Detta med föräldrapenning

Presto

Trådstartare
Jag har ingen koll alls när det gäller något med föräldrarledighet och föräldrarpenning osv. Men jag hoppas ni vet lite mer :)

Jag och en kompis hade en diskussion om föräldrarledighet. Han påstod att man måste vara föräldrarledig om man har barn, ett visst antal dagar (han visste inte själv hur många). Jag å andra sidan hävdade att man inte kan tvinga någon att vara hemma och det han säger inte kan stämma. Jag sa att jag kan tänka mig att det finns ett visst antal dagar man får helt själv som man inte kan ge bort. Men dessa dagar MÅSTE man inte nyttja, om man inte gör det "försvinner" dom.

Jag minns en kollega som blev pappa och han sa att han var tvungen att ta ut dessa 10 dagar inom 2månader efter barnets födelse. Vad händer om han inte skulle vara hemma dessa tio dagar? Försvinner dom då helt enkelt?

Jag har googlar och hittat att man får 60 reserverade dagar var, som man inte kan ge bort. Resterade dagar kan man överlåta till någon annan. Men om man väljer att inte ta ut någon dag alls, inte ens sina reserverade, vad händer med dagarna då?

Om ni hittar någon hemsida med information får ni gärna länka också :)

Kan tillägga att jag undrar detta är av ren nyfikenhet.

Sv: Detta med föräldrapenning

Om man inte tar ut sina reserverade dagar så brinner de inne helt enkelt. Man måste sålunda nte vara föräldraledig, men dagarna försvinner. Samma sak om man har dagar kvar efter barnets åttaårsdag, då försvinner de upp i det blå de med.

Om man inte tar ut sina reserverade dagar så brinner de inne helt enkelt. Man måste sålunda nte vara föräldraledig, men dagarna försvinner. Samma sak om man har dagar kvar efter barnets åttaårsdag, då försvinner de upp i det blå de med.

Tack så mycket, var exakt det jag ville veta :)

Jag har ingen koll alls när det gäller något med föräldrarledighet och föräldrarpenning osv. Men jag hoppas ni vet lite mer :)

Jag och en kompis hade en diskussion om föräldrarledighet. Han påstod att man måste vara föräldrarledig om man har barn, ett visst antal dagar (han visste inte själv hur många). Jag å andra sidan hävdade att man inte kan tvinga någon att vara hemma och det han säger inte kan stämma. Jag sa att jag kan tänka mig att det finns ett visst antal dagar man får helt själv som man inte kan ge bort. Men dessa dagar MÅSTE man inte nyttja, om man inte gör det "försvinner" dom.

Jag minns en kollega som blev pappa och han sa att han var tvungen att ta ut dessa 10 dagar inom 2månader efter barnets födelse. Vad händer om han inte skulle vara hemma dessa tio dagar? Försvinner dom då helt enkelt?

Jag har googlar och hittat att man får 60 reserverade dagar var, som man inte kan ge bort. Resterade dagar kan man överlåta till någon annan. Men om man väljer att inte ta ut någon dag alls, inte ens sina reserverade, vad händer med dagarna då?

Om ni hittar någon hemsida med information får ni gärna länka också :)

Kan tillägga att jag undrar detta är av ren nyfikenhet.

I samband med barns födelse får man 10 dagar med tillfällig föräldrapenning, de 10 dagarna måste man ta ut inom 2 månader, annars försvinner de. De dagarna är utöver de "vanliga" FP-dagarna

Aha, tänkte precis kapa tråden och fråga det där. De 10 dagarna är alltså inte heller inräknade i de 30 man får ta ut tillsammans?

Men vaddå?

Får man ta ut 30 föräldradagar var samtidigt, dvs exempelvis att båda plockar ut 30 dagar var i juni?

Snacka om att jag är dålig på att läsa på i sådantfall ;)

Ja det kan man men det går inte att länka till försäkringskassan just nu, de servar hemsidan.

Nytt från 2012, de dagarna kallas dubbeldagar o får bara tas ut tills att barnet fyller ett.

Då var det inte aktuellt när E var liten alltså, kände mig lite snuvad på egen okunskap om vi missat det.

Då vet jag inför en eventuell framtid, tack :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA