Detta om grimmor..

Sv: Detta om grimmor..

Mitt sto har endast grimma då jag leder in henne från hagen och då hon står på stallgången.
All annan tid går hon utan.

Min häst har grimma på i hagen, om hon skulle komma ut kan hon
vara svår att få tag på. Ingen grimma på natten och inte heller på bete.

Nästan aldrig, gäller samtliga hästar. Undantag är väl vid transportering, flytt mellan hagar, vid verkning/skoning och liknande eller om vi måste handbetäcka.

Och vid hantering av föl/unghästar förstås. Undantagen är väl andras hästar som ibland kan finnas här, de är inte alltid lika lättfångade som våra plåster till hästar :D

Våra shettisar har från med att den ena stoet rymde in till byn och blev extremt nära från att bli påkörd av en lastbil, ALLTID reflexgrimma på sig när de är i hagarna. Inne i boxarna är dom "nakna" (:

När min New forest blev innebränd i stallet vägrade han o lämna sin box hade han haft grimma på hade det gått att få ut honom då han stog närmast dörren. förövrigt klarade sig inga hästar den gången.:cry: :cry: :cry:

Jag har aldrig grimma på min ena häst,in och ut från hagen och när jag ställer upp henne i gången. Den andra hästen är fruktansvärt svårfångad.Så vi har grimma och ett grimskaft som hon har även i hagen (avkortat då) fungerar jättebra att ta henne nu,och hon har vant sig vid att den dinglar där.Fast inne har hon ingen..

Nu på vintern är det endast när hästen ska upp på transporten eller verkas/skos, kommer när jag vissla, är inhägnat ända fram till stallet...Men på sommarn har de grimma på sig till o från stallet, det är skönt för dem att slippa grimman,(om de kan ) den kan ju både klia och skava, :)

min häst har grimma på sig i hagen`
varför ? jo...för om hästen rymmer ut ur hagen och förstör en massa...eller blir påkörd så får man inte ut något av försäkringen eftersom hästen hade inget på sig så att någon kunde ha fångat hästen.

:idea: :smirk: Men kor har man inga grimmor på, men försäkringen täcker det ändå, ska väl inte va någon skillnad?

Ridskolan har alltid grimmor på i hagarna.

När vi jobbar helg så händer det då och då att vi tar av grimmorna, men aldrig på det två shettisarna.

Hästarna i boxarna har ingen grimma på sig under natten. Två hästar i spiltboxarna är lösa. andra har grimmor och sitter fast.

jo...för om hästen rymmer ut ur hagen och förstör en massa...eller blir påkörd så får man inte ut något av försäkringen eftersom hästen hade inget på sig så att någon kunde ha fångat hästen.
Vilket försäkringsbolag har dom begränsningarna?
Dom här uppgifterna har dementerats att antal gånger. Underligt att dom poppar upp igen och igen...

LIA

När har dom grimman på sig och varför???
(kan ni motivera era rutiner)

I det stallet där jag har min häst nu har vi grimmor i hagarna och inga grimmor inne.

På betet har min ingen grimma.

När vi haft föl och märrar så har fölen gått utan grimma tills dom åkt ut med andra föl på lösdrift. Märrarna har haft grimma från och till hagen bara. Ibland har dom haft dom o hagen med.

Unghästar på lösdrift hade alltid grimma.

Och så fick vi nytta av grimman igen... :eek:

Grabbarna hade lekt lite häftigt i hagen så att unghingsten (-05a) råkade fara genom staketet när vi var på jobbet.

En snäll människa (som hjälpte till vid olyckan jag skrev om tidigare) fick syn på honom när han sprang mot vägen när hon kom med bilen.

Hon fångade in honom och letade upp stallet och placerade honom i säkert förvar. När hon hittade hålet i staketet plockade hon även in de övriga hästarna som var kvar i hagen. :bow: :bow: :bow:

Det hade nog varit betydligt svårare för henne om de varit nakna i hagen. :crazy:

Jag använder vanlig grimma vid ledning till o från hagen och om jag ska binda upp hästen i gången (oftast binder jag inte upp honom utan han står lös när jag borstar, med eller utan grimma).

Vid promenader / NH-träning har jag repgrimma på.

Vid lastning har jag antingen lädergrimman han ska åka i eller repgrimma, beroende på om det är träning eller om vi ska någonstans.

Min häst har aldrig grimma i hagen eller boxen, jag anser inte att det finns något behov av det. Han är lättfångad och de rymmer väldigt sällan från hagen, och oftast isåfall bara till en annan hage. :smirk:

Mina har grimma på sig ute i hagen. Håller med om att det är viktigt med grimmor som passar. Inne på natten är de utan.
Men du har helt rätt i att de borde ha grimma på natten. Mitt gamla sto's uppfödare predikade alltid grimma på på natten.

Alla har grimma i hagen under vintern. Det har stallägaren bestämt.

På sommaren går min utan, hennes går med.

min har grimma på sig i hagen OM han på ngt sätt skulle ta sig,så e de betydligt enklare att få tag på honm,skulle han fastna går ändå grimman sönder

Vi har aldrig grimma i boxen, hagen, bete osv

Dels för att hästarna kan skada sej när den bockar tex, den kan fastna i grimman.

Och varf ska en häst ha grimma på sej i hagen ? Dom klarar nog sej bra utan ;)

Kramizar på Alla Hjärtansdag <3

Nafayette skrev:
Hur gör ni igentligen??

När har dom grimman på sig och varför???
(kan ni motivera era rutiner)

Hur har ni det i stallarna under natten?
Inga Grimmor på! Har ingen speciell orsak, bara blivit så..

Nafayette skrev:
Inga grimmor då heller. Har så att man kan dra en lina från ena hagens kant till dörren och sedan bara öppna hagen och släppa hästarna ur boxarna och dom går själva. Hagen är precis utanför, så varför krångla med grimmor. Samma med insläpp.

Nafayette skrev:
Inga grimmor. Hästen har ju lov! :)

Nafayette skrev:
Hästen som jag tar hand om är ju unghäst, fast 3 år.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama