Detta med att hyra ut hästar på foder

Varmblod90

Trådstartare
Vad är det som gäller egentligen? Finns det ngr särskilda regler?
För jag ska nämligen hyra ut mina två hästar på foder pga att jag gå i skola. Krav, dem ska vara tillsammans och gärna i närheten för jag vill gärna hälsa på dem ibland.
Har fått ett svar som lät jätte bra. Bodde inte alls långt från där jag bor, tjejen är kunnig och rutinerad mm.
Men vad kan jag kräva egentligen?
För det jag har tänkt är att jag ska hyra ut dem först för ett år och om allt har gått bra så tar vi fram till jag slutar skolan. Alltså till 2011. Och så vill jag ju gärna komma och hälsa på typ 1 gång i månaden, se så allt är bra osv. Och om jag ser att mina hästar inte trivs eller att det är något annat fel så vill jag ha hem dem. Kan man kräva det?
Men så tänkte jag det med försäkringen, vem betala det?
Är det något annat jag borde veta??
:)

Sv: Detta med att hyra ut hästar på foder

Svarar lite snabbt!
Ett tips är att vara sjuuuuuuuuuuukt noggrann i kontraktet. Vad som gäller båda hästarna, gör listor osv o bifoga med kontraktet!
Om du vill ha de först ett år ta ett kontrakt då, sen om de skall förlängas så skriv ett nytt! Ev saker kan förändras o man kanske d vill lägga till eller ta bort ett par saker ifrån föregående kontrakt.

Skriv med uppsägningstid!!!

O försäkringen brukar ägaren stå för, jag o min ena fodervärd gör som så att vi delar på den. Men det får man nog komma överrens om!
Mvh Marica

Se till att du står kvar på försökringen! Sen kan ni ju göra upp om avgiften, om hon ska betala till dej eller om du står för den.
Anledningen till det är att då vet du att den betalas och behöver inte stå där med lång näsa om ngn av hästarna skadar sig och fodervärden skitit i att betala försäkringen till exempel.

Ang. om du kan hämta hem hästarna om du märker att de inte har det bra så skriv i kontraktet hur du vill ha det! Uppsägningstid är väl det vanligaste. Jag skulle skriva typ "Om det visar sig att hästarna missköts eller på något sätt far illa hos fodervärden har ägaren rätt att hämta hem hästen med omedelbar verkan". Vet inte riktigt hur det skulle formuleras men jag skulle aldrig kunna leva med en uppsägningstid på 1-2månader om jag såg att min häst inte hade det bra.
Sen skriver du med allt i kontraktet som du tycker att är viktigt. Hoppa inte över "struntsaker" utan var verkligen övertydlig. Vad hästen ska ha för mat och hur lång utevistelse osv. Sen kan man ju kanske inte vara och peta i pettitesser som att hästen ska borstas ifrån öronen, ner på halsen, ryggen, rumpan osv utan själva skötseln fixar nog fordervärden själv utan problem ;)

lägger till lite på Chiras inlägg.
I köpekontrakt så står det med just det att om hästen får illa så har ägaren rätt att få hem hästen omedelbart.. så har jag inte mitt kontrakt här bara för de!
Nåja det står med iaf =)

Tack ALLA för era jätte bra svar:bow::bow: Jag kommer vara jätte noga med vad som ska stå i kontraktet. Och som någon skrev så kommer det bla att stå att om jag ser att hästarna far illa eller på något annat sätt mår dåligt så ska jag hämta dem omedelbart!
Och om försäkringen får vi helt enkelt komma överrens om. Men det låter ju nästan säkrare att vi betalar den. Men det som sagt kan man komma överrens om:)
Men tack igen:bow:
Det finns inget annat som jag bör tänka på??

Jag skickade med bla foderstat,lista över utrustning ,och en massa andra punkter.Sen är det där med veterinärbesiktning också.

Jag tycker ju det,ville ha på papper att allt var bra vid lämnandet men jag vill ju ha tillbaka hästen i samma skick som jag lämnade honom.Visst mitt kontrakt kanske många tycker är omfattande men det är ju MIN häst.Vill du så kan jag skicka över det så kanske du kan använda delar av det .I så fall får du pm:a mej din mailadress.

Läste ett tips någon stans att fotografera hästen innan den åker för att ha fotobevis på hur hästen såg ut innan ifall det skulle hända något, hästen faller ur eller dyl. Samma sak med veterinärbeskitning så att du kan bevisa att hästen var frisk/alt. exakt vilka krämpor som finns när du släppte ivägen om det skulle hända något.

Lycka Till!

okej, ja vet.besikting är viktigt att man gör va??

Japp!!

En annan har lärt sig av att vara blåögd & lita på fodervärd ( både okänd & vän). Vet bes innan hästarna lämnar dig, gärna på en klinik.
Och fotografera alla vinklar, rygg, länd,kors, hovar - allt!

Och att de ej får flytta stall innan du kontaktats & godkänt.

Vad de har för utbildning, vad de klarar av & hur du vill att ev träning ska se ut osv.

Summan av kardemumman- kontraktet ska vara så skrivet att det ska vara fördelaktigt för dig.

Ang försäkring- vi har alltid haft kvar livförs men fodervärden har stått för vetvården. Och att hästen skall åter med omedelbar verkan om FV inte betalar försäkringen.

Okej! Det gäller visst att man är mkt, mkt noga när man gör det här. Nu börjar jag bli lite osäker om man våga låna ut dem foder. För tänk ifall det skulle hända ngt liksom. Men jag ska träffa tjejen på lördag ev. Får se vad det är för någon tjej. Känns det inte bra så får dem stanna kvar hemma:)
Men hur mkt kostar en vet. besiktning?

Jo känns det bra så tycker jag att du ska lämna ut på foder.Jag har min ute och det är en kanonseriös fodervärd.Men som jag skrev i nått tidigare inslag,se till att ha ett bra och noggrant kontrakt.Lycka till.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 172
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 446
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 419
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka