem som boxarna. Och hälften av hästarna kommer dessutom på inkallning. Om inte annat får man gå in i boxen o fösa ut dom eller något. Nåt sånt måste ju funka.

Fast.. ja.. Jag vet inte. har tack och lov aldrig varit i en sån situation själv.

inte de tillståndet de är i då ... myran är alltid lugn när man tar ut henne hon drog och allt flög runt hon var ej säg själv när ja skulle leda ut henne ... ägaren till henne har vart mer om fler bränder.. och ja sa desamma som du varför inte bara släppa dem? då sa hon de hon ja sa till dig ;)

Jag har bara grimma på till o från hagen o när han är uppbunden i stallet. Jag tycker inte att man ska ha grimma på hästen i onödan, det är så lätt att dom fastnar i nått eller med sina egna hovar.

På stuteriet där jag stod var det grimma på dygnet runt, eftersom att ägaren (även försäkringsmäklare) sa att försäkringen gäller inte om hästarna inte har grimma på sig, vid exv brand ska brandmän eller andra kunna ta tag i en grimma och hjälpa hästarna ut. Om dom kommer lös, går ner sig på isen/sumpmark är det lättare med en grimma på.
Jag har själv inte kollat min egen försäkring.

Stallet där min ponny står har alla grimmor på sig i hagen men inte när dom står inne under natten...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama