Detta om grimmor..

Sv: Detta om grimmor..

Nafayette skrev:
Hur gör ni igentligen??

När har dom grimman på sig och varför???
(kan ni motivera era rutiner)
I hagen för det har alltid varit så och det är inget jag tänkt på, dessutom är hästen rymningsbenägen och studsar över staketen när hon har lust.. :angel: Är inte särskillt lätt att fånga då och i allmänhet så är hon inte så trevlig att sätta på grimman på, utan kan vara lite små sur och bitas...

Men ingen grimma när de går på bete eller är ute dygnet runt.

Självklart när hon står uppbunden på gången, åker transport men väldigt sällan i boxen hemma.

Använder grimma endast till och från hagen samt vid transporter.
Tycker hästarna ska få vara så fria som möjligt. Har grimma i hagen på en av hästarna pga. att han är väldigt svårfångad samt rädd om huvudet, så det underlättar vid insläpp. Men unghästen tex har ingen grimma.. själv skulle jag inte vilja ha det, så varför skulle hästarna? Dessutom leker de lätt sönder grimmorna när de går ute tillsammans.

min pålle kan vara ganska svårfångad i perioder, och dessutom händer det ganska ofta att pållarna river ner staketen, så jag har grimma på min när han är ute. hade gärna sluppit... inne har han inte grimma. när han går på bete har han grimma i de perioder som han är svårfångad, annars utan.

Nafayette skrev:
Hur gör ni igentligen??

När har dom grimman på sig och varför???
(kan ni motivera era rutiner)
Till och från hagen samt vid uppbindning i stall/trp mm. Aldrig grimma i hagen el dyl. Grimma på för min häst ska vara lika med arbete, även om vi inte kommit riktigt så långt ännu.

AM

tio

//Alice

Min hästar har aldrig grimma på sig i hagen. En av min bekants häst dog till följd av att den fastnade ute i hagen i grimman som då inte gick sönder.

Så mina har aldrig grimma på, utan bara när jag leder den och håller på med dem.

Även om min häst är svårfångad får hon gå utan grimma i hagen, det får ta den tid det tar.
Eftersom jag vet att hon inte vill komma ibland, så tar jag antingen morgonpass eller kvällspass med henne, då slipper jag "tjata" i hagen.
Har endast grimma till och från hagen, vid uppbindning etc etc...

Senast ändrad av en moderator:

Nafayette skrev:
Hur kommer det sig att grimmorna sitter på unghästara??
Bara en fråga alltså.
AM

Detta var för flera år sedan när jag hjälpte till hos en travhästsuppfödare :). Han sa aldrig varfrör dom skulle ha grimma och jag tänkte inte på att fråga.

Jag kan tänka mig att det berodde på att man i allafall skulle ha en liten chans att få tag på dom ifall det hände nått.

Men jag vet faktiskt inte varför riktigt.

Har grimmor på hästarna till och från hagen, och i stallgången och i transport, och promenad och andra markövningar. Aldrig hage eller box. Undantag kan vara vid ihopsläppningar för att snabbt kunna skilja dem åt, ser då dock till att den sitter lite tajt och är av material som lätt går sönder.

ston som hingstar, föl, unghästar, tävlingshästar spelar ingen roll.

Har mina hästar på lösdrift och de har aldrig grimmor på sig, för att de helt enkelt kan fastna. Har varit med om en häst som fastnade och skadade sig så svårt att den fick avlivas. Dessutom får ju många hästar skav, ser ingen anledning till att ha det på. Om jag ska ut och gå med hästarna använder jag repgrimma eftersom det ger bättre kontakt med mindre signaler.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama