Detta om grimmor..

Sv: Detta om grimmor..

Nafayette skrev:
Hur gör ni igentligen??

När har dom grimman på sig och varför???
(kan ni motivera era rutiner)

HAr inte grimma i boxen, tycker det är onödigt. HAr alltid grimma i hagen om de skulle rymma, e lättare att få tag i dem då både för oss och för de som kör på vägen (vårt hus ligger ganska nära vägen)
Hur har ni det i stallarna under natten?Nej, ser ingen anledning
I hagarna? Ja
på betet?Ja
Föl?Nej
Unghästar?Ja
Hingstar?ALLTID
Fölmärrar?Har inga

Övriga?

AM

..................................

Här kommer mina rutiner:

Hur har ni det i stallarna under natten? - Har lösdrift, aldrig grimma på.
I hagarna? -Aldrig, av säkerhetsskäl.
på betet? - Aldrig, av säkerhetsskäl. Kanske nån gång förresten för att tillfälligt fästa ett flugpannband i brist på annat. Dock då endast lädergrimma.

Detta gäller alla mina, både valacker och hingstar, gamla som unga. Den enda gången jag har grimma på dom är egentligen när de hanteras i stallgången, vid långa promenader och vid lastning. Annars håller jag med LIA, jag har bara ett rep runt halsen. Det är en hanteringsfråga hur mycket man behöver grimma på sin häst.
Men hade jag hästarna uppstallade i ett annat stall så hade jag velat att dom gick med grimma in/ut från hagen istället för rep.

Så lite som möjligt.

Grimma (och grimskaft) används vid ledning utanför boxen, samt skötsel vid uppbindningsplats.

Jag frågar om det måste vara grimma? Går det inte lika bra att bara lägga ett snöre runt halsen på hästen och leda ut den?

Just brandfaran är f ö ett argument för frigående hästar!

LIA

Hur har ni det i stallarna under natten? inga grimmor
I hagarna? grimma på då vi har hästar hos grannen som brukar ta sig lösa (står då oftast vid våran hage) och vill ej att våra skall komma lösa om de försöker gå in till oss.
på betet? i sommras hade vi det då i hagen bervid gick ungtjurar som ibland sprang rätt igenom
Föl? har inga
Unghästar? har inga
Hingstar? har inga
Fölmärrar?-||-

Övriga? har en 8 årigt sto o en 20 årig valack

Jag använder grimma för att leda till och från hagen, samt om jag går på promenad med hästen etc.
Använder inte grimma varesig i hage eller box, känner inte att det behövs.
Dessutom har hon en hagkompis som gärna drar och biter i grimmor och täcken som de andra har på sig, bättre då att de går utan.

Senast ändrad av en moderator:

Mina har inga grimmor varken till från eller i hagen.
De går nämnligen ut direkt från stallet till hagen.

Det kanske är motiverat att ha grimma på om någon har
en rymningsbenägen häst, för att lättare kunna gripa tag i den.

LIA skrev:
Jag frågar om det måste vara grimma? Går det inte lika bra att bara lägga ett snöre runt halsen på hästen och leda ut den?

Just brandfaran är f ö ett argument för frigående hästar!

LIA

En rädd häst som på nästan inga villkor vill lämna sitt hem, är nog inte så lätt att leda i enbart ett snöre runt halsen :smirk: Hur mycket den än litar på dig eller ser dig som någon form utav ledare.
Man har något bättre kontroll med en grimma på.

Har bara grimma på min häst när jag ställer upp henne i stallgången eller när hon åker transport!
När jag tar ut och in henne i hagen har jag ett grimskaft runt halsen!

Gudskelov har jag aldrig varit med om en brand, så säker på något i det fallet är jag inte.
Men jag fortsätter att tro att jag fixar det med snöre runt halsen. Den typen av nivå på kommunikationen, tillit och respekt har vi. Det har funkat i andra sammanhang.

LIA

Grimmans vara eller icke vara hos mig.
Leder mina hästar i grimma+grimskaft till och från rasthagen, även till sommarbetet ca 500 m bort. Ibland går vi även på promenad i grimma och grimskaft. Det är väl egentligen inte att rekommendera...

Inga grimmor på inomhus på nätterna, inte heller i hagen på dagen. Grimmorna hänger utanför boxen nattetid och precis innanför stalldörren på dagen. Det är ca 10 meter från rasthagens grind till stalldörren. Binds upp ibland i grimma vid rykt/sadling/selning men oftast inte. Givetvis uppbundna i grimma vid transport!

På betet har de insektshuvor men inga grimmor. Grimmor+grimskaft hänger dock lätt tillgängliga vid grindstolpen.
//marti

Senast ändrad:

Jag har två vuxna hästar på lösdrift, de har bara grimma när de promeneras, borstas eller transporteras.

Mina hästar har bara grimma när de förs till och från hagen. Eller står uppstälda på gången vid tex skoning etc.

I hagen har ingen grimma, jg har varit med om en förfärlig olycka med en häst som fastnat med grimman - så aldrig i livet. Om man har en extremt svårfångad häst (vilket jag inte har - så kan jag tänka mig en grimma med kardborre i nacken som lossnar ifall hästen fastnar)

Vi har bara grimma på hästarna när de står i gången.

Hur har ni det i stallarna under natten?
Inga grimmor i boxen, stor risk att de fastnar. Grimmorna hänger på boxdörren för respektive häst.

I hagarna?
Ja, grimma på.

På betet?
Grimma på, oftast med flugskydd också.

*kl*

Jag är en av dem som alltid har grimma på mina hästar, från att de blir så stora att man hittar nån som passar bra.

I boxen pga det kan bli bråttom att få ut dem och till viss del av "bekvämlighetsskäl" då det är "ledigt från jobbet" för att sköta utsläpp.

I hagen pga vi bor "nära" starkt trafikerade vägar och om hästarna kommer lös är det guld värt att kunna leda dem. När vi hade fyra hästar på rymmen och bara fick hem tre av dem :cry: för en tid sen var jag jäkligt tacksam äver grimmorna. Ännu mer tacksamma var nog de som fick fatt i två av dem och ledde dem på starkt trafikerad 90-väg i kolmörker. :crazy:

Om jag däremot har häst på bete eller om jag skulle ha lösdrift är det en annan sak.

Lite intressant tråd då det visserligen varierat en del, men i de flesta stall jag varit i under sista året har hästarna haft grimmor på sig inomhus.

Min häst har alltid grimma, och det har alla hästar i mitt stall. Jag själv tycker att man ska ha det, för vid ex brand får de ut hästarna mkt lättare, har till och med hört att brandmännen tar först och främst ut hästarna med grimma i stallet

Hur har ni det i stallarna under natten? Inga grimmor såklart
I hagarna? Inga grimmor vanligtvis, vid nyihopsläpp kanske, för att lättare kunna ta någon
på betet? Inga grimmor
Föl? Bara grimma när man leder till hage eller promenader
Unghästar? Grimma när man leder till o från hage
Hingstar? Har ingen hingst
Fölmärrar? Till och från hagen bara

Grimma har jag bara när jag leder hästen eller sköter den på gången.

Ich skrev:
Min häst har alltid grimma, och det har alla hästar i mitt stall. Jag själv tycker att man ska ha det, för vid ex brand får de ut hästarna mkt lättare, har till och med hört att brandmännen tar först och främst ut hästarna med grimma i stallet
Är ju nåt att tänka på...men kanske jag nöjer mig med halsrem...Nu har jag visserligen hästar utan skor och det gör att risken för att fastna ärmindre...En väninna förlorade en unghingst som fastnade i grimman med skon, och det var ingen vacker syn:eek: ...är väl därför jag är lite rabiat mot just grimmor:smirk:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama