Gör jag väl ofta? Har aldrig haft något problem?Kör några (många) mil på slaskig motorväg och försök sedan se ut genom de rutor som inte träffas av spolarvätskan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gör jag väl ofta? Har aldrig haft något problem?Kör några (många) mil på slaskig motorväg och försök sedan se ut genom de rutor som inte träffas av spolarvätskan
Gör jag väl ofta? Har aldrig haft något problem?
Om det är vinter - vilket det är när det saltas så det blir skvätt så skrapar jag ju rutan följande morgon pga frost och då försvinner det.Här blir hela bilen grå och sikten genom sidorutorna nästan noll.
Om det är vinter - vilket det är när det saltas så det blir skvätt så skrapar jag ju rutan följande morgon pga frost och då försvinner det.
Litet trådkap, men kan man använda något annat än silikon på dörrlisterna så inte bileländet fryser ihop? Typ något man har hemma... matolja? vaselin?
*lat och snål*
Helgalvat fungerar bra det med.Du kanske har behov av en rostfri bil?
Aha! tack för den. Då ska jag börja maskintvätta ofta. Jag har suttit i en sax mellan ångest över maskintvätten, lathet att tvätta, ångest över miljöföroreningar (jag har aldrig tvättat bilen på garageuppfarten) och chocken över det fruktansvärda priset och tiden det tog enda gången jag tvättat i hall (det tog timmar och kostade skjortan. Och ja det är för att jag är ovan, men den aspekten har inte försvunnit).Ett av mina jobbuppdrag nån gång i början av seklet resulterade i ett par ingående tv-reportage om rostskydd på bilar, inklusive aspekter på olika former av tvätt eller inte-tvätt. Tillfrågade biltillverkare (Volvo och Saab) tillstod att rostskyddet minskats i mängd, men menade att bättre material kompenserat för det - och att rostskyddsgarantin ändå fanns som konsumentskydd. Att garantin normalt bara avser genomrost ansåg tillverkarna vara en ickefråga, så länge som man sköter bilen normalt vilket innefattar regelbunden tvätt. Och efter intervjuer med forskare, med fristående rostskyddsbehandlare, och med tillverkare av biltvättar, så blev slutsatsen att det är bättre för lackens (och plåtens) välbefinnande att maskintvätta bilen frekvent än att handtvätta den sällan. Detta trots att det riskerar att bli mer mikrorepor av maskintvätt. Kvarsittande partiklar kan ge (och ger ofta) upphov till ännu större problem med rost i förtid.
Jag tvättar själv nån gång i månaden året runt i bra maskintvätt (borstvalsar) med underspolning och vax. Visst skulle jag föredragit handtvätt om det vore lika enkelt, snabbt och tillgängligt, men det är i praktiken inget alternativ...
Mackens fönterputs i hink.Här blir hela bilen grå och sikten genom sidorutorna nästan noll.
Ah, får testa det!Prova du att smörja in listerna med stearin.... funkar det också men lite jobbigare att få på alla ytor
Ah, får testa det!
Åh, se där Får skicka en beställning med sambon som åker förbi där ibland, så slipper jagDet finns silikonservetter på Dollarstore för en 10:a, klart värt det ÖoB har också billiga.
Silikonglidmedel?Litet trådkap, men kan man använda något annat än silikon på dörrlisterna så inte bileländet fryser ihop? Typ något man har hemma... matolja? vaselin?
*lat och snål*
Silikonglidmedel?